Taxi Geerets, John Geerets, Bjorn Heiltjes, Taxi De Leeuw, taxibedrijf, Taxi Rutjens

Volop loonkosten-subsidie beschikbaar voor taxibedrijven

Er is in Nederland nog een hele grote subsidieruif, waar taxibedrijven nog onvoldoende gebruik van maken. Zo krijg je als werkgever maar liefst drie jaar lang 7.000 euro per jaar premiekorting op een werknemer van 50-plus die in de ww heeft gezeten. Is er sprake van een arbeidshandicap, dan loopt het voordeel nog verder op. “Wij vragen tegenwoordig standaard aan al onze mensen om dergelijke dingen aan te geven. Was personeel hier vroeger erg terughoudend mee, nu worden ze daardoor juist extra aantrekkelijk om in dienst te hebben”, vertelt manager Björn Heijltjes van Taxi Geerets uit Ospel.

Hij heeft onlangs zijn hele personeelsadministratie laten doorlichten door Recura. “Dat heeft ons in totaal 60.000 euro opgeleverd aan allerlei premiekortingen”, zegt Heijltjes. “En het is bijna onmogelijk om dat allemaal zelf bij te houden. Wij hadden op het moment van onderzoek 150 man personeel. Bovendien veranderen die regelingen bijna jaarlijks.”

Loonkosten

Taxi Geerets beschikt inmiddels over zo’n 250 man personeel. Net als bij ieder taxibedrijf, zijn de lonen verreweg de grootste kostenpost. Iedere besparing daarop is heel belangrijk om scherp in te kunnen schrijven bij aanbestedingen.

“Ook voor de werknemers is het prettig als zij weten dat ze ons drie jaar lang een forse premiekorting opleveren. Want zolang ze hun werk goed blijven doen, zijn ze minimaal drie jaar lang verzekerd van een arbeidscontract”, legt Heijltjes uit. “En de helft van onze chauffeurs heeft een vast contract, dus de kans daarop is ook groot. Maar liefst 30% zit in de hoogste loontrede van de CAO Taxivervoer.”

Subsidie

Recura werkt op basis van no cure, no pay. Ze investeren een dag om alle personeelsdossiers te bekijken op alle mogelijke subsidievoordelen. Vervolgens wordt personeel actief gevraagd naar bepaalde omstandigheden. Van iedere euro besparing die zij vinden, ontvangt het taxibedrijf 70%.

Heijltjes: “Een aantal jaar geleden hadden we dat al door iemand laten doen. Maar kennelijk is er zoveel veranderd, dat zij weer voor een hoop geld nieuwe dingen hebben gevonden. Nu vragen we er bij een solliciatie standaard naar. Er ligt bij de overheid nog een grote zak geld, waarvan niet iedereen het bestaan afweet.”

Taxibedrijf

Taxi Geerets is een van de grotere taxibedrijven in Zuidoost-Nederland. De opa van huidig directeur John Geerets begon het bedrijf in 1928. Na enkele overnames is het bedrijf de laatste jaren uitgegroeid tot zo’n 130 taxivoertuigen. Zo werden onder meer Taxi De Leeuw en Taxi Rutjens overgenomen.

“De ambitie is om binnen enkele jaren door te groeien naar 500 voertuigen”, zegt een ambitieuze Geerets. “Want nu zijn we soms te klein om mee te doen met de grote jongens. En we zijn te groot voor een kleine jongen. Door flink te groeien kunnen we volume creëren, want de massa moet het maken in deze tijd. Dan kunnen we alle soorten vervoer combineren tot één grote bulk. Al mijn chauffeurs moeten dan ook al het vervoer kunnen rijden.”

Overnames

Taxi Geerets wil toonaangevend worden in Noord- en Midden-Limburg door voor zoveel mogelijk gemeentes te rijden als het gaat om leerlingenvervoer, wmo-vervoer en ziekenfonds-vervoer. Het groeipad kan bereikt worden op eigen kracht, maar ook door het doen van overnames. “In deze markt kun je taxibedrijven erg goedkoop kopen”, weet Geerets. “Soms hoef je zelfs alleen maar voor het wagenpark te betalen. Dan krijg je de contracten er gratis bij.”

Een ander voordeel van Taxi Geerets is het grote lokale gebied waarin het bedrijf opereert. Dat maakt het moeilijk voor de concurrentie om dezelfde kwaliteit en efficiency te leveren. “Lokale kennis is het allerbelangrijkst voor een goede planner. Want je kunt deze regio niet overlaten aan iemand die er nog nooit is geweest”, vindt Geerets.

Planners

Planners kunnen voor een taxibedrijf het verschil maken tussen winst en verlies. Om ervoor te zorgen dat zijn planners altijd scherp blijven, confronteert Geerets hen dagelijks met de gerealiseerde omzet. “Daardoor krijg je intern een soort competitie. Want natuurlijk zijn sommige planners beter dan andere. Zo kunnen we leren van elkaar en gezamenlijk een zo hoog mogelijke bezettingsgraad realiseren. Ook laten we ze regelmatig  zelf taxiritten uitvoeren om het gebied en de klanten te leren kennen.”

