SmartCab Hans Landman van SmartCab en Lilian Hulscher

40 jongeren via SmartCab doorgestroomd naar gewone baan

Iets meer dan een jaar na de start zijn er in totaal 40 jongeren vanuit SmartCab doorgestroomd naar een betaalde baan bij een werkgever. Lilian Hulscher rondde haar opleidings- en werkervaringsperiode bij SmartCab succesvol af en stroomt door met een jaarcontract naar een werkgever.

SmartCab biedt werkloze jongeren de kans om een opleiding te volgen tot professioneel taxi chauffeur en werkervaring op te doen met behoud van uitkering.

Werkervaringsproject

“Bij de start in juni 2014 was het uitgangspunt dat ongeveer 40 procent van de jongeren die het werkervaringsproject zou afronden, door zou stromen naar een betaalde baan”, vertelt mede-initiatiefnemer Hans Landman.

“Nu de 40e jongere uitstroomt naar een betaalde baan is de uitstroom naar betaald werk vanuit SmartCab in het eerste jaar rond de 80 procent. Hiermee is SmartCab het meest succesvolle jongerenproject in Nederland.”

Twentse werkgevers

De jongeren stromen vanuit het jongeren project van SmartCab door naar verschillende werkgevers. SmartCab heeft hiervoor een samenwerkingsverband met verschillende Twentse werkgevers.

“Ook als aanbieder van betaalbare mobiliteit maakt SmartCab een succesvolle groei door. Het aantal ritten groeit in Twente en Noord Holland maandelijks tussen de 10 en 20”, zegt Landman.

Gemeenten

“Het unieke aan SmartCab is positieve dynamiek en sfeer binnen het project en de unieke samenwerking met de betrokken gemeenten in Twente en Noord Holland. Je ziet in de praktijk dat er zowel bij de jongeren, de gemeenten en SmartCab een enorme wil is om het opleidings- en werkervaringstraject succesvol te laten zijn. Dit alles met het einddoel voor ogen, dat de jongere doorstroomt naar een betaalde baan.”

In januari 2015 heeft SmartCab een financiële bijdrage ontvangen van Stichting GAK voor de activering van jongeren met afstand tot de arbeidsmarkt. In februari 2015 is tussen SmartCab en de provincie Overijssel een samenwerking gestart als kennispartners op het gebied van mobiliteit in plattelandsgemeenten en kleine kernen. In april 2015 is SmartCab naast de dienstverlening in Twente ook begonnen met het aanbieden van vervoer in een groot deel van Noord Holland.

Werkloos

“
Veel jongeren staan op dit moment stil: ze zijn werkloos. SmartCab helpt jeugdwerklozen weer slim op weg en biedt jongeren die in zichzelf willen investeren een werkervaringsplek aan”, licht Landman toe.

“Zij worden opgeleid tot gediplomeerd chauffeur en doen vervolgens met behoud van uitkering een periode werkervaring op bij SmartCab. De jongeren die afkomstig zijn uit de WW, bijstand en het 1000-jongerenplan verhogen hiermee onder dagelijkse begeleiding van een job coach op significante wijze hun startkwalificatie en daarmee hun kansen op de arbeidsmarkt.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

9 reacties op “40 jongeren via SmartCab doorgestroomd naar gewone baan”

Johan Zevenbergen|03.08.15|10:24

Subsidie is kennelijk het toverwoord.

M. Martins.|03.08.15|13:53

En dat er oneerlijke concurrentie is tegenover de reguliere taxi, daar wordt niet over gesproken.

Rodney Barten|03.08.15|21:32

Ben erg benieuwd wat voor werk deze jongeren dan als vervolg baan hebben gekregen, vast niet als taxichauffeur want daar zijn er al te veel van. Voor dhr. Landman is dit een lucratief speeltje. Belachelijk dat aan dit soort projecten word meegewerkt door gemeente/ provincies….

