Barbara Visser, VVD, Kamerlid

VVD: invoeringstraject Boordcomputer Taxi is dramatisch

Met het besluit van de ILT dat er geen boetes meer worden uitgedeeld als blijkt dat een taxi niet over een Boordcomputer Taxi beschikt, brokkelt ook de politieke steun voor het apparaat steeds verder af. “Ik heb niet voor niks dit onderwerp meerdere malen aan de orde gesteld: het invoeringstraject is dramatisch, de doelstellingen van de BCT raken uit zicht. Hoe gaan we nu verder?”, vraagt VVD-kamerlid Barbara Visser zich af. “We zijn dan ook zeer benieuwd naar de beantwoording van vragen die we over dit onderwerp hebben gesteld aan de staatssecretaris en kunnen dan pas een definitief oordeel geven.” 

Visser heeft al diverse malen aandacht voor dit dossier gevraagd. “Via schriftelijke vragen, verzoek tot schriftelijke inbreng en moties. Het is een gebed zonder einde, deze BCT-soap met weer een nieuwe cliffhanger”, reageert ze op het recente nieuws.

Kritische inbreng

“We hebben niet voor niets een kritische inbreng gehad op de brief inzake de invoering van de BCT. Deze antwoorden zijn er nog niet. Wat er nu verder moet gebeuren in dit dossier, hangt af van de beantwoording van de vragen. Dus dat wachten we nog even af”, aldus het VVD-Kamerlid.

Ook de PvdA was onlangs zeer kritisch op de BCT en vraagt zich af of beoogde administratieve doelstellingen niet beter met nieuwe ICT-oplossingen, zoals apps, gedaan kunnen worden. Net als het CDA en VVD liet de PvdA toen al weten dat taxi-ondernemers niet de dupe mogen worden van alle fouten in dit dossier, totdat alle problemen met de BCT zijn opgelost.

Geen boetes

ILT heeft nu besloten gevolg te geven aan deze boodschap. De inspectie liet vorige week weten om geen boetes meer te geven als taxi’s niet beschikken over een BCT, totdat er volledig uitgelezen kan worden. Dat duurt waarschijnlijk tot medio 2016. Want daarvoor moet eerst de nieuwe regeling gepubliceerd worden, waarna alle fabrikanten hun software moeten aanpassen. Vervolgens dient deze update via de RDW uitgerold te worden.

Branchevereniging Koninklijk Nederlands Vervoer adviseert haar leden om voorlopig de BCT nog wel te blijven gebruiken en zeker niet uit de voertuigen te halen. “We vinden de berichten nog wat onduidelijk en wachten af wat het standpunt van IenM is”, zegt Hubert Andela.  “We zijn blij dat ILT intussen druk is met de aanpak van kleine en hele grote snorders.”

Infrastructuur en Milieu

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu laat aan TaxiPro weten op de hoogte te zijn van het besluit van ILT voorlopig geen boetes meer uit te delen voor het niet hebben van een BCT. “We hebben kennis genomen van deze nieuwe ontwikkeling. Het oplossen van de problemen met de BCT blijft onze prioriteit houden”, meldt de woordvoerster.

Duco Douwstra, voorzitter Stichting Taxibelangen, is blij dat de ILT eindelijk gestopt is met het uitdelen van deze boetes. “Hoewel de haalbaarheid van de BCT al vanaf eerste dag ernstig ter discussie heeft gestaan, heeft de overheid dit project er toch doorgedrukt. De BCT is ook nog eens een star systeem, wat op geen enkele manier mee kon groeien met de technologische vooruitgang.”

Boetes

“Dat de ILT haar oorspronkelijke halsstarrige houding bij de heilloze BCT-verplichting heeft laten varen, kan de STN alleen maar toejuichen en geeft vertrouwen voor een betere en betrouwbare samenwerking. Het sloeg natuurlijk helemaal nergens op dat er boetes werden uitgedeeld voor het hebben van een zwarte doos, die niet gebruikt hoefde te worden. Ze keken alleen of er een sticker op zat. Dat is waanzin. Dit is nu een eerste stap in de goede richting van de overheid”, aldus Douwstra.

