Vliegende taxi
Vliegende taxi's

Boeing maakt elektrische vliegtuigen zonder piloot

Voorbeeld van een vliegende taxi. Foto ter illustratie. Foto: Shutterstock/Ashishtobu

Boeing gaat kleine elektrische vliegtuigen maken die zonder piloot kunnen vliegen. Dat zei bestuurslid Marc Allen van de Amerikaanse vliegtuigbouwer dinsdag tijdens de Amsterdam Drone Week (ADW) in de RAI. Het gaat om toestellen die maximaal vier personen tussen verschillende steden kunnen vervoeren op korte afstanden van hooguit 145 kilometer. Boeing wil zo meer mensen laten vliegen. 

In eerste instantie worden de vliegtuigen ingezet voor vrachtvluchten, maar Boeing ontwikkelt ook toestellen voor personenvervoer. Volgens Allen heeft 80 procent van de mensen wereldwijd nog nooit gevlogen. “We willen meer mensen de kans bieden om te kunnen vliegen. Vooral in dichtbevolkte gebieden is personenvervoer een grote uitdaging”, zegt hij. Met elektrische toestellen wil de vliegtuigbouwer voldoen aan het Europese klimaatdoel om in 2050 klimaatneutraal te zijn.

De toestellen moeten vliegen zonder piloten, maar zullen wel op afstand in de gaten worden gehouden. Partnerbedrijf Wisk heeft inmiddels 1600 testvluchten gedaan met dit type, stelt Allen. Volgens hem is dat toestel klaar voor certificering.

Medicijnen

De Europese Commissie (EC) wil het mogelijk maken om in 2035 mensen tussen verschillende steden te kunnen vervoeren in drones. Afgelopen november heeft de EC een visie op de verdere ontwikkeling van de Europese dronemarkt aangenomen. Daarin staat onder meer dat luchttaxi’s volledig autonoom moeten kunnen vliegen, maar dat de eerste dronetaxi’s een piloot aan boord zullen hebben. Ook moeten de drones ingezet kunnen worden om medicijnen mee te leveren.

Beleid

In Europa worden momenteel al tests gedaan met taxidrones met piloten, maar nog zonder passagiers, zegt Nynke Lipsius, directrice van de ADW. Dat gaat volgens Lipsius al “heel goed”. Ze wijst erop dat er al Europese verkeersregels zijn, regels waaraan toestellen moeten voldoen en regels over welk vliegbrevet piloten moeten hebben. Wel moet nog worden afgesproken waar drones mogen vliegen. “Gemeenten en provincies zullen aan de slag moeten met beleid maken voor het gebruik van drones.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits/ANP

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Boeing maakt elektrische vliegtuigen zonder piloot | TaxiPro
Vliegende taxi
Vliegende taxi's

Boeing maakt elektrische vliegtuigen zonder piloot

Voorbeeld van een vliegende taxi. Foto ter illustratie. Foto: Shutterstock/Ashishtobu

Boeing gaat kleine elektrische vliegtuigen maken die zonder piloot kunnen vliegen. Dat zei bestuurslid Marc Allen van de Amerikaanse vliegtuigbouwer dinsdag tijdens de Amsterdam Drone Week (ADW) in de RAI. Het gaat om toestellen die maximaal vier personen tussen verschillende steden kunnen vervoeren op korte afstanden van hooguit 145 kilometer. Boeing wil zo meer mensen laten vliegen. 

In eerste instantie worden de vliegtuigen ingezet voor vrachtvluchten, maar Boeing ontwikkelt ook toestellen voor personenvervoer. Volgens Allen heeft 80 procent van de mensen wereldwijd nog nooit gevlogen. “We willen meer mensen de kans bieden om te kunnen vliegen. Vooral in dichtbevolkte gebieden is personenvervoer een grote uitdaging”, zegt hij. Met elektrische toestellen wil de vliegtuigbouwer voldoen aan het Europese klimaatdoel om in 2050 klimaatneutraal te zijn.

De toestellen moeten vliegen zonder piloten, maar zullen wel op afstand in de gaten worden gehouden. Partnerbedrijf Wisk heeft inmiddels 1600 testvluchten gedaan met dit type, stelt Allen. Volgens hem is dat toestel klaar voor certificering.

Medicijnen

De Europese Commissie (EC) wil het mogelijk maken om in 2035 mensen tussen verschillende steden te kunnen vervoeren in drones. Afgelopen november heeft de EC een visie op de verdere ontwikkeling van de Europese dronemarkt aangenomen. Daarin staat onder meer dat luchttaxi’s volledig autonoom moeten kunnen vliegen, maar dat de eerste dronetaxi’s een piloot aan boord zullen hebben. Ook moeten de drones ingezet kunnen worden om medicijnen mee te leveren.

Beleid

In Europa worden momenteel al tests gedaan met taxidrones met piloten, maar nog zonder passagiers, zegt Nynke Lipsius, directrice van de ADW. Dat gaat volgens Lipsius al “heel goed”. Ze wijst erop dat er al Europese verkeersregels zijn, regels waaraan toestellen moeten voldoen en regels over welk vliegbrevet piloten moeten hebben. Wel moet nog worden afgesproken waar drones mogen vliegen. “Gemeenten en provincies zullen aan de slag moeten met beleid maken voor het gebruik van drones.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits/ANP

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.