boordcomputer taxi, BCT

Taxitronic verwikkeld in rechtszaken vanwege schade BCT-dossier

De juridische touwtrekkerij vanwege schade die het BCT-dossier heeft veroorzaakt bij diverse partijen gaat steeds verder. Chess, een van de toeleveranciers van Taxitronic, eist in een kort geding dat de BCT-leverancier 2,6 miljoen euro betaalt. En ondertussen heeft Taxitronic eerder al op haar beurt de Staat aangeklaagd vanwege de geleden schade door het uitstelbesluit vorig jaar.

Taxitronic-directeur Rob Doodkorte laat weten de vordering van Chess te betwisten. “Verder wil ik er eigenlijk niets over kwijt zolang de rechter zich er nog over uit moet spreken en wij nog steeds met Chess in gesprek zijn.”

Taxitronic

Chess ging al een keer failliet door verliezen die ontstonden door het ontwikkelen van de BCT. Ook is algemeen bekend is dat Taxitronic forse schade heeft opgelopen toen het ministerie van Infrastructuur en Milieu vorig jaar besloot om de inbouwverplichting van de Boordcomputer Taxi uit te stellen.

“Wij hebben toen flink geïnvesteerd om op tijd de certificering rond te hebben”, zei Doodkorte eerder al. Taxitronic was de eerste en lange tijd de enige die gecertificeerd was. Door het uitstel heeft Taxitronic uiteindelijk veel minder apparaten verkocht dan verwacht. En dat ook nog eens een jaar later dan begroot.

BCT-leverancier

Nu eist Chess 2,6 miljoen van Taxitronic. De BCT-leverancier beseft dat ook Chess schade heeft opgelopen door het BCT-dossier. “De hele keten heeft schade opgelopen door het beleid van IenM”, vindt Doodkorte. “Dit is ook de inzet in de procedure tegen de Staat waarbij compensatie wordt geëist.”

Het is nu in ieder geval nog niet duidelijk hoe dit juridische steekspel zal aflopen. Aan ene kant bestaat Taxtronic al 35 jaar in een rumoerige markt. Maar 2,6 miljoen hoest ook Taxitronic niet zomaar op. Na het faillissement van Taxamatic en Quipment, zou Taxitronic dan mogelijk de derde BCT-leverancier (van de vier!) zijn die het loodje legt door het BCT-project. En zou Cabman als enige oorspronkelijke leverancier overblijven

Elektronische handtekening

Vorige week liet staatssecretaris Mansveld in een brief aan de Tweede Kamer weten dat de gegevens in de BCT niet betrouwbaar zouden zijn. Dat komt vooral omdat de specificaties voor de elektronische handtekening niet goed zouden zijn opgesteld door IenM, waardoor er verschillen bestaan in de output van de diverse gecertificeerde apparaten. Daardoor kan de ILT geen boetes uitdelen die voor een rechter overeind blijven. En dus vindt er het komende jaar geen handhaving plaats voordat de BCT-specificaties herschreven zijn. Overigens is het opmerkelijk dat IenM dat nu pas na inbouwperiode naar buiten brengt. Want de BCT-certificering is anderhalf jaar geleden al afgegeven.

Overigens zitten de fabrikanten niet te springen om zomaar de specificaties te wijzigen. Dat brengt immers flinke ontwikkelkosten met zich mee, terwijl er de komende jaren zeer weinig Boordcomputers verkocht worden. Het grootste deel van de taxibranche is immers al voorzien. Bovendien zijn de huidige apparaten goedgekeurd door de overheid dat ze voldoen aan de gestelde eisen. En hebben de leveranciers al jaren geleden het ministerie hiervoor gewaarschuwd. Die wilde toen niet luisteren.

Taxibranche

Hoe dan ook, uiteindelijk draait de taxibranche op voor de kosten. Want de overheid heeft software-updates door de lucht nog niet goedgekeurd, waardoor updaten veel geld kost. Er moet immers iedere keer naar een RDW-station gegaan worden. En ook de extra ontwikkelkosten en software-problemen door verkeerd opgestelde specificaties zullen uiteindelijk door de kopende partij, de taxi-ondernemers, betaald worden.

