PVV, Kamerlid, De Mos

Rij- en rusttijden taxichauffeurs worden flink versoepeld

De huidige erg ingewikkelde rij- en rusttijden voor taxichauffeurs worden flink versoepeld. Straks hoeft alleen nog de Europese regelgeving voor rij- en rusttijden gevolgd te worden. Die opdracht gaf de Tweede Kamer dinsdag aan minister Schultz van Haegen.

Een motie van PVV-Kamerlid Richard de Mos om te komen tot een versoepeling van de rij- en rusttijdenregeling voor taxichauffeurs, is met 75 tegen 74 aangenomen in de Tweede Kamer.

Taxichauffeurs

“Ik ben ontzettend blij dat deze motie is aangenomen, zodat taxichauffeurs eindelijk een lastenverlichting tegemoet kunnen zien en er een einde komt aan de regeldruk van de overheid”, zegt De Mos. Hij had zijn standpunt onder meer bepaald na gesprekken met uitgever van de werkmappen taxi Duco Douwstra, TCA en KNV Taxi.

De taxibranche krijgt nu veel meer vrijheid om de rij- en rusttijdenregeling zelf in te richten. Normaliter zet een minister een motie om in wetgeving. Volgens de motie moet daarbij aan de volgende voorwaarden worden voldaan:

  • Het begrip arbeidstijd terugzetten naar rijtijd,
  • Minimaal 1x per week registratie van rij en rusttijden bijwerken,
  • Dagelijkse niet aaneengesloten rusttijd van 10 uur,
  • Wekelijkse aaneengesloten rusttijd van 24 uur,
  • Alle overige bepalingen over te laten aan de CAO’s,

KNV Taxi

KNV Taxi is al langer voostander van versoepeling van de huidige ingewikkelde regeling. “Een begrijpelijke regeling is voor iedereen beter”, zegt Hubert Andela, secretaris KNV Taxi.  “Zowel voor de sector als voor handhavende instanties. Taxivervoer is vooral lokaal of regionaal vervoer en dat is toch iets anders dan internationaal truck- en busvervoer.”

“Vereenvoudiging van de regels betekent overigens niet per definitie aantasting van rechten van werknemers. Zij blijven in ieder geval beschermd door EU-richtlijnen voor werknemersrechten en ook kun je in de CAO extra afspraken maken”, aldus Andela.

Vakbond

De vakbonden zijn iets minder enthousiast. Immers, de IVW kan niet gebruikt worden voor controle op naleving van de rij- en rusttijden voor loondienstchauffeurs zoals afgesproken in een nieuwe cao.

“In de taxi-sector zijn nog heel wat bedrijven die het niet zo nauw nemen met de regels. CNV Vakmensen wil een eventuele verruiming van rij- en rusttijden koppelen aan betere afspraken in de cao over de maximale pauze die de werknemer moet nemen en die niet door de werkgever betaald wordt. Dit kan gekoppeld worden aan de duur van de dienst”, legt Tjitze van Rijssel van CNV Vakmensen uit.

Taxibranche

Minister Schultz van Haegen liet eerder al weten open te staan voor een versoepeling van de rij- en rusttijden, ‘mits te taxibranche zelf goede afspraken kan maken tussen de sociale partners’. Dat zijn de werkgevers (KNV Taxi) en werknemers (vakbonden).

De 45.000 taxichauffeurs in Nederland, ook de zzp’ers, vielen tot nu toe onder de Europese regelgeving voor truckers en buschauffeurs die lange reizen maken. Nederland is het enige land in de EU waar dat het geval is. In de praktijk werden de regels vooral gebruikt om concurrentieverschillen tussen arbeidstijden van zzp’ers en loondienstchauffeurs in de straattaximarkt te verminderen.

Bart Pals

Zo luidt de aangenomen motie:

Motie: Versoepeling rij- en rusttijden taxi.

