RAM Mobile Data, Kantoor, Datacenter, Utrecht, Cloud

Taxibedrijf met BCT heeft grote behoefte aan betrouwbaar telecomnetwerk

Een betrouwbaar telecomnetwerk is voor professionele taxibedrijven onmisbaar. Als er geen ritten verzonden kunnen worden via datacom of de track-and-trace niet werkt, kan dat de hele planning in de war gooien. Het reguliere gprs-netwerk van de bekende telecombedrijven geeft steeds vaker storingen, zo heeft het Agentschap Telecom onderzocht. Om de hoogst mogelijke betrouwbaarheid te hebben, kunnen taxibedrijven ervoor kiezen om hun datacom te laten versturen via het Mobitex-netwerk van RAM Mobile Data en een Cabman BCT.

Uit onderzoek van het Agentschap Telecom blijkt dat er in 2012 maar liefst 172 storingen waren in de mobiele netwerken van KPN, Vodafone en T-mobile. Dat was een stijging van 33% ten opzichte van voorgaande jaren. En dat aantal zal alleen maar toenemen door de explosieve stijging van het gebruik van smartphones, verwacht het genootschap.

Mobiel internet

De huidige telecommasten hebben het zwaar. Iedereen kent wel het probleem van in de file staan met honderden automobilisten, waarbij het mobiele internet op je smartphone niet meer werkt. Of bij een drukbezocht evenement, waarbij iedereen op Facebook inlogt, waardoor je geen email of Whatsapp meer ontvangt.

„Op dat moment kan een een taxi met een dataterminal of BCT geen ritten ontvangen of zijn gps-positie doorgeven”, vertelt Jurjen Bottema, directeur netwerkdiensten bij RAM Mobile Data. „Gebruikers van Mobitex hebben daar geen last van. Ons netwerk functioneert altijd; wij bieden minimaal 99,98% betrouwbaarheid. Zeker in de taxibranche is dat erg belangrijk.”

Mobitex-netwerk

Het Mobitex-netwerk wordt vooral gebruikt door bedrijfskritische diensten, die geen last willen hebben van overmatig gebruik van mobiel internet door mensen met iPhones. Zoals ambulancebedrijven, mobiele pinautomaten van banken, parkeerautomaten, bruggen, beveiligingsbedrijven en overheden. Maar ook diverse taxibedrijven maken gebruik van het extra betrouwbare netwerk, zoals Connexxion, Bios, Willemsen de Koning en Bestax.

Bottema: „Je kunt nog zulke goede apparatuur hebben in de auto en de centrale, maar als de ‚wolk’ ertussen niet goed is werkt het niet. Het Mobitex-netwerk werkt altijd, ook bij calamiteiten. We zijn veel betrouwbaarder dan gprs. Bovendien checken we altijd of een bericht is aangekomen. Daardoor kan het niet kwijtraken.”

Data

Mobitex biedt alleen data, geen spraak. „Daardoor is het ook mogelijk om een rit te verzenden en track-and-trace te gebruiken terwijl de chauffeur met de centrale aan het bellen is via de dataterminal of BCT”, licht Bottema toe. „Ook is het vaak zo dat bij reguliere telecomproviders spraak boven data gaat als het erg druk is op het netwerk. Dat probleem speelt bij ons niet.”

Taxibedrijven die hun Boordcomputer Taxi willen gebruiken voor datacommunicatie in combinatie met het Mobitex-netwerk, kunnen daarvoor de Cabman BCT gebruiken. De overige BCT-leveranciers bieden alleen regulier gprs aan. Het merendeel van de grote taxibedrijven die voor de Cabman BCT kiest, gaat dan ook ook voor Mobitex.

BCT

Taxibedrijven die reeds over een RAM-modem beschikken, kunnen deze aan hun Cabman-BCT koppelen.  RAM Mobile Data en Euphoria werken al lang samen. Een aantal taxi-ondernemers heeft enkele jaren geleden aangegeven graag gebruik te maken van het betrouwbare Mobitex-netwerk. Euphoria heeft toen haar Cabman- en CSI-terminal geschikt gemaakt voor communicatie via Mobitex.

„Het aansluiten van de Cabman BCT op Mobitex is dan ook een logische vervolgstap”, zegt Leon van Lier, directeur Euphoria. „Onze BCT is een goede keuze om gebruik te kunnen blijven maken van Mobitex, waarbij de BCT-informatie en het versturen van ritopdrachten in hetzelfde apparaat is gewaarborgd. Het nieuwe uiterst moderne hosting-centrum van RAM Mobile data zal dan ook een belangrijke rol spelen in onze totaaloplossing voor taxibedrijven.”

Landelijke dekking

Het Mobitex-netwerk biedt volledig landelijke dekking in de Benelux. En voor taxidiensten die bij de grens met Duitsland opereren, biedt RAM ongeveer 10 kilometer over de grens nog bereik. „Mocht een klant binnen Nederland toch nog een ‚wit vlekje’ tegenkomen, dan bekijken we of het probleem op te lossen valt”, vertelt Bottema. „Zo hebben we vorig jaar nog 12 masten bijgeplaatst op verzoek van klanten, want wij begrijpen hoe belangrijk 100% betrouwbaarheid voor hen is. Probeer dat als taxibedrijf maar eens te regelen bij de grote telecombedrijven.”

Bart Pals

Auteur: Bart Pals

3 reacties op “Taxibedrijf met BCT heeft grote behoefte aan betrouwbaar telecomnetwerk”

Tim Vermeer|12.02.14|21:28

Ik mis in dit stuk wat de extra kosten zijn voor het gebruik. Neem tenminste aan dat het niet gratis is!

Rex Urban|12.02.14|23:56

Tim, er zijn data abbonnementen te verkrijgen voor€ 5.- per maand/voertuig die uitstekend en betrouwbaar werken, jaar in jaar uit. Storingen zoals hierboven beschreven zijn ons daarbij de laatste 10 jaar niet overkomen.
Wij werken niet met een groot telecombedrijf en zijn ook geen groot taxibedrijf.

Sandra Urban|13.02.14|10:15

De abonnementen waar Rex Urban het over heeft zijn de zogeheten M2M abonnementen (Machine 2 Machine), vele malen goedkoper dan normale mobiele abonnementen. Deze worden reeds jaren toegepast in vele uiteenlopende markten; van logistiek tot gezondheidszorg. Verdiep u dus goed in deze materie alvorens een (duur) abonnement af te sluiten bij een van bovenstaande aanbieders.