Cabman BCT

Kortingsknop op last van NMi uit Cabman-BCT gehaald

Bij de nieuwe configuratie en software-updates van de boordcomputer taxi van Cabman is het niet meer toegestaan om de kortingsknop te gebruiken. Deze is eruit gehaald op last van het NMi, dat de boordcomputers taximeter heeft gecertificeerd. De functie werd vaak gebruikt om aan het einde van een rit korting te geven, hetgeen in strijd is met de regels.

De kortingsknop is jarenlang gedoogd maar NMi heeft Cabman nu gesommeerd om de functie niet langer deel te laten uitmaken van de boordcomputer. NMi beroept zich daarbij op de Europese wetgeving voor taximeters, en dan specifiek de functionaliteit. Daarin luidt een passage als volgt: “Een korting toepassen aan het einde van de rit is niet toegestaan. De taximeter zal de ritprijs die moet worden betaald permanent weergeven, zowel tijdens als na afloop van de rit.” Het is wel toegestaan om na afloop toevoegingen aan de prijs te doen, zoals bijvoorbeeld voor extra service, maar dat moet altijd een positief bedrag zijn. Om die reden kan het geen korting zijn.

Updates en aanpassingen

Dat heeft Cabman dus genoodzaakt om bij de laatste update de kortingsknop uit de BCT te halen. Deze release is er al wat langer maar vindt nu pas op grote schaal zijn weg naar de klanten. De BCT heeft diverse updates en aanpassingen gekregen voor de versie 2.1. Zo wordt nu getoond in welke status de taximeter zich bevindt: ‘tarief’ of ‘te betalen’. In het betaalscherm verspringt het bedrag op de taximeter tussen het meterbedrag en het totaalbedrag. Door een aantal grafische aanpassingen is ook de snelheid in het taximeterscherm verbeterd.

In de BCT 2.1 is Cabman ECO geoptimaliseerd en geheel klaar voor gebruik. Deze feature biedt inzicht in het rijgedrag en daarmee in het brandstofverbruik. Gegevens over stationair draaien, toerental, remmen en rijgedrag in bochten worden doorgestuurd naar de online omgeving van MobiliteitsNET. De chauffeurs worden beoordeeld met een rapportcijfers en krijgen direct feedback over het rijgedrag.  

Bugs en problemen opgelost

In de nieuwe versies zijn verder onder meer diverse bugs op het gebied van weergave en prestaties weggewerkt en problemen in verband met BCT-controles door de ILT zijn opgelost. Ook is de koppeling met de betaalterminal van MyPOS uitgebreid. Bedragen kunnen nu meteen naar de terminal worden gestuurd en hoeven daar niet meer met de hand op te worden ingevoerd.

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro en het tijdschrift Nederlands Vervoer. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia.

62 reacties op “Kortingsknop op last van NMi uit Cabman-BCT gehaald”

mike van Wanum|12.02.18|12:22

. Rijd je zo het hele jaar door onder toeslag kan je volgens mij met je bpm en wegenbelasting in de problemen komen ,omdat je boven die 10% uitkomt. Waarom hoor ik niks van de belasting ,nu is een correcte boekhouding verdomd moeilijk en zal altijd verklaart moeten worden ,omdat hij afwijkt van je BCT gegevens .

Peter Vriens|12.02.18|13:43

Zolang je bct niet geschikt is om alle benodigde gegevens op te slaan en deze aan te passen om ze te gebruiken voor je rekening werk en belasting aangifte, zul je het op de oude manier (ritenstaat) moeten blijven doen.
De belastingdienst verplicht het wanproduct BCT dan ook niet.
Het is niet waar dat de BCT je boekhouding vereenvoudigd en je er tijd of geld mee bespaart, integendeel.
Je moet deugdelijke boekhouding overleggen wat ook met de ouderwetse ritenstaten kan en mag.

Rodney Barten|13.02.18|10:10

Ik gebruik helemaal geen rittenstaten meer, de kilometer registratie doet de BCT. Wat de BCT wel of niet opslaat en of dat allemaal correct is maakt mij niet uit. Ik heb nog nooit controle gehad van de belastingdienst op mijn km registratie, niet toen ik de rittenstaten invulde en ook niet in de BCT periode. Omzet registratie doe ik wel dubbel. Ik heb uberhaupt in de 12 jaar dat ik nu zzp/er ben nooit controle gehad van de belastingdienst.

