Cibatax, wagenpark, taxibedrijf

Taxibedrijf Cibatax Eindhoven failliet verklaard

De bewindvoerders van Taxibedrijf Cibatax te Eindhoven hebben aan de rechtbank Oost-Brabant verzocht de surseance van betaling om te zetten in faillissement. Dat komt omdat het maar de vraag is of de salarissen over de maand juni betaald zouden kunnen worden. Die verplichting wordt bij een faillissement overgenomen door het UWV. Het taxibedrijf is inmiddels failliet verklaard.

Er wordt nog altijd gezocht naar een mogelijkheid om door te starten. De bewindvoerders zijn nu curator geworden. En in gesprek met diverse kandidaten.

Doorstart

De verwachting is dat in de loop van de volgende week duidelijkheid kan worden verschaft over de doorstart.

Cibatax continueert de activiteiten gedurende het faillissement ononderbroken. De dienstverlening aan klanten, patiënten en leerlingen wordt door het faillissement vooralsnog niet beïnvloed.

Cibatax is een grote onderneming met activiteiten als (straat)taxivervoer, zorgvervoer, luchthavenvervoer, contractvervoer en een koeriersdienst. Als gevolg van het bestaan van fiscale schulden, is er liquiditeitskrapte ontstaan. Er zijn ca. 200 werknemers in dienst.

Stille bewindvoering

Op 17 juni werd surseance van betaling verleend aan Cibatax. Daar is een periode van twee weken ‘stille bewindvoering’ voorafgegaan. De bewindvoerders zijn daarin tot de conclusie gekomen dat er betere kansen zijn op een doorstart als er gesprekken met meer potentiële gegadigden kunnen worden gevoerd. Dat bleek in het kader van deze ‘stille’ bewindvoering niet goed mogelijk. Mede daarom is ervoor gekozen surseance van betaling te verzoeken. Deze surseance is nu dus omgezet in een faillissement.

Auteur: Bart Pals

4 reacties op “Taxibedrijf Cibatax Eindhoven failliet verklaard”

Rodney Barten|26.06.15|08:32

Ach ja, we laten de boel lekker klappen, UWV draait op voor de kosten en daarna gaan we vrolijk weer verder.

Freek Daemen|26.06.15|10:16

je kan het ook zien als…

We laten de taxibranch lekker investeren in een verplichte bct.
(die nu niet eens verplicht meer is).

We zorgen dat de aanbestedingen zo tegen de bodemprijs komt te zitten, dat de enige
manier om nog een stuiver te verdienen is: als we de tijdsdruk op de chauffeurs zo opvoeren dat het eigenlijk gevaarlijk wordt.
(hoe sneller iemand moet werken hoe sneller de kans op fouten)

Maar jou visie mag ook hoor :)

Peter van Opduin|26.06.15|10:47

@Freek: Diegene die de BCT en de daarbij behorende investeringen niet had zien aankomen kan zeker slecht ondernemerschap verweten worden, van dat ding is al jaren sprake! Het zijn de aanbestedende bedrijven die voor deze bodemprijzen zorgen, als je dan laag inschrijft en het financiële niet waar kunt maken, ook dan is het wat mij betreft slecht ondernemerschap. En als laatste: Het opvoeren van de werkdruk is een gedeelde verantwoordelijkheid van zowel chauffeur en ondernemer.

Freek Daemen|30.06.15|19:17

Taxibedrijven moeten sinds 1 juli 2014 over een Boordcomputer Taxi beschikken, op straffe van een boete van 1500 euro. Maar die wet wordt nu niet meer gehandhaafd. Dat betekent dat duizenden taxibedrijven voor niets hebben geïnvesteerd in het apparaat. Een BCT kost ongeveer 1500 euro per stuk, waarvan de overheid 600 euro betaalde.

Mee eens slecht ondernemerschap …
van de nederlandse staat !!!

aanbestedingen leveren op : kwantiteit ..
Dit is volgens u te wijten aan de chauffeur/ondernemer

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.