Jay Becker, Jij Gezond, Recura

ESF-subsidie voor apk-keuring van taxipersoneel

Taxibedrijven betalen jaarlijks tientallen miljoenen euro’s aan loonkosten voor ziek personeel. Het is een van de meest vervelende kostenposten, zowel voor de werkgever als werknemer. Preventie is erg effectief om ziekteverzuim te voorkomen. Taxibedrijven kunnen daarom nog tot 13 november 2015 ESF-subsidie ontvangen voor een vitaliteitsscan van hun personeel. “Zo’n test is heel effectief om te kijken waar zich risico’s kunnen voordoen. En vervolgens er meteen iets aan te doen, zodat je voorkomt dat je personeel ziek wordt met alle gevolgen van dien”, zegt Jay Becker, partner van Recura.

Een vitaliteitsscan bestaat onder meer uit een bloedonderzoek, hartfilm, bloeddruk-meting en een psychisch onderzoek. Vervolgens krijgen de medewerkers advies hoe ze gezonder kunnen worden, mochten zich afwijkende waardes voordoen.

Hoge bloeddruk

“Zo kan een hoge bloeddruk op termijn voor grote problemen zorgen. Hart- en vaatziekten komen erg veel voor in Nederland. Terwijl dat in sommige gevallen makkelijk te voorkomen is”, weet Becker. “Als we signaleren dat iemand hoge bloeddruk heeft, kijken we bijvoorbeeld naar het eetpatroon. Mocht blijken dat iemand zeer veel zout eet, dan kan een kleine aanpassing van het dieet wonderen doen