Bernd-Jan Hiddink, Bovemij, wagenparkspecialist

Bewustwording brengt schades wagenpark taxibedrijf omlaag

De meest voorkomende schades bij taxibedrijven zijn kleine parkeerschades. Bijvoorbeeld kapotte velgen of bumpers, als er een stoep of paal is geraakt. Dat is voor iedereen vervelend; taxibedrijf, chauffeur en verzekeringsmaatschappij. Daarom is het belangrijk om te weten waar de schades zitten en wie ze veroorzaakt. Dan kun je als taxi-ondernemer er gericht op sturen. “Want 10 x een kleine parkeerschade kan uiteindelijk duurder zijn dan één keer een total-loss”, vertelt Bernd-Jan Hiddink, wagenparkspecialist bij verzekeraar Bovemij.

Bedrijven die minder schade hebben aan het einde van het jaar dan verwacht, kunnen jaarlijks besparen op hun verzekeringspremie. Om taxibedrijven te helpen gericht hier op te sturen, levert Bovemij de ‘kenteken-analyse’.

Inzicht in schade

“Met de kenteken-analyse kun je als wagenparkbeheerder precies zien welke schades vaak voorkomen, wie ze veroorzaakt en wat het uiteindelijk kost aan schade. Door de gegevens van voertuigen en bestuurders aan elkaar te koppelen, krijg je inzicht in het wagenpark. Daar kun je vervolgens beleid op voeren”, zegt Hiddink.

Met het systeem kan een taxi-ondernemer eenvoudig overzichten en rapportages maken per chauffeur en zien of er opvallende zaken te ontdekken zijn. “Veel bekeuringen en schades door dezelfde chauffeur, kan een aanwijzing voor een rijstrijl-probleem zijn. Je kunt hem daar op aanspreken door zijn rapporten te vergelijken met het gemiddelde van de collega-chauffeurs.”

Cursus

Zo kan het bijvoorbeeld goedkoper zijn om een aantal chauffeurs extra cursus te geven of te investeren in achteruitrijcamera’s, dan dat de verzekeraar iedere keer de schade moet vergoeden. Want bij minder schade, daalt de premie. “Als chauffeurs meer afstand houden ten opzichte van hun voorganger, scheelt dat behoorlijk in het aantal gevallen ruitschade en steenslag”, weet de wagenparkspecialist. “Daar valt op te trainen.”

Bovemij heeft gemerkt dat het een positief effect heeft om chauffeurs bewust te maken van de hoeveelheid schade die ze persoonlijk veroorzaken. Ook al gaat dat vaak per ongeluk. “Als de taxi-ondernemer functioneringsgesprekken voert, gaat het over hun kwaliteiten als taxichauffeur. Schadevrij rijden is daar onderdeel van”, vindt Hiddink.

Schadebedrag per chauffeur

De meeste ondernemers hebben echter geen tijd om dat allemaal per chauffeur jaarlijks na te kijken. Hiddink: “Daarom registreert de kenteken-analyse niet alleen de schadelast per voertuig, maar ook per chauffeur. Zo kun je aan het einde van een periode precies zeggen: ‘Dit is het schadebedrag dat je hebt veroorzaakt’. Chauffeurs zijn zich daar vaak niet van bewust. Een total-loss, onthouden ze wel. Maar de kleine schades zijn vaak snel vergeten.”

Hoe minder schades, hoe lager de verzekeringspremie. Want die wordt voor taxibedrijven berekend uit twee delen. Een premie voor de structurele schadelast (de onvermijdelijke schades die chauffeurs veroorzaken) en een ‘calamiteiten-deel’. Zeg maar de schade die na een ongeluk wordt veroorzaakt aan derden.

Verzekeringspremie

Hiddink: “Het ‘calamiteiten-deel, daar kun je vaak niets aan doen. De hoogte van die schade valt op voorhand moeilijk in te schatten. Maar het structurele deel van de premie valt best goed in te schatten en met bewustwording flink omlaag te brengen. Taxi-ondernemers weten vaak precies waar de pijnpunten zitten, maar zijn zich er niet altijd van bewust dat daar iets aan te doen valt. Als daardoor je premie met 10% daalt, is dat een flinke besparing.”

