Vervoerservice, Van Driel, IVW, convenant, taxibedrijf

Geen IVW-wegcontroles meer voor taxichauffeurs Van Driel

De Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) en taxi- en touringcarbedrijf Van Driel uit Oss hebben woensdag een convenant ondertekend. Omdat het bedrijf de zaakjes altijd goed op orde heeft, worden de chauffeurs niet meer onderworpen aan reguliere wegcontroles. Van Driel is het eerste taxibedrijf die een convenant met de inspectie hierover heeft.

Met het convenant willen beide partijen optimale naleving van wet- en regelgeving bereiken, terwijl de toezichtlast verminderd wordt. De Van Driel Groep neemt meer eigen verantwoordelijkheid over naleving, veiligheid en duurzaamheid, brengt de risico’s in kaart en streeft er aantoonbaar naar deze te beheersen. De inspectie zal op haar beurt het toezicht verminderen tot reguliere bedrijfsaudits.

Rij- en rusttijden

Zo is het managementsysteem van Van Driel in staat om juiste naleving van de rij- en rusttijden na te streven, zo legt operationeel directeur Arno Dupont uit. “Mocht een planner per ongeluk een chauffeur onvoldoende rust gunnen tussen twee diensten, maakt het systeem daar melding van. Zo voorkomen we dat rij- en rusttijden overtreden worden.”

“Om voor een convenant in aanmerking te komen moet een bedrijf voldoen aan verschillende criteria. Zo moeten de beheersmaatregelen voor veiligheid, kwaliteit en interne controle goed zijn. Verder zijn goede resultaten bij eerdere inspecties een voorwaarde en moet het bedrijf aantoonbaar gemotiveerd zijn om de risico’s te beheersen”, vertelt IVW-woordvoerster Anne van der Vliet.

IVW

“Als een organisatie aan die voorwaarden voldoet, maakt de inspectie afspraken over hoe zij toezicht houdt. In de nieuwe vorm van toezicht beoordeelt de IVW de kwaliteit van de beheersingsmaatregelen, de borging om de wet- en regelgeving na te leven en de minimalisering van de risico’s”, zegt Van der Vliet.

De IVW wil met het afsluiten van convenanten bedrijven tot een goede bedrijfsvoering stimuleren en risico’s terugdrinken. Zo kan de inspectie zich meer richten op vervoerders die meer toezicht nodig hebben.

Personenvervoerbedrijf

De Van Driel Groep is een van de grootste personenvervoersbedrijven in de Brabantse regio. Het bestaat onder meer uit Vervoerservice van Driel B.V. met taxivervoer en Vervoersdienst van Driel B.V. met touringcarvervoer.

Het taxibedrijf uit Oss heeft ongeveer 460 taxi’s die voor het merendeel worden ingezet zakelijk- en doelgroepenvervoer (groeps- en ziekenvervoer, regio en treintaxi). Daarnaast heeft het busbedrijf negentien touringcars die worden ingezet voor zakelijk vervoer, schoolvervoer, meerdaagse- en dagtochten.

Elektrische taxi

Van Driel verzorgt tevens het openbaar vervoer in Oss met kleine stadsbussen en biedt de NS ondersteuning bij spoorstremmingen. Op gebied van innovatie speelt van Driel een actieve rol, naast drie aardgas voertuigen beschikt het ook over een elektrische taxi en zal er bij het bedrijf op korte termijn een E-laadpaal geplaatst worden.

Taxibedrijven die ook interesse hebben in een dergelijk convenant met IVW, kunnen zich melden bij de inspectie.

Bart Pals

Taxibedrijf, Van Driel, convenant

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

10 reacties op “Geen IVW-wegcontroles meer voor taxichauffeurs Van Driel”

emmaplein_taxi|23.11.11|16:52

Heeft taxibdrijf van Driel toevallig een kruiwagen daarbinnen de VVD (belangenverstrengeling) ????