Het is onbekend wat er nu gaat gebeuren met de BCT. Volgens de wet is het apparaat nog altijd verplicht om te hebben in een taxi. Maar sinds de invoering zijn de rij- en rusttijden flink versoepeld, zodat het voor die handhaving niet meer noodzakelijk is. Bovendien heeft de Belastingdienst meerdere malen laten weten dat wat hen betreft een deugdelijke ritregistratie belangrijk is, maar dat hoeft niet via de BCT.

Software

Ook is het nog de vraag hoe en wanneer de nieuwe software wordt uitgerold, waardoor de ILT in staat is om de gegevens van de BCT uit te lezen. Want Qtwee/Quipment is nog altijd niet gecertificeerd. En de relatie Taxitronic/Neone met de overheid in dit dossier is ook niet echt goed, zo bleek uit de rechtszaak tot schadevergoeding. Qtwee en Taxitronic willen dat de overheid de kosten voor de software-update met de nieuwe specificaties op zich neemt. Ze hebben immers voldaan aan de oorspronkelijke specificaties.

Leverancier Cabman zal de nieuwe software wel snel willen en kunnen uitrollen. Die partij heeft immers een fors marktaandeel. Maar Mansveld zal ook tot overeenstemming moeten komen met de andere twee leveranciers. Immers, als zij hun software niet updaten is het project voorbij. Zij verliezen dan hun certificering en de overheid heeft altijd gesteld dat er sprake moet zijn van marktwerking. “Twee van de drie oorspronkelijke leveranciers hebben hun zaken niet op orde. Er wordt daardoor niet meer voldaan aan de voorwaarden zoals gesteld bij invoering”, zal de boodschap van het ministerie dan wellicht kunnen zijn.

Taxibranche

Ondertussen kampt de taxibranche met grote onzekerheid. Ze hebben flink geïnvesteerd in de apparatuur. En de kosten blijven oplopen. Na invoering bleek dat diverse apparaten nog met kinderziektes kampen. Ook zijn er continu hoge kosten als er storingen optreden, waarna er weer naar de RDW gegaan moet worden om die te verhelpen. Door alle problemen blijven de administratieve kosten toenemen, in plaats van de beloofde besparing.

De uitspraak van ILT betekent dat taxibedrijven die te maken hebben met een kapotte BCT of een nieuw voertuig aanschaffen, voorlopig geen kosten hoeven te maken op dit gebied. Het is dan verstandiger om te wachten tot de nieuwe regeling is uitgekristalliseerd en de apparaten aangepast zijn. Ook zijn volgend jaar met de nieuwe software-update allerlei kinderziekten wellicht opgelost.

Bart Pals

Lees ook: 

Auteur: Bart Pals

29 reacties op “VVD: invoeringstraject Boordcomputer Taxi is dramatisch”

Frans Ritzerfeld|23.04.15|10:12

Waarom is dit nu allemaal nodig geweest, een werkneemster van mij werd verbaliseerd door de ILT wegens geen BCT, dit tot daar aan toe, maar als dan de woorden gebruikt worden je doet nu de taxibalk er vanaf en je stopt onmiddelijk of je krijgt ook een boete van € 1400,= is toch niet van deze tijd, het is wel een voorbeeld van stigmatiseren en verzieking van de taxibranche, de politiek heeft niet in de gaten dat alle veranderingen voer zijn voor het ILT, werk hebben is niets maar houden.

Esther Gruppen|23.04.15|10:12

Verkeerde keus de BCT, onnodige kosten voor de ondernemer, maar de lijsten die eruit rollen, zijn toch makkelijk. De ondernemer kan doorrijden, geen oponthoud met het schrijven, kan toch een rit of aantal ritten daardoor extra doen. Werkmappen hoeven niet meer aangeschaft worden. Geen pennen, geen rittenstaten ( geen drukwerk). Dat de ILT dit niet kan uitlezen, jammer dan. Maar voor de belasting zijn de overzichten duidelijk genoeg.

Taxi Volendam|23.04.15|10:29

Is een advies de BCT te blijven gebruiken serieus te nemen ?
Is het niet hoog tijd om de toegebrachtte schade te gaan verhalen in plaats van nog meer tijd en geld in deze BCT soap te steken?
Een project gebaseerd op ondeugdelijke cijfers en beloftes is gedoemd te mislukken.
Zie hier het zoveelste voorbeeld : De BCT.

