snellader, snellaadpaal, elektrische auto, taxi, GreenCab

Ex-directeur GreenCab aangehouden voor verduistering subsidie

De voormalig directeur en eigenaar van Prestige GreenCab is aangehouden voor verduistering van subsidiegelden. De Inlichtingen- en Opsporingsdienst van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT-IOD) heeft dinsdag een 42-jarige man uit Utrecht aangehouden omdat hij ervan wordt verdacht elektrische taxi-subsidiegelden te hebben verduisterd.

Het gaat volgens het OM om een voormalig directeur van een taxibedrijf dat zich in de regio Utrecht richtte op elektrisch vervoer. Het taxibedrijf heeft in 2011 1,6 miljoen euro aan rijkssubsidie ontvangen voor een proef met elektrisch taxivervoer in de regio Utrecht.

Accountantsverklaring

Het project werd begin 2013 beëindigd. Ondanks herhaalde oproepen van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl) in 2013 heeft het bedrijf nooit een accountantsverklaring overlegd waarin wordt verantwoord waaraan het geld is besteed. Toen RVO.nl daarop het bedrijf sommeerde 1,6 miljoen aan subsidiegeld terug te betalen, bleek het geld er niet meer te zijn. RVO.nl heeft hiervan aangifte gedaan bij het Functioneel Parket.

Er zijn doorzoekingen verricht in twee woningen en één bedrijfspand in de regio Utrecht waarbij administratie in beslag is genomen. Ook is ruim 20.000 euro aan contant geld, schilderijen, beelden, een TV en vier complete duikuitrustingen in beslag genomen.

Prestige GreenCab

Het elektrische taxibedrijf Prestige GreenCab moest de 1,6 miljoen euro ontvangen subsidie volledig terugbetalen aan AgentschapNL. Er kon namelijk niet vastgesteld worden dat de gelden op correcte wijze zijn besteed. Maar omdat Prestige Taxicentrale BV sinds 28 oktober is uitgeschreven bij de Kamer van Koophandel, was voormalig bestuurder en aandeelhouder Kors van Ruler daar persoonlijk voor verantwoordelijk. En dat is een katvanger met diverse bedrijven op zijn naam.

Het strafrechtelijk onderzoek naar de voormalige directeur vindt plaats onder leiding van het Functioneel Parket.

Bart Pals

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

9 reacties op “Ex-directeur GreenCab aangehouden voor verduistering subsidie”

Rex Urban|20.08.14|18:33

Het geeft aan hoe de overheid met subsidiegeld, belastinggeld omgaat. G.J. krijgt natuurlijk de schuld. Maar is dat wel zo? Het was de kat op het spek binden.
Het volgende voorbeeld is in aantocht. Geen €1.6 miljoen nee, € 100 miljoen.
en U raad het al ja: de gesubsidieerde Boordcomputer.
ILT steek ook even de hand in eigen boezem. Hoe gaan we deze € 100 miljoen nu of later verantwoorden?

Rodney Barten|20.08.14|19:23

@ Rex: Ben je wel eens op kantoor geweest bij Prestige in Nieuwegein? Er zaten meer BV-tjes in het pand dan deuren. In zulke gevallen kan je je al bepaalde dingen gaan afvragen! Het geld, dat is nu verdwenen. Wie gaat boete?

Rex Urban|20.08.14|20:17

@ Rodney: Ben ik wel geweest. Dergelijke manier van zaken doen geeft te denken. En niet zonder reden. Het Quipment drama e.d. met al die b.v.tjes is ook zo’n voorbeeld. Wie er gaat boete? Niet de verantwoordelijken ben ik bang voor. Jan met de pet, de belastingbetaler draait er voor op.
Bij de bct wet zijn ook 100 A4tjes vol te schrijven met “onregelmatigheden”
De beleidsmakers van ILT doen net of ze gek zijn. Wij de belastingbetaler, de inspecteurs ILT worden opgezadeld met de bct onzin.

Een taxi|21.08.14|09:46

We kunnen de BCT wel overal de schuld van geven, het zal niet helpen het is wet nu. I.p.v. schoppen tegen dat vervelend apparaat zullen we er mee moeten gaan werken, helaas. Het is niet anders we moeten het ermee doen. Subsidies zijn geldverstrekkingen die bijna altijd in de verkeerde zakken verdwijnen. Zo ook de subsidie op de chauffeurspas destijds, na einde subsidie werden alle opleidingen ter hoogte van de subsidie goedkoper………… Zucht.

