Taxidiensten gecombineerd met beveilingsbedrijf in Secutax
Een taxidienst aanbieden op het platteland in de nachtelijke uren is onrendabel. Daarom is er in veel gebieden doordeweeks ’s nachts geen taxi meer te krijgen. Maar door het te combineren met een beveiligersdienst, kan er een hoop synergie optreden. Daarom heeft Jack Vos van Taxi Vos uit Zevenbergen samen met B&V Partners in Veiligheid het bedrijf Secutax opgericht. De chauffeurs van Secutax zijn tegelijkertijd beveiliger én taxichauffeur.
„We zien twee ontwikkelingen. Taxidiensten zijn ’s nachts niet meer te krijgen en er is steeds minder blauw op straat. Met Secutax doen we wat terug voor de maatschappij. Want onze chauffeurs surveilleren ’s nachts op straat. En als iemand een taxi nodig heeft, kunnen ze ons 24 uur per dag bellen”, legt Vos uit.
Beveiligingsdienst
Door de beveiligingsdiensten is er in de taxi-daluren een bepaalde omzet gegarandeerd, waarmee het personeel betaald kan worden. Er is één centralist, de beveiligers voeren allerlei beveiligingsdiensten uit, zoals alarmopvolging wanneer een alarm afgaat, beveiligingsrondes bij bedrijven of mensen die op vakantie zijn, opvolging bij persoonlijke alarmknoppen en open en sluitrondes bij avondwinkels of tankstations. Maar ook beveiligingsrondes bij bouwprojecten.
„Er zijn in onze gemeente veel bedrijven. Als er nu wat gebeurt, komt er een beveiligingsbedrijf uit Breda. Wij zijn er veel sneller”, legt Vos uit. „Bovendien doen we wat terug voor de buurt. Want als wij het rustig hebben, voeren we surveillanceronden uit in de buurt. Daarmee verhogen we de veiligheid. Ook zijn al onze voertuigen uitgerust met een AED. Daarmee kunnen we levens redden van plaatsgenoten.”
Voertuigen
Op dit moment heeft Secutax de beschikking over één voertuig, de tweede is al onderweg naar de dealer. „De blauwe platen komen er binnen enkele weken op”, vertelt Vos. Omdat de voertuigen waarschijnlijk minder dan 90% voor taxidiensten worden gebruikt, maakt hij geen gebruik van de bpm-teruggave regeling en vrijstelling motorrijtuigenbelasting.
„We hebben gekozen voor een kleine zuinige benzine-auto; de Toyota Yaris. Daar zit toch bijna geen belasting op”, legt Vos uit. „We hebben dus met die 90%-regel van de Belastingdienst niets te maken. De auto’s mogen dus zowel als taxi als beveligingsvoertuig gebruikt worden. Ze beschikken ook over een dataterminal en straks een Boordcomputer Taxi.”
Centralist
Secutax werkt 24 uur per dag. Dat wordt gedaan in drie ploegen van drie mensen; één centralist en twee chauffeurs. De centralist doet uit efficiency-oogpunt zowel de planning van Taxi Vos als Secutax. In totaal worden er 10 taxichauffeurs opgeleid tot beveiliger.
Vos: „De taxibranche is erg moeilijk op dit moment. Daarom zijn we onze horizon gaan verbreden. We denken dat dit een goede aanvulling is op onze huidige diensten. Want een alarmopvolging is best vergelijkbaar met een bestelde taxirit. Je moet er binnen 15 minuten zijn. En taxichauffeurs zijn gewend om alles te zien en te horen; dat pas goed bij de surveillance. Zij pakken de surveillancedienst soms ook mee in hun gewone taxidienst.”
Particuliere Alarmcentrale
Secutax hoopt dat veel lokale ondernemers een melding bij hun PAC (Particuliere Alarmcentrale) laten opvolgen door Secutax. „Daar kunnen ze zelf voor kiezen. Onze tarieven zijn hetzelfde als de bestaande beveiligersbedrijven. Maar bij ons profiteert ook de maatschappij mee. Want nu is er surveillance op straat en 24 uur per dag een taxiservice.”
Beide zaken zijn grote maatschappelijke problemen. Want veel dorpen hebben zowel geen surveillerende agenten als taxibedrijven meer. De taxi’s zijn verdwenen omdat al het contractvervoer tegenwoordig door grote bedrijven wordt gedaan. Maar dat kan grote problemen opleveren voor inwoners. Stel je voor dat een verloskundige ’s nachts naar een bevalling moet en haar auto start niet. Of iemand moet snel naar de dokter en heeft al gedronken, terwijl het niet ernstig genoeg is voor een ambulance.”
Taxibedrijf
Taxi Vos beschikt over ongeveer 30 voertuigen. Secutax is samen met B&V Partners in Veiligheid opgericht en is een volledig zelfstandig bedrijf. „Soms lenen we personeel uit, of schieten we een taxirit door als dat efficiënter is. Daarvoor sturen we elkaar dan gewoon een factuur”, zegt Vos. „Ik wil niet dat Secutax wordt verweven met het taxibedrijf.”
Mocht Secutax uitgroeien tot een succes, zullen veel andere lokale taxibedrijven met grote interesse naar het idee kijken. Vos: „We zijn nu een jaar bezig om dit op te zetten. Er komt echt heel veel bij kijken; schrijven van handboeken, protocollen, personeel opleiden, vergunning aanvragen, noem maar op.”
