Mansveld, staatssecretaris, IenM, Infrastructuur

Nieuwe invoeringsdatum Boordcomputer Taxi is 1 juli 2014

De nieuwe invoeringsdatum voor de Boordcomputer Taxi is 1 juli 2014. De subsidieregeling is eveneens tot die datum geldig. Voertuigen die uitsluitend in het contractvervoer gebruikt worden dienen voor 1 februari 2015 van een BCT te worden voorzien. Na 1 juli 2014 geldt de 600 euro subsidie echter niet meer. Dat heeft staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu woensdag bekendgemaakt.

De oorspronkelijk vastgestelde datum van verplicht gebruik, 1 oktober 2013, was niet meer haalbaar omdat de certificering van de apparaten langer duurde dan verwacht. Mansveld: “Voor het bepalen van een nieuwe datum van verplichting is het van belang dat voldoende typegoedgekeurde BCT’s op de markt beschikbaar zijn en dat een redelijke termijn voor de inbouw van BCT’s wordt aangehouden.”

Typegoedkeuring

De eerste typegoedkeuring van een BCT is op 5 maart 2013 verleend. De betrokken fabrikant is eind maart gestart met de inbouw van BCT’s. De verwachting van de drie andere fabrikanten is dat zij hun typegoedkeuring voor de zomer verkrijgen. Zij kunnen dan ook starten met de inbouw van BCT’s.

“Taxibedrijven kunnen dus op korte termijn een keuze maken uit verschillende merken BCT’s”, zegt Mansveld. “Taxivervoerders (leden KNV Taxi en Connexxion, red.) hebben aangegeven aan deze keuzemogelijkheid te hechten. Voor een ordelijke en financieel gespreide aanschaf en inbouw van ca 35.000 BCT’s achten zij een periode van ruim een jaar nodig.”

Inbouw

Fabrikanten hebben aangegeven dat zij vanaf de typegoedkeuring ongeveer een jaar nodig hebben voor de productie en de inbouw van alle BCT’s. “Ik vind het van belang dat de taxibranche zo spoedig mogelijk is uitgerust met werkende BCT’s. Dat draagt wezenlijk bij aan effectievere en efficiëntere handhaving van de digitale registratie van ritten en rij- en rusttijden”, vindt Mansveld.

“Dit moet leiden tot minder fraude, hogere kwaliteit van het taxivervoer en reductie van administratieve lasten voor taxiondernemers. Het uitstel van de datum van verplichting moet daarom zo kort mogelijk zijn. Alles afwegend en rekening houdend met de belangen van betrokken partijen heb ik besloten de nieuwe datum voor het verplicht gebruik van de BCT in de straattaxi te bepalen op 1 juli 2014.”

Subsidie

Tot deze datum is voor de aanschaf van een BCT een subsidie van € 600 beschikbaar. Dit besluit zal ze in een ministeriële regeling vastleggen. Voor taxi’s in het contractvervoer geldt de verplichting van een BCT per 1 februari 2015.

Contractvervoer is taxivervoer dat wordt verricht ter uitvoering van een schriftelijke overeenkomst, waarbij meermalen taxivervoer wordt verricht gedurende een periode en tegen een tarief die in de overeenkomst zijn vastgelegd (bijvoorbeeld Wmo-vervoer, leerlingenvervoer, Valys). Bij het aangaan van de veelal meerjarige contracten konden taxibedrijven nog niet altijd rekening houden met de verplichting van de BCT. Inmiddels is dat wel het geval, vindt de Staatssecretaris. Voor deze sector was uitstel van de verplichting daarom volgens haar niet aan de orde.

Verplicht gebruik BCT

Mansveld: “Dit betekent dat 1 februari 2015 de datum blijft waarop ook in het contractvervoer de BCT moet zijn ingebouwd en geactiveerd. De oorspronkelijk voorziene einddatum van het verplicht gebruik van de BCT in alle taxivoertuigen blijft hiermee in stand.”

Directeur Roy Boons van leverancier Quipment laat weten dat hij verwacht de certificering eind deze maand definitief binnen te hebben. “We kunnen dan begin juni beginnen met inbouwen. We hebben voldoende productie- en inbouwcapaciteit om de hele sector voor 1 juli 2014 te voorzien van een BCT.” 

Bart Pals

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

15 reacties op “Nieuwe invoeringsdatum Boordcomputer Taxi is 1 juli 2014”

Tamara Terlouw|22.05.13|11:31

het word tijd dat we net als onze collega’s(zwarte taxi)met gele kentekens gaan rijden zonder al die schit

Tamara Terlouw|22.05.13|11:32

kom op Duco we hebben je nodig

Hudson Taxi|22.05.13|15:21

Het kan verstandig zijn om de behandeling BCT door de 2e kamer, welke 1 Oktober gepland staat af te wachtten. Er zijn namelijk vragen gesteld over de deugdelijkheid en invoer van het apparaat. ‎

Hudson Taxi|22.05.13|20:13

Het is aan te bevelen de behandeling invoering BCT door de 2e kamer, 1 oktober gepland, af te wachtten, omdat er vragen over deugdelijkheid en invoer van het apparaat aan de kamerleden zijn gesteld
Bovendien wil Mevr. Mansveld over 1jaar de BCT op werking, adm. lasten en fraude gevoeligheid evalueren.
Je loopt dus kans op aanpassingen die er ongetwijfeld zullen zijn.
Wie zal dat betalen? Veel onduidelijk en onzekerheden.