Taxibelangen Nederland|21.08.14|10:08

De huichelachtige ILT inspecteurs en de bonden waren kind aan huis bij Prestigetax.Maar niemand trok aan de bel,elke taxichauffeur verbaasde zich al jaren ze konden niet begrijpen hoe het allemaal mogelijk was wat George allemaal deed.De feesten met Gordon en Prins Mourits werden natuurlijk ook allemaal uit die 1,6 miljoen betaald.Iedereen was uitgenodigd niemand vroeg zich af waar dat allemaal van werd betaald.En George voelde zich een groot kind in sprookjesland.Met subsidiegelden is het net

Taxibelangen Nederland|21.08.14|10:16

als met drugs, je krijgt er nooit genoeg van en je wil steeds meer.Natuurlijk pleit ik George niet vrij, maar ze hebben hem ook gek gemaakt,als ze heel makkelijk bakken me geld bij je naar binnen scheppen,dan is het heel moeilijk en bijna voor iedereen onmogelijk om te roepen ho maar ik wil niet meer.Je ziet het einde naderen maar je krijgt steeds gratis geld om door te gaan.Dat zouden de BCT leveranciers ook wel willen denk ik.Hoewel die put niet te dichten is met 1,6 miljoen,100 Milj misschien

Rex Urban|21.08.14|13:07

@ Een taxi. Ik geef aan dat er heel onzorgvuldig met subsidie geld om gegaan wordt. Zonder subsidie geld zou de bct er niet zijn. Iedereen kan het kosten baten plaatje uitrekenen. Het kosten plaatje van de bct klopt niet. Lees daarvoor het advies van Actal.
Daardoor wordt getracht met €100 miljoen de bct er door te drukken. Wanneer je je ogen sluit voor de hele gang van zaken aangaande de bct mag jij weten. Ik niet, het is ons geld wat verknoeid wordt waar we hard voor moeten werken.

Taxi Volendam|21.08.14|20:03

@ Een taxi. Waar was jij bij de besluitvorming van de bct?, heb je voor of tegen de bct kunnen stemmen? Wie ben je? Waarom leg je je neer bij deze verplichting? We leven hoop ik in een rechtstaat. De bct moet voldoen aan de beloftes door de overheid gedaan. Dat doet de bct simpelweg niet! In tegendeel! Dan is er de rechter, die bepaald uiteindelijk. Die uitslag moet je respecteren. Met een houding van we moeten het er mee doen zoals je schrijft kom je niet verder. Dat geld voor ons allemaal.

Paul Dijkhuizen|22.08.14|11:07

Het zou inderdaad goed zijn om in deze zaak ook eens de subsidieverstrekkende- alsmede de controlerende instanties onder de loep te nemen. Het is duidelijk dat daar mensen bewust of onbewust hebben liggen te slapen. Deze mensen zouden op zijn minst ter verantwoording moeten worden geroepen maar beter nog, nooit meer aan publiek geld mogen ‘zitten’ !

Ex-directeur GreenCab aangehouden voor verduistering subsidie | TaxiPro
snellader, snellaadpaal, elektrische auto, taxi, GreenCab

Ex-directeur GreenCab aangehouden voor verduistering subsidie

De voormalig directeur en eigenaar van Prestige GreenCab is aangehouden voor verduistering van subsidiegelden. De Inlichtingen- en Opsporingsdienst van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT-IOD) heeft dinsdag een 42-jarige man uit Utrecht aangehouden omdat hij ervan wordt verdacht elektrische taxi-subsidiegelden te hebben verduisterd.

Het gaat volgens het OM om een voormalig directeur van een taxibedrijf dat zich in de regio Utrecht richtte op elektrisch vervoer. Het taxibedrijf heeft in 2011 1,6 miljoen euro aan rijkssubsidie ontvangen voor een proef met elektrisch taxivervoer in de regio Utrecht.

Accountantsverklaring

Het project werd begin 2013 beëindigd. Ondanks herhaalde oproepen van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl) in 2013 heeft het bedrijf nooit een accountantsverklaring overlegd waarin wordt verantwoord waaraan het geld is besteed. Toen RVO.nl daarop het bedrijf sommeerde 1,6 miljoen aan subsidiegeld terug te betalen, bleek het geld er niet meer te zijn. RVO.nl heeft hiervan aangifte gedaan bij het Functioneel Parket.

Er zijn doorzoekingen verricht in twee woningen en één bedrijfspand in de regio Utrecht waarbij administratie in beslag is genomen. Ook is ruim 20.000 euro aan contant geld, schilderijen, beelden, een TV en vier complete duikuitrustingen in beslag genomen.

Prestige GreenCab

Het elektrische taxibedrijf Prestige GreenCab moest de 1,6 miljoen euro ontvangen subsidie volledig terugbetalen aan AgentschapNL. Er kon namelijk niet vastgesteld worden dat de gelden op correcte wijze zijn besteed. Maar omdat Prestige Taxicentrale BV sinds 28 oktober is uitgeschreven bij de Kamer van Koophandel, was voormalig bestuurder en aandeelhouder Kors van Ruler daar persoonlijk voor verantwoordelijk. En dat is een katvanger met diverse bedrijven op zijn naam.

Het strafrechtelijk onderzoek naar de voormalige directeur vindt plaats onder leiding van het Functioneel Parket.

