taxichauffeur, nacht

Nieuwe versoepelde rij- en rusttijden gaan in per 1 januari 2015

De nieuwe rij- en rusttijden voor taxichauffeurs gaan per 1 januari in. Om de regeldruk op de taxibranche te verminderen, worden de regels voor rijtijd geschrapt. De regels voor nachtarbeid worden niet langer wettelijk gehandhaafd. Dat meldt het ministerie van Infrastructuur en Milieu. De precieze inhoud van de regeling zal naar verwachting volgende week in de Staatscourant bekendgemaakt worden.

Door de wijziging kunnen bijvoorbeeld chauffeurs van straattaxi’s in uitgaansgebieden onbeperkt nachtdiensten draaien. Voorwaarde is dat werkgevers zich houden aan de CAO. En als die er niet is aan de wettelijk vastgelegde basisrechten.

Rusttijd

De normen voor dagelijkse en wekelijkse rusttijd worden vereenvoudigd. Zowel chauffeurs in loondienst als zelfstandigen moeten dagelijks minimaal tien uur rust hebben, maar mogen dit aantal drie keer per twee weken inkorten tot acht uur per dag.

“Met de verlaging van de lastendruk besparen de taxibedrijven samen per jaar zo’n 600.000 euro en hoeven zelfstandigen een minder uitgebreide administratie bij te houden”, meldt het ministerie van IenM.

Regeling

Over de inhoud van de versoepelde regeling is door het ministerie van IenM overleg gepleegd met brancheorganisatie KNV Taxi, vakbonden FNV en CNV en ZZP Nederland. Duco Douwstra leverde input voor de onderliggende motie van kamerlid De Mos.

“De nieuwe regels kunnen dus rekenen op een breed draagvlak. Ze gaan er voor taxiondernemers met chauffeurs in loondienst en voor ZZP-ers gewoon realistisch uitzien straks”, zo vat Andela het samen.

ILT

De nieuwe regels die volgende week bekendgemaakt worden gaan in per 1 januari 2015. De Inspectie Leefomgeving en Transport blijft controleren op zowel dagelijkse als wekelijkse rusttijd en pauze. Daarnaast krijgt het Sociaal Fonds Taxi een grotere rol als toezichthouder op de naleving van de CAO’s.

Lees ook: Nieuwe rij- en rusttijden pas bekend na advies Raad van State

Auteur: Bart Pals

23 reacties op “Nieuwe versoepelde rij- en rusttijden gaan in per 1 januari 2015”

M. Martins.|23.12.14|12:06

Minder uitgebreide administratie bij houden? Dat was al verminderd met de BCT.

Zeg, ILenT aangezien jullie wel taxi;s handhaven, wanneer handhaven jullie de rijtijden van Uberpoppers? Velen hebben een baan en gaan daarna nog uren sturen? Zijn die minder moe dan wij of zo?

Duco Douwstra|23.12.14|12:15

Ik ben best een beetje trots op het behaalde resultaat,het lobbywerk achter de schermen van Hubert Andela heeft zeker ook meegeholpen.Alhoewel ik de regel 3X24 uur rust in 2 weken nog steeds achterlijk blijf vinden.En uiteindelijk moeten we toe naar afschaffing en aanpassen aan de regels uit de ons omringende landen en de hele Wereld.Weg met de kleinerende werkverschaffing v/de ILT.Vrije tarieven,vlaktaks vrije marktwerking taxiapparatuur dus afschaffing pincode.Strenger optreden tegen Uberpop

Hans de Koning|23.12.14|13:15

Duco, vrije tarieven zijn een slecht idee. Het werkt woekerprijzen bij storm/treinstoring/sneeuw/drukte in de hand en dat is slecht voor de branche. Dat er reeele voorrijkosten worden gerekend in dunbevolkte gebieden is een valide punt, maar geheel vrijgeven heeft teveel nadelen.

M. Martins.|23.12.14|14:05

Strenger optreden tegen Uberpop? Ze treden helemaal niet op.

Ton van Dalfsen|23.12.14|17:43

@ M. Martins, Lach me altijd een ziekte als ik het ILenT weer op schiphol ziet staan. Dan denk ik daar heb je ze weer om de echte taxichauffeurs te proberen te pakken op maar één klein dingetje. Dat is het enige wat ze durven. Erg zielig. En Uber durven ze niet helemaal aan te pakken. Ze hebben zich echt de laatste maanden belachelijk gemaakt

Dirk Nijhuis|23.12.14|18:05

Zijn en tijdens de dienst nog onderbrekingen verplicht voor “zelfstandigen”?

M. Martins.|23.12.14|19:51

@Ton van Dalfsen.

Het is inderdaad te triest voor woorden hoe het ILenT op taxi’s jaagt.
Alleen al de boetes die 4 poppers hebben gekregen is al een lachertje. Als taxi krijg je alle overtredingen gewoon opgeteld. Ook is inmiddels die 100.000 voor Uber inmiddels al op.
Niet zo gek dus dat Uber met een dikke vinger vrolijk doorgaat.
Overigens kun je ook melding maken van snorders en poppers, echter ze doen er niets mee.

M. Martins.|23.12.14|19:59

Gewoon zeggen dat je bij Uber rijdt. Rennen ze hard weg.
De eerste de beste Inspecteur die me gaat controleren kan een flinke preek verwachten en ik werk nergens aan mee.

Max Kühner|23.12.14|22:57

“Met deze verlaging van de lastendruk besparen de taxibedrijven samen per jaar zo’n 600.000 euro?” zo lees ik in het stukje….En dat op een branche-brede jaaromzet van zo’n anderhalf miljard…..Wat een feest! En dat maakt een ministerie met droge ogen wereldkundig….Jeetje, het staat er echt!

