MAN-E-TGE-rolstoelbus-Bodetax

Bodetax start met experiment elektrisch rolstoelvervoer

Foto: Tribus

De noodzaak voor ondernemers om te verduurzamen wordt steeds groter, vindt ook taxibedrijf Bodetax. Met een elektrische rolstoelbus hebben zij begin mei de volgende stap gezet op het gebied van duurzaamheid. Directeur Wout van Aken deelt de ervaringen.

Bodetax uit Giessenburg had al ervaring met elektrische auto’s, maar elektrisch rolstoelvervoer is voor hen een nieuwe tak van sport. “De voertuigen waar wij mee rijden zijn groot en zwaar, dus de elektromotor zal er hard aan moeten trekken om een werkbare range te halen. Maar de toekomst biedt geen ruimte voor twijfel, onze opdrachtgevers eisen namelijk steeds vaker zero emissie.”

Het bedrijf is zich dan ook gaan oriënteren op de mogelijkheden voor elektrisch rolstoelvervoer. “Dit hebben we gedaan in samenwerking met e-mobility specialist Tribus. Zij waren de eerste partij met een elektrisch voertuig op de markt en ze bieden uitgebreide marktinformatie over zero-emissie voertuigen.”

Wilfred Wijnands van Tribus adviseerde het bedrijf de MAN E-TGE rolstoelbus. “Dat is samen met de Volkswagen e-Crafter eigenlijk het enige voertuig waarin meerdere rolstoelen tegelijk vervoerd kunnen worden en dat toch volledig zero emissie is. Daarbij wordt er vijf jaar volledige garantie en acht jaar garantie op de batterij gegeven.”

Volgens Van Aken gaf Wijnands wel aan dat actieradius niet voor alle ritten voldoende zou zijn, maar dat zij dit zelf ook al hadden ingeschat. “We hebben daarom gekozen voor een traject dat dagelijks een ochtend- en middagrit rijdt. Zo kunnen we tussentijds 45 minuten opladen.”  Bodetax besloot het voertuig aan te schaffen en om te laten bouwen tot rolstoelbus.

Start van het experiment

Met de aanschaf van de elektrische rolstoelbus was de volgende uitdaging de aanleg van een elektrische laadpaal. “Binnen Bodetax zijn we de laatste jaren al flink aan het verduurzamen, dus dit was voor ons snel en eenvoudig te regelen. We maken gebruik van een warmtepomp voor de verwarming van het pand in combinatie met zonnepanelen op het dak.” De stroom die de zonnepanelen afgeven zal Bodetax gebruiken voor het opladen van het voertuig.

Begin mei startte het experiment toen de rolstoelbus door Tribus werd afgeleverd in Giessenburg. “Zo op het eerste gezicht een mooie verschijning.” De chauffeurs kregen meteen een cursus in elektrisch rijden. “Hoe gebruik je het voertuig, wat is opwarmen en hoe behaal je de maximale actieradius waren onderwerpen die aan bod kwamen.” De chauffeurs hebben het voertuig op 5 mei officieel in gebruik genomen.

Grotere actieradius voor de langere ritten

Al snel kreeg het taxibedrijf de eerste reacties binnen. Volgens Van Aken waren begeleiders en cliënten erg trots dat zij mochten meerijden in een voertuig dat geen luchtvervuiling veroorzaakt. “Ook zijn ze blij met de eenvoud van het rolstoelvastzetsysteem, waardoor het vastzetten van de cliënt snel verloopt.” Chauffeurs laten volgens de directeur ook weten graag te rijden in het voertuig, omdat het rijcomfort beter is dan bij een dieselvoertuig.

Al met al heeft Bodetax een geschikt elektrisch voertuig gevonden voor het traject waarin nu wordt gereden. De hoop van het bedrijf is echter dat er voor de toekomst een rolstoelbus komt met een grotere actieradius voor de langere ritten.