Peter Vriens|16.02.18|20:30

UberTaxi en meerdere van dergelijke systemen bereken hun tarieven d.m.v.een app met je mob.telefoon of pda.
Deze apparaten zijn niet geijkt of gecertificeerd door het NMI of wie dan ook.
Waarom wel de kortingsknop uit de geijkte Taximeter / bct, daarnaast aps vrij spel geven?
Hebben de BCT fabrikanten, ILT, KNV boter op hun hoofd?
Valt dit onder eerlijke concurrentie?
Het wordt tijd dat Zembla aandacht besteed aan het bewust kapot maken van de taxibranche door idioot beleid en regelgeving.

Rodney Barten|17.02.18|09:45

@Peter: Ik rij uitsluitend Schipholvervoer, met vooraf bepaalde prijzen. Deze worden niet berekend aan de hand van afstand, maar de ritprijzen staan gewoon in een database achter de website. Ik heb daardoor geen meterverplichting meer. Ik denk dat Uber ook met (verschillende) databases werkt.

Peter Vriens|17.02.18|11:43

Rodney,
ILT verplicht iedereen zijn meter aan te zetten tijdens een bezette rit !
Ongeacht wat er in jou of iemand anders zijn database staat.
Heb jij zwart op wit dat dat de meter niet aan hoeft, nee toch?
Je komt daardoor in de knoei met je boekhouding.
De opgeslagen bedragen in je bct komen niet overeen met je werkelijk ontvangen ritprijzen.
Bij de belastingdienst weet men dit.
Iedereen heeft zo zijn problemen met de BCT, omdat hij niet aan de uitgangspunten voldoet.

Rodney Barten|17.02.18|16:28

Per 1 januari 2016 is een erkende taxameter niet meer verplicht indien het voertuig aantoonbaar uitsluitend wordt gebruikt voor ritten waarbij voorafgaand aan de taxirit (bijvoorbeeld telefonisch, via website of app taxiondernemer), op kenbare en transparante wijze een vast tarief met de consument is overeengekomen.

Rodney Barten|17.02.18|16:36

Bovenstaande heb ik van de site van het Ilent, onduidelijk is natuurlijk wel of je kan aantonen dat het voertuig uitsluitend word gebruikt voor straattaxi. Schipholvervoer valt onder de straattaximarkt (of toch niet?) In de bct die ik gebruik toets ik gewoon contractvervoer met bon in, na de rit voer ik het ontvangen bedrag en de fooi in. Geen probleem met boekhouding dus.

Frans Ritzerfeld|17.02.18|20:42

Collega’s kijk s.v.p. naar mijn ingezonden stukken aan taxi pro rubriek specials, bct werkt beter na upgrade, het is nu langzaam een climax aan het worden, er is een lik op stuk beleid gaande, waarbij de Politie zich schuldig maakt aan onwettige delicten, onwettige inbeslagnames van taxi’s etc. etc.

Peter Vriens|19.02.18|18:26

Rodney,
Een vast overeengekomen tarief blijft wel toegestaan, mits aanwezigheid, gebruik en keuring taxameter (taxameter kan op ‘nul’-tarief meedraaien), aldus site ILT.
Hoe kan ILT controleren of er van overeengekomen gebruikte tarieven gemaakt wordt?
Moeten we de mondelinge afspraken door klanten met de centrale of chauffeur opnemen/vastleggen?
Duidelijk is het mij niet in ieder geval.

Rodney Barten|21.02.18|11:48

@Peter: Ik weet niet welke site u bezoekt, er staat duidelijk dat er geen taximeter aanwezig hoeft te zijn.

Peter Vriens|21.02.18|14:07

https://www.ilent.nl/onderwerpen/taxiondernemers/taxameter
Wat is de definitie van straattaxi?
Iemand die op straat zijn hand opsteekt naar een Taxi?
Mijn klanten zwaaien op Schiphol of station Utrecht ook wel eens naar de bestelde Taxichauffeur van “hier ben ik”.
Daarmee loop je risico dat dit voor straattaxi aangezien wordt.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.