taxi, taxibedrijf, taxichauffeur

Kwart van de Nederlandse taxibedrijven lijdt verlies

CULEMBORG – Ondanks een fors hogere omzet dan twee jaar eerder leed 25 procent van de taxibedrijven in 2009 verlies. Dat blijkt uit het tweejaarlijks onderzoek van Sociaal Fonds Taxi (SFT) naar ontwikkelingen in de Nederlandse taximarkt.

De totale jaaromzet bedroeg vorig jaar 1,56 miljard euro. In 2007 was dat nog 1,167 miljard euro. Toen leed maar liefst 28 procent van de taxibedrijven verlies.

Kostenstijging

Voor 2010 zal dit percentage vermoedelijk nog hoger uitvallen dan 25 procent. Veel taxibedrijven die contractvervoer uitvoeren en in hun contracten het volgen van de NEA indexering zijn overeengekomen, kregen over 2009 op basis van de ramingen van de MEV een tariefaanpassing van 5,0%. Die bleek achteraf 3,5% te hoog ten opzichte van de stijging van de werkelijke kosten in 2009 (1,5%).

Hierdoor is er in 2010 een correctie aangebracht op de ramingen in 2010 (3,6%). De vervoerders ontvingen hierdoor per 1-1-2010 per saldo een tariefaanpassing van 0,1% (3,6-3,5), terwijl hun werkelijke kostenstijging naar verwachting in 2010 aanzienlijk hoger zal uitvallen.

Europese aanbesteding

Vooral de manier waarop Europese aanbestedingen plaatsvinden wordt door de taxibranche gezien als een belangrijke oorzaak van het hoge percentage bedrijven dat een negatief rendement behaalt. Omdat er vrijwel alleen naar prijs wordt gekeken, zien veel vervoersbedrijven zich genoodzaakt om met veel te lage prijzen in te schrijven. bij een aanbesteding. Anders kunnen zij hun personeel en omzet niet behouden.

De samenstelling van het wagenpark (taxi’s, minibus en rolstoelbus) is de laatste jaren redelijk gelijk gebleven, zo blijkt uit het onderzoek. De gemiddelde beladingsgraad voor minibussen en rolstoelbussen is ook vrijwel hetzelfde gebleven ten opzichte van de steekproef uit twee jaar geleden.

Straattaxi

De beladingsgraad van de taxi is echter met twee procent gedaald. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door het straattaxivervoer in de vier grote steden waarbij de ondernemer, door de grote overcapaciteit, steeds meer bereid is om langere aanrijkilometers te accepteren.

Werknemers zijn relatief oud (ruim de helft is 50 jaar of ouder). De meerderheid van het personeel in de steekproef werkt parttime en 62% heeft een vast dienstverband.

Personeel

De concurrentie en het moeilijk kunnen aantrekken van bekwaam personeel, zijn de grootste knelpunten in de bedrijfsvoering, zo geven veel respondenten aan. Een ruime meerderheid (75%) van de geënquêteerde werknemers kwam uit andere sectoren dan de taxibranche, voordat ze bij de huidige werkgever gingen werken.

Het verloop blijft erg groot onder het personeel. Zo’n 58% van de ondervraagde respondenten werkzaam in de taxisector werkt momenteel drie jaar of korter bij het huidige bedrijf. Echter 60% hiervan werkt voor het eerst in de taxisector.

Wagenpark

In 2009 waren relatief meer nieuwe medewerkers dan vertrokken werknemers. Dit verschil komt deels door vervanging van fulltimers door parttimers en de lichte groei van het gemiddelde wagenpark per bedrijf.

Voor het onderzoek zijn zowel de taxiondernemers, als de werknemers benaderd. Bevraging vond plaats via internet-enquêtes en bedrijfsbezoeken. Het complete rapport publiceert SFT op haar website. SFT is een stichting, opgericht door CAO-partijen in de taxibranche: KNV Taxi, FNV Bondgenoten en CNV Vakmensen. 