Ook kampen de taxibedrijven met grote onzekerheid. Zij zijn door de overheid gedwongen om te investeren in Boordcomputers, terwijl de overheid nu opeens zegt dat de software niet geschikt is om te controleren door de ILT. De deadline voor inbouw voor straattaxi’s en deadline voor de subsidieregeling zijn al geruime tijd voorbij. Maar de deadline van 1 februari 2015 voor taxi’s die uitsluitend voor contractvervoer gebruikt worden nadert snel.

Kort geding

De rechtszaak van Chess tegen Taxitronic is voorlopig aangehouden door de rechter, omdat het kort geding nogal onverwachts kwam voor Taxitronic. De zitting zal welilcht binnenkort opnieuw op de rol staan van de rechtbank in Zutphen. De uitspraak in de zaak Taxitronic tegen IenM wordt verwacht op 17 december.

Bart Pals

Lees ook: Mansveld: handhaving op BCT-gegevens uitgesteld

Auteur: Bart Pals

35 reacties op “Taxitronic verwikkeld in rechtszaken vanwege schade BCT-dossier”

Taxibelangen Nederland|03.12.14|17:41

Ben in nou een visionair of gebruik ik gewoon mijn heldere verstand en mijn ruime ervaring?Maar Rob je mag mij wel oproepen als getuige in het proces tegen IenM,lijkt mij een mooie opwarmer.De hele branche lijd natuurlijk enorme schade,door de leugens van IenM en het vals tegen elkaar uitspelen.Niemand wilde de achterlijke BCT ontwikkelen,maar ook wilde niemand de bood missen,dus toen er 1 begon moest de recht wel volgen.Ook Rob die met zijn hakken in het zand zou blijven staan.De digitale

Taxibelangen Nederland|03.12.14|18:09

was er al voor 2005,waar ook exact de rij-en rusttijden op stonden vermeld, dus hoezo enorme administratieve besparing?Is de politiek dan op geen enkele wijze in staat om de terreur van de IenM/ILT te keren.Nu stoppen met de BCT verplichting wie hem heeft en er blij mee is oké,wie er problemen mee heeft of er niks aan heeft die is vrij om te doen wat hij wil.Geen overheidsbemoeienis meer,een commissie van KNV en STN moeten overleggen hoe nu verder,maar stop vandaag nog met de verplichtingen

Dirk Den Boer|03.12.14|21:01

Sprookje van 5 jaar geleden: de Staat dwingt ondernemers een apparaat te kopen bij 1 van de 12 door hun aangewezen leveranciers. Een apparaat dat:
a) 600 euro kost
b) de administratie een stuk makkelijker maakt
c) 100% deugdelijk is
d) door gebruik van moderne technieken ook nog eens reuze handig is.
e) de taxibranche tijdwinst oplevert.
f) controleerbaar door instanties
Wat is er van het bovenstaande gelogen? …………..Alles!

Dirk Den Boer|03.12.14|21:03

-De prijs: verborgen extra kosten,inbouwen, updates en Kiwa ondernemerskaart van 150 euro.
-Nog steeds ritstaten invullen en werkboekjes want de belastingdienst neemt geen genoegen met een BCT administratie
-ondeugdelijk door diverse storingen
-moderne technieken? Ouwe meuk techniek van 10 jaar geleden. Een Iphone is moderner.
-tijdwinst? Dubbel administratie en elke maand verplicht uitlezen?

Dirk Den Boer|03.12.14|21:05

-controleerbaar? Oom agent: ”ja chauffeur , mag ik uw werkboekje even zien?”. Antwoord: “Zit in dat zwarte kastje meneer!” Agent staat met bek vol tanden.

O ja, … ik vergeet nog die twaalf leveranciers waarvan er 8 afgehaakt hebben en 3 failliet zijn.

Ik wil nou wel eens weten wat een rechter van het IL en T onzin verhaal vind?