Franchise
„Die kennis zullen we straks misschien gaan delen met andere taxibedrijven, bijvoorbeeld door een franchise. Want als taxibedrijf wordt je niet zomaar een beveiligingsbedrijf, en andersom. Het voorwerk en de blueprint is nu gedaan. Collega taxi-ondernemers die geïnteresseerd zijn mogen tegen die tijd contact met me opnemen.”
Donderdag ondertekent Secutax het convenant met de gemeente. Hierin erkent de gemeente Moerdijk dat Secutax het lokale beveligingsbedrijf is met een belangrijke maatschappelijke functie. Secutax zal op sommige terreinen goed samenwerken met de politie.
Alarmsysteem
„Wij kunnen bijvoorbeeld helpen met het signaleren van verdachte personen. Of als de politie op zoek is naar een bepaalde auto. Want als wij 24 uur per dag twee beveiligers in de gemeente hebben rondrijden, zal de criminaliteit gaan verschuiven. Dus hopelijk stappen veel lokale mensen met een alarmsysteem naar ons over. Of schakelen ze ons in voor de beveiligingsrondes. Want daar profiteert het hele dorp van.”
Voorlopig heeft Vos vooral veel geïnvesteerd in het nieuwe bedrijf. „Na de zomer maken we de balans op. Ik heb wel gemerkt dat het opzetten van een nieuw bedrijf als Secutax iets heel anders is dan het overnemen van een lopend familiebedrijf. Maar het geeft wel extra voldoening.”
Bart Pals
Een mooi voorbeeld van goed creatief denken en proberen de dienstverlening te optimaliseren. Desondanks voorzie ik toch potentiële wrijving tussen de diverse belangen. Welk belang krijgt de prioriteit? Wat te doen als tijdens een taxirit er een inbraak melding is. Ik ben erg benieuwd hoe deze taken en belangen samen kunnen worden gesmeed.
LIjkt me een uitdaging voor de centralist.
Het zal wel een soort wisseldienst worden want je zult een extra voertuig moeten hebben dat beschikbaar is voor noodgevallen als de andere wagen taxivervoer uitvoert. Maar het is zeker een uitvoerbaar plan.
Ben heel benieuwd hoe het gaat lopen.
Iets voor de Innovatieprijs! We deden dit in de jaren 90 al. Toendertijd in het Westland werden onze taxi’s ingezet om te assisteren bij het sluiten van bezinestations en toe te zien op een veilig vertrek van de medewerker van het benzinestation.
De chauffeurs deden het graag en noemden het “pompie sluiten”.
Moesten we mee stoppen onder druk van de Ondernemingsraad, zou te gevaarlijk zijn. Hebben daardoor ook het nachtaanbod van taxivervoer buiten de weekenden moeten stoppen.
beste Bas het lijkt mij inderdaad niet zinvol om met een verloskundige op de achterbank te reageren op een inbraak melding,maar volgens mij heeft Kitty al het antwoord gegeven.
al met al een prima initiatief met een redelijke kans van slagen.
groetjes Henk van Mullem
Kan dat zonder de vrijstelling van BPM en Wegenbelasting te verspelen? Hoe werkt het met de rijtijdenwet? Het is een mooi initiatief maar ben bang dat het vast loopt door regelgeving.
@Hudson: nee, Secutax betaalt gewoon BPM en MRB. Rijtijdenwet heb je ook niets mee te maken als het niet om taxivervoer gaat.
Heel goed initiatief om ook zeker productief te zijn. Alleen vraag mij af: Hoe zal dat gaan met de komst van de BCT? Ene moment met de ene pet op en het andere moment met de andere pet op. Lijkt mij lastig als je wat betreft Secu gedeelte niets met rijtijdenwet te maken hebt? Wat gebeurt er als je in de nacht door ILT staande wordt gehouden terwijl je in een taxi rijdt maar geen taxiwerk uitvoert ?
@Ton: dan geef je aan in de BCT dat je ‘overig niet taxi-gerelateerd’ werk doet. Als je dan geen passagier naast je hebt zitten, kan de ILT weinig doen volgens mij.
Bart, je geeft het aan, een bct kun je alles wijsmaken. Die ziet niet of het juist is, of het een betalende klant/veiligheidsmedewerker of wat dan ook in je taxi betreft. ILT zal het niet aannemelijk vinden wanneer je overig of veiligheid gerelateerd werk met je taxi doet. Kan probleem worden.
Eenvoudig op te lossen door rijtijdenwet te schrappen. Wet is bedacht in de 30ger jaren vorige eeuw. Reden was sociale overwegingen, niet t.b.v. veiligheids doeleinden wat ILT rondbazuint.
@Hudson: Je hebt gelijk, dat kan. Maar als een taxichauffeur dat voor meer dan 10% van zijn ritten doet, is hij zijn BPM en MRB-vrijstelling kwijt. Ben het wel met je eens dat afschaffing van de rijtijdenwet voor iedereen een betere oplossing is.
Gewoon de auto’s op naam van het beveiligingsbedrijf met gele platen. De chauffeurs worden van het taxibedrijf ingehuurd,door beveiligingsbedrijf.En passagiers vervoeren,belbussen hoeven toch ook nergens aan te voldoen.Lekker een lange neus trekken tegen ILT en het hele circus,niks rij- en rusttijden of taxi cao.Passagier huurt dus de auto en de chauffeur apart. We doen dan gewoon een beroep op onze WOB :-}} Wij worden in de z..k genomen, dan mogen wij de boel toch ook wel in de z..k nemen.