Bart Pals

Lees ook: Gemiddelde omzet zzp-taxichauffeur: 15 euro per uur

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

2 reacties op “Kwart van de Nederlandse taxibedrijven lijdt verlies”

F.te Grotenhuis|28.10.10|20:49

Hallo.
Ik heb al 20 jaar gezegd dat men aanbestedingen op deze manier moeten afschaffen.Veel taxibedrijven worden de dupe van aanbestedingen , die door de overheid verplicht is gesteld. Het ene bedrijf moet investeren ,de andere mag zijn wagenpark inkrimpen.Bij de een moeten chauffeurs weg bij de ander moeten weer nieuwe chauffeurs bij komen.Er wordt dan gezegd dat taxibedrijven op deze manier scherp blijven,maar als de opdracht niet aan een bedrijf gegund wordt , wat valt er dan scherp te blijven, je bent immers je werk kwijt. Men moet zorgen voor contunuiteit , dus alle bedrijven een beetje zodat ieder everedig veel werk heeft en daardoor werk voor de chauffeur en bedrijf gegarandeerd is.Dus niet de een alles en de ander niets.Mvg Frank te grotenhuis taxi ditax dinxperlo.

p vervuurt|01.11.10|14:04

Hoi,
Wat betreft de europese inschrijvingen hebben zijn die wel rechtsgeldig, volgens mij niet want ART. 115 VAN HET BESLUIT PERSONENVERVOER DUS TAXI mag er binnen nederland door bv een Duits taxibedrijf GEEN personen worden vervoerd tegen betaling. Dus een b.v. Duits bedrijf kan wel inschrijven maar zal zich hier in Nederland moeten vestigen.Alleen mag vervoer vanuit Duitsland en dan leeg terug!!!!!!!!!!In 2009 is er gekontroleerd in Kerkrade
door de RVI daar was een Duits bedrijf dat taxivervoer verrichten, de auto is in beslag genomen.
Daarom is de Europese-inschrijving niet juist en worden,en worden de kleine bedrijven kapot gemaakt , (concurentie vervalsing noem ik dit.)die altijd een goede service hebben verleend,
De regels die worden gesteld bij een inschrijving moeten worden gehandhaaft.
Iedereen die met vervoer (dus de personen die vervoerd worden) te maken heeft mag van de regels van de inschrijving op de hoogte zijn, wat betreft de rijtijden(ophaaltijd tot bestemming en vaste chauffeurs op de rit ) .
Verder zou het ook mogelijk moeten zijn dat er een taxiklacht kan worden ingedient bij een extern regionaal klachtenburo niet bij het taxibedrijf of gemeente,ook niet bij http://www.taxiklacht.nl
Mvg p vervuurt
taxi tcv

Kwart van de Nederlandse taxibedrijven lijdt verlies | TaxiPro
taxi, taxibedrijf, taxichauffeur

Kwart van de Nederlandse taxibedrijven lijdt verlies

CULEMBORG – Ondanks een fors hogere omzet dan twee jaar eerder leed 25 procent van de taxibedrijven in 2009 verlies. Dat blijkt uit het tweejaarlijks onderzoek van Sociaal Fonds Taxi (SFT) naar ontwikkelingen in de Nederlandse taximarkt.

De totale jaaromzet bedroeg vorig jaar 1,56 miljard euro. In 2007 was dat nog 1,167 miljard euro. Toen leed maar liefst 28 procent van de taxibedrijven verlies.

Kostenstijging

Voor 2010 zal dit percentage vermoedelijk nog hoger uitvallen dan 25 procent. Veel taxibedrijven die contractvervoer uitvoeren en in hun contracten het volgen van de NEA indexering zijn overeengekomen, kregen over 2009 op basis van de ramingen van de MEV een tariefaanpassing van 5,0%. Die bleek achteraf 3,5% te hoog ten opzichte van de stijging van de werkelijke kosten in 2009 (1,5%).

Hierdoor is er in 2010 een correctie aangebracht op de ramingen in 2010 (3,6%). De vervoerders ontvingen hierdoor per 1-1-2010 per saldo een tariefaanpassing van 0,1% (3,6-3,5), terwijl hun werkelijke kostenstijging naar verwachting in 2010 aanzienlijk hoger zal uitvallen.

Europese aanbesteding

Vooral de manier waarop Europese aanbestedingen plaatsvinden wordt door de taxibranche gezien als een belangrijke oorzaak van het hoge percentage bedrijven dat een negatief rendement behaalt. Omdat er vrijwel alleen naar prijs wordt gekeken, zien veel vervoersbedrijven zich genoodzaakt om met veel te lage prijzen in te schrijven. bij een aanbesteding. Anders kunnen zij hun personeel en omzet niet behouden.

De samenstelling van het wagenpark (taxi’s, minibus en rolstoelbus) is de laatste jaren redelijk gelijk gebleven, zo blijkt uit het onderzoek. De gemiddelde beladingsgraad voor minibussen en rolstoelbussen is ook vrijwel hetzelfde gebleven ten opzichte van de steekproef uit twee jaar geleden.