STEUN TAXIBELANGEN

Taxibelangen Nederland|04.12.14|00:52

Even voor de juiste weergave, er waren oorspronkelijk 23 gegadigden om de BCT e ontwikkelen,19 vonden het onhaalbaar.Ze kregen een specificatie rapport van 200 pagina’s,waar niemand ook maar iets van begreep,maar dat was de bedoeling om goedkeuring te krijgen.Oorspronkelijk waren er ongeveer mensen bij het BCT overleg, waarvan 10 met verstand van de materie en 10 geen enkel.Al snel vertrokken 8 deskundigen en bleven Rex en Duco over,maar die op een geven moment niet meer welkom,teveel kritiek.

Tjerk Vinckx|04.12.14|00:54

Kijk nog eens goed naar de foto van de heren die op de Taxidag in Maarsen uitleg gaven over de BCT ( ILT en Belastingdienst ) te vinden op Taxipro.

De snoetjes spreken boekdelen, BCT schip was toen al zinkende !!!!!

Peter van Opduin|04.12.14|07:43

@Duco: Het is bewonderenswaardig hoe nederig je bent. Je hebt de belangen van taxirijdend Nederland behartigd tijdens de ontwikkeling, hebt de mensen altijd gewaarschuwd voor de hiaten in het systeem en hebt dat gedaan naast je werk als werkboekjes- en fietspompverkoper, waar heb je de tijd vandaan gehaald. Je hebt miljoenen weten te besparen met jouw input en harde werken, je bent een ware aanwinst voor de taxibranche.

Peter van Opduin|04.12.14|08:09

Vergeet niet dat toen dhr. Douwstra met zijn stichting kwam er al grof geïnvesteerd is door ALLE betrokken partijen, ook de door de taxibranche. Wat Duco in het verleden geroepen heeft, is net zo betrouwbaar als menig 0900-nummer met paragnosten en tarrotkaart lezers, als je maar lang genoeg wacht dan klopt alles wat ze zeggen. Toen u al getekend en waarschijnlijk aanbetaald had richtte hij zijn stichting op, hij heeft niet voorkomen dat u de boot in ging met de BCT.

Peter van Opduin|04.12.14|08:16

De zelfbenoemde messias of redder van de taxibranche omschrijft critici als “dom”. Zonder enige schaamte plakt hij dat label ook op zijn leden die reeds een BCT aangeschaft hebben, want hoe kun je immers strijden tegen iets waar je al “akkoord” mee bent gegaan? Dan ben je toch “dom”. Er wordt gedreigd met processen, acties, etc. maar tot noch toe heb ik daar weinig van gezien. Volgens mij waant de Duco zich toch groter dan hij is en is hij vooral op zoek naar een manier om zijn ego te strelen.

Duco Douwstra|04.12.14|10:16

Peter, ontroerend hoe jij je eerste stukje schrijft. Jammer dat je in de volgende stukjes uitlegt dat je er toch niks van snapt.Na lang aandringen heb ik (omdat niemand anders dat deed) samen met organisatie de Eendracht de STN opgericht,om het onrecht zoveel mogelijk tegen te gaan en de belangen te behartigen.En de BCT is toch geen drama geworden omdat ik dat altijd geroepen heb.En natuurlijk heb ik een groot ego,moet ik mij daarvoor schamen? of voor het feit dat ik altijd iedereen wil helpen?

Taxi Volendam|04.12.14|10:34

@ Peter van Opduin.
Maak je druk om de wetgever die de Taxibranche om zeep aan het helpen is.
Erg goedkoop om iemand af te zeiken die zijn nek uit steekt.
Wat heb je zelf ondernomen om verbeteringen in de taxiwet te bewerstelligen?
Leg uit! Moddergooien kunnen we allemaal wel.
Uit angst voor niet hebben van een bct en dreigementen van I&M gooien Taxiondernemers wel € 100 miljoen over de balk. Of ben je nog steeds voor het BCT drama?
Leg dan uit waarom ! Daar heb je 10 jaar de kans voor gehad.

M. Martins.|04.12.14|11:44

Lekker druk maken over de BCT. Ondertussen worden we door politici verraden om Pop legaal te maken.
Als pop legaal wordt kun je als taxi thuisblijven, je hebt dan ook geen last meer van een niet goed werkende BCT.

Slaap lekker verder met zijn allen.

