taxi

Opnieuw Limburgse taxigroep failliet

MAASTRICHT – De faillissementengolf in de Limburgse taxibranche heeft drie nieuwe slachtoffers geëist. Dat meldt De Ondernemer woensdag. Hiermee staat de teller van failliete Limburgse taxi-ondernemingen dit jaar al op zeven.

Voor de Maastrichtse taxiondernemingen Brull, Crals en TCT viel dinsdag het doek door de faillissementsverklaring van de Automotive Group Zuid (AGZ), waar de drie bedrijven onder vallen. AGZ heeft een personeelsbestand van 40 fte’s, verdeeld over ongeveer 80 werknemers. de directie werkt met curator Ad van Bergen aan een doorstart. Om die reden wordt de onderneming ook na de faillissementsuitspraak draaiende gehouden.

Uitkeringsinstantie UWV staat de komende zes weken garant voor het salaris van de personeelsleden. Volgens AGZ-directeur Michel Brull is daarmee de toekomst van de werknemers voorlopig veilig gesteld en zijn de verplichtingen naar de klanten toe voorlopig gewaardborgd.

Directeur Brull had zelf het faillissement aangevraagd, nadat hij er niet in geslaagd was een schikking te treffen met de Belastingdienst, één van de grootste schuldeisers van het bedrijf. Andere partijen die nog geld tegoed hadden zijn het pensioenfonds en de holding waartoe AGZ behoort. Het bedrijf raakte in de financiële problemen door tegenvallende bedrijfsresultaten en de recessie. Ook vielen enkele grote vervoerscontracten weg.

Het faillissement van de Maastrichtse taxibedrijven is alweer de zevende in Limburg dit jaar. Eerder viel het doek voor Taxi Service Vos uit Heythuysen, A-Tax/Taxi Zuid Limburg uit Geleen, Taxibedrijf Ed Slangen uit Kerkrade en Lindetours uit Voerendaal.

In de Limburgse taxiwereld wordt gevreesd voor kaalslag, die volgens de branche in de hand wordt gewerkt door de manier van aanbesteden door de overheid. Een aanzienlijk deel van de taxibedrijven rijdt bijvoorbeeld contractvervoer structureel onder de kostprijs.

Lees het artikel in De Ondernemer

Auteur: Bart Pals

1 reactie op “Opnieuw Limburgse taxigroep failliet”

Peter driessen|16.06.11|19:14

Niet gek als je als aannemer in het hele land mensen op haalt ,vervolgends niet genoeg chauffeurs , en tot overmaat ook nog je chauffeurs afkafferd en kleineerd.
En als niemand meer voor je wil werken,het door geven aan een andere colega ondernemer.
Die vervolgens overal minimaal een uur te laat aankomt en allemaal voor 1.05 europer k.m betalen ja na 3 maanden als je geluk hebt. Nu hopen dat deze ook failliet gaat .
En deze rat heeft er weer een bedrijf bij met chauffeurs en mooie auto.s.