Straattaxi

De beladingsgraad van de taxi is echter met twee procent gedaald. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door het straattaxivervoer in de vier grote steden waarbij de ondernemer, door de grote overcapaciteit, steeds meer bereid is om langere aanrijkilometers te accepteren.

Werknemers zijn relatief oud (ruim de helft is 50 jaar of ouder). De meerderheid van het personeel in de steekproef werkt parttime en 62% heeft een vast dienstverband.

Personeel

De concurrentie en het moeilijk kunnen aantrekken van bekwaam personeel, zijn de grootste knelpunten in de bedrijfsvoering, zo geven veel respondenten aan. Een ruime meerderheid (75%) van de geënquêteerde werknemers kwam uit andere sectoren dan de taxibranche, voordat ze bij de huidige werkgever gingen werken.

Het verloop blijft erg groot onder het personeel. Zo’n 58% van de ondervraagde respondenten werkzaam in de taxisector werkt momenteel drie jaar of korter bij het huidige bedrijf. Echter 60% hiervan werkt voor het eerst in de taxisector.

Wagenpark

In 2009 waren relatief meer nieuwe medewerkers dan vertrokken werknemers. Dit verschil komt deels door vervanging van fulltimers door parttimers en de lichte groei van het gemiddelde wagenpark per bedrijf.

Voor het onderzoek zijn zowel de taxiondernemers, als de werknemers benaderd. Bevraging vond plaats via internet-enquêtes en bedrijfsbezoeken. Het complete rapport publiceert SFT op haar website. SFT is een stichting, opgericht door CAO-partijen in de taxibranche: KNV Taxi, FNV Bondgenoten en CNV Vakmensen. 

Bart Pals

Lees ook: Gemiddelde omzet zzp-taxichauffeur: 15 euro per uur

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

2 reacties op “Kwart van de Nederlandse taxibedrijven lijdt verlies”

F.te Grotenhuis|28.10.10|20:49

Hallo.
Ik heb al 20 jaar gezegd dat men aanbestedingen op deze manier moeten afschaffen.Veel taxibedrijven worden de dupe van aanbestedingen , die door de overheid verplicht is gesteld. Het ene bedrijf moet investeren ,de andere mag zijn wagenpark inkrimpen.Bij de een moeten chauffeurs weg bij de ander moeten weer nieuwe chauffeurs bij komen.Er wordt dan gezegd dat taxibedrijven op deze manier scherp blijven,maar als de opdracht niet aan een bedrijf gegund wordt , wat valt er dan scherp te blijven, je bent immers je werk kwijt. Men moet zorgen voor contunuiteit , dus alle bedrijven een beetje zodat ieder everedig veel werk heeft en daardoor werk voor de chauffeur en bedrijf gegarandeerd is.Dus niet de een alles en de ander niets.Mvg Frank te grotenhuis taxi ditax dinxperlo.

p vervuurt|01.11.10|14:04

Hoi,
Wat betreft de europese inschrijvingen hebben zijn die wel rechtsgeldig, volgens mij niet want ART. 115 VAN HET BESLUIT PERSONENVERVOER DUS TAXI mag er binnen nederland door bv een Duits taxibedrijf GEEN personen worden vervoerd tegen betaling. Dus een b.v. Duits bedrijf kan wel inschrijven maar zal zich hier in Nederland moeten vestigen.Alleen mag vervoer vanuit Duitsland en dan leeg terug!!!!!!!!!!In 2009 is er gekontroleerd in Kerkrade
door de RVI daar was een Duits bedrijf dat taxivervoer verrichten, de auto is in beslag genomen.
Daarom is de Europese-inschrijving niet juist en worden,en worden de kleine bedrijven kapot gemaakt , (concurentie vervalsing noem ik dit.)die altijd een goede service hebben verleend,
De regels die worden gesteld bij een inschrijving moeten worden gehandhaaft.
Iedereen die met vervoer (dus de personen die vervoerd worden) te maken heeft mag van de regels van de inschrijving op de hoogte zijn, wat betreft de rijtijden(ophaaltijd tot bestemming en vaste chauffeurs op de rit ) .
Verder zou het ook mogelijk moeten zijn dat er een taxiklacht kan worden ingedient bij een extern regionaal klachtenburo niet bij het taxibedrijf of gemeente,ook niet bij http://www.taxiklacht.nl
Mvg p vervuurt
taxi tcv