Passagiers in rolstoelbus. Foto: VB Airsuspension

‘Meer aandacht nodig voor reizigerscomfort in aanbestedingen wmo-vervoer’

In wmo-aanbestedingen komt comfort geregeld terug als kwaliteitseis. Het gaat dan vooral om zaken als aanrijtijden of wel of geen overstap hoeven maken. Het fysieke comfort van de passagier staat echter nooit in dit rijtje, terwijl dit juist zo belangrijk is voor deze kwetsbare doelgroep.

Vervoerders willen dat passagiers zich comfortabel voelen tijdens hun reis. Toch worden er in aanbestedingen geen eisen gesteld aan het fysieke comfort van de wmo-geïndiceerden. Volgens Michael Brilman van luchtveringsspecialist VB-Airsuspension worden mensen die een kwetsbaar of pijnlijk lichaam hebben hierdoor vaak vervoerd in een oncomfortabel voertuig. “De situatie is nu dat vervoerders stapvoets moeten rijden omdat passagiers anders pijn in hun lichaam ervaren.”

Om dit te voorkomen past VB-Airsuspension onderstellen zodanig aan dat het voertuig niet meer alleen voldoet aan de minimale eisen, maar ook echt toegespitst is op de inzet van het voertuig. “In Nederland is 90 procent van de ambulances voorzien van deze luchtvering. Ambulances zijn namelijk altijd zwaarbeladen en hebben haast. Tegelijkertijd moet degene die er in ligt veilig en comfortabel worden vervoerd. Het is geen luxe, maar een noodzaak om deze mensen comfort te bieden.”

Extra last van oneffenheden in het wegdek

Hetzelfde geldt volgens hem voor mensen die gebruik maken van het wmo-vervoer. Oneffenheden in het wegdek, zoals bij een klinkerweg of een verkeersdrempel, komen in het interieur van het voertuig terecht. “Als gebruiker van een rolstoel merk je dit extra goed. Je lijf heeft namelijk niet dezelfde reactie als iemand die niet in een rolstoel zit. Daar komt nog eens bij dat je meestal toch op een oncomfortabele plek in het voertuig zit, namelijk wat eerst de bagageruimte was.”

Het artikel gaat verder onder de foto

VB-FullAir 2C Mercedes-Benz Sprinter RWD

Volgens de luchtveringsspecialist is het opvallend dat er in de media geregeld wordt gesproken over taxichauffeurs met arbogerelateerde klachten. “Zij krijgen dan vaak een luchtgeveerde stoel en ergonomisch verantwoorde bediening om zich heen. Voor de doelgroep kan er daarentegen niks gedaan kan worden, terwijl zij vaak om  lichamelijke redenen niet in staat zijn om zelf van A naar B te komen.”

Vergoeding per kilometer

Zo lang het fysieke comfort niet terugkomt in aanbestedingen, zullen inschrijvers hier ook niet aan proberen te voldoen, aldus Brilman. “En op het moment dat een vervoerder dit wel doet, prijst hij zichzelf uit de markt.” Naast ambulances wordt het daardoor als het om personenvervoer gaat vooral toegepast bij luxevervoer en bij busjes van bijvoorbeeld bejaardencentra. “Zij willen bewoners die naar een uitje of naar een kliniek moeten zo prettig mogelijk vervoeren.”

In tegenstelling tot Nederland komt het fysieke comfort in veel andere landen wel voorbij in aanbestedingen. “VB-Airsuspension levert internationaal en zien dat er in het voormalige Oostblok zelfs een vergoeding per kilometer wordt gegeven als het vervoer wordt aangeboden met luchtgeveerde onderstellen.”

Het probleem ligt volgens Brilman in het ‘spel van de aanbestedingen’. Vervoerders onderkennen in zijn optiek het belang van fysiek comfort voor hun klanten namelijk wel. Er moet echter een goede verhouding tussen prijs en kwaliteit geboden worden. “Daarbij zijn we nu in een situatie terecht gekomen dat ondernemers met kleine marges het vervoer aan moeten bieden. Dan is er zeker geen ruimte voor extra kosten.”

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

2 reacties op “‘Meer aandacht nodig voor reizigerscomfort in aanbestedingen wmo-vervoer’”

Ton van Dalfsen|12.07.21|17:40

Binnen afzienbare tijd win je een aanbesteding als je luchtgeveerde electrische voertuigen aan bied.
Zullen we dat dan maar overslaan en met vliegende taxi’s en rolstoelbusjes aanbesteden.

Jorg|14.07.21|12:23

Luchtreinigers, luchtvering, gebakken lucht.
Ze zijn dit keer vergeten “advertorial” erbij te zetten Ton.