Taxi-Belang|24.11.11|14:31

Oh…voor de toekomst blijven de grote jongens zo mooi met een convenantje buiten schot zodat de kleine eigen-rijder lekker de duimschroeven kan worden aangedraaid….? moet ik dat zo interpreteren? Wat zal ik blij zijn zodra ik met dit beroep zal (kunnen?) gaan stoppen, want onze branche is ten dode opgeschreven…

Ronald|24.11.11|14:34

@Taxi-Belang: volgens mij is het juist zo dat dit bedrijf beloond wordt omdat hij zich altijd aan de regels houdt. Dan noem ik niet echt ‘buiten schot’ blijven.

Martijn|24.11.11|15:40

Chapeau voor Van Driel!
@Taxi-Belang dit interpreteer jij inderdaad goed. De grotere centrale’s zijn namelijk vaak het dupe, van de puinhoop die de eigenrijders veroorzaken. Als er op een willekeurig station in Nederland een IVW controle plaatsvind vliegen de eigenrijders als ratten uit elkaar! (Waarom? Omdat ze alles zog goed op orde hebben?) En de taxi’s van een taxicentrale blijven netjes staan. Met als gevolg dat die van kop tot teen worden doorgelicht en gepakt worden op de kleine puntjes.

blijven opletten|25.11.11|15:35

@Martijn
Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat een rij en rusttijden besluit voor taxi’s geen invloed heeft op de verkeersveiligheid ( ook door eigen onderzoek van V en W).
De enige rden waarom we er in nederland nog steeds mee te maken hebben is om geen “oneerlijke”concurrentie te hebben tussen chauffeurs in loondienst ( die ook onder de arbo wet vallen, max 12 uur per dag ) en zzp – ers.
Dit oneigenlijke gebruik van een wet, wordt min of meer zelfs door de minister toegegeven.

Erik|27.11.11|11:28

@Martijn
Het mag wel even vermeld worden dat de BCT er doorgedrukt is met behulp van bestuursleden van K.N.V. die allemaal aan het hoofd staan van GROTE Taxi ondernemingen.
Er zijn ook kleine ondernemingen die reeds jaren volledig geautomatiseerd zijn en het heel goed doen en zich ook aan voorschriften houden.
De basis BCT moet handmatig bediend worden, je kan er inzetten wat je wil, daar kunnen juist
de eigen rijders mee klooien. Daar staat KNV en hun bestuursleden achter, snap jij het ?

Martijn|28.11.11|14:41

Nou dan is het toch netjes dat bijv. Van Driel een convenant heeft gesloten met IVW zodat zij geen last meer hebben van die wegcontrole’s/ Over het onderzoek dat wanneer een chauffeur zich niet aan het arbeidstijdenbesluit houd dit geen invloed heeft op de veiligheid heb ik toch echt mijn bedenkingen. Daarbij komt inderdaad dat dit oneerlijke concurrentie is. Het is dan ook niet gek dat grotere bedrijven de eigen rijders het liefst zo snel mogelijk zien verdwijnen.

blijven opletten|28.11.11|18:42

@ Martijn

Het blijft oneigenlijk gebruik van een wet.
De wet wordt in stand gehouden ten behoeve van een bij effect wat slecht voor een deel van de betrokkenen gustig is.
Dit staat letterlijk het onderzoek waarop de huidige TTO wetgeving op gebaseerd is.
En het kleine beetje nadeel wat men er dan toch nog van heeft wordt nu afgewimpeld met een convenant….. alleen de lusten niet de lasten
Rijtijdenbesluit kan ook gewoon worden afgeschaft….. ook geen hinderlijke controles meer voor niemand…

paul|15.12.11|16:06

Je kan je melden bij het IVW als je ook zo’n convenant wil, is toch te gek voor woorden!!! Er zijn zo nog wel een hoop andere dingen waar ik wel een convenantje over wil, maximum snelheid, tariefstelling, BTW, BCT, diploma’s, (loon)belasting, administratie, rijtijden, schipholvervoer, regiotaxi… om maar enkele te noemen, waar kan ik me melden? tja, het is duidelijk, de grote bedrijven bepalen, gesteund door de KNV wat er gebeurd, tijd voor een nieuwe bond, voor en door taxichauffeurs!

robert|04.04.12|07:43

taxi van Driel is gewoon een heel goed taxibedrijf
ik heb ook voor ze gewerkt maar omdat ze de schoolroute kwijt raakten hadden ze voor mij ook niets meer

Geen IVW-wegcontroles meer voor taxichauffeurs Van Driel | TaxiPro
Vervoerservice, Van Driel, IVW, convenant, taxibedrijf

Geen IVW-wegcontroles meer voor taxichauffeurs Van Driel

De Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) en taxi- en touringcarbedrijf Van Driel uit Oss hebben woensdag een convenant ondertekend. Omdat het bedrijf de zaakjes altijd goed op orde heeft, worden de chauffeurs niet meer onderworpen aan reguliere wegcontroles. Van Driel is het eerste taxibedrijf die een convenant met de inspectie hierover heeft.