Taxi Volendam|04.08.15|09:34

Jongeren of werklozen aan het werk helpen hoort een overheidstaak te zijn.
De enige die hier beter van wordt is het Taxibedrijf over de ruggen van werkzoekenden, waaronder chauffeurs, taxibedrijven, doordat smartcab een te goedkoop product kan aanbieden door geen salaris te hoeven betalen.
Het is daardoor concurrentie vervalsing door deze goedkope krachten in te zetten.

Hans de Koning|04.08.15|11:47

“Innovatief ondernemen”: Oude chauffeurs vervangen door schoolverlaters waarvan de gemeenschap de opleiding en het salaris betaalt. Hierdoor kun je goedkoper werken dan de concurrentie, die zijn personeel op termijn buiten moet zetten, eveneens op kosten van de gemeenschap. Dit is wat NL echt nodig heeft. NOT.

Michael Schouten|07.08.15|23:11

Er zitten al genoeg taxichauffeurs thuis met een pas die niet aan een baan komen.
Ik met chauffeurspas kan nergens geen werk krijgen voor 40 uur maar moet het doen met 58 uur per maand.

Paul Dijkhuizen|11.08.15|19:02

Vanuit een opleiding tot taxichauffeur doorstromen naar een betaalde baan… Volgens mij is ’taxi-chauffeur’ normaal gesproken al een betaalde baan. En de ‘opleiding’ hoeft zeker geen jaar te duren. Overigens kan iedere jongere werkervaring opdoen als taxi-chauffeur en onderwijl zijn papieren halen, en daarvoor gewoon loon ontvangen. Maar ja, dat is hier niet de insteek, dat die jongeren een jaartje komen rijden zonder loonkosten, dát is waar het hier om gaat.

M. Martins.|12.08.15|14:11

En daarom kunnen ze rijden voor 1 euro per km.

Johan Zevenbergen|24.08.15|17:49

Precies heren,
en daarom moet de subsidie op de schop.
De vergoeding via de zorgverzekering voor de echte hulp behoevende omhoog, worden de taxi km beter bezet en gaat de prijs vanzelf omlaag.

40 jongeren via SmartCab doorgestroomd naar gewone baan | TaxiPro
SmartCab Hans Landman van SmartCab en Lilian Hulscher

40 jongeren via SmartCab doorgestroomd naar gewone baan

Iets meer dan een jaar na de start zijn er in totaal 40 jongeren vanuit SmartCab doorgestroomd naar een betaalde baan bij een werkgever. Lilian Hulscher rondde haar opleidings- en werkervaringsperiode bij SmartCab succesvol af en stroomt door met een jaarcontract naar een werkgever.

SmartCab biedt werkloze jongeren de kans om een opleiding te volgen tot professioneel taxi chauffeur en werkervaring op te doen met behoud van uitkering.

Werkervaringsproject

“Bij de start in juni 2014 was het uitgangspunt dat ongeveer 40 procent van de jongeren die het werkervaringsproject zou afronden, door zou stromen naar een betaalde baan”, vertelt mede-initiatiefnemer Hans Landman.

“Nu de 40e jongere uitstroomt naar een betaalde baan is de uitstroom naar betaald werk vanuit SmartCab in het eerste jaar rond de 80 procent. Hiermee is SmartCab het meest succesvolle jongerenproject in Nederland.”

Twentse werkgevers

De jongeren stromen vanuit het jongeren project van SmartCab door naar verschillende werkgevers. SmartCab heeft hiervoor een samenwerkingsverband met verschillende Twentse werkgevers.

“Ook als aanbieder van betaalbare mobiliteit maakt SmartCab een succesvolle groei door. Het aantal ritten groeit in Twente en Noord Holland maandelijks tussen de 10 en 20”, zegt Landman.

Gemeenten

“Het unieke aan SmartCab is positieve dynamiek en sfeer binnen het project en de unieke samenwerking met de betrokken gemeenten in Twente en Noord Holland. Je ziet in de praktijk dat er zowel bij de jongeren, de gemeenten en SmartCab een enorme wil is om het opleidings- en werkervaringstraject succesvol te laten zijn. Dit alles met het einddoel voor ogen, dat de jongere doorstroomt naar een betaalde baan.”

