ILT, Inspectie Leefomgeving en Transport, inval, Uber

Administratie Uber gebruikt voor belastingcontrole UberPop-chauffeurs

UberPop-chauffeurs die hun inkomsten over 2014 niet hebben opgegeven aan de belastingdienst, kunnen in de problemen komen. De Belastingdienst gaat met de Inspectie ILT in overleg zodat de in beslag genomen gegevens gebruikt kunnen worden bij het toezicht op het nakomen van de fiscale verplichtingen. Dat meldt staatssecretaris Eric Wiebes van Financiën aan de Tweede Kamer. Want volgens de Belastingwet moeten UberPop-chauffeurs als ondernemer ingeschreven staan bij de Kamer van Koophandel en 6% BTW en inkomstenbelasting afdragen over hun omzet. Ongeacht of ze een taxivergunning hebben of niet.

“Zelfstandig opererende personen die zich richten op het tegen betaling vervoeren van personen, worden voor de btw-heffing aangemerkt als ondernemer en moeten over de ontvangen vergoeding 6% btw afdragen”, liet het kabinet eerder al weten.

Btw-nummer

Dat betekent dat alle UberPop-chauffeurs zich zullen moeten registreren bij de KvK om zo een btw-nummer te kunnen ontvangen. En dat ze makkelijk zijn op te sporen indien ze taxivervoer verrichten zonder daarvoor een geldige vergunning te hebben.

De brief van Wiebes komt als reactie op de ingediende Kamervragen van Farshad Bashir (SP). Hij heeft sterke vermoedens dat Uber structureel de belasting ontduikt met UberPop. Het gaat dan met name om het niet afdragen van de BTW en het ontduiken van de sociale premies. Het Kamerlid vermoedt dat er sprake is van een verkapt dienstverband en vroeg om opheldering aan de staatssecretaris.

Taxiwet

Wiebes kan echter niet op individuele gevallen ingaan vanwege geheimhouding die is opgelegd in de belastingwet. Maar hij bevestigt dat er fiscale verplichtingen gelden voor autobezitters die hun auto als taxi gebruiken en hier inkomsten mee genereren. “Deze verplichtingen staan los van het al dan niet in strijd handelen met de Taxiwet”, aldus Wiebes.

Overigens moet de Belastingdienst wel eerst de aangiftes inkomstenbelasting van de UberPop-chauffeurs afwachten, voordat er handhavend opgetreden kan worden. Want als zij hun inkomsten gewoon opgeven en zowel BTW als inkomstenbelasting afdragen, is er wat de Belastingdienst betreft geen probleem.

Administratie

“Wel kan er bij individuele belastingplichtigen een boekenonderzoek plaatsvinden om te onderzoeken of zij alle inkomsten die zij als ondernemer of resultaatgenieter hebben genoten, in hun aangifte hebben opgenomen”, licht Wiebes toe. En bij het onderzoek mag ook de administratie van derden gebruikt worden, zoals die van Uber Nederland.

En op haar beurt mag de ILT weer gebruikmaken van gegevens van de Belastingdienst, zo blijkt uit de brief. “Een van de beleidsdoelstellingen van dit kabinet is het verbeteren en intensiveren van de samenwerking van overheidsorganisaties. Onderlinge gegevensuitwisseling vormt hierbij een krachtig instrument”, aldus Wiebes in zijn brief.

Bart Pals

Auteur: Bart Pals

19 reacties op “Administratie Uber gebruikt voor belastingcontrole UberPop-chauffeurs”

Hans de Koning|03.04.15|11:26

6% BTW? Maar er is toch geen sprake van taxivervoer (hun woorden)? Dan dus 21%…

Johan Zevenbergen|03.04.15|12:10

En de bijtelling voor het privé gebruik?

sebas de mooy|03.04.15|15:39

Hans de koning, taxivervoer valt onder personenvervoer die vallen onder 6%- tarief.

Johan zevenbergen: bijtelling voor privé gebruik is alleen van toepassing wanneer je ondernemer bent en de auto zakelijk is. Dit lijkt mij niet het geval bij uberpop chauffeurs, en al helemaal niet voor de chauffeurs die nu gepakt worden.

Johan Zevenbergen|03.04.15|16:43

@ Sebas,
Hoe dan ook rechtsom of linksom het net sluit zich zelf, duurt alleen veel te lang.

Hans de Koning|04.04.15|06:41

@Sebas
Uber roept zelf dat ze geen vervoerder is, maar een technologiebedrijf. De prestatie die zij levert aan de passagier dient daarom met 21% te worden belast. Uber koopt de dienst in bij de chauffeur, en die dient daarover 6% btw af te dragen.

isaac|04.04.15|08:19

ik was gisteren aan het werk, ik wacht een klant te halen ,komt een Mercedesstation met Kenteken XX-ZN-39 ,ik heb met hem praten dat mag niet maar de Heer zei (ga naar de politie)ik ben niet bang van niemand ,Ik rijd met UBER -POP.
ik heb de klant adress,ook hun telfoon ,ook de besteming

isaac|04.04.15|08:23

IK heb vergeten die gebeurd in Capelle aan den IJssel ,bij Metrostation slotlaan capelle.
Gr.

