Hubert Andela, secretaris, KNV Taxi

KNV: ‘Welke invloed had Schultz op winst en waarde Kiwa?’

“Een bananenrepubliek waardig!” Zo reageert KNV Taxi-secretaris Hubert Andela op het nieuws dat de echtgenoot van minister Schultz miljoenen verdiende aan Kiwa. “Een minister besluit over de tarieven van een monopolist waarvan de man van de minister aandeelhouder is.” De discussie in de Tweede Kamer moet volgens Andela nu niet gaan of ze het wel of niet vertelde, maar vooral welke invloed de minister heeft gehad op de winst en waarde van het bedrijf waar haar man aandeelhouder van was.

“Bovendien wordt het tijd dat het contract waarin de overheid Kiwa een monopoliepositie geeft op de uitgifte van chauffeurspassen nu eens eindelijk openbaar gemaakt wordt”, zegt Andela.

Getroffen vervoerders

“De Tweede Kamer maakt zich nu druk over de vraag of mevrouw Schultz wel aan premier Rutte vertelde over de aandelen van haar man. Of ze dat nu wel deed of niet is slechts een Haagse vraag die alle getroffen vervoerders nauwelijks interesseert.”

“Het gaat erom dat minister Schultz invloed had op de winst en waarde van het bedrijf waar haar man aandeelhouder van was. Kiwa was al een frustrerend dossier voor alle vervoerssectoren in Nederland. Het is nu een dossier dat een Westers land onwaardig is”, aldus Andela.

Monopolie op uitfgifte vergunningen

De Tweede Kamer zou volgens KNV moeten besluiten om het ‘idiote 2 keer 20-jarige commerciële monopolie om vergunningen uit te geven’ onmiddellijk bij Kiwa weg te halen. Andela: “De overheid moet het zelf weer gaan doen of de activiteit voor een contractduur van bijvoorbeeld 5 of 8 jaar neerleggen bij een nette club zonder winstoogmerk.”

De echtgenoot van minister Schultz van Haegen (IenM) heeft miljoenen verdiend aan Kiwa. Dat roept zeer sterk de schijn van belangenverstrengeling op, omdat ze als minister zowel de Tweede Kamer als KNV Taxi weigert inzicht te geven in het contract van IenM met Kiwa. Hierin heeft Kiwa voor tientallen jaren het monopolie op de uitgifte van chauffeurspassen gekregen tegen erg hoge tarieven.

VVD-minister

De VVD-minister wees ook al een WOB-verzoek tot inzage in het contract af. De overeenkomst zou ‘vertrouwelijke bedrijfsgegevens’ van Kiwa en ‘arbeidsrechtelijke informatie van medewerkers’ bevatten die de minister liever geheim wil houden. Maar nu blijkt dat Haro Schultz van Haegen in augustus 2011 bijna 3 miljoen euro met de verkoop van het beleggingsverhikel waar Kiwa inzat verdiende.

Volgens KNV-directeur Ad Toet hebben de aandeelhouders van Kiwa ‘op basis van een staatsmonopolie veertig miljoen in hun zak gestoken’. Hij windt zich ook op over het persbericht dat Schultz onmiddellijk na publicatie van de Volkskrant-publicatie liet versturen en waarin gesteld wordt ‘dat haar man aandelen had zonder zeggenschap over de beleggingen’. In die passage wordt Kiwa niet expliciet genoemd. ‘Zo werd de buitenwacht op het verkeerde been gezet’.

Fake aanbesteding

KNV en TLN lopen al jaren te hoop tegen de in hun ogen veel te hoge kosten die Kiwa rekent voor onder meer certificaten en de passen voor de digitale tachograaf. “Haar echtgenoot had dan misschien geen zeggenschap en geen invloed op de waarde van de aandelen, maar minister Schultz had dat wel en heeft daarnaar gehandeld”, stelt hij. Ze heeft volgens hem niet in het belang van haar sector gehandeld: “We hebben een fake aanbesteding gehad met veel te hoge tarieven als resultaat.”