Taxi Volendam|23.04.15|10:34

@ Esther
Makkelijk? Kost wel dik over de 100 miljoen deze soap die niet werkt.

Rob Van Schie|23.04.15|10:49

Kwam de oude tijd maar weer terug ben het met Esther eens 100 Miljoen daar hadden de taxi bedrijfen heel wat nieuwe taxi’s van kunnen kopen dat weer ten goede komt aan de klant !

Rodney Barten|23.04.15|11:09

Moet ik nou wel/niet mijn BCT gebruiken? De mijne is een keertje geupdate, voldoet die wel/niet aan de keuring? Moet ik wel/niet een dubbele administratie erop nahouden mbt de km-registratie? Hopeloos is het allemaal. Ook erg vreemd dat ik NOOIT iets van de overheid thuis krijg gestuurd mbt tot de BCT, gelukkig kunnen wel dat wel allemaal lezen op Taxipro!

Taxibelangen Nederland|23.04.15|12:01

De BCT blijft een drama,daar kunnen we niks meer aan veranderen.Maar aan de BCT zijn geen verplichtingen meer verbonden.Esther is er blij mee dat is fijn en Rodney,je blijft zelf verantwoordelijk voor een zo deugdelijk mogelijke administratie.Twijfel je aan de betrouwbaarheid van de BCT,wat de belasting betreft dan moet je het op papier bijhouden.Over de rij en rusttijden zou ik mij helemaal geen zorgen meer maken,die zitten in het duistere kastje.Maar nu is de keuze is vrij,dus iedereen blij.

Koos Teunissen|23.04.15|13:01

Had nu gewoon de digitale tachograaf toegepast in de taxi, dan was er maar 1 chauffeurskaart nodig, geen kinderziektes en was het controlesysteem waterdicht. Er zijn namelijk bedrijven die taxi en touringcarvervoer exploiteren.
De overheid heeft ondernemers onnodig op onkosten gejaagd!

Paul Dijkhuizen|23.04.15|13:17

Grote vraag is, hoe nu verder? De branche wil gerust meewerken aan een functionerend systeem, wat door de overheid goed is te controleren. Zo’n systeem zou echter niet van bovenaf door de overheid moeten worden opgezet maar door de branche zélf, wij weten hoe zo’n systeem zou moeten functioneren, en waar zo’n systeem wél en niet aan zou moeten voldoen. STN hoopt dat de staatssecretaris eens snel contact met ons opneemt, misschien kunnen wij als branchevertegenwoordiger haar adviseren?

Taxibelangen Nederland|23.04.15|13:19

Bij NEONE schijnt de zon weer, Neone bedankt alle klanten (foutje bedankt) en gaan vrolijk en optimistisch voorbij aan alle problemen die de klanten van Taxitronic door de BCT, de slechte service de decoderingskosten en andere overeenkomsten hebben moeten doorstaan en nog ondervinden. Wij willen u deze nieuwsbrief waar al veel ophef over is echter niet onthouden en helpen NEONE met het onder de aandacht brengen daarvan. https://docs.google.com/file/d/0B3YU89__J9d9QzQtbHBBU1VkQWM/edit

Johan Zevenbergen|23.04.15|13:48

Geweldig, nog geen duidelijkheid.
Wat te doen met het software abonnement, de garantie, de defecten, de koppeling aan de printer en meter, enz
Kan mansveld niet gewoon zeggen over en uit, of is ze daar te laf voor.

Hardy Brunink|23.04.15|14:32

Ja,johan,mansveld kan de stekker er wel uit trekken,maar dan ? De bedrijven die dit ding ontwikkeld hebben,en de taxibedrijven die schade hebben geleden hierdoor moeten dan wel gecompenseerd worden. Dat kost heel veel (belasting)geld.Als je dan al kijkt naar alle problemen,voor,tijdens en na de invoering,en alle kritiek die hierop is geweest waar allemaal geen gehoor aan is gegeven,dan kost dit mansveld gewoon de kop.
Dus voor haar (door haar eigen gedrag) is er geen uitweg meer,denk ik.