Duco Douwstra|23.05.13|10:36

Oorspronkelijke invoerdatum BCT was Nov. 2009, en opgenomen in de WP2000 dus 13 jaar geleden. De fabrikanten verwachten voor de zomer een type goedkeuring te hebben. Bijna iedereen verwacht dat we dit jaar geen zomer meer krijgen :-}} Staatssecretaris Mansveld wil kennelijk nog even extra benadrukken dat ze van de hele materie niks snapt. Hoezo betere digitale registratie? Zij snapt kennelijk niet dat grote taxibedrijven al niet alles per seconde en per meter registreren.Ze laat zich adviseren

Duco Douwstra|23.05.13|10:49

door mensen en bedrijven die hun investeringen in achterhaalde systemen terug moeten verdienen.En van Connexxion snap ik het wel, gratis apparatuur in alle busjes om zo het ongecontroleerde eigen gebruik tegen te gaan. Maar de geit en de kool sparen dat is natuurlijk moeilijk. De wetgeving vooraf evalueren, vanwege de zeer snelle ICT ontwikkeling, zal de kop kosten van de fabrikanten.En taxiondernemers zijn net schapen die zich,bang voor de vergunning,gewillig naar de slachtbank laten leiden

John Janos|23.05.13|22:22

Duco hebben we helemaal niet nodig. Met een gezond paar hersens kun je ver komen. Alleen ontbreekt dat er aan in de politiek. Zie de schandalen die de revue passeren. Daarom adviseer ik iedereen snorder te worden. Ik ken iemand die er zijn huis ergens op de Balearen mee bekostigd. Die heeft pas een goed stel hersens…

Taxi Volendam|26.05.13|12:17

Door huidig taxibeleid gouden tijden voor belbussen snorders,alle vormen van betaald pers.vervoer,M.U.V. Taxibedrijven. Wordt nog aantrekkelijker doordat deze diensten subsidie ontvangen van gemeentes/adverteerders enz. en zij geen dure onzinnige invest. hoeven doen! Zolang er bovendien best. leden van Taxi organisaties zijn die dit niet onerkennen en belangen hebben bij fabricage van taxi apparatuur,advert. opbrengsten een rol spelen in berichtgeving is het vechten tegen de bierkaai.

Ger|03.06.13|20:29

Wat een onzin allemaal, gewoon per direct invoeren en niet verder geld verslinden aan die rotzooi door het steeds uit te stellen.

A.Urban|04.06.13|13:18

Taxibranche heeft zijn eigen BCT Fyra! De Bct is net als de Fyra niet in de praktijk uitgetest op deugdelijkheid. Ondanks veel mankementen duwt Mansveld de branche de BCT door de strot en laat deze door taxibedrijven uittesten. Dat heet met een mooi woord de BCT evalueren op kosten gebruiker! De aanbevelingen 16-10-2008 van Actal aan min. Eurlings , rekening te houden met de financiele haalbaarheid is bewust genegeerd door I.L.T. doordat het project niet haalbaar was en is.
K.N.V. zwijgt ????

Duco Douwstra|06.06.13|11:08

Beste Ger,Wat bedoel je met “direct invoeren”? Bedrijven die met hun tijd meegaan rijden al ruim 15 jaar met een BCT.Het enige wat nieuw is dat is de waardeloze digitale handtekening.En controle langs de weg is straks vanwege de regels nagenoeg onmogelijk, maar dat weet bijna nog niemand.Zorg dat je een goede smartphone hebt om je chauffeurskaart te manipuleren,kijk hier hoe. https://docs.google.com/file/d/0B3YU89__J9d9UWVoRXpBejNQMms/edit?usp=sharing ook lekker meedoen met de boel belazeren

Duco Douwstra|06.06.13|11:10

Voor mijn vlammende optreden bij omroep MAX van vorige week wil zien, over de zorgfraude klik op deze link http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1348016

Hudson Taxi|08.06.13|16:53

NSA kijkt mee! (Inter)Nationale kritiek er over. De Nederlandse overheid doet bij Taxichauffeurs precies het zelfde, n.l. hun prive gegevens registreren en opslaan d.m.v de B.C.T. Chauffers hebben er niet om gevraagd of bezwaar kunnen maken. Het wordt doodleuk verplicht. Vervoersbonden en werkgevers vinden alle taxichauffeurs kennelijk criminelen, omdat zij er mee ingestemd hebben.
Die hebben wat uit te leggen en raad hen aan de column prof. Smalhout in de telegraaf van vandaag te lezen.

Hudson Taxi|08.06.13|18:01

NSA kijkt mee! (Inter)Nationale kritiek! De Nederlanse overheid doet bij taxichauffeurs precies het zelfde n.l. hun prive gegevens registreren en opslaan d.m.v. de BCT. Chauffers hebben er niet om gevraagd of bezwaar kunnen maken! Het wordt doodleuk verplicht. Vervoersbonden en werkgevers vinden taxichauffers kennelijk kriminelen omdat zij er mee ingestemd hebben. Dat vraagt om uitleg. Ik raad bonden en werkgevers aan de colmn van prof. Smalhout vanmorgen in de telegraaf aandachtig te lezen.