dvg, personenvervoer, taxibedrijf

Ruim 600 mbo-taxichauffeurs afgeleverd door jubilerend DVG

DVG Kwaliteit & Opleidingen, één van de werkmaatschappijen van de DVG Holding, bestaat deze maand 5 jaar. In die tijd heeft het instituut ruim 2000 opleidingsdagen gehad waarbij in totaal 35.000 deelnemers aanwezig waren. Ruim 600 kandidaten hebben inmiddels een mbo-diploma behaald.

De kwaliteitsafdeling van DVG hield zich voorheen vooral bezig met het adviseren van franchisenemers van DVG bij het behalen van ISO 9001-certificering en later TX-Keur en Keurmerk Touringcarbedrijf. Daarnaast had de afdeling al een controlerende functie voor de vervoersprojecten van DVG.

TX-Keur

Bij het wijzigingen van de opleidingseis in TX-Keur heeft de taxi-organisatie besloten om de toenmalig ‘nieuwe’ interne opleidingen zelf te gaan organiseren. “We zijn binnen ons franchisenemerspotentieel geschikte opleiders gaan benaderen: planners, ervaren chauffeurs, bedrijfsleiders, rij-instructeurs in dienst bij taxibedrijven, kwaliteitsfunctionarissen, kortom allerlei mensen met een verschillende achtergrond”, vertelt Michel Leenders van DVG Kwaliteit en Opleidingen.

“Sommige met enige opleidingservaring; anderen geheel zonder. Met een groep van 15 personen en wat hulp van opdrachtgevers en Sociaal Fonds Taxi, zijn we onze eigen instructeurs gaan bijscholen over de doelgroep. Samen met deze groep van 15 personen zijn we lesplannen gaan ontwikkelen. Hierbij zijn presentaties gemaakt en is filmmateriaal aangekocht.”

DVG-franchisenemer

Zo kon op woensdag 3 december 2008 de eerste interne TX-Keur opleiding gegeven worden bij DVG-franchisenemer Taxi Bochove in Harderwijk. “Het werd een succes”, zegt Leenders. “Vanaf dag 1 waren we praktisch dagelijks aan het lesgeven met de groep instructeurs. We bleven ook niet onopgemerkt bij TX-Keur, aangezien grote delen van onze eerste lesplannen werden overgenomen in de eindtermen die nu nog steeds op de website staan.”

“Omdat we voor alle TX-Keur opleidingseisen een oplossing willen bieden, startten we gelijk een samenwerking met BTB Fire & Medical Support, die ons door heel Nederland Oranje Kruis-erkende instructeurs kon leveren. De eerste cursus onder onze naam werd gegeven op 8 november 2008 bij DVG-franchisenemer Taxi Hebben in Liessel. Vandaag de dag is BTB Fire & Medical Support nog steeds onze leverancier voor alle hulpverleningsopleidingen.”

Taxi-instructeurs

De ‘onervaren’ groep taxi-instructeurs ontwikkelde zich; er vielen instructeurs af en er kwamen nieuwe, betere bij. “In 5 jaar tijd hebben we een vaste kern van goede, ervaren opleiders gevormd, die bij taxibedrijven de opleidingen geven. En nog een groep interne opleiders die we helpen om de opleidingen in eigen bedrijf te geven door middel van materiaal en begeleiding”, vertelt Leenders.

De kwaliteit van de TX-Keur opleider staat nog wel eens ter discussie. “Niet geheel onterecht”, vindt ook Leenders. “Er zijn opleiders en bedrijven die misbruik hebben gemaakt van de interne opleidingen. Wij hebben echter altijd een ondergrens aan de kwaliteit gesteld. Daar staan wij overigens niet alleen in, ook enkele anderen leveren kwalitatief goede opleidingen. Het zijn ook vaak deze partijen die, net als wij, als adviseurs naar voren worden geschoven als er in de branche weer over opleidingen wordt gesproken.”

Loonkosten

Wel constateert DVG Kwaliteit & Opleidingen dat de verschillen tussen opleiders steeds groter worden. Loonkosten van de chauffeur spelen daarbij een grote rol. Leenders: “Via onze kwaliteitsmanager, die zitting heeft in het Centraal College van Deskundigen TX-Keur, waren wij ook groot voorstander van minimumeisen aan de opleidingen. Niet omdat tijdsduur iets zegt over de uiteindelijke kwaliteit, maar wel omdat het iets zegt over gelijke omstandigheden bij alle bedrijven. Binnen deze eisen proberen wij zelf de kwaliteit hoog te houden.”

De Algemene Bedrijfscursus mag vanaf 2014 middels e-learning gegeven worden. “Wij zijn altijd al een voorstander geweest van de combinatie van e-learning en klassikale les. We maakten dan ook gretig gebruik van het e-learning aanbod bij SFT”, zegt Leenders. “Inmiddels hebben we onszelf verdiept in e-learning en zullen we in januari – na goedkeuring – komen met onze eerste eigen e-learning module voor de Algemene Bedrijfscursus.”