Taxi Geerets is vooral groot met het verzorgen van het ziekenfonds-vervoer in de omgeving. Het taxibedrijf heeft zelfs een eigen kantoor in het ziekenhuis van Venlo. “Mensen kunnen daar wachten op de taxi. Ze krijgen een kopje koffie en er is altijd een medewerker aanwezig. Die service wordt heel erg gewaardeerd door mensen. Ze hoeven niet ergens op een bankje te hopen dat de taxi komt. Want we zijn altijd in het ziekenhuis. Dat maakt dat het grootste deel van de verzekerden voor ons taxibedrijf kiest als vervoerder. En omdat dit soort vervoer heel zichtbaar is in de wijken, bellen mensen ons ook als ze privé een taxi nodig hebben.”

Openbaar vervoer

’s Avonds en in het weekend is Taxi Geerets ook actief in het openbaar vervoer. Dan rijden ze in opdracht van Veolia het zogenaamde VKB-vervoer. “Dat is voor ons een fantastische kweekvijver voor nieuwe chauffeurs”, zegt Geerets.

“Nieuwe chauffeurs krijgen een proefplaatsing van 2 maanden, betaald door de gemeente of UWV. Vervolgens komen ze 6 maanden bij ons in dienst. Dan weten we wel of we een goede aan ze hebben. Want niet iedereen beschikt over voldoende flexibiliteit om dit uit te voeren. Veel mensen werken toch liever van half 9 tot 5.”

CAO Taxivervoer

Bijzonder is wel dat chauffeurs die na het behalen van de taxipas in het reguliere taxivervoer gaan werken, er financieel op achteruitgaan. “Chauffeurs die op ov-lijnen rijden, rijgen extra toeslagen. Zodra ze vervolgens taxichauffeur worden, vallen deze toeslagen weg. Ze gaan dan van 17,50 euro per uur naar 10,50 euro per uur. Dit wordt nieuwe chauffeurs direct bij hun sollicitatie verteld. De maximale termijn op die ov-lijnen is 2+6 maanden.”

Officieel is er een communitaire vergunning (touringcar) nodig om dergelijk openbaar vervoer uit te voeren. Maar in de praktijk wordt daar door de opdrachtgevers (provincies) niet naar gekeken. Diverse taxibedrijven zonder dergelijke vergunning rijden ook ov-lijnen. “Dat stoort me wel eens dat dit gedoogd wordt”, zegt Geerets. “Als je het verplicht stelt, moet je handhaven. Stel het anders niet verplicht.”

Onderaanneming

Alle aanbestedingen waar Taxi Geerets op inschrijft, worden uitgevoerd in eigen beheer. “We zetten alleen maar de pieken soms weg bij collega-vervoerders. Maar we doen er niet aan mee dat bepaalde bedrijven een aanbesteding winnen omdat ze goedkoper inschrijven dan het lokale taxibedrijf. En vervolgens dat vervoer voor een nóg lagere prijs willen wegzetten bij diezelfde vervoerder. Wij willen vooral goed taxivervoer leveren voor een normale prijs.”

Bart Pals

Recura is aanwezig met een stand op de Nationale Taxidag op 18 september in Maarssen om taxibedrijven te helpen met het binnenhalen van loonkosten-subsidies. Kom ook! Ga naar: www.taxipro.nl/taxidag-2014/registratie

Banner, NTD4, Nationale Taxidag, Congres Contractvervoer, 2014

Auteur: Bart Pals

4 reacties op “Volop loonkosten-subsidie beschikbaar voor taxibedrijven”

Rodie Van der Steen|05.09.14|11:19

Dus als ik het goed begrijp kan Recura bestaan bij de gratie van de subsidieregelingen… Hmmmmm.
Waarom geeft mij dat zo een raar gevoel.
Weg met die susidies !Weg met de linksche hobby bedrijf Recura !
Ze zijn aanwezig met stand in maarssen om taxibedrijven te helpen met binnenharken van loonkosten-subsidies.
Kom op zeg.

Tjerk Vinckx|05.09.14|13:45

Goed en duidelijk verhaal en niks ten nadele voor deze ondernemer maakt gebruik van de wet & subsidie regeling van de Holland BV.

Je kan je afvragen hoe ziek de Holland BV is, een staatsschuld van miljarden.
700.000 werkelozen, meer dan een miljoen mensen met een rugzakje, subsidiepotjes met miljoenen voor weet ik voor flauwekul.

Niet janken met zn alle over de belasting druk en accijnzen, hoe kan een groot land de vernieling in gaan.
Het is in & in triest !!!!!

Jansen Manner|22.08.15|10:04

Ja klopt wel wat hier is geschreven maar er is ook zoveel concurrentie in de taxibranche momenteel. Plus nog eens dat er zoveel illegale taxibedrijven rondrijden. Het probleem wordt niet van de bodem aangepakt. Niet iedereen mag zomaar taxibedrijf worden, het moet allemaal deskundiger aangepakt worden. Ik was chauffeur van Veluwe taxi Arnhem http://www.taxi-arnhem-veluwe.nl maar soms hadden we echt niets te doen. Urenlang zat je dan te kijken. Natuurlijk waren er ook drukke momenten.

Taxi Arnhem Easytax|24.10.15|18:04

Duidelijk verhaal, maar men krijgt ook een premiekorting van € 3.500 per jaar per voor jongere werknemer. Deze korting is namelijk ingegaan vanaf 1 juli 2014 en geldig tot eind 2015. Jammer genoeg eindig deze regeling na dec 2015 en hierdoor gaan ook heel veel collega’s weg.