AppDuco wil gehele taxibranche verenigen op één platform

De klant die met een druk op de knop een taxi bestelt uit een selectie van de meest dichtstbijzijnde wagens, en het taxibedrijf dat op zijn beurt maximaal een euro afdraagt per rit. Het is het concept van AppDuco, de nieuwe aankomende landelijke taxi-bestel app van Duco Douwstra, die met zijn concept zijn rol als voorvechter tegen Uber wil doorzetten. “Samenwerken is het toverwoord voor de taxibranche.”

Douwstra is de voorzitter van Stichting Taxibelangen Nederland, maar de app is een persoonlijk initiatief. Douwstra noemt zichzelf de ‘beschermheer van alle nette taxi-chauffeurs in Nederland’. Hij wil met zijn nieuwe app niet gaan voor het geld, maar voor het succes, zo laat hij weten op Taxi Expo. “We rijden nu zestig procent van onze ritten ‘leeg’. Iedere verbetering daarvan is directe winst.”

Inefficient werken

AppDuco is niet de eerste taxi-bestel app in Nederland. Zo kwam vervoersbedrijf Connexxion eerder met Cabster, de taxicentrale Amsterdam met de TCA-app en in Rotterdam verscheen de RTC-app, je hebt ook TaxiID, Taxi.EU, eCab en veel apps zijn in ontwikkeling. “Er zijn er een stuk of tien, en ze werken geen van allen”, zo stelt Douwstra. “Juist omdat ze niet samenwerken. AppDuco verenigt de gehele Nederlandse taxibranche.”

Volgens de initiatiefnemer werken alle taxibedrijven momenteel inefficiënt en langs elkaar heen. “De consument is er de dupe van, en het taxibedrijf verdient nauwelijks meer wat. Deze app maakt een taxicentrale overbodig, dit is een centrale. Daarnaast kan dit het einde betekenen van taxistandplaatsen en TTO’s.”

Druk op de knop

In de app krijgt een gebruiker een kaart van Nederland te zien met alle taxi’s die op dat moment beschikbaar zijn en in de omgeving rijden. Door het invoeren van de bestemmingslocatie komt een lijst met de taxi’s in beeld met vaste prijzen voor de betreffende rit en de wachttijd voor vertrek. Vervolgens kan de klant een keuze maken, en komt de taxi voorrijden. “Die is al in de buurt, en kan dus een lagere prijs voor zijn rit vragen”, zo stelt Douwstra.

Volgens hem bepaalt de consument op deze manier de kwaliteit van de chauffeur. “Als iemand te laat komt of een andere prijs vraagt, wordt hij er zo uitgefilterd”, zegt de oprichter. “Met de app is een taxi bestellen zo geregeld, is het transparant en wordt kwaliteit geleverd. Daarnaast krijgen ze een vaste prijsgarantie bij het invoeren van de bestemming en betaalt de klant niets voor het gebruik van de app.”

Voorinschrijving taxibedrijven

Taxibedrijven kunnen zich straks bij hem melden in de voorinschrijving om direct bij de lancering van de app, die nog niet definitief gepland staat, meegenomen te worden als beschikbare taxi. Via de ChauffeursApp kunnen taxi-ondernemers en ook loondienstchauffeurs met toestemming van hun werkgever zich aandienen. “We moeten nu de handen ineenslaan”, stelt Douwstra. “Iedere verbetering van de bezettingsgraad is directe winst.”

De motivatie van Douwstra ligt bij Uber. Hij wil voorkomen om hier als taxibranche bij in de klem te komen zitten. “We willen de booking.com van de taxiwereld worden. Deelnemen aan AppDuco kost zowel voor de klant als voor de taxi-onderneming niets, behalve de fee van maximaal 1 euro per rit. “En als er veel bedrijven meedoen, kan dit nog minder worden.”

Lars Verpalen

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia op het gebied van mobiliteit.

17 reacties op “AppDuco wil gehele taxibranche verenigen op één platform”

Peter van Opduin|26.09.15|11:59

“Douwstra noemt zichzelf de ‘beschermheer van alle nette taxi-chauffeurs in Nederland’.” deze man heeft dezelfde potentie als dhr. Pieter Lakeman, namelijk om een hele branche om zeep te helpen. Deze man geeft met de naamgeving van de app al aan om wie het eigenlijk draait; Duco, niets meer, niets minder. Iedereen kan lid worden, al vertegenwoordigd hij alleen de nette-taxichauffeurs. Belangenvertegenwoordiger, jurist, rittencentrale, kwaliteitsbeheerder, is er iets dat deze unieke man niet kan?

Paul Dijkhuizen|26.09.15|17:43

Op zich zou dit plan best kunnen werken, maar alleen als er een onafhankelijke toezichthouder komt die o.a. de software kan controleren, en een geschillencommissie voor geschillen tussen App-aanbieder, klanten en vervoerders (geldt voor alle App-aanbieders). Zolang hier nog niet aan is voldaan kleven er mijns inziens nog wel een paar gevaren aan het gebruik maken van welke app dan ook. Onder andere op het gebied van privacy, rechtsbescherming, betalingsverkeer, klachtenafhandeling veel vragen.

Rodney Barten|26.09.15|18:50

Het is werkelijk van de zotte dat hij zichzelf de beschermheer van alle nette taxichauffeurs noemt, hoe zelf ingenomen kan je zijn. Verder sluit ik mij geheel aan bij bovenstaande reacties.

