Staatssecretaris, Mansveld, Infrastructuur en Milieu

Mansveld: ‘Inbouw Boordcomputer Taxi voor 1 oktober is haalbaar’

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu gaat ervan uit dat alle taxi’s in Nederland vóór 1 oktober 2013 over een Boordcomputer Taxi kunnen beschikken. Maar mochten de leveranciers er niet in slagen om deze termijn te kunnen halen, dan is Staatssecretaris Mansveld bereid om enig uitstel te verlenen. Dat antwoordt ze op Kamervragen van CDA’er Sander de Rouwe naar aanleiding van een eerder artikel op TaxiPro.nl.

Daarin gaf het ministerie aan geen reden te zien voor uitstel van invoering van de BCT, ondanks dat de modellen pas vanaf dit kwartaal gecertificeerd en leverbaar worden. “De fabrikanten hebben aangegeven dat inbouw en activering van ca 35.000 BCT’s voor 1 oktober 2013 operationeel nog net haalbaar is”, meldt Mansveld.

BCT

“De ontwikkeling van de BCT is overgelaten aan de markt. In oktober 2010 zijn daartoe de specificaties gepubliceerd”, schrijft de Staatssecretaris. “De vier fabrikanten die een BCT ontwikkelen hebben laten weten dat zij in de maanden februari en maart 2013 hun certificering verwachten.”

Er zijn vooralsnog geen aanvullende afspraken met KNV Taxi gemaakt, vertelt Mansveld. Wel vindt de brancheorganisatie de tijd tot de deadline erg krap. “In ons overleg heeft KNV Taxi aangegeven dat de termijn voor oriëntatie, selectie, bestelling en inbouw te kort begint te worden. Daarbij wijst KNV Taxi erop dat er voor taxiondernemers voldoende tijd moet zijn voor het maken van een keuze uit de verschillende boordcomputers die op de markt verwacht worden.”

Uitstel

De Staatssecratis belooft wel vinger aan de pols te houden om te kijken of de gestelde termijn haalbaar is. “Indien de termijn niet toereikend blijkt, ben ik bereid enig uitstel te verlenen. Als ik tot uitstel besluit zal ik uw Kamer daarover informeren.”

De BCT-regeling is reeds ingegaan per 1 oktober 2011. Taxi’s moeten volgens deze wet voor 1 oktober 2013 voorzien zijn van een BCT. Die vervangt de ouderwetse papieren werkmap en rittenstaat voor taxichauffeurs. De subsidieregeling loopt tot 1 oktober 2013. Taxi’s die uitsluitend voor contractvervoer gebruikt worden hebben de tijd tot begin 2015. Zij krijgen dan echter geen 600 euro subsidie.

Bart Pals

Lees hier het antwoord van de minister op de Kamervragen van Sander de Rouwe.

Lees ook: Minister ziet nog geen reden om invoering BCT uit te stellen

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

4 reacties op “Mansveld: ‘Inbouw Boordcomputer Taxi voor 1 oktober is haalbaar’”

Duco Douwstra|07.02.13|09:58

Taxitronic in paniek. En wie voorgelogen? Op de site van Taxitronic staat “Veel ondernemers zijn de afgelopen tijd op het verkeerde been gezet doordat halve waarheden en geruchten zijn verspreid, en (helaas) ook onjuiste informatie”. De met de hand bedienbare BCT zijn per definitie onbetrouwbaar, en ingewikkeld 70% zal niet weten om er mee om te gaan. Dus om deze 2 redenen alleen al GEEN certificering. Tom Tom is misschien niet het beste, maar wel van deze tijd. De BCT van 1990

Hudson Taxi|07.02.13|15:07

Heeft certificering nut? De taxi chauf. moet handmatig aangeven of er passag.in de taxi aanwezig zijn en ook de ritbedragen, dat kan onbetrouwbaar zijn. Ook van de afgelegde weg staat de reden niet vast waarom die zo gereden is. Weet de bct ook niet.
Een schip moet waterdicht zijn anders zinkt het. Maar wanneer het schip instabiel gebouwd is, kapseist hij en zinkt alsnog. Misschien kan iemand het allemaal eens uit leggen.

Taxi Volendam|13.02.13|10:49

De telegraaf hedenmorgen blz 3 rechts onderaan. Gescande kentekens mogen vier weken bewaard worden en dan alleen van misdadigers. Nummerplaten die niet in het systeem staan moeten meteen gewist worden. Mogen Taxichauffeurs en hun passagiers wel geregistreerd worden en ook hun afgelegde weg, 7 jaar lang? Dat is wat een BCT namelijk doet! Wordt iedere Taxichauffeur gezien als een misdadiger? Minister Opstelten en College bescherming persoonsgegevens, uitleg graag!
Kosten taxibranche €100 miljoen.

A.Urban|24.02.13|14:20

Mevrouw Mansveld. De afgelopen week getracht bij meerdere fabrikanten een gekeurde bct die aansluit op onze huidige systemen aan te schaffen. Dit lukt niet. Erger nog, geen van de fabrikanten denken dat het dit jaar gaat lukken. Wij hebben U ook 2 keer een mail verstuurd over de BCT problemen, maar zoals gewoonlijk, geen antwoord. Waarom denkt U dat het wel voor 1 okt. haalbaar is?

