failliet, bankroet, schuld

Faillissementsfraudeurs kunnen nog steeds hun gang gaan

Het ministerie van Veiligheid en Justitie beloofde faillissementsfraude harder aan te pakken. Maar dat heeft nog vrijwel geen resultaten opgeleverd. Ondanks invoering van een nieuwe wet in 2011 en een nieuw controlesysteem, kunnen notoire faillissementsfrauders en katvangers nog ongehinderd hun gang gaan. Ook in de taxibranche wordt een faillissement soms misbruikt om schuldenvrij verder te kunnen gaan. Of om goedkoop van personeel af te komen.

Sommige rechtspersonen zijn inmiddels betrokken bij meer dan twintig faillissementen. Dat blijkt uit onderzoek van het Financieel Dagblad.

Faillissementsfraudeur

Een bij het ministerie bekende faillissementsfraudeur, die meermalen is veroordeeld en onlangs twee keer privé failliet is verklaard, kon er de afgelopen zestien maanden maar liefst 26 rechtspersonen oprichten, voornamelijk stichtingen. Deze stichtingen fungeren als bestuurder van een bv. Drie van deze vennootschappen gingen al failliet.

Een andere bij het ministerie bekende fraudeur wist sinds 1 juli 2011 zestien rechtspersonen op te richten. De man is meerdere keren persoonlijk failliet verklaard en heeft een strafblad voor btw- en faillissementsfraude. De fraudeur is betrokken bij drie recente faillissementen, waarvan de schade in de miljoenen loopt.

Controle

Minister Ivo Opstelten van Veiligheid en Justitie had de Kamer beloofd dat de nieuwe Wet controle rechtspersonen en het daaraan gekoppelde computersysteem Radar ook preventief zouden werken. Aan de hand van wijzigingen in het handelsregister moet dit systeem permanent toezicht houden op bv’s, nv’s, stichtingen, verenigingen en buitenlandse bedrijven.

Maar Radar is pas begin dit jaar in werking getreden. In plaats van de beloofde honderden risicomeldingen die dit systeem jaarlijks zou doorgeven aan onder andere de Nederlandsche Bank, de ­Autoriteit FinanciĂ«le Markten, de Belastingdienst en de politie, is tot nu toe volgens het ministerie slechts ‘een tiental’ meldingen verstrekt.

Kosten

Radar controleert tot nu toe alleen de bv’s en nv’s. Andere rechtspersonen, zoals stichtingen, wordt nog niet naar gekeken. Wel is het systeem al een stuk duurder geworden dan begroot. Inmiddels zijn de kosten van het computersysteem opgelopen tot € 18,7 mln in plaats van de begrootte 3,5 miljoen. Vooralsnog met een teleurstellend resultaat.

Bij ongeveer een kwart tot een derde van alle faillissementen zou er sprake zijn van fraude, zo’n 3000 gevallen per jaar. Volgens het ministerie van Veiligheid en Justitie lopen schuldeisers daardoor jaarlijks 1,7 miljard euro mis

U las zojuist Ă©Ă©n van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.