Met het convenant willen beide partijen optimale naleving van wet- en regelgeving bereiken, terwijl de toezichtlast verminderd wordt. De Van Driel Groep neemt meer eigen verantwoordelijkheid over naleving, veiligheid en duurzaamheid, brengt de risico’s in kaart en streeft er aantoonbaar naar deze te beheersen. De inspectie zal op haar beurt het toezicht verminderen tot reguliere bedrijfsaudits.

Rij- en rusttijden

Zo is het managementsysteem van Van Driel in staat om juiste naleving van de rij- en rusttijden na te streven, zo legt operationeel directeur Arno Dupont uit. “Mocht een planner per ongeluk een chauffeur onvoldoende rust gunnen tussen twee diensten, maakt het systeem daar melding van. Zo voorkomen we dat rij- en rusttijden overtreden worden.”

“Om voor een convenant in aanmerking te komen moet een bedrijf voldoen aan verschillende criteria. Zo moeten de beheersmaatregelen voor veiligheid, kwaliteit en interne controle goed zijn. Verder zijn goede resultaten bij eerdere inspecties een voorwaarde en moet het bedrijf aantoonbaar gemotiveerd zijn om de risico’s te beheersen”, vertelt IVW-woordvoerster Anne van der Vliet.

IVW

“Als een organisatie aan die voorwaarden voldoet, maakt de inspectie afspraken over hoe zij toezicht houdt. In de nieuwe vorm van toezicht beoordeelt de IVW de kwaliteit van de beheersingsmaatregelen, de borging om de wet- en regelgeving na te leven en de minimalisering van de risico’s”, zegt Van der Vliet.

De IVW wil met het afsluiten van convenanten bedrijven tot een goede bedrijfsvoering stimuleren en risico’s terugdrinken. Zo kan de inspectie zich meer richten op vervoerders die meer toezicht nodig hebben.

Personenvervoerbedrijf

De Van Driel Groep is een van de grootste personenvervoersbedrijven in de Brabantse regio. Het bestaat onder meer uit Vervoerservice van Driel B.V. met taxivervoer en Vervoersdienst van Driel B.V. met touringcarvervoer.

Het taxibedrijf uit Oss heeft ongeveer 460 taxi’s die voor het merendeel worden ingezet zakelijk- en doelgroepenvervoer (groeps- en ziekenvervoer, regio en treintaxi). Daarnaast heeft het busbedrijf negentien touringcars die worden ingezet voor zakelijk vervoer, schoolvervoer, meerdaagse- en dagtochten.

Elektrische taxi

Van Driel verzorgt tevens het openbaar vervoer in Oss met kleine stadsbussen en biedt de NS ondersteuning bij spoorstremmingen. Op gebied van innovatie speelt van Driel een actieve rol, naast drie aardgas voertuigen beschikt het ook over een elektrische taxi en zal er bij het bedrijf op korte termijn een E-laadpaal geplaatst worden.

Taxibedrijven die ook interesse hebben in een dergelijk convenant met IVW, kunnen zich melden bij de inspectie.

Bart Pals

Taxibedrijf, Van Driel, convenant

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

10 reacties op “Geen IVW-wegcontroles meer voor taxichauffeurs Van Driel”

emmaplein_taxi|23.11.11|16:52

Heeft taxibdrijf van Driel toevallig een kruiwagen daarbinnen de VVD (belangenverstrengeling) ????