Zo zijn er taxi-ondernemers die hun chauffeurs op cursus sturen als zij vaak bepaalde schades veroorzaken. Of investeren in een achteruitrijcamera. Sommigen plaatsen stickers met de afmetingen van de taxibus op het dashboard. Er zijn zelfs ondernemers die een hellingshoekmeter plaatsen, om te kijken hoe hard chauffeurs door de bochten rijden. Maar je kunt ook goed gedrag belonen. Bijvoorbeeld een bonus geven als chauffeurs een jaar lang schadevrij rijden.

Bewustwording

“Het gaat allemaal om bewustwording”, weet Hiddink. “Als bedrijven een lage premie willen, is het belangrijk dat ze actief zijn met schadelast-beperking. Want elke schade minder betekent automatisch een lagere premie.”

Taxibedrijven die bij Bovemij een wagenparkverzekering afsluiten, krijgen een collectieve polis voor de hele vloot. “Daardoor hoeven ze niet steeds te schuiven met schadevrije jaren”, legt Hiddink uit. “Een collectieve polis voorkomt pieken en dalen in de premie. Je weet precies wat je het komende jaar kwijt bent. Dat is erg handig voor je kilometerkostprijs-berekening tijdens het opstellen van een offerte bij aanbestedingen.”

Bart Pals

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

3 reacties op “Bewustwording brengt schades wagenpark taxibedrijf omlaag”

John Janos|08.08.13|14:16

Wat een gezwets.

Als men als onderneming nou eens bewust wordt dat het zo niet langer kan. Personeel dat maar moet opdragen wanneer het de onderneming zint, wordt gepiepelt met het arbeidscontract, niet moet zeuren over pauzes etc. etc. dan ben ik er van overtuigd dat dit soort schades tot het verleden behoren…

René Engelen|09.08.13|08:12

Prima bewustwording. Ieder heeft een eigen verantwoordelijkheid. Het is dus werkgever en werknemer en niet ieder voor zich. Alles behalve gezwets dus, maar feitelijk juist. Prima artikel.

Hudson Taxi|13.08.13|11:29

Bewustwording is natuurlijk prima. Het valt op dat chauffeurs met een opleiding vaak slecht scoren en veel kleine schade’s veroorzaken die eenvoudig te voorkomen zijn . Je verwacht dat dit een onderdeel van de opleiding is waar aandacht aan besteed moet worden maar maar het werkt niet goed.

Bewustwording brengt schades wagenpark taxibedrijf omlaag | TaxiPro
Bernd-Jan Hiddink, Bovemij, wagenparkspecialist

Bewustwording brengt schades wagenpark taxibedrijf omlaag

De meest voorkomende schades bij taxibedrijven zijn kleine parkeerschades. Bijvoorbeeld kapotte velgen of bumpers, als er een stoep of paal is geraakt. Dat is voor iedereen vervelend; taxibedrijf, chauffeur en verzekeringsmaatschappij. Daarom is het belangrijk om te weten waar de schades zitten en wie ze veroorzaakt. Dan kun je als taxi-ondernemer er gericht op sturen. “Want 10 x een kleine parkeerschade kan uiteindelijk duurder zijn dan één keer een total-loss”, vertelt Bernd-Jan Hiddink, wagenparkspecialist bij verzekeraar Bovemij.

Bedrijven die minder schade hebben aan het einde van het jaar dan verwacht, kunnen jaarlijks besparen op hun verzekeringspremie. Om taxibedrijven te helpen gericht hier op te sturen, levert Bovemij de ‘kenteken-analyse’.

Inzicht in schade

“Met de kenteken-analyse kun je als wagenparkbeheerder precies zien welke schades vaak voorkomen, wie ze veroorzaakt en wat het uiteindelijk kost aan schade. Door de gegevens van voertuigen en bestuurders aan elkaar te koppelen, krijg je inzicht in het wagenpark. Daar kun je vervolgens beleid op voeren”, zegt Hiddink.

Met het systeem kan een taxi-ondernemer eenvoudig overzichten en rapportages maken per chauffeur en zien of er opvallende zaken te ontdekken zijn. “Veel bekeuringen en schades door dezelfde chauffeur, kan een aanwijzing voor een rijstrijl-probleem zijn. Je kunt hem daar op aanspreken door zijn rapporten te vergelijken met het gemiddelde van de collega-chauffeurs.”

Cursus

Zo kan het bijvoorbeeld goedkoper zijn om een aantal chauffeurs extra cursus te geven of te investeren in achteruitrijcamera’s, dan dat de verzekeraar iedere keer de schade moet vergoeden. Want bij minder schade, daalt de premie. “Als chauffeurs meer afstand houden ten opzichte van hun voorganger, scheelt dat behoorlijk in het aantal gevallen ruitschade en steenslag”, weet de wagenparkspecialist. “Daar valt op te trainen.”