Lees ook: 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Bodetax start met experiment elektrisch rolstoelvervoer | TaxiPro
MAN-E-TGE-rolstoelbus-Bodetax

Bodetax start met experiment elektrisch rolstoelvervoer

Foto: Tribus

De noodzaak voor ondernemers om te verduurzamen wordt steeds groter, vindt ook taxibedrijf Bodetax. Met een elektrische rolstoelbus hebben zij begin mei de volgende stap gezet op het gebied van duurzaamheid. Directeur Wout van Aken deelt de ervaringen.

Bodetax uit Giessenburg had al ervaring met elektrische auto’s, maar elektrisch rolstoelvervoer is voor hen een nieuwe tak van sport. “De voertuigen waar wij mee rijden zijn groot en zwaar, dus de elektromotor zal er hard aan moeten trekken om een werkbare range te halen. Maar de toekomst biedt geen ruimte voor twijfel, onze opdrachtgevers eisen namelijk steeds vaker zero emissie.”

Het bedrijf is zich dan ook gaan oriënteren op de mogelijkheden voor elektrisch rolstoelvervoer. “Dit hebben we gedaan in samenwerking met e-mobility specialist Tribus. Zij waren de eerste partij met een elektrisch voertuig op de markt en ze bieden uitgebreide marktinformatie over zero-emissie voertuigen.”

Wilfred Wijnands van Tribus adviseerde het bedrijf de MAN E-TGE rolstoelbus. “Dat is samen met de Volkswagen e-Crafter eigenlijk het enige voertuig waarin meerdere rolstoelen tegelijk vervoerd kunnen worden en dat toch volledig zero emissie is. Daarbij wordt er vijf jaar volledige garantie en acht jaar garantie op de batterij gegeven.”

Volgens Van Aken gaf Wijnands wel aan dat actieradius niet voor alle ritten voldoende zou zijn, maar dat zij dit zelf ook al hadden ingeschat. “We hebben daarom gekozen voor een traject dat dagelijks een ochtend- en middagrit rijdt. Zo kunnen we tussentijds 45 minuten opladen.”  Bodetax besloot het voertuig aan te schaffen en om te laten bouwen tot rolstoelbus.

Start van het experiment

Met de aanschaf van de elektrische rolstoelbus was de volgende uitdaging de aanleg van een elektrische laadpaal. “Binnen Bodetax zijn we de laatste jaren al flink aan het verduurzamen, dus dit was voor ons snel en eenvoudig te regelen. We maken gebruik van een warmtepomp voor de verwarming van het pand in combinatie met zonnepanelen op het dak.” De stroom die de zonnepanelen afgeven zal Bodetax gebruiken voor het opladen van het voertuig.

Begin mei startte het experiment toen de rolstoelbus door Tribus werd afgeleverd in Giessenburg. “Zo op het eerste gezicht een mooie verschijning.” De chauffeurs kregen meteen een cursus in elektrisch rijden. “Hoe gebruik je het voertuig, wat is opwarmen en hoe behaal je de maximale actieradius waren onderwerpen die aan bod kwamen.” De chauffeurs hebben het voertuig op 5 mei officieel in gebruik genomen.

Grotere actieradius voor de langere ritten

Al snel kreeg het taxibedrijf de eerste reacties binnen. Volgens Van Aken waren begeleiders en cliënten erg trots dat zij mochten meerijden in een voertuig dat geen luchtvervuiling veroorzaakt. “Ook zijn ze blij met de eenvoud van het rolstoelvastzetsysteem, waardoor het vastzetten van de cliënt snel verloopt.” Chauffeurs laten volgens de directeur ook weten graag te rijden in het voertuig, omdat het rijcomfort beter is dan bij een dieselvoertuig.

Al met al heeft Bodetax een geschikt elektrisch voertuig gevonden voor het traject waarin nu wordt gereden. De hoop van het bedrijf is echter dat er voor de toekomst een rolstoelbus komt met een grotere actieradius voor de langere ritten.

Lees ook: 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.