Taxi-Belang|24.11.11|14:31

Oh…voor de toekomst blijven de grote jongens zo mooi met een convenantje buiten schot zodat de kleine eigen-rijder lekker de duimschroeven kan worden aangedraaid….? moet ik dat zo interpreteren? Wat zal ik blij zijn zodra ik met dit beroep zal (kunnen?) gaan stoppen, want onze branche is ten dode opgeschreven…

Ronald|24.11.11|14:34

@Taxi-Belang: volgens mij is het juist zo dat dit bedrijf beloond wordt omdat hij zich altijd aan de regels houdt. Dan noem ik niet echt ‘buiten schot’ blijven.

Martijn|24.11.11|15:40

Chapeau voor Van Driel!
@Taxi-Belang dit interpreteer jij inderdaad goed. De grotere centrale’s zijn namelijk vaak het dupe, van de puinhoop die de eigenrijders veroorzaken. Als er op een willekeurig station in Nederland een IVW controle plaatsvind vliegen de eigenrijders als ratten uit elkaar! (Waarom? Omdat ze alles zog goed op orde hebben?) En de taxi’s van een taxicentrale blijven netjes staan. Met als gevolg dat die van kop tot teen worden doorgelicht en gepakt worden op de kleine puntjes.

blijven opletten|25.11.11|15:35

@Martijn
Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat een rij en rusttijden besluit voor taxi’s geen invloed heeft op de verkeersveiligheid ( ook door eigen onderzoek van V en W).
De enige rden waarom we er in nederland nog steeds mee te maken hebben is om geen “oneerlijke”concurrentie te hebben tussen chauffeurs in loondienst ( die ook onder de arbo wet vallen, max 12 uur per dag ) en zzp – ers.
Dit oneigenlijke gebruik van een wet, wordt min of meer zelfs door de minister toegegeven.

Erik|27.11.11|11:28

@Martijn
Het mag wel even vermeld worden dat de BCT er doorgedrukt is met behulp van bestuursleden van K.N.V. die allemaal aan het hoofd staan van GROTE Taxi ondernemingen.
Er zijn ook kleine ondernemingen die reeds jaren volledig geautomatiseerd zijn en het heel goed doen en zich ook aan voorschriften houden.
De basis BCT moet handmatig bediend worden, je kan er inzetten wat je wil, daar kunnen juist
de eigen rijders mee klooien. Daar staat KNV en hun bestuursleden achter, snap jij het ?

Martijn|28.11.11|14:41

Nou dan is het toch netjes dat bijv. Van Driel een convenant heeft gesloten met IVW zodat zij geen last meer hebben van die wegcontrole’s/ Over het onderzoek dat wanneer een chauffeur zich niet aan het arbeidstijdenbesluit houd dit geen invloed heeft op de veiligheid heb ik toch echt mijn bedenkingen. Daarbij komt inderdaad dat dit oneerlijke concurrentie is. Het is dan ook niet gek dat grotere bedrijven de eigen rijders het liefst zo snel mogelijk zien verdwijnen.

blijven opletten|28.11.11|18:42

@ Martijn

Het blijft oneigenlijk gebruik van een wet.
De wet wordt in stand gehouden ten behoeve van een bij effect wat slecht voor een deel van de betrokkenen gustig is.
Dit staat letterlijk het onderzoek waarop de huidige TTO wetgeving op gebaseerd is.
En het kleine beetje nadeel wat men er dan toch nog van heeft wordt nu afgewimpeld met een convenant….. alleen de lusten niet de lasten
Rijtijdenbesluit kan ook gewoon worden afgeschaft….. ook geen hinderlijke controles meer voor niemand…

paul|15.12.11|16:06

Je kan je melden bij het IVW als je ook zo’n convenant wil, is toch te gek voor woorden!!! Er zijn zo nog wel een hoop andere dingen waar ik wel een convenantje over wil, maximum snelheid, tariefstelling, BTW, BCT, diploma’s, (loon)belasting, administratie, rijtijden, schipholvervoer, regiotaxi… om maar enkele te noemen, waar kan ik me melden? tja, het is duidelijk, de grote bedrijven bepalen, gesteund door de KNV wat er gebeurd, tijd voor een nieuwe bond, voor en door taxichauffeurs!

robert|04.04.12|07:43

taxi van Driel is gewoon een heel goed taxibedrijf
ik heb ook voor ze gewerkt maar omdat ze de schoolroute kwijt raakten hadden ze voor mij ook niets meer