Mansveld: ‘Inbouw Boordcomputer Taxi voor 1 oktober is haalbaar’ | TaxiPro
Staatssecretaris, Mansveld, Infrastructuur en Milieu

Mansveld: ‘Inbouw Boordcomputer Taxi voor 1 oktober is haalbaar’

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu gaat ervan uit dat alle taxi’s in Nederland vóór 1 oktober 2013 over een Boordcomputer Taxi kunnen beschikken. Maar mochten de leveranciers er niet in slagen om deze termijn te kunnen halen, dan is Staatssecretaris Mansveld bereid om enig uitstel te verlenen. Dat antwoordt ze op Kamervragen van CDA’er Sander de Rouwe naar aanleiding van een eerder artikel op TaxiPro.nl.

Daarin gaf het ministerie aan geen reden te zien voor uitstel van invoering van de BCT, ondanks dat de modellen pas vanaf dit kwartaal gecertificeerd en leverbaar worden. “De fabrikanten hebben aangegeven dat inbouw en activering van ca 35.000 BCT’s voor 1 oktober 2013 operationeel nog net haalbaar is”, meldt Mansveld.

BCT

“De ontwikkeling van de BCT is overgelaten aan de markt. In oktober 2010 zijn daartoe de specificaties gepubliceerd”, schrijft de Staatssecretaris. “De vier fabrikanten die een BCT ontwikkelen hebben laten weten dat zij in de maanden februari en maart 2013 hun certificering verwachten.”

Er zijn vooralsnog geen aanvullende afspraken met KNV Taxi gemaakt, vertelt Mansveld. Wel vindt de brancheorganisatie de tijd tot de deadline erg krap. “In ons overleg heeft KNV Taxi aangegeven dat de termijn voor oriëntatie, selectie, bestelling en inbouw te kort begint te worden. Daarbij wijst KNV Taxi erop dat er voor taxiondernemers voldoende tijd moet zijn voor het maken van een keuze uit de verschillende boordcomputers die op de markt verwacht worden.”

Uitstel

De Staatssecratis belooft wel vinger aan de pols te houden om te kijken of de gestelde termijn haalbaar is. “Indien de termijn niet toereikend blijkt, ben ik bereid enig uitstel te verlenen. Als ik tot uitstel besluit zal ik uw Kamer daarover informeren.”

De BCT-regeling is reeds ingegaan per 1 oktober 2011. Taxi’s moeten volgens deze wet voor 1 oktober 2013 voorzien zijn van een BCT. Die vervangt de ouderwetse papieren werkmap en rittenstaat voor taxichauffeurs. De subsidieregeling loopt tot 1 oktober 2013. Taxi’s die uitsluitend voor contractvervoer gebruikt worden hebben de tijd tot begin 2015. Zij krijgen dan echter geen 600 euro subsidie.

Bart Pals

Lees hier het antwoord van de minister op de Kamervragen van Sander de Rouwe.

Lees ook: Minister ziet nog geen reden om invoering BCT uit te stellen

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

4 reacties op “Mansveld: ‘Inbouw Boordcomputer Taxi voor 1 oktober is haalbaar’”

Duco Douwstra|07.02.13|09:58

Taxitronic in paniek. En wie voorgelogen? Op de site van Taxitronic staat “Veel ondernemers zijn de afgelopen tijd op het verkeerde been gezet doordat halve waarheden en geruchten zijn verspreid, en (helaas) ook onjuiste informatie”. De met de hand bedienbare BCT zijn per definitie onbetrouwbaar, en ingewikkeld 70% zal niet weten om er mee om te gaan. Dus om deze 2 redenen alleen al GEEN certificering. Tom Tom is misschien niet het beste, maar wel van deze tijd. De BCT van 1990

Hudson Taxi|07.02.13|15:07

Heeft certificering nut? De taxi chauf. moet handmatig aangeven of er passag.in de taxi aanwezig zijn en ook de ritbedragen, dat kan onbetrouwbaar zijn. Ook van de afgelegde weg staat de reden niet vast waarom die zo gereden is. Weet de bct ook niet.
Een schip moet waterdicht zijn anders zinkt het. Maar wanneer het schip instabiel gebouwd is, kapseist hij en zinkt alsnog. Misschien kan iemand het allemaal eens uit leggen.

Taxi Volendam|13.02.13|10:49

De telegraaf hedenmorgen blz 3 rechts onderaan. Gescande kentekens mogen vier weken bewaard worden en dan alleen van misdadigers. Nummerplaten die niet in het systeem staan moeten meteen gewist worden. Mogen Taxichauffeurs en hun passagiers wel geregistreerd worden en ook hun afgelegde weg, 7 jaar lang? Dat is wat een BCT namelijk doet! Wordt iedere Taxichauffeur gezien als een misdadiger? Minister Opstelten en College bescherming persoonsgegevens, uitleg graag!
Kosten taxibranche €100 miljoen.

A.Urban|24.02.13|14:20

Mevrouw Mansveld. De afgelopen week getracht bij meerdere fabrikanten een gekeurde bct die aansluit op onze huidige systemen aan te schaffen. Dit lukt niet. Erger nog, geen van de fabrikanten denken dat het dit jaar gaat lukken. Wij hebben U ook 2 keer een mail verstuurd over de BCT problemen, maar zoals gewoonlijk, geen antwoord. Waarom denkt U dat het wel voor 1 okt. haalbaar is?