TAXI-E, elektrische taxi, Amsteram, Nissan Leaf

Amsterdam: € 10.000 subsidie voor aanschaf elektrische taxi

De gemeente Amsterdam geeft dit jaar 10.000 euro subsidie voor aanschaf van een elektrische taxi. Ook andere elektrische voertuigen voor zakelijk gebruik, zoals bestelauto’s of vrachtauto’s, mogen op een bijdrage rekenen. Voor deze nieuwe subsidieregeling reserveert de gemeente tot eind 2015 € 8,6 miljoen.

De gemeente heeft de subsidiebedragen voor 2012 bekend gemaakt: € 5.000 voor een elektrische personenauto,
 € 10.000 voor een elektrische bestelauto, € 10.000 voor een elektrische taxi en
€ 40.000 voor een elektrisch vrachtauto.

Elektrische taxi

Door onder meer taxi’s en koeriersdiensten in de stad elektrisch te laten rijden, wordt op de meest effectieve wijze gewerkt aan het schoner maken van de lucht in Amsterdam.

De nieuwe aanschafsubsidie van de gemeente Amsterdam maakt het voor zakelijke veelrijders die dagelijks voor hun bedrijf flink wat kilometers door de stad rijden makkelijker om elektrisch te gaan rijden.

Subsidie

Dat subsidiëren werkt, blijkt uit de resultaten van de eerdere subsidieregeling uit 2010. Met deze regeling werden meer dan 260 elektrische auto’s aangeschaft. Terwijl de gemeente € 3 miljoen beschikbaar stelde, investeerden ondernemers meer dan € 9 miljoen in nieuwe voertuigen. In 2012 zijn er al veel meer elektrische auto’s op de markt en is de prijs van de auto’s ook lager geworden.

De maatregel maakt onderdeel uit van het actieplan ‘Schone lucht voor Amsterdam’ dat is opgesteld om de stad in 2015 te laten voldoen aan de luchtkwaliteitsnormen van de Europese Unie. Het is van belang dat de hoeveelheid stikstofdioxide en fijn stof in de lucht afneemt zodat de gezondheid van Amsterdammers verbetert. Schonere lucht is ook nodig om te voorkomen dat de EU een bouwstop afkondigt voor grote projecten.

Luchtvervuiling

Veelrijders die elektrisch gaan rijden dragen het meest bij aan schonere lucht; ze maken veel kilometers in de stad en de elektrische auto vervangt meestal een relatief vervuilende dieselauto. Een taxi vervuilt de lucht bijvoorbeeld 35 keer meer dan een gewone personenwagen omdat ze doorgaans op diesel rijden en zoveel kilometers maken in de stad.

In Amsterdam rijden zo’n 6.000 vrachtauto’s, 37.000 bestelauto’s, 600 bussen, 2.500 taxi’s en 5.000 personenauto’s die veel kilometers maken. 
Dankzij het uitgebreide netwerk aan oplaadpunten en de beschikbaarheid van alle elektrische automodellen hoort Amsterdam wereldwijd bij de koplopers op het gebied van duurzame mobiliteit.

Oplaadpunten

Naast de subsidieregeling voor elektrische voertuigen is er op dit moment ook een subsidie voor de aanleg van oplaadpunten op niet-openbare terreinen zoals een bedrijventerrein of een parkeergarage. Eind november 2011 startte car2go in Amsterdam: het eerste en grootste elektrische autodeelproject in de wereld.

Lees ook: Amsterdam geeft subsidie voor aanschaf elektrische taxi’s

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Amsterdam: € 10.000 subsidie voor aanschaf elektrische taxi | TaxiPro
TAXI-E, elektrische taxi, Amsteram, Nissan Leaf

Amsterdam: € 10.000 subsidie voor aanschaf elektrische taxi

De gemeente Amsterdam geeft dit jaar 10.000 euro subsidie voor aanschaf van een elektrische taxi. Ook andere elektrische voertuigen voor zakelijk gebruik, zoals bestelauto’s of vrachtauto’s, mogen op een bijdrage rekenen. Voor deze nieuwe subsidieregeling reserveert de gemeente tot eind 2015 € 8,6 miljoen.

De gemeente heeft de subsidiebedragen voor 2012 bekend gemaakt: € 5.000 voor een elektrische personenauto,
 € 10.000 voor een elektrische bestelauto, € 10.000 voor een elektrische taxi en
€ 40.000 voor een elektrisch vrachtauto.

Elektrische taxi

Door onder meer taxi’s en koeriersdiensten in de stad elektrisch te laten rijden, wordt op de meest effectieve wijze gewerkt aan het schoner maken van de lucht in Amsterdam.

De nieuwe aanschafsubsidie van de gemeente Amsterdam maakt het voor zakelijke veelrijders die dagelijks voor hun bedrijf flink wat kilometers door de stad rijden makkelijker om elektrisch te gaan rijden.

Subsidie

Dat subsidiëren werkt, blijkt uit de resultaten van de eerdere subsidieregeling uit 2010. Met deze regeling werden meer dan 260 elektrische auto’s aangeschaft. Terwijl de gemeente € 3 miljoen beschikbaar stelde, investeerden ondernemers meer dan € 9 miljoen in nieuwe voertuigen. In 2012 zijn er al veel meer elektrische auto’s op de markt en is de prijs van de auto’s ook lager geworden.

De maatregel maakt onderdeel uit van het actieplan ‘Schone lucht voor Amsterdam’ dat is opgesteld om de stad in 2015 te laten voldoen aan de luchtkwaliteitsnormen van de Europese Unie. Het is van belang dat de hoeveelheid stikstofdioxide en fijn stof in de lucht afneemt zodat de gezondheid van Amsterdammers verbetert. Schonere lucht is ook nodig om te voorkomen dat de EU een bouwstop afkondigt voor grote projecten.

Luchtvervuiling

Veelrijders die elektrisch gaan rijden dragen het meest bij aan schonere lucht; ze maken veel kilometers in de stad en de elektrische auto vervangt meestal een relatief vervuilende dieselauto. Een taxi vervuilt de lucht bijvoorbeeld 35 keer meer dan een gewone personenwagen omdat ze doorgaans op diesel rijden en zoveel kilometers maken in de stad.

In Amsterdam rijden zo’n 6.000 vrachtauto’s, 37.000 bestelauto’s, 600 bussen, 2.500 taxi’s en 5.000 personenauto’s die veel kilometers maken. 
Dankzij het uitgebreide netwerk aan oplaadpunten en de beschikbaarheid van alle elektrische automodellen hoort Amsterdam wereldwijd bij de koplopers op het gebied van duurzame mobiliteit.

Oplaadpunten

Naast de subsidieregeling voor elektrische voertuigen is er op dit moment ook een subsidie voor de aanleg van oplaadpunten op niet-openbare terreinen zoals een bedrijventerrein of een parkeergarage. Eind november 2011 startte car2go in Amsterdam: het eerste en grootste elektrische autodeelproject in de wereld.

Lees ook: Amsterdam geeft subsidie voor aanschaf elektrische taxi’s

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.