Interview

MaaS-app van Amaze Mobility breidt uit met nieuwe mobiliteitsaanbieders

De MaaS-app van Amaze Mobility is sinds oktober 2021 in heel Nederland actief. Waar de reismogelijkheden in het begin bestonden uit TCA-taxi’s, deelfietsen, deelauto’s en OV en de focus veelal lag op de consument, zijn er nu nieuwe vormen van mobiliteit bijgekomen en is het een zakelijk product geworden.

De Amaze-app is een van de zeven MaaS-pilots die in eerste instantie gericht was op Amsterdam, en meer specifiek op de Zuidas. “Sinds oktober vorig jaar zijn we echt een losse entiteit geworden en is de app landelijk beschikbaar”, vertelt Jennifer van Velze van Amaze Mobility. Zij stelt dat het nog steeds een consumentenproduct is, maar de laatste maanden een Business-to-Business (B2B)-product is geworden. “We hebben de app zo gemaakt dat het aantrekkelijker is voor de B2B-markt, bijvoorbeeld voor mensen met een mobiliteitsbudget.”

Verschillende bedrijven hebben zich al aangesloten bij Amaze. Onder andere Amber en AutoBinck. “Hun personeel maakt gebruik van ons platform om hun reis met deelvervoer te plannen. Ze openen de app en zien meteen de verschillende aanbieders die voor hen beschikbaar zijn op dat moment. Ook zien ze in de app hoeveel budget van hun werkgever er beschikbaar is. Per reis kan er gekozen worden om zelf te betalen via iDeal of creditcard of om het uit het budget van de werkgever te halen. Die kosten worden aan het eind van de maand doorberekend aan de werkgever.”

Nieuwe samenwerkingen

Als het gaat om taxivervoer is TCA in Amsterdam volledig geïntegreerd in de app. “We zijn blij met dit aanbod en merken dat daar gebruik van wordt gemaakt, maar nog niet de aantallen die wijzelf en TCA willen”, aldus Van Velze. “Mensen kennen de route naar de kanalen van TCA namelijk vaak zelf of komen de taxi’s tegen op straat. Er wordt wel gesproken over hoe dit vervoer aantrekkelijker kan worden om te boeken via onze app.” Tegelijkertijd is Amaze ook op zoek naar een partij die op landelijk niveau taxivervoer aanbiedt en zich bij Amaze wil aansluiten. “We hebben wel interesse getoond in bepaalde partijen zoals Uber, maar dit bedrijf wil de boekingen en datastromen enkel via hun platform laten verlopen. Wij willen daarentegen volledige integratie, wat de samenwerking met dit bedrijf onmogelijk maakt.”

Lees ook: Deze motieven hebben reizigers om een MaaS-app te gebruiken

Naast de vormen van mobiliteit die al vanaf het begin aangeboden werden in de app, zijn er ook andere samenwerkingen tot stand gekomen met andere aanbieders zoals de deelscooterbedrijven Check en Felyx, die zich voornamelijk in Amsterdam bevinden. “De vraag naar deelscooters is hoog in de steden. Met deze toevoeging is het aanbod nog completer.” Er wordt ook gekeken naar de mogelijkheden met deelscooters in andere steden, zoals in Utrecht. “Daar zijn echter weer andere leveranciers en gelden er andere regels op het gebied van parkeren. Het zijn dan ook best veel factoren die bij zo’n nieuwe samenwerking komen kijken.”

Volledige integratie

Wat de Amaze-app onderscheidt van andere mobiliteitsapps is volgens Van Velze dat alle aanbieders volledig geïntegreerd worden in de app. “Geen deeplinks, maar volledige integratie. Daarbij is de app voor iedereen toegankelijk en geschikt voor zowel zakelijk als privé gebruik. Dit is niet bij alle aanbieders het geval.” Ten slotte stelt Van Velze dat de landelijke oriëntatie de app uniek maakt. “En wij zijn niet verbonden aan één vervoersbedrijf of club die bepaalt wat we doen, maar echt een losse entiteit die zich onafhankelijk ontwikkelt en beweegt in de markt.”

Haar hoop voor de toekomst is dat de Amaze-app nog meer bestaansrecht ontwikkelt en groter wordt. “Het is een kip-ei verhaal. Als we meer soorten vervoer aanbieden en de app wordt meer gebruikt, kan er ook meer deelvervoer bijkomen. En hoe meer deelvervoer, hoe meer het weer gebruikt wordt en hoe toegankelijker de app wordt.”

Lees ook: ‘Taxi onmisbare schakel in MaaS, maar er is nog werk aan de winkel’

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.