In januari 2015 heeft SmartCab een financiële bijdrage ontvangen van Stichting GAK voor de activering van jongeren met afstand tot de arbeidsmarkt. In februari 2015 is tussen SmartCab en de provincie Overijssel een samenwerking gestart als kennispartners op het gebied van mobiliteit in plattelandsgemeenten en kleine kernen. In april 2015 is SmartCab naast de dienstverlening in Twente ook begonnen met het aanbieden van vervoer in een groot deel van Noord Holland.

Werkloos

“
Veel jongeren staan op dit moment stil: ze zijn werkloos. SmartCab helpt jeugdwerklozen weer slim op weg en biedt jongeren die in zichzelf willen investeren een werkervaringsplek aan”, licht Landman toe.

“Zij worden opgeleid tot gediplomeerd chauffeur en doen vervolgens met behoud van uitkering een periode werkervaring op bij SmartCab. De jongeren die afkomstig zijn uit de WW, bijstand en het 1000-jongerenplan verhogen hiermee onder dagelijkse begeleiding van een job coach op significante wijze hun startkwalificatie en daarmee hun kansen op de arbeidsmarkt.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

9 reacties op “40 jongeren via SmartCab doorgestroomd naar gewone baan”

Johan Zevenbergen|03.08.15|10:24

Subsidie is kennelijk het toverwoord.

M. Martins.|03.08.15|13:53

En dat er oneerlijke concurrentie is tegenover de reguliere taxi, daar wordt niet over gesproken.

Rodney Barten|03.08.15|21:32

Ben erg benieuwd wat voor werk deze jongeren dan als vervolg baan hebben gekregen, vast niet als taxichauffeur want daar zijn er al te veel van. Voor dhr. Landman is dit een lucratief speeltje. Belachelijk dat aan dit soort projecten word meegewerkt door gemeente/ provincies….

Taxi Volendam|04.08.15|09:34

Jongeren of werklozen aan het werk helpen hoort een overheidstaak te zijn.
De enige die hier beter van wordt is het Taxibedrijf over de ruggen van werkzoekenden, waaronder chauffeurs, taxibedrijven, doordat smartcab een te goedkoop product kan aanbieden door geen salaris te hoeven betalen.
Het is daardoor concurrentie vervalsing door deze goedkope krachten in te zetten.

Hans de Koning|04.08.15|11:47

“Innovatief ondernemen”: Oude chauffeurs vervangen door schoolverlaters waarvan de gemeenschap de opleiding en het salaris betaalt. Hierdoor kun je goedkoper werken dan de concurrentie, die zijn personeel op termijn buiten moet zetten, eveneens op kosten van de gemeenschap. Dit is wat NL echt nodig heeft. NOT.

Michael Schouten|07.08.15|23:11

Er zitten al genoeg taxichauffeurs thuis met een pas die niet aan een baan komen.
Ik met chauffeurspas kan nergens geen werk krijgen voor 40 uur maar moet het doen met 58 uur per maand.

Paul Dijkhuizen|11.08.15|19:02

Vanuit een opleiding tot taxichauffeur doorstromen naar een betaalde baan… Volgens mij is ’taxi-chauffeur’ normaal gesproken al een betaalde baan. En de ‘opleiding’ hoeft zeker geen jaar te duren. Overigens kan iedere jongere werkervaring opdoen als taxi-chauffeur en onderwijl zijn papieren halen, en daarvoor gewoon loon ontvangen. Maar ja, dat is hier niet de insteek, dat die jongeren een jaartje komen rijden zonder loonkosten, dát is waar het hier om gaat.

M. Martins.|12.08.15|14:11

En daarom kunnen ze rijden voor 1 euro per km.

Johan Zevenbergen|24.08.15|17:49

Precies heren,
en daarom moet de subsidie op de schop.
De vergoeding via de zorgverzekering voor de echte hulp behoevende omhoog, worden de taxi km beter bezet en gaat de prijs vanzelf omlaag.