Christiaan Santen|27.09.15|20:56

Dit zal niet slagen. Waarom zou je de AppDuco downloaden als er al meer dan een dozijn bestel-apps bestaan. Bovendien zal dit het nooit winnen van Uber, ze zijn gewoon weg niet opgewassen tegen de techniek, marketing en de consistentie in kwaliteit die Uber wel biedt. Je besteld bij Uber omdat je wereldwijd dezelfde app kunt gebruiken en altijd dezelfde kwaliteit kunt verwachten en dat juist wat de consument zoekt.

Christiaan Santen|27.09.15|20:57

Verwacht de heer Douwstra werkelijk dat een niet-TTO taxi vanuit bijvoorbeeld Utrecht exact dezelfde kwaliteit zal leveren als de een taxi uit TTO van bijvoorbeeld Amsterdam?? Neen! Daarbij, wat gebeurt er wanneer de klant een klacht heeft, moet hij zelf naar de TTO of gaat de heer Douwstra ook klachtenafhandeling en geschillencommissie op zich nemen? kleine kans…

Christiaan Santen|27.09.15|20:58

Dit is wederom weggegooid geld en verspilde tijd, je verslaat Uber niet door simpelweg een app te maken die hetzelfde moet doen. Originaliteit is het sleutelwoord! Je moet niet alleen anders zijn en anders durven denken, de perceptie die de consument van je heeft moet ook onderscheidend zijn. Er zijn op dit moment maar een twee a drietal concepten opgewassen tegen Uber, als die samen zouden werken wie weet wat ze voor elkaar kunnen krijgen.

Johan Zevenbergen|29.09.15|12:45

Een nobel streven duco,
maar taxi ondernemingen of chauffeurs met de neus de zelfde kant op laten kijken,
Is door de jaren heen nog niemand gelukt.
Er heerst eerder een klimaat van onderling wantrouwen, het gaat tenslotte over direct zichtbaar en voelbaar contant geld.
Wat ook de reden is dat iedereen denkt dat taxi de kip met de gouden eieren is.
En niet over de lange termijn visie.

Ton van Dalfsen|29.09.15|13:49

@ Johan, Precies zoals je het zegt. Ik zeg hier altijd over taxiondernemers: Men gunt een ander het licht in de ogen niet. Zo was het, Zo is het en zo zal het niet anders worden.

Ruud Lagerwaard|01.10.15|10:18

Iedereen heeft recht op zijn mening. Maar waarom nu al een idee afschieten voordat dit op de markt is en zijn nut heeft bewezen? Innovaties zijn momenteel van iedere dag. De ontwikkeling van deze app kost de branche zelf geen geld. Als het werkt dan zullen ook de te verwachten kinderziektes naar boven komen en er op geschoten worden. Een goed en betrouwbaar product zal zichzelf verkopen en anders in no-time op de schroothoop komen.Mijn kritische vraag aan de heer Douwstra…..

Ruud Lagerwaard|01.10.15|10:18

over het verdien model wat zijn eventuele opvolgers gaan doen met de inkomsten van een succesformule? Stel dat 75% van de ondernemers er gebruik van maken en deze app een monopolypositie bezorgen? Antwoord van de heer Douwstra tijdens se Taxi expo aan mij was dat hij dat zo zal “verankeren” dat daar niet aan getornd zal worden. Een euro blijft een euro. Gewoon allemaal even afwachten.

Bart van den Berg|02.10.15|12:17

Ik voel aan mijn water dat dit initiatief NIET bedoeld is om vraag en aanbod bij elkaar te brengen. Gek he? Als je leest wat de bedoeling is van die App, dan kan je er alleen maar vóór zijn. Kennelijk wringt de schoen ergens anders…Mijn vermoeden: De initiatiefnemer is niet geloofwaardig.

Taxi Service Lelystad|05.10.15|21:01

Deze man is toch niet meer serieus te nemen ! Eerst kraakt hij alle particuliere initiatieven inzake apps af, en komt er nu zelf mee…. Het is sowieso dubieus dat je als voorzitter van een belangenvereniging een dergelijk commercieel initiatief neemt, als je
echt de beschermheer van de taxibranche was geweest dan had je dit onder de pet van Taxibelangen kunnen ontwikkelen.

Duco Douwstra|07.10.15|15:54

Pfffffffff Ik heb de afgelopen 14 dagen geen gelegenheid om TaxiPro te lezen.Dank voor de vele reactie’s en de mensen die allemaal al weten dat het een mislukking zal worden en zich zorgen maken over weggegooid geld en waarom ik het niet doe onder de pet van STN enz.STN zou dan in moeten stemmen met alles wat ik wil met de App en dat is ingewikkeld en om dat allemaal uit te leggen ook.Ik hoop dat ik kostendekkend kan werken en dat iedereen er plezier van heeft.Het liefst wil ik iedereen

Gerhard Verhoek|09.10.15|09:11

Afgelopen 14 dagen geen gelegenheid gehad ? Ruim week geleden nog een reactie op Uber geplaatst.

Ruben Brandenburg|12.10.15|12:03

beste duco ik hoop dat het je lukt alle koppen een richting te krijgen, in ieder geval deze poging vind ik een top initiatief, de meesten doen niks en wachten alleen maar af, of blijven in gedachten in 1980 hangen, de markt veranderd nou eenmaal en niks doen is achter uitgang, Uber wint alleen maar terrein het zal zeker niet lang meer duren of ze landelijk zullen gaan werken, dus deze app zal zeker niet averechts gaan werken. succes.

Ruben Brandenburg|13.11.15|07:16

Maar waar blijft deze App. Moet toch lukken in 1 jaar

Taxi Service Lelystad|07.12.15|20:21

En Duco… waar blijft ie nou ?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.