Bart Pals

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

9 reacties op “Ex-directeur GreenCab aangehouden voor verduistering subsidie”

Rex Urban|20.08.14|18:33

Het geeft aan hoe de overheid met subsidiegeld, belastinggeld omgaat. G.J. krijgt natuurlijk de schuld. Maar is dat wel zo? Het was de kat op het spek binden.
Het volgende voorbeeld is in aantocht. Geen €1.6 miljoen nee, € 100 miljoen.
en U raad het al ja: de gesubsidieerde Boordcomputer.
ILT steek ook even de hand in eigen boezem. Hoe gaan we deze € 100 miljoen nu of later verantwoorden?

Rodney Barten|20.08.14|19:23

@ Rex: Ben je wel eens op kantoor geweest bij Prestige in Nieuwegein? Er zaten meer BV-tjes in het pand dan deuren. In zulke gevallen kan je je al bepaalde dingen gaan afvragen! Het geld, dat is nu verdwenen. Wie gaat boete?

Rex Urban|20.08.14|20:17

@ Rodney: Ben ik wel geweest. Dergelijke manier van zaken doen geeft te denken. En niet zonder reden. Het Quipment drama e.d. met al die b.v.tjes is ook zo’n voorbeeld. Wie er gaat boete? Niet de verantwoordelijken ben ik bang voor. Jan met de pet, de belastingbetaler draait er voor op.
Bij de bct wet zijn ook 100 A4tjes vol te schrijven met “onregelmatigheden”
De beleidsmakers van ILT doen net of ze gek zijn. Wij de belastingbetaler, de inspecteurs ILT worden opgezadeld met de bct onzin.

Een taxi|21.08.14|09:46

We kunnen de BCT wel overal de schuld van geven, het zal niet helpen het is wet nu. I.p.v. schoppen tegen dat vervelend apparaat zullen we er mee moeten gaan werken, helaas. Het is niet anders we moeten het ermee doen. Subsidies zijn geldverstrekkingen die bijna altijd in de verkeerde zakken verdwijnen. Zo ook de subsidie op de chauffeurspas destijds, na einde subsidie werden alle opleidingen ter hoogte van de subsidie goedkoper………… Zucht.

Taxibelangen Nederland|21.08.14|10:08

De huichelachtige ILT inspecteurs en de bonden waren kind aan huis bij Prestigetax.Maar niemand trok aan de bel,elke taxichauffeur verbaasde zich al jaren ze konden niet begrijpen hoe het allemaal mogelijk was wat George allemaal deed.De feesten met Gordon en Prins Mourits werden natuurlijk ook allemaal uit die 1,6 miljoen betaald.Iedereen was uitgenodigd niemand vroeg zich af waar dat allemaal van werd betaald.En George voelde zich een groot kind in sprookjesland.Met subsidiegelden is het net

Taxibelangen Nederland|21.08.14|10:16

als met drugs, je krijgt er nooit genoeg van en je wil steeds meer.Natuurlijk pleit ik George niet vrij, maar ze hebben hem ook gek gemaakt,als ze heel makkelijk bakken me geld bij je naar binnen scheppen,dan is het heel moeilijk en bijna voor iedereen onmogelijk om te roepen ho maar ik wil niet meer.Je ziet het einde naderen maar je krijgt steeds gratis geld om door te gaan.Dat zouden de BCT leveranciers ook wel willen denk ik.Hoewel die put niet te dichten is met 1,6 miljoen,100 Milj misschien

Rex Urban|21.08.14|13:07

@ Een taxi. Ik geef aan dat er heel onzorgvuldig met subsidie geld om gegaan wordt. Zonder subsidie geld zou de bct er niet zijn. Iedereen kan het kosten baten plaatje uitrekenen. Het kosten plaatje van de bct klopt niet. Lees daarvoor het advies van Actal.
Daardoor wordt getracht met €100 miljoen de bct er door te drukken. Wanneer je je ogen sluit voor de hele gang van zaken aangaande de bct mag jij weten. Ik niet, het is ons geld wat verknoeid wordt waar we hard voor moeten werken.

Taxi Volendam|21.08.14|20:03

@ Een taxi. Waar was jij bij de besluitvorming van de bct?, heb je voor of tegen de bct kunnen stemmen? Wie ben je? Waarom leg je je neer bij deze verplichting? We leven hoop ik in een rechtstaat. De bct moet voldoen aan de beloftes door de overheid gedaan. Dat doet de bct simpelweg niet! In tegendeel! Dan is er de rechter, die bepaald uiteindelijk. Die uitslag moet je respecteren. Met een houding van we moeten het er mee doen zoals je schrijft kom je niet verder. Dat geld voor ons allemaal.

Paul Dijkhuizen|22.08.14|11:07

Het zou inderdaad goed zijn om in deze zaak ook eens de subsidieverstrekkende- alsmede de controlerende instanties onder de loep te nemen. Het is duidelijk dat daar mensen bewust of onbewust hebben liggen te slapen. Deze mensen zouden op zijn minst ter verantwoording moeten worden geroepen maar beter nog, nooit meer aan publiek geld mogen ‘zitten’ !