De Kamer,

gehoord de beraadslaging,

constaterende dat een lastenverlichting voor taxichauffeurs van miljoenen euro’s per jaar gerealiseerd kan worden door vereenvoudiging van de rij en rusttijdenregeling,

constaterende dat een lastenverlichting voor de Inspectie voor Verkeer en Waterstaat gerealiseerd kan worden door vereenvoudiging van de rij en rusttijdenregeling,

overwegende dat deze regering af wil van nationale koppen op Europese regelgeving,

verzoekt de regering om de rij en rusttijdenregeling voor taxi’s te vereenvoudigen door louter de door Europese regelgeving verplichte rij en rusttijden vereisten te hanteren op basis van de volgende regels:

  • Het begrip arbeidstijd terugzetten naar rijtijd,  
  • Minimaal 1x per week registratie van rij en rusttijden bijwerken,
  • Dagelijkse niet aaneengesloten rusttijd van 10 uur,
  • Wekelijkse aaneengesloten rusttijd van 24 uur,
  • Alle overige bepalingen over te laten aan de CAO’s,

en gaat over tot de orde van de dag,

De Mos

Auteur: Bart Pals

89 reacties op “Rij- en rusttijden taxichauffeurs worden flink versoepeld”

Bep|15.12.11|22:05

Als dit wetgeving wordt, dan gaat dit boven cao. Dus kunnen de chauffeurs nog meer uren maken zonder dat ze daarvoor worden betaald. Wachttijd is dan geen arbeidstijd. Alleen rijdende wielen worden betaald.. Fijn voor de wg, maar slecht voor de wn
Ort is ingeleverd door de bonden, maar daarvoor is een behoorlijke loonsverhoging voor teruggekomen, die geldt voor de hele sector. Per 1-1-2012 een loonsverhoging 5,3% en als je nog een trede te gaan hebt, kom je op ongeveer 7,3% uit door de bonden!!

Erik|15.12.11|22:15

Ben zelf wel een voorstander voor een maximale arbeidstijd per dag met daarin een maximaal aantal te rijden uren. 9 rijuren en een maximale arbeidstijd van 12 uren. Daarbij kan je de arbeidsuren per week op maximaal 48 uren houden. Een aaneengesloten rusttijd van tenminste 9 uren lijkt mij wel op zijn plaats.

gerrit jan|19.12.11|01:08

ofwel geef de eigen rijders nog meer ruimte die toch al niet gecontroleerd worden en het station domineren ! ! !

Erik|19.12.11|12:11

PFFF, hoop gekakel, lijken wel kippen zonder kop.

Cor van Tuil|19.12.11|17:39

Aan al de (loon)chauffeurs die op rijtijden reageren het volgende,
Er is een taxi C.A.O. , die regelt voldoende. Maak je liever druk om de Boordcomputer die dadelijk je een hoop extra werk bezorgd en alleen maar omdat I.V.W. jouw de hele dag wil volgen!
Hij werkt ook nog als TRAJECT CONTROLE apparaat, is dat leuk dan? wie betaald als je iets te snel gaat? Ga naar je bond en bespreek dit. In welk beroep wordt je zo nagezeten door politie of verkeer inspectie ? en waarom, zijn we crimineel of zo?

Dick|19.12.11|18:01

Beste Cor,
Ik rijd al tijden met een Boordcomputer van Quipment. Daar kun je ook zien hoelang je over een rit gedaan hebt en wat de hoogst gemeten snelheid is tijdens een rit. En ja ze kunnen zien waar je bent. Maar dat wordt bij ons zelden gebruikt, alleen voor een eventuele ritplanning. Nooit vervelend! Bovendien moet iedere chauffeur zich toch aan de maximumsnelheid houden, want boetes waren toch al voor ons. Ik rijd echt niet met een Big Brother gevoel.

Dick|19.12.11|18:15
Cor van Tuil|19.12.11|19:09

@ Dick
Dick,Even een misverstand wegwerken.Je bedoeld een Taxi terminal van Quipment.
Dat is wat anders dan een B.C.T. die I.V.W. eist. Die heeft Quipment nog niet. Hierbij moeten elke maand de gegevens die daarin opgeslagen zijn verzonden worden naar I.V.W. en gaat als er “onregelmatigheden” in zitten jou automatisch een bekeuring sturen, dat is toch wel iets anders. Wie rijdt er niet eens ergens iets te hard? Politie, IVW, is iets anders als een werkgever dacht ik.Lijkt op een politiestaat.

Rodney|20.12.11|20:53

@ Cor van Tuil: Waar heb jij gelezen dat je de gegevens van de BCT elke maand naar het I.V.W. moet sturen en dat er dan bij “onregelmatigheden” automatische bekeuringen worden verstuurd? Graag een link. Het lijkt me trouwens vanzelf sprekend dat wij worden gecontroleerd door de politie en het I.V.W, het zou gekker zijn als wij werden gecontroleerd door de Keuringsdienst van Waren of Inspectie voor Spoorbouw.