Ton van Dalfsen|24.12.14|05:44

@ M. Martins, Van mij hoeven ze geen preek te verwachten. Het enige wat ze bij mijn BCT niet mogen uitlezen is, waar ik zoal ben geweest. Beroep mij op de Wet van Privacy. Ze mogen bij mij alleen de rij en rust uren weten , meer niet. Mijn advocaat maakt gehakt van ze als ik een boete krijg voor het niet ter beschikking stellen van mijn gegevens waar ik ben geweest zoals hij mij al gemeld heeft.

Rodney Barten|24.12.14|12:56

@ Ton: ILT mag wel weten waar jij bent geweest in je werktijd, het ILT moet namelijk kunnen controleren of jij niet boven de maximale prijzen rijdt…hoe deed je dat voorheen met de rittenlijst? Mochten ze die ook niet zien van jou?

M. Martins.|24.12.14|14:26

Als ze zeiken over boven maximum prijzen rijden moet je zeggen: Niet zo zeuren joh, Uber doet dat continu. Zelfs het dubbele van het maximum tarief. IlenT weet dit en treedt ook daar niet tegen op. Ik heb ze zat screenshots laten zien.

Ton van Dalfsen|24.12.14|14:39

Niemand mag zien waar ik ben geweest. Is nog steeds wet op privacy. Voorheen mochten ze van mij ook niet de lijsten zien. Ben geen crimineel met een enkelband !

Rodney Barten|24.12.14|16:38

@ Ton: En hoe kan de inspectie jou en/of jouw collega’s dan controleren? Jij hebt toch ook graag een eerlijk speelveld, waarom werk je daar dan niet aan mee? Privacy, ga toch weg…we leven in 2014 (bijna 2015) Gooi jij je mobieltje dan ook weg, rij geen auto meer en bestel verder ook niks meer online, vergeet niet je bonuskaart van AH weg te gooien alsmede je freebeeskaartje…pff, wat een drukte om niks!

Ton van Dalfsen|24.12.14|21:33

Zolang het ILenT niet beter hun best doen om op bijv. UberPOP chauffeurs te jagen krijgen ze van mij niets te zien. Ze zijn nu erg ongeloofwaardig geworden. En trouwens, Ze kunnen niet eens wat uitlezen. Hun eigen geesteskindje BCT kunnen ze niet eens uitlezen. Vanmiddag zag ik weer zo’n zielepoot op spl bij de vertrekhal. Ga liever op de snorders en POP chauffeurs jagen dan de eerlijke mensen te controleren.

Hudson Taxi|24.12.14|21:33

Rij en rusttijden zijn voor taxi chauffeurs in ons kleine landje, net als in de hele wereld niet nodig en ook nergens verplicht. Het nut ervan is niet aantoonbaar.
Ooit is het werkboekje uit sociale overwegingen in het leven geroepen.
De veiligheid heeft het “werkboekje” nooit gediend.
In tegendeel zelfs. De extra kosten op handhaving is daarom verspilling van geld door overheid en taxiondernemers.
I&M , schaf deze 80 jarige onzinnige rijtijdenwet helemaal af.

Hudson Taxi|24.12.14|21:48

Een taxichauffeur is nou eenmaal geen vrachtwagen chauffeur waar de rijtijdenwet voor bedoeld is.
De rijtijdenwet kan voor taxichauffers daardoor zonder meer afgeschaft worden.
Dereguleren !

M. Martins.|24.12.14|21:54

@Ton Van Dalfsen

Popwagens rijden ook op Schiphol. IlenT kijkt waarschijnlijk expres de ander kant op als zo’n popper langs komt rijden.
Opvallend ook dat juist mensen met geld genoeg gebruik maken van pop.

M. Martins.|24.12.14|21:59

Een rijtijdenwet is noodzakelijk. Het moet niet zo zijn dat chauffeurs 15 uur per dag gaan rijden. Ik zie al jaren dat er chauffeurs zijn die op de standplaatsen slapen. Ook zijn er popchauffeurs die eerst 8 of 10 uur op een bestelwagen rijden en daarna nog uren poppen. Het is wachten op ongelukken.

Rex Urban|24.12.14|22:05

Er is een arbeidstijdenwet.
Waarom dan ook nog een rijtijdenwet.
Leg die noodzaak maar eens uit.

Rodney Barten|25.12.14|00:06

@ Ton: Oh, dus omdat jij vind dat het ILT hun werk niet goed doet, vind jij het gerechtvaardigd dat jij niet gecontroleerd mag worden…gooien we er nog even een term privacy in en klaar is kees.

Rex Urban|25.12.14|11:59

@ Rodny. Vanzelfsprekend moet er gecontroleerd kunnen worden. Echter I&M is de belastingdienst niet. Schoenmaker blijf bij je leest. Dat geld ook voor I&M .
Bij welk beroep is een b.c.t. of iets dergelijks verplicht? Bij een behanger, schilder, monteur, noem maar op.
Zou I&M zomaar een huis binnen gaan om te kijken of er een tegelzetter actief is?
Lees de boeken van prof. Smalhout. Die maakt gehakt van deze dol gedraaide ambtenarij.
Het lijkt hier, en we overtreffen reeds de DDR praktijken.

Johan Zevenbergen|03.02.15|19:03

Gewoon automaatje van de ANWB gaan rijden,
Geen controle, geen taxi meter,geen Bct, geen taxi pas, geen taxi vergunning, geen gezondheidskeuring.
Geen goed gedrag, geen belasting.
Mmm €0,30 per km uit en thuis per persoon.
En gedoogd door de regering.
Dus een oud Connexion busje, en tel uit de winst.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.