Toet eist dat Kiwa zijn tarieven zo snel mogelijk met 25 procent verlaagt en wel met terugwerkende kracht tot 2010, toen het werk werd overgeheveld naar Kiwa en de tarieven fors omhoog gingen. Bovendien wil hij schadevergoeding voor de leden. Op de vraag hoe hij dat voor elkaar denkt te krijgen: ‘Er zijn zo’n 50.000 taxichauffeurs. Als die gezamenlijk boos zijn, blijft dat niet onopgemerkt’.

Verschillende fracties in de Tweede Kamer, waaronder SP, D66 en GroenLinks, hebben vragen gesteld over de kwestie en willen een debat. Of en wanneer dat er komt, is nog onduidelijk.

Bart Pals

Lees ook: Echtgenoot minister Schultz verdiende miljoenen aan Kiwa

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

3 reacties op “KNV: ‘Welke invloed had Schultz op winst en waarde Kiwa?’”

Bct Boordcomputer|04.07.13|19:48

Het is goed dat K.N.V. op onze centen past. 100.-€ te veel voor een chauffeurspas is natuurlijk idioot.
Aanpassen van verg. gegevens is ook veel te duur. Maar een Bct die 1000 tot 3000 € duurder is dan de afspraak, dat is pas echt van de zotte. Koop iets wat uigetest op de markt te koop is. Nu is iets verplicht geworden wat niet op de markt en uitgetest is. Alsnog stoppen met deze nutteloze geldverspillng .K.n.v. laat zien wat je waard ben ,roep je leden op te stoppen met hieraan meewerken.

Dick van Erkel|04.07.13|21:17

oplichters bij uitstek zakkenvullen en pleite en den haag die mooie nee niet mooie stad achter de duinen verschuilt zich samen met een groot aantal zakkenvullers en maten naaiers was gezegd door mij dick gouda met de goed pim fortuin god hebbe zn ziel was alles in dit land beter gelopen

Ferry Nansink|24.07.13|19:22

Roep de 50000 taxi chauffeurs op om met de taxi naar den Haag te komen om te protesteren en te eisen dat het teveel betaalde terug wordt gegeven,en de minister moet verdwijnen.

KNV: ‘Welke invloed had Schultz op winst en waarde Kiwa?’ | TaxiPro
Hubert Andela, secretaris, KNV Taxi

KNV: ‘Welke invloed had Schultz op winst en waarde Kiwa?’

“Een bananenrepubliek waardig!” Zo reageert KNV Taxi-secretaris Hubert Andela op het nieuws dat de echtgenoot van minister Schultz miljoenen verdiende aan Kiwa. “Een minister besluit over de tarieven van een monopolist waarvan de man van de minister aandeelhouder is.” De discussie in de Tweede Kamer moet volgens Andela nu niet gaan of ze het wel of niet vertelde, maar vooral welke invloed de minister heeft gehad op de winst en waarde van het bedrijf waar haar man aandeelhouder van was.

“Bovendien wordt het tijd dat het contract waarin de overheid Kiwa een monopoliepositie geeft op de uitgifte van chauffeurspassen nu eens eindelijk openbaar gemaakt wordt”, zegt Andela.

Getroffen vervoerders

“De Tweede Kamer maakt zich nu druk over de vraag of mevrouw Schultz wel aan premier Rutte vertelde over de aandelen van haar man. Of ze dat nu wel deed of niet is slechts een Haagse vraag die alle getroffen vervoerders nauwelijks interesseert.”

“Het gaat erom dat minister Schultz invloed had op de winst en waarde van het bedrijf waar haar man aandeelhouder van was. Kiwa was al een frustrerend dossier voor alle vervoerssectoren in Nederland. Het is nu een dossier dat een Westers land onwaardig is”, aldus Andela.

Monopolie op uitfgifte vergunningen

De Tweede Kamer zou volgens KNV moeten besluiten om het ‘idiote 2 keer 20-jarige commerciële monopolie om vergunningen uit te geven’ onmiddellijk bij Kiwa weg te halen. Andela: “De overheid moet het zelf weer gaan doen of de activiteit voor een contractduur van bijvoorbeeld 5 of 8 jaar neerleggen bij een nette club zonder winstoogmerk.”