CabKnowHow|20.12.11|21:18

@Cor nee de data hoeft niet elke maand naar het IVW, dat zou ook raar zijn natuurlijk.

De BCT is een vervanging van de huidige ritadministratie en werkboekje, dit doe je nu toch ook niet, alleen als je staande wordt gehouden moet je de mogelijkheid bieden om de data via een USB uitgang beschikbaar te stellen. Middels een aparte kaart kan dan de data uit de BCT gehaald worden.

Je moet het gekker maker als het al is :-).

Cor van Tuil|20.12.11|23:17

Heren,
Neem zelf even contact op met I.V.W. en vraag hun of het klopt wat ik geschreven heb en zet hun antwoord even op dit forum.
Je kan ook Duco douwstra, A.Urban of K.N.V. even bellen , die zijn bij de onderhandelingen betrokken geweest met I.V.W. ,en de Fabrikanten .
Er komen een aantal kaarten bij de BCT, Chauffeurs, garage, en ondernemerskaart.
Met de ondernemerskaart moeten de gegevens uit de BCT gehaald worden en via je PC thuis of op kantoor naar I.V.W verzonden worden, maandelijks ja.

Gino|21.12.11|10:40

Mooi,nu de ZZPer met een hamer of een kwast die een “dingetje” op hun gereedschap krijgen zodat “ze” weten hoeveel spijkers er zijn geslagen of vierkante meters geschildert en natuurlijk in welk tempo, dan een weegschaaltje in de wc-pot om het gewicht van de ochtend behoefte te registreren zodat we dit weer kunnen afwegen tegen de verbrande caloriën, één keer per jaar bij de belastingdienst in je kont laten kijken of het theewater kookt, dit overgecultiveerde landje is de weg helemaal kwijt!!.

A.Urban|21.12.11|12:11

@ Rodney
Ik ben in 2007-2009 bij een aantal besprekingen over de BCT geweest en het was de bedoeling dat de gegevens uit de bct iedere maand naar IVW gezonden diende te worden.Dit vind ik nu niet op de site van I.V.W., maar wat is de reden dat deze gegevens in je eigen P.C. moeten komen daar alleen I.V.W. bij deze gegevens kan? De site geeft onduidelijkheid. Uiteindelijk kan I.V.W. toch over deze gegevens beschikken,daar veranderd niets aan. Er is ook een lijst met overtredingen
en hoogte van

A.Urban|21.12.11|12:20

Vervolg: beukeuringen op de site van I.V.W.,
Dus zo gek is het zeker niet wat Cor schrijft. Zie de link Dick hierboven: 19-12-2011.

http://www.ivw.nl/Images/Brief%20aan%20taxichauffeurs_tcm247-306621.pdf en
http://www.ivw.nl/Images/Brief%20aan%20taxiondernemers_tcm247-306620.pdf

Waarom alleen Taxichauffeurs op een dergelijke manier controleren en niet elk beroep?

Gino|21.12.11|13:28

Omdat wij taxichauffeurs na de korstmossen de laagste levensvorm op deze planeet zijn, de politiek en haar ambtenarij zullen geen gelegenheid voorbij laten gaan om ons dat “subtiel” duidelijk te maken, het taxibeleid van de laatste 12 jaar staat geheel en alleen in het teken om het de taxi ZZPer/Ondernemer en hun klanten zo moeilijk en onaangenaam mogelijk te maken, terug kijkend op dit taxi beleid tot en met de dag van vandaag zal elk weldenkend mens tot die zelfde conclusie (moeten) komen.

Dick|21.12.11|13:28

Hier is alle relevante info te vinden voor chauffeurs en ondernemers:

http://www.ivw.nl/Images/Handhavings-%20en%20boetebeleid%20bct_tcm247-286774.pdf

Dus Cor, geen snelheid trajectcontroles :-) e.d. Als je normaal doet valt er wel mee te leven toch?

Dick|21.12.11|13:32

Voor de ondernemers is het wel vrij heftige kost. Er komt bij hen een grote verantwoordelijkheid te liggen. Voor de chauffeurs is het wel wat anders inderdaad.

Gino|21.12.11|14:19

…………..mijn minachting en walging voor alles wat met de Overheid en zijn taxibeleid te maken heeft kent geen grenzen, 12 jaar wanbeleid en nog ontkent men het totale falen en komt weer met achterlijke lapmiddelen, hou deze politici en hun ambtenaren een spiegel voor en nog zullen zij ontkennen, de feiten tellen niet, het is niet waar en dan steekt men weer z’n kop “daar waar het zonnetje niet schijnt” ver van de boze buitenwereld met zijn enge realiteit!!