Paul Dijkhuizen|04.12.14|15:14

Inderdaad zitten de producenten van de BCT’s met de handen in het haar, ze moeten nu de software weer aanpassen maar kunnen dat niet betalen omdat de markt inmiddels (bijna helemaal is voorzien) en za nog maar weinig BCT’s verkopen. Er zijn dus nog maar 2 scenario’s voor handen. 1. De leveranciers van de BCT’s moeten enorm inkrimpen of gaan failliet of 2. Er moet een nieuwe afzetmarkt gevonden worden, wilde de overheid niet toevallig nog de wegenbelasting herzien? Iets met rekeningrijden enzo..?

Pamela Smith|04.12.14|20:18

Hoe je het wendt of keert, die Duco heeft altijd nog gelijk gehad, maar de regering zal het nooit toegeven anders krijgen ze nog een behoorlijke claim ad broek… maar lieden zoals die Peter van Opduin willen wel meeliften maar gunnen een ander en zelfs zichzelf helemaal niets!!!

Duco Douwstra|04.12.14|21:21

Uberpop zal a.s. maandag afgelopen zijn. De landsadvocaat was heel duidelijk in haar pleidooi in de rechtszaak die Uberpop had aangespannen om de door de ILT opgelegde last onder dwangsom van 100 duizend euro per dag van overtreding, ongedaan te maken.
Rechtszaken kunnen wel eens onbegrijpelijk uitpakken, maar illegaal is illegaal en daar geeft een rechter nooit zijn goedkeuring aan. De rechter zei dat hij veel taxichauffeurs voor het hekje had gehad,die regeltjes hadden overtreden.En dat helpt

M. Martins.|04.12.14|22:00

Ja, maar de politiek denkt daar anders over. Taxi gaat aangepast worden aan Uberpop en niet Uberpop aanpassen aan Taxi. Resultaat, taxi bestaat niet meer.

M. Martins.|04.12.14|22:03

Nu loopt Uber weer ongelofelijk veel geld uit te delen in Alle steden waar ze actief zijn. Dit geeft Uber weer een positieve boost zodat ze maandag weer bij hun klanten kunnen gaan jammeren of ze willen tekenen dat pop moet blijven. Dat doen de klanten graag die de vele goedkope ritten hebben gereden.

Peter van Opduin|05.12.14|07:34

@Pamela: Ik ben net zo kritisch als dhr. Douwstra, over enige tijd kan ik mogelijk ook zeggen: “In 2014 zei ik…”. “Vertrouw blind op mij en ik zorg ervoor dat alles gemakkelijker en beter wordt.”, dat praatje ken ik nog van de BCT maar is ook één op één toe te passen op de uitlatingen van dhr. Douwstra.

Tjerk Vinckx|06.12.14|02:07

@Duco, je wordt altijd overreden door een strontkar maar nooit door de Gouden Koets.
Dus blijf je inzetten, de simpele zielen zijn het werkboekje SDU al vergeten !!

Ton ter Haar|06.12.14|11:52

@Tjerk Ik ben lid van taxibelangen en steun Duco van harte, maar wat ik hem verwijt is dat hij zo geobsedeerd zijn gelijk wil halen aangaande de bct, dat dit aan hem voorbij gaat: http://www.nu.nl/politiek/3945788/vvd-wil-einde-regels-taxichauffeurs.html en om dit te verwezenlijken heeft de politiek wel een bct nodig.

M. Martins.|06.12.14|14:51

Klets niet. Ik had liever meer betaald voor het werkboekje dan wat ons nu te wachten staat met steun van Taxibelangen.

Ron|06.12.14|15:33

Gebeurt het alleen bij mij of ook bij andere Taxitronic BCT gebruikers dat bij de huidige soms zeer koude temperaturen de BCT opstart problemen heeft.
De BCT reageert niet op de chauffeurskaart en ik kan pas in een opgewarmde auto inloggen!
Krijg een blauw scherm met uitroepteken!
Bij een behaaglijke temp. is alles weer ok.

Hudson Taxi|06.12.14|20:39

Niet zeuren Ron. De bct is desondanks dit koude en veeeeeel meer problemen goedgekeurd en is toch inmiddels “door jou” aangeschaft? Wil je garantie? Van wie ? Tip: Probeer iets uit wat je koopt. Dat voorkomt verrassingen en onnodige onkosten.