Johan Zevenbergen|23.04.15|15:50

Whaaaahaha,
Het vasthouden aan het grijze gebied waar we nu in zitten kost nog veel meer, dan het voedings draadje door knippen.
De kosten zijn overigens voor iedereen verschillend, kost dus nog veel meer om dat te berekenen en te compenseren.
Of ze moeten er werkloze voor inzetten met behoud van uitkering of kan dat alleen bij startende taxi ondernemingen?

Peter Walgreen|23.04.15|16:09

Het software abonnement kost mij € 9.95 per maand, heb ik dat nu nog nodig?

M. Martins.|23.04.15|16:57

Lekker blijven zeuren over de BCT.

Johan Zevenbergen|23.04.15|21:26

niet zeuren is accepteren.

M. Martins.|23.04.15|23:23

Op dit moment vind ik bestrijding uberpop belangrijker dan de BCT.
Met uberpop registreert de BCT alleen nog de stilstand thuis, dat kan dat ding uitstekend.

Johan Zevenbergen|24.04.15|15:57

Waarom heeft nu alleen over Uber (pop) we hebben,
ANWB automaatje, regie centrale, regiotaxi, belbus, smartcab, en nog veel meer gesubsidieerde vervoersbedrijven, snorders en zakkenvullers.
Tijd voor duidelijke regels en wetten zonder uitzonderingen lijkt mij.

Glenn van Slimming|25.04.15|10:13

Glen ik vindt alle dingen die gezegd zijn op zijn plaats Mansveld het wordt tijd dat je gaat vertrekken en zorgen dat daar de juiste persoon komt zitten die verstand van zaken heeft,door al deze flauwekul is de taxiondernemer de lul en de belastingdienst maar lachen en opnieuw berekeningen maken die uiteindelijk de schatkist meer oplevert wat een democratie weg verplichting BCT gewoon gebruiken als taximeter en gewoon kaart invullen voor de rest niets.

Johan Zevenbergen|25.04.15|18:59

Word nog een harde dobber met mansveld, ze was ook al niet weg te krijgen bij het onder haar druk bezweken spreekgestoelte in de tweede kamer.

Turk Yenisey|28.04.15|15:24

Vofjes die illegaal pachten die zeuren alleen maar over de bct

Johan Zevenbergen|28.04.15|15:41

@turk,
De taxibranche heeft een hoop geld betaald voor niet of slecht functionerende, en tijdelijk niet controleerbare en te handhaven achterhaalde electronica, die ook in de toekomst hopen geld blijft kosten.
Bovendien zijn wij de enigste beroepsgroep die dit heeft, en is een ernstige inbreuk op de privacy van de eigenaar en gebruiker.
Gelijktijdig is er een wildgroei aan vervoerders ontstaan die deze kosten en controle niet heeft.
Dat is er oa op de bct tegen.

Johan Zevenbergen|28.04.15|15:46

Ook word er met tweematen gemeten, daar de overheid wel voor van alles en nog wat aan de taxi kan controleren en bekeuren.
Maar anderzijds je als ondernemer je in de kou laat staan als de klant niet betaald, want dan is het in een keer een civiele kwestie.

Johan Zevenbergen|28.04.15|17:15

Ben overigens zeer benieuwt als je dit opvoert bij de rechter, bij het OV krijg je toch ook een boete als je niet betaald.

Nordin Alkoua|28.04.15|22:26

ik wil weer starten als taxiondernemer! moet ik nou wel een bct in me taxi hebben of niet? iemand die me meer kan vertellen?? wat doet de ilent nou als je er geen in hebt? en rijden er taxichauffeurs rond zonder bct? graag iemand?

Johan Zevenbergen|29.04.15|00:01

Vraag het ILT om een schriftelijk reactie op deze vraag.
Het blijft nog ff koffiedik kijken wat er gaat gebeuren, zolang mansveld niet publiceert wat haar bevindingen zijn.

Yviene Xithyl|29.04.15|20:42

heel onduidelijk allemaal nog, er staat helemaal geen info op de site van ilent. mag je nou zonder bct rijden als je een nieuw voertuig aanschaft? mag je weer terug gaan op de werkmap en rittenstaat?

Edwin Kuik|02.05.15|23:56

Leg zo`n ding op de voorstoel, dan issie aanwezig, dan ook geen kosten van de inbouw :D haha

Johan Zevenbergen|09.05.15|19:07

Draadje er aan en hij is nog gekoppeld ook.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.