Rodney|21.12.11|15:32

Whaha, als straks de versoepeling van de rijtijdenwet een feit is zal de ambtenaar die het huidige boetebeleid t.o.v. de boordcomputer zich nog wel een keertje achter de oren krabben. De beste man is weken bezig geweest om alles tot in de puntjes te beschrijven…

Cor van Tuil|23.12.11|10:44

@Dick
Dick, De trajectcontrole of snelheid controle kan achteraf wel degelijk, ook al staat dit niet op de link van IVW vermeld. Er staat meer niet op, dan wel.
Onze chauffeurs zien het niet zitten en schrijven dit ook op dit forum.Het eerste wat ze doen is de kantine inlopen en op taxipro kijken wat voor een onzin voor hun is bedacht door de overheid.

yil|29.12.11|14:32

wanneer zijn ze nou klaar denk je dan, het heeft mij 12 jaar van mijn leven gekost en nog zijn ze er niet uit met de taxi wetgeving. de eens zo mooie taxi wat een k .t bedrijf is het geworden.

Ed Muileman|12.01.12|10:47

Heren.

Kijk eens wat de internationale vrachtwagen chauffeurs al jaren door de strot wordt geduwd, die rijden tegenwoordig met zoveel controle apparatuur aan boord dat ze naast het behalen van het rijbewijs,ccv-b,chauffeurskaart,en om de 5 jaar weer de schoolbank in,onderhand ook nog een curcus IT specialist moeten volgen.
zij kunnen bekeurt worden omdat ze 2 maanden geleden 5 km te hard hebben gereden in zuid italie!
taxi chauffeur of vrachtwagen chauffeur vroeger was alles beter.

Gino|18.01.12|11:14

Yep, ’t schiet allemaal flink door in dit overgecultiveerde schijtland, leve de moraaloze pretentieuze carrière politici met hun zogenaamde toekomstvisie en aspiraties…..over onze rug..;Alleen al het feit dat hele volksstammen die nog nooit een slag werk hebben uitgevoert in dit land gratis geld krijgen en dat wanneer een ZZPer in het ziekenhuis terecht komt door ziekte er nergens ook maar iets van financiële steun is, hij/zij kan gewoon verrotten, DAT is Nederland anno 2012!!.

Rodney|18.01.12|11:26

Wanneer gaat die nieuwe wet nu eigenlijk in werking?

Redactie|18.01.12|11:58

@Rodney: Er is nog geen wet. De Tweede Kamer heeft de minister nu opdracht gegeven hierover een wetsvoorstel te maken.

Rodney|18.01.12|12:07

@ Redactie: Staat er daarvoor nog een bepaalde termijn die de minister moet aanhouden? Of kan dit nog heel lang gaan duren? Als het wetsvoorstel er dan eindelijk is moet het toch ook nog door De Eerste Kamer worden goedgekeurd? Kan de minister daar dan ook op een meerderheid rekenen of is ze dan afhankelijk van b.v. de SGP? Vragen, vragen, vragen….

Redactie|18.01.12|12:32

@Rodney: Dat beslist de minister. Ze kan er ook voor kiezen de motie niet op te volgen, al is dat niet gebruikelijk. Daarna inderdaad volledig traject, dus ook langs Eerste Kamer. Die kijken vooral naar de juridische kant, niet de politieke. Voorlopig is het dus afwachten, het laatste woord is er nog niet over gezegd.

Albert|20.01.12|06:56

Het is appels met peren vergelijken, loon chauffeurs hebben recht op bescherming tegen uitbuiting, eigen rijders moeten eigen initiatief mogen tonen binnen een redelijke rijtijdenwet, de boordcomputer lost dat straks op, Gino je hebt gelijk,wanneer je als zelfstandige in nood komt, mag je eerst je huis opeten, reageer dit niet af op buitenlanders, het waren en zijn de Nederlandse regeerders die dit mogelijk maken, het waren ook zij die de vergunningen tot nul lieten dalen in de grote steden!
Ap

Erik|16.02.12|12:19

@ Albert.
Waarom denk je dat een boordcomputer de rijtijdenwet zal oplossen? Een chauffeur mag rijden in zijn pauze. Hoe ziet die boordcomputer of alles wat handmatig in de BCT ingevoerd juist is?
Kan de BCT zien of er passagiers in de taxi zitten dan? Dat ding is zo lek als een mandje, kan een rechter niks mee.
Wie en wanneer kan iemand bij de gegevens opgeslagen in de BCT, heb je daar over nagedacht.
Het F.N.V. in ieder geval niet.
De overheids instanties zijn ook uitbuiters, of niet soms.