De echtgenoot van minister Schultz van Haegen (IenM) heeft miljoenen verdiend aan Kiwa. Dat roept zeer sterk de schijn van belangenverstrengeling op, omdat ze als minister zowel de Tweede Kamer als KNV Taxi weigert inzicht te geven in het contract van IenM met Kiwa. Hierin heeft Kiwa voor tientallen jaren het monopolie op de uitgifte van chauffeurspassen gekregen tegen erg hoge tarieven.

VVD-minister

De VVD-minister wees ook al een WOB-verzoek tot inzage in het contract af. De overeenkomst zou ‘vertrouwelijke bedrijfsgegevens’ van Kiwa en ‘arbeidsrechtelijke informatie van medewerkers’ bevatten die de minister liever geheim wil houden. Maar nu blijkt dat Haro Schultz van Haegen in augustus 2011 bijna 3 miljoen euro met de verkoop van het beleggingsverhikel waar Kiwa inzat verdiende.

Volgens KNV-directeur Ad Toet hebben de aandeelhouders van Kiwa ‘op basis van een staatsmonopolie veertig miljoen in hun zak gestoken’. Hij windt zich ook op over het persbericht dat Schultz onmiddellijk na publicatie van de Volkskrant-publicatie liet versturen en waarin gesteld wordt ‘dat haar man aandelen had zonder zeggenschap over de beleggingen’. In die passage wordt Kiwa niet expliciet genoemd. ‘Zo werd de buitenwacht op het verkeerde been gezet’.

Fake aanbesteding

KNV en TLN lopen al jaren te hoop tegen de in hun ogen veel te hoge kosten die Kiwa rekent voor onder meer certificaten en de passen voor de digitale tachograaf. “Haar echtgenoot had dan misschien geen zeggenschap en geen invloed op de waarde van de aandelen, maar minister Schultz had dat wel en heeft daarnaar gehandeld”, stelt hij. Ze heeft volgens hem niet in het belang van haar sector gehandeld: “We hebben een fake aanbesteding gehad met veel te hoge tarieven als resultaat.”

Toet eist dat Kiwa zijn tarieven zo snel mogelijk met 25 procent verlaagt en wel met terugwerkende kracht tot 2010, toen het werk werd overgeheveld naar Kiwa en de tarieven fors omhoog gingen. Bovendien wil hij schadevergoeding voor de leden. Op de vraag hoe hij dat voor elkaar denkt te krijgen: ‘Er zijn zo’n 50.000 taxichauffeurs. Als die gezamenlijk boos zijn, blijft dat niet onopgemerkt’.

Verschillende fracties in de Tweede Kamer, waaronder SP, D66 en GroenLinks, hebben vragen gesteld over de kwestie en willen een debat. Of en wanneer dat er komt, is nog onduidelijk.

Bart Pals

Lees ook: Echtgenoot minister Schultz verdiende miljoenen aan Kiwa

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

3 reacties op “KNV: ‘Welke invloed had Schultz op winst en waarde Kiwa?’”

Bct Boordcomputer|04.07.13|19:48

Het is goed dat K.N.V. op onze centen past. 100.-€ te veel voor een chauffeurspas is natuurlijk idioot.
Aanpassen van verg. gegevens is ook veel te duur. Maar een Bct die 1000 tot 3000 € duurder is dan de afspraak, dat is pas echt van de zotte. Koop iets wat uigetest op de markt te koop is. Nu is iets verplicht geworden wat niet op de markt en uitgetest is. Alsnog stoppen met deze nutteloze geldverspillng .K.n.v. laat zien wat je waard ben ,roep je leden op te stoppen met hieraan meewerken.

Dick van Erkel|04.07.13|21:17

oplichters bij uitstek zakkenvullen en pleite en den haag die mooie nee niet mooie stad achter de duinen verschuilt zich samen met een groot aantal zakkenvullers en maten naaiers was gezegd door mij dick gouda met de goed pim fortuin god hebbe zn ziel was alles in dit land beter gelopen

Ferry Nansink|24.07.13|19:22

Roep de 50000 taxi chauffeurs op om met de taxi naar den Haag te komen om te protesteren en te eisen dat het teveel betaalde terug wordt gegeven,en de minister moet verdwijnen.