Duco Douwstra|07.12.14|00:11

Martins kan je het ook uitleggen,wat jij bedoeld?is het nou ineens mijn schuld dat alles uitkomt wat ik heb voorspeld,en dat iedereen daar de dupe van is.Dat de ILT de politiek heeft voorgelogen,net als met de Fyra.Dat de leveranciers Quipment en Taxitronic ten koste van iedereen hoopten hun slag te slaan met de BCT. Terwijl alles wat er nodig was voor een betrouwbare controle er al in 2000 en zeker in 2005 was.Ga je mij nou de schuld geven van deze troep.Kom op wees een kerel en leg eens uit.

Rodney Barten|07.12.14|11:32

Wat maakt iedereen zich toch druk om POP, dit zal echt niet worden goedgekeurd door de regering…het is één groot zwart circuit waar de regering echt niet aan gaat meewerken..daarnaast zijn de gebruikers van POP maar een heel klein gedeelte van de straattaximarkt, degene die POP gebruiken maken zelden gebruik van de reguliere taxi’s.

M. Martins.|07.12.14|14:39

Daar heb ik het niet over. Die BCT interesseert mij niets.

M. Martins.|07.12.14|14:44

Als taxiregels worden afgeschaft ten gunste van Uberpop heb je geen last meer van een “slechte” BCT. Je kunt dan namelijk als taxi thuis blijven. Dat is dus wat die Visser voorstaat. Stilstaan kan de BCT uitstekend registreren.

Ton ter Haar|07.12.14|15:24

Als je gelijk hebt gehad inzake werkboekjes, en nog steeds dank daarvoor, betekend dat niet dat je voor de rest van je leven automatisch in alles gelijk hebt.
Duco, ik denk dat je het verkeerd ziet inzake uber, die hebben pop nodig en de politiek heeft een soort BCT nodig om dat te controleren.
Jij denkt toch ook niet dat het na maandag afgelopen is, daarvoor zitten ze teveel op schoot bij de politiek. Misschien moet de volgorde andersom

Duco Douwstra|07.12.14|22:48

Laten we morgen maar afwachten, en NU.nl heeft de mening en woorden van VVD Kamerlid Barbara Visser helemaal verdraaid,zo heeft ze mij gemaild.Journalisten zoeken sensatie en dat is Uberpop. Ik heb erg veel vertrouwen in de Rechter die over Uberpop moet oordelen.Hij heeft vaak taxichauffeurs op kleine overtredingen moeten veroordelen, als hij dan nu Uberpop goed zou keuren, dan zou hij zichzelf daar ongelofelijk belachelijk maken.De BCT is onbetrouwbaar zegt nu ook ILT, de fiscus en de Politiek

Ton ter Haar|07.12.14|23:29

Dan is zij zeker de enige “goede” VVDer, want de rest zit te pushen om de wet aan te passen. WNL op Zondag was een aanfluiting, waar Minister Blok, Arendo Joustra en Charles Groenhuijsen allemaal vvders hijgend Niek van uber voorzetjes aan het geven waren. Het sociale groene verhaal wp2000, oude wet, blabla geweldige app gewone auto halve prijs, ook uber black is lekker goedkoop, één groot reclame verhaal. Dus die Barbara Visser vertrouw ik ook voor geen meter.

Ton ter Haar|07.12.14|23:39

Heb je het over dit artikel, wat zij zelf rond twittert?
https://twitter.com/BarbaraVVD/status/522736928744308737
Ga je toch niet doen, als het niet klopt

M. Martins.|08.12.14|03:28

Duco.

Lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat de woorden van Visser zijn verdraaid. Ze heeft 2 artikelen over haarzelf op Nu.nl geretweet. Dat doe je niet als je het niet eens bent met de inhoud. Kijk zelf maar op Twitter.

M. Martins.|12.12.14|19:06

Waarom antwoord je hier niet op Duco? Heb ik als betalend lid daar geen recht op behalve als ik het over BCT heb?

Taxi Quaaden|19.12.14|12:41

Is er eigenlijk al iets bekend van de rechtszaak van Taxitronic tegen de staat?