MaaS app

Deze motieven hebben reizigers om een MaaS-app te gebruiken

Foto Dylan

Circa 60 procent van de Belgische bevolking heeft interesse om een MaaS-app te gebruiken. Redenen daarvoor zijn bijvoorbeeld gemak, maar ook duurzaamheid. Bovendien willen mensen de app vooral inzetten bij toeristische verplaatsingen. “MaaS kan een modal shift bewerkstelligen”, aldus David Schoenmaekers van de Directie Mobiliteit van de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer.

Hij presenteerde dinsdag de eerste resultaten van een enquête die onder 3.000 Belgen is uitgevoerd tussen 2 en 17 november. Deze resultaten wil de overheidsdienst gebruiken om beleid te maken en de MaaS-sector verder te helpen. Zij werden onder andere gevraagd of ze nu al gebruikmaken van een mobiliteitsapp en waarom niet? En welke motieven zij zouden hebben om een MaaS-app te gebruiken en hoe dat van invloed is op het toekomstige mobiliteitsgedrag?

Geen mobiliteitsapp?

Er is allereerst dus gepeild wat het huidige gebruik van mobiliteitsapps is. Routeplanners voor auto en trein zijn populair, net als de app om online een kaartje te kopen voor de trein. Motieven om geen mobiliteitsapp te gebruiken zijn tweeledig. Enerzijds zijn de respondenten al tevreden met hun vervoersmiddelen die ze nu vaak pakken en hebben ze al voldoende informatie over hun verplaatsing. 52 procent van de ondervraagden die geen mobiliteitsapp gebruiken, zegt geen behoefte te hebben om verschillende modaliteiten met elkaar te vergelijken.

Aan de andere kant waren er hindernissen die te maken hadden met de smartphone. Niet alle respondenten hebben buitenshuis intern. Ook juridisch blijken er enkele drempels te bestaan. Bijna 56 procent vindt het gebrek aan transparantie op het gebied van gegevensbescherming maar niets. Schoenmaekers: “Dat is alvast iets waar beleid op kan inspelen.”

Het hele artikel is hier te lezen.

Lees ook: 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Inge Jacobs

Bron: Verkeersnet.nl

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Deze motieven hebben reizigers om een MaaS-app te gebruiken | TaxiPro
MaaS app

Deze motieven hebben reizigers om een MaaS-app te gebruiken

Foto Dylan

Circa 60 procent van de Belgische bevolking heeft interesse om een MaaS-app te gebruiken. Redenen daarvoor zijn bijvoorbeeld gemak, maar ook duurzaamheid. Bovendien willen mensen de app vooral inzetten bij toeristische verplaatsingen. “MaaS kan een modal shift bewerkstelligen”, aldus David Schoenmaekers van de Directie Mobiliteit van de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer.

Hij presenteerde dinsdag de eerste resultaten van een enquête die onder 3.000 Belgen is uitgevoerd tussen 2 en 17 november. Deze resultaten wil de overheidsdienst gebruiken om beleid te maken en de MaaS-sector verder te helpen. Zij werden onder andere gevraagd of ze nu al gebruikmaken van een mobiliteitsapp en waarom niet? En welke motieven zij zouden hebben om een MaaS-app te gebruiken en hoe dat van invloed is op het toekomstige mobiliteitsgedrag?

Geen mobiliteitsapp?

Er is allereerst dus gepeild wat het huidige gebruik van mobiliteitsapps is. Routeplanners voor auto en trein zijn populair, net als de app om online een kaartje te kopen voor de trein. Motieven om geen mobiliteitsapp te gebruiken zijn tweeledig. Enerzijds zijn de respondenten al tevreden met hun vervoersmiddelen die ze nu vaak pakken en hebben ze al voldoende informatie over hun verplaatsing. 52 procent van de ondervraagden die geen mobiliteitsapp gebruiken, zegt geen behoefte te hebben om verschillende modaliteiten met elkaar te vergelijken.

Aan de andere kant waren er hindernissen die te maken hadden met de smartphone. Niet alle respondenten hebben buitenshuis intern. Ook juridisch blijken er enkele drempels te bestaan. Bijna 56 procent vindt het gebrek aan transparantie op het gebied van gegevensbescherming maar niets. Schoenmaekers: “Dat is alvast iets waar beleid op kan inspelen.”

Het hele artikel is hier te lezen.

Lees ook: 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Inge Jacobs

Bron: Verkeersnet.nl

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.