Politie-auto

Flink aantal taxichauffeurs beboet bij speciale politieactie in Amsterdam

De politie in Amsterdam heeft afgelopen weekend bij een speciale actie 29 taxichauffeurs beboet voor verschillende overtredingen. De reden voor de actie was het hoge aantal ongelukken waarbij taxichauffeurs betrokken zijn.

De politie maakte gebruik van onopvallende auto’s, meldt AT5. De boetes werden onder andere uitgedeeld voor te hard rijden, het negeren van een rood stoplicht, rijden zonder verzekering of hinderlijk of gevaarlijk stilstaan. Twee taxichauffeurs zijn hun rijbewijs kwijtgeraakt wegens gevaarlijk rijgedrag en een te hoge snelheid.

Een van hen moet een cursus gaan volgen bij het CBR. De kosten hiervan bedragen bijna 1200 euro en moet de chauffeur voor eigen rekening nemen. Daarnaast is zijn ontheffing voor de lijnbusbaan ingenomen en is er een procedure gestart om zijn chauffeurskaart in te nemen.

Onevenredig veel taxi’s betrokken bij zware ongevallen

De actie was volgens de politie nodig omdat uit onderzoek van het Instituut voor Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) is gebleken dat ‘onevenredig veel taxi’s betrokken zijn bij zware verkeersongevallen’. In Amsterdam gaat het om 8,1 procent van alle ongevallen.

“De resultaten liegen er niet om”, schrijft het politieteam op social media. Zij kondigen daarom aan dat er meer van zulke controles zullen gaan plaatsvinden. “Wij hopen dat het voordeel van ‘sportief’ rijden hierdoor minder wordt. Dit zorgt voor meer veiligheid op de openbare weg en een eerlijkere taximarkt voor het merendeel van de chauffeurs, die zich wél aan de regels houden.”

Lees ook:

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

7 reacties op “Flink aantal taxichauffeurs beboet bij speciale politieactie in Amsterdam”

Taxi Volendam|25.10.21|12:00

Pak oorzaken van ongelukken aan, vergunning verlening.
Door de moordende concurrentie wordt de chauffeur uitgelokt onvoorzichtig te rijden om een beetje omzet te halen.
Na 20 jaar (wan) beleid met honderden miljoenen € weggegooid geld aan de BCT’s die dit allemaal had moeten voorkomen, aldus het stokpaardje van ILT, is het tijd om de vergunning verleners te beboeten voor wanbeleid, i.p.v. een klopjacht op chauffeur’s die door toedoen van oneerlijke concurrentie in moeilijkheden komen.

Ton van Dalfsen|25.10.21|15:09

Er staat niet in het verhaal Wat voor taxichauffeurs het zijn. Taxipro zou een beter beeld kunnen geven of het TTO chauffeurs zijn of Uber chauffeurs. Flink Aantal Taxichauffeurs !!!!!
Als redacteur zou ik beter mijn huiswerk doen gezien de branche.

Peter Vriens|25.10.21|19:17

Ja klopt ton.
Veelal de grote steden waar het mis is.
Alle Taxi’s in het hele land krijgen er een slechte reputatie door.
Niet vermeld is waardoor zware ongelukken zijn veroorzaakt. Het lijkt op stemming makerij.
Je kan je voorstellen dat je door een te klein en slecht afleesbaar scherm ook bij zonlicht te moeten bedienen afgeleid bent van het overige verkeer net als bij de GSM.
Onveiligheid van de bct zelf is vast geen item geweest bij het certificeren.
Chauffeur is bij voorbaat schuldig.

Ton van Dalfsen|26.10.21|16:57

@ Peter, De verzekeringsmaatschappijen smullen van dit soort verhalen. Mooie systemen inbouwen hoe je rij gedrag is. Uiteindelijk betalen de goede taxibedrijven/ZZP-ers toch de rekening.
De BCT zelf is al een prul. Manipuleerbaar. Tenminste ik weet hem te manipuleren. zo lek als een mandje. En met de woorden van Duco Een in beton gegoten prul.
Ik wil wel weten welke categorie chauffeurs het meeste beboet zijn. Denk meer Uber chauffeurs dan TTO chauffeurs.

Ton van Dalfsen|26.10.21|17:02

Als je ziet naar het gedrag van Uber chauffeurs ( hard rijden, op de stoep parkeren en noem maar op ) En dat alleen maar om zo snel mogelijk bij de klant te komen anders gaat hun rating naar beneden en krijg je ongelukken. Je kan wel meer dingen opnoemen. Kijk maar naar de rechtzaak van FNV. Natuurlijk zegt Uber dat de meeste niet in loondienst willen. En waarom niet? Ze rijden wel met 3 telefoons. 1 voor Uber, 1 voor Bolt, 1 voor een App groep, 1 voor een andere App groep en noem maar op.

Tjerk Vinckx|28.10.21|00:47

Geweldig toch mannen, deregulering en de vakbekwaamheid door de plee gespoeld en de trambaan ontheffing tegen betaling verkregen. Dit laatste heb ik al op 31 mei 2013 gemeld aan W.Kune/IVV Amsterdam. Antwoord: Over specifieke zaken doe ik hier echter geen uitspraak. Betrokken ambtenaartjes moeten de hand in eigen boezem steken, wat men zaait zal men oogsten…..AMBTELIJK UITSCHOT !!!!

Tjerk Vinckx|28.10.21|01:36

Ik moet alle taxichauffeurs in Amsterdam een compliment geven, tijdens U dienst maakt U minimaal 12 anticiperende acties waardoor lichamelijk letsel wordt voorkomen aan onze fiets en scooter wappies, tip voor deze politie helden ga daar eens aandacht aan besteden !! U zult ervaren dat deze 29 zogenaamde taxiboefjes peanuts zijn. De score is minimaal 250 stuks, jaja denk aan U kerstbonus. De 8,1 procent is een vertekend beeld, hoeveel is het echte percentage waar de taxiboef echt schuldig is.