Martin van der Plas|09.04.15|11:26

Volgens mij kan de belastingdienst toch gewoon in het register van de KvK kijken wie er van de chauffeurs staat ingeschreven en wie niet en in haar eigen register om te kijken wie er een btw nummer heeft aangevraagd en wie niet.
Daarvoor hoeven ze dus helemaal niet te wachten tot de aangifte is gedaan.
Dus meteen aan het werk heer Wiebes en consorten. Jullie hebben als een idioot 15 jaar lang achter de legale chauffeurs aan gejaagd, pak nu eerst dit zooitje ongeregeld van Uber eens aan!!

Jurgen van Pinxteren|09.04.15|11:30

Ik wil niet vervelend zijn, maar is uber eigenlijk niet gewoon een app om “carpoolers” bij elkaar te brengen, die tegen rieele belastingaftrekbare kosten de mede carpooler (chauffeur) betalen voor de kilometers. Er is dan geen ondernemersschap, btw plichtigheid of vergunning nodig.Er rijden miljoenen mensen via carpooling naar het werk en elders.

Het is maar net in wel perspectief je uber wilt zien.Dat het niet fijn voor de taxibranche begrijp ik,maar het zal afhangen wat ze vragen aan kosten.

Roelof Meijer|09.04.15|11:36

Ben Taxi chauffeur in loondienst en zzp rijschoolhouder. Waarom voor de taxi 6% en voor de rijschool 21% ? Wie kan mij uitleggen waarom dit verschil er is.

Roelof Meijer|09.04.15|11:40

Ben taxichauffeur in loondienst en heb als zzp er een eigen motorrijschool. Moet voor de rijschool 21 % btw betalen over de rijlessen. Waarom bij de taxiondernemingen maar 6% ? Wie kan mij uitleggen waarom dit zo is! De reden die ik wel eens gehoord heb is dat de taxiondernemingen hun brood moeten verdienen met het voertuig, maar dat is bij een rijschool toch niet anders?

Taxibelangen Nederland|09.04.15|11:46

De passagier besteld zijn taxi via Uber en Uber besteed de rit uit, tegen 80% vergoeding van de ritprijs.Uberpop chauffeurs hebben zodoende maar 1 opdrachtgever, daardoor ontstaat er een loon- of dienst- verband en tevens een gezagsverhouding. Uber is dan ook verplicht om premies en loonbelasting af te dragen.Ook als de Uberpop chauffeur een uitkering of een ander dienstverband heeft.Ze overtreden de rij-en rust-tijden wet.Een taxiondernemer is uitsluitend daarvoor eens met € 110 000,– beboet

Arie Bergsma|09.04.15|11:52

Carpoolers verrichten geen taxidiensten carpoolers zijn mensen die bij hetzelfde bedrijf werken of bij elkaar in de buurt carpoolers rijden om de beurt en rekenen geen kosten behalve als er iemand mee rijdt die geen eigen auto heeft dan wordt er som een klein vergoeding gevraagd. Dit is dus niet te vergelijken met uberpop chauffeurs dat zijn gewoon snorders.

Paul Dijkhuizen|09.04.15|13:34

Inderdaad, de ‘carpoolregel’ geldt uitsluitend voor collega’s, (en familie). Dit betekend dat ook al die vrijwilligers initiatieven en het ANWB-automaatje gebeuren als illegaal taxivervoer kunnen worden aangemerkt. Wél vreemd is in deze zaak dat men nu gaat kijken naar of de chauffeurs wel 6% belasting hebben afgedragen en dat is het dan? Über wordt dus niet aangepakt voor het niet afdragen van sociale premies en loonbelastingen? Waarom wordt Über niet aangepakt?

Paul Dijkhuizen|09.04.15|13:40

Zou dat soms komen omdat het hoofdkantoor van Über’s buitenlandse activiteiten in Nederland is gevestigd? Hierover betaald Über in Nederland dus een (fiscaal zeer aantrekkelijk) bedrag aan belasting, zodat zij in andere landen veel minder belasting hoeven betalen. Dat is waarschijnlijk voor de belastingdienst zó aantrekkelijk dat Über in Nederland zijn gang kan gaan en verschillende politici zelfs de Nederlandse wet willen aanpassen aan de wensen van Über. Te gek voor woorden!

Johan Zevenbergen|09.04.15|16:58

@roelof Meijer,
De taxi zit in het lage btw tarief, omdat dit een verlengstuk van het openbaarvervoer is, en maatschappelijk belangrijk, dit mede in het licht gezien van het terug dringen van het eigen auto gebruik en milieu.
net als andere maatschappelijk behoeftes zoals levensmiddelen, water, OV en tal van andere noodzakelijkheden in het lage 6% zitten.
Het behalen van een rijbewijs is nou eenmaal een luxe, en draagt niet bij aan terug dringen van milieuvervuiling en uitstoot.

Johan Zevenbergen|09.04.15|17:52

@ Paul
Dat riekt naar steekpenningen.

Frans Ritzerfeld|10.04.15|13:17

Naar het schijnt heeft het ILT niet genoeg capaciteit om Uberpop aan te pakken en dan worden er diverse achterdeurtjes open getrokken zoal belasting UWV etc.
Arie Bergen voor de WP is alle vervoer tegen betaling taxi.
Taxi Belangen nl. mij hadden het GAK/belasting ze voor fl 601000, = aangeslagen, dit hebben ze verloren, alleen de betaling van de klanten bij uberpop kan een probleem vormen qua gezagsverhouding, dit maakt uberpop zwak.

Johan Zevenbergen|14.04.15|10:19

Uber start petitie voor legalisering Uberpop.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.