Code95

Diverse DVG-franchisenemers beschikken over touringcars. Daarom is de taxi-organisatie bezig met de ontwikkeling van opleidingen voor het Keurmerk Touringcarbedrijf en de Code 95. “Inmiddels zijn we ook bezig om binnen de richtlijnen twee eigen opleidingen voor de Code 95 op te nemen. Begin 2014 gaan we een aparte webpagina lanceren met al onze Code95-opleidingen erop”, kondigt Leenders aan.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Ruim 600 mbo-taxichauffeurs afgeleverd door jubilerend DVG | TaxiPro
dvg, personenvervoer, taxibedrijf

Ruim 600 mbo-taxichauffeurs afgeleverd door jubilerend DVG

DVG Kwaliteit & Opleidingen, één van de werkmaatschappijen van de DVG Holding, bestaat deze maand 5 jaar. In die tijd heeft het instituut ruim 2000 opleidingsdagen gehad waarbij in totaal 35.000 deelnemers aanwezig waren. Ruim 600 kandidaten hebben inmiddels een mbo-diploma behaald.

De kwaliteitsafdeling van DVG hield zich voorheen vooral bezig met het adviseren van franchisenemers van DVG bij het behalen van ISO 9001-certificering en later TX-Keur en Keurmerk Touringcarbedrijf. Daarnaast had de afdeling al een controlerende functie voor de vervoersprojecten van DVG.

TX-Keur

Bij het wijzigingen van de opleidingseis in TX-Keur heeft de taxi-organisatie besloten om de toenmalig ‘nieuwe’ interne opleidingen zelf te gaan organiseren. “We zijn binnen ons franchisenemerspotentieel geschikte opleiders gaan benaderen: planners, ervaren chauffeurs, bedrijfsleiders, rij-instructeurs in dienst bij taxibedrijven, kwaliteitsfunctionarissen, kortom allerlei mensen met een verschillende achtergrond”, vertelt Michel Leenders van DVG Kwaliteit en Opleidingen.

“Sommige met enige opleidingservaring; anderen geheel zonder. Met een groep van 15 personen en wat hulp van opdrachtgevers en Sociaal Fonds Taxi, zijn we onze eigen instructeurs gaan bijscholen over de doelgroep. Samen met deze groep van 15 personen zijn we lesplannen gaan ontwikkelen. Hierbij zijn presentaties gemaakt en is filmmateriaal aangekocht.”

DVG-franchisenemer

Zo kon op woensdag 3 december 2008 de eerste interne TX-Keur opleiding gegeven worden bij DVG-franchisenemer Taxi Bochove in Harderwijk. “Het werd een succes”, zegt Leenders. “Vanaf dag 1 waren we praktisch dagelijks aan het lesgeven met de groep instructeurs. We bleven ook niet onopgemerkt bij TX-Keur, aangezien grote delen van onze eerste lesplannen werden overgenomen in de eindtermen die nu nog steeds op de website staan.”

“Omdat we voor alle TX-Keur opleidingseisen een oplossing willen bieden, startten we gelijk een samenwerking met BTB Fire & Medical Support, die ons door heel Nederland Oranje Kruis-erkende instructeurs kon leveren. De eerste cursus onder onze naam werd gegeven op 8 november 2008 bij DVG-franchisenemer Taxi Hebben in Liessel. Vandaag de dag is BTB Fire & Medical Support nog steeds onze leverancier voor alle hulpverleningsopleidingen.”

Taxi-instructeurs

De ‘onervaren’ groep taxi-instructeurs ontwikkelde zich; er vielen instructeurs af en er kwamen nieuwe, betere bij. “In 5 jaar tijd hebben we een vaste kern van goede, ervaren opleiders gevormd, die bij taxibedrijven de opleidingen geven. En nog een groep interne opleiders die we helpen om de opleidingen in eigen bedrijf te geven door middel van materiaal en begeleiding”, vertelt Leenders.

De kwaliteit van de TX-Keur opleider staat nog wel eens ter discussie. “Niet geheel onterecht”, vindt ook Leenders. “Er zijn opleiders en bedrijven die misbruik hebben gemaakt van de interne opleidingen. Wij hebben echter altijd een ondergrens aan de kwaliteit gesteld. Daar staan wij overigens niet alleen in, ook enkele anderen leveren kwalitatief goede opleidingen. Het zijn ook vaak deze partijen die, net als wij, als adviseurs naar voren worden geschoven als er in de branche weer over opleidingen wordt gesproken.”

Loonkosten

Wel constateert DVG Kwaliteit & Opleidingen dat de verschillen tussen opleiders steeds groter worden. Loonkosten van de chauffeur spelen daarbij een grote rol. Leenders: “Via onze kwaliteitsmanager, die zitting heeft in het Centraal College van Deskundigen TX-Keur, waren wij ook groot voorstander van minimumeisen aan de opleidingen. Niet omdat tijdsduur iets zegt over de uiteindelijke kwaliteit, maar wel omdat het iets zegt over gelijke omstandigheden bij alle bedrijven. Binnen deze eisen proberen wij zelf de kwaliteit hoog te houden.”

De Algemene Bedrijfscursus mag vanaf 2014 middels e-learning gegeven worden. “Wij zijn altijd al een voorstander geweest van de combinatie van e-learning en klassikale les. We maakten dan ook gretig gebruik van het e-learning aanbod bij SFT”, zegt Leenders. “Inmiddels hebben we onszelf verdiept in e-learning en zullen we in januari – na goedkeuring – komen met onze eerste eigen e-learning module voor de Algemene Bedrijfscursus.”

Code95

Diverse DVG-franchisenemers beschikken over touringcars. Daarom is de taxi-organisatie bezig met de ontwikkeling van opleidingen voor het Keurmerk Touringcarbedrijf en de Code 95. “Inmiddels zijn we ook bezig om binnen de richtlijnen twee eigen opleidingen voor de Code 95 op te nemen. Begin 2014 gaan we een aparte webpagina lanceren met al onze Code95-opleidingen erop”, kondigt Leenders aan.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.