Bovemij heeft gemerkt dat het een positief effect heeft om chauffeurs bewust te maken van de hoeveelheid schade die ze persoonlijk veroorzaken. Ook al gaat dat vaak per ongeluk. “Als de taxi-ondernemer functioneringsgesprekken voert, gaat het over hun kwaliteiten als taxichauffeur. Schadevrij rijden is daar onderdeel van”, vindt Hiddink.

Schadebedrag per chauffeur

De meeste ondernemers hebben echter geen tijd om dat allemaal per chauffeur jaarlijks na te kijken. Hiddink: “Daarom registreert de kenteken-analyse niet alleen de schadelast per voertuig, maar ook per chauffeur. Zo kun je aan het einde van een periode precies zeggen: ‘Dit is het schadebedrag dat je hebt veroorzaakt’. Chauffeurs zijn zich daar vaak niet van bewust. Een total-loss, onthouden ze wel. Maar de kleine schades zijn vaak snel vergeten.”

Hoe minder schades, hoe lager de verzekeringspremie. Want die wordt voor taxibedrijven berekend uit twee delen. Een premie voor de structurele schadelast (de onvermijdelijke schades die chauffeurs veroorzaken) en een ‘calamiteiten-deel’. Zeg maar de schade die na een ongeluk wordt veroorzaakt aan derden.

Verzekeringspremie

Hiddink: “Het ‘calamiteiten-deel, daar kun je vaak niets aan doen. De hoogte van die schade valt op voorhand moeilijk in te schatten. Maar het structurele deel van de premie valt best goed in te schatten en met bewustwording flink omlaag te brengen. Taxi-ondernemers weten vaak precies waar de pijnpunten zitten, maar zijn zich er niet altijd van bewust dat daar iets aan te doen valt. Als daardoor je premie met 10% daalt, is dat een flinke besparing.”

Zo zijn er taxi-ondernemers die hun chauffeurs op cursus sturen als zij vaak bepaalde schades veroorzaken. Of investeren in een achteruitrijcamera. Sommigen plaatsen stickers met de afmetingen van de taxibus op het dashboard. Er zijn zelfs ondernemers die een hellingshoekmeter plaatsen, om te kijken hoe hard chauffeurs door de bochten rijden. Maar je kunt ook goed gedrag belonen. Bijvoorbeeld een bonus geven als chauffeurs een jaar lang schadevrij rijden.

Bewustwording

“Het gaat allemaal om bewustwording”, weet Hiddink. “Als bedrijven een lage premie willen, is het belangrijk dat ze actief zijn met schadelast-beperking. Want elke schade minder betekent automatisch een lagere premie.”

Taxibedrijven die bij Bovemij een wagenparkverzekering afsluiten, krijgen een collectieve polis voor de hele vloot. “Daardoor hoeven ze niet steeds te schuiven met schadevrije jaren”, legt Hiddink uit. “Een collectieve polis voorkomt pieken en dalen in de premie. Je weet precies wat je het komende jaar kwijt bent. Dat is erg handig voor je kilometerkostprijs-berekening tijdens het opstellen van een offerte bij aanbestedingen.”

Bart Pals

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

3 reacties op “Bewustwording brengt schades wagenpark taxibedrijf omlaag”

John Janos|08.08.13|14:16

Wat een gezwets.

Als men als onderneming nou eens bewust wordt dat het zo niet langer kan. Personeel dat maar moet opdragen wanneer het de onderneming zint, wordt gepiepelt met het arbeidscontract, niet moet zeuren over pauzes etc. etc. dan ben ik er van overtuigd dat dit soort schades tot het verleden behoren…

René Engelen|09.08.13|08:12

Prima bewustwording. Ieder heeft een eigen verantwoordelijkheid. Het is dus werkgever en werknemer en niet ieder voor zich. Alles behalve gezwets dus, maar feitelijk juist. Prima artikel.

Hudson Taxi|13.08.13|11:29

Bewustwording is natuurlijk prima. Het valt op dat chauffeurs met een opleiding vaak slecht scoren en veel kleine schade’s veroorzaken die eenvoudig te voorkomen zijn . Je verwacht dat dit een onderdeel van de opleiding is waar aandacht aan besteed moet worden maar maar het werkt niet goed.