A.Urban|26.03.12|13:16

Arbeidsinspectie beboet politie
Laatste update: 26 maart 2012 07:56 info

DEN HAAG – De Inspectie SZW, voorheen de Arbeidsinspectie, heeft diverse politiekorpsen beboet. Zie NU.nl , De Telegraaf, van hedenmorgen.

Begrijpt U het nog. Diezelfde politie bekeurt ons Taxichauffeurs op de nergens ter wereld toegepaste rijtijden voor taxi chauffeurs.
Dat is niet nodig, dat kan SWZ zelf wel als dat nodig zou blijken, kan bovendien ook zonder BCT dus.

Gino|26.03.12|23:23

Ik zou ook nooit op een feestje vertellen dat ik als politicus m’n geld bij elkaar roof en lieg, als men ernaar zou vragen zou ik nog liever zeggen dat ik als prostituee de kost verdiende.

wiel|11.06.12|17:45

als we bij ons pauze krijgt egaal waar je zit .b.v midden in de rimbo of op de snelweg en je krijgt pauze b,v om 15.00 uur gaat hij gelijk in maar je kan negens naar de w,c of koffie drinken kun je net zo lang door rijden tot je wat gevonden hebt gaat wel van je pauze af. is dat dan soepeler rijtijden wet en de bond zou dat goedgekeurd hebben

Rodney|12.06.12|14:50

Voorlopig geen versoepeling, eerst weer verkiezingen. Vraag me af of het er ooit van komt?

henk van mullem|12.06.12|21:27

beste Wiel?,bonden hebben dit nooit goedgekeurd,er is alleen bij het pauze artikel blz 32 en 33 van
het c.a.o boekje niets beschreven over aanrij tijden naar een plek waar je naar de wc kan eneen bakkie kan doen. bij mijn werkgever het geregeld via het bedrijfsreglement min5max10 minuten
of rit krijgen die je laat vrijkomen in de buurt van een pauze lokatie.ik weet niet of ze bij jullie een o.r
hebben of een vorm van werkoverleg want dan kun met je collega,s dit soort dingen regelen gr henk

jmdewaal@hotmail.com|18.11.12|12:05

Heeft iemand al wat nieuws over de motie ( die vorig jaar is aangenomen door de 2e kamer)
versoepeling van de rij- en rusttijdenregeling voor taxichauffeurs, heel belangrijk, zeker nu de boordcomputer eraan komt !
Marc de Waal, eigen rijder Amsterdam en omg.

Dave Kuipers|04.02.14|17:23

we zitten nu in 2014 en nog steeds niet versoepeld !!!

bettyzedillo70@gmail.com|04.02.14|19:16

We moeten op een of andere manier dit via Duco & de politiek regelen, hij is daar goed in, heeft zijn connecties en ingangen, wij zijn niet georganiseerd DAT is een van de grootste struikelblokken !

Gino de Vries|04.02.14|23:57

Luister vrienden en collega’s WIJ de taxichauffeurs, en al helemaal de ZZPers zijn totaal niet belangrijk voor het politieke tuigh anders was de AANGENOMEN motie “de Vos” gewoon uitgevoerd maar omdat deze motie uit de koker van een PVV politicus kwam krijgt het een z.g.n. Cordon Sanitaire van dat zooitje tuigh daar in de kamer; Welke andere partij deze motie ook had ingediend was hij gewoon uitgevoerd en dat zegt wel wat over het niveau van de corrupte landverraders in de regering

Rex Urban|05.02.14|13:08

Het werboekje of leugenboekje voor taxichauffeurs stamt uit de jaren 1930. Ooit in het leven geroepen uit sociale overwegingen. Niet voor de veiligheid wat I.L.T. graag verteld. Verbeterde veiligheid door de werkmap is niet aantoonbaar. Het is niet van deze tijd. Daarom is het in geen enkel land ter wereld verplicht. Het is ook achterhaald doordat er een C.A.O. is en uiteindelijk de rechter wanneer je het niet eens bent met je werkgever.
Als er iets gedereguleerd kan worden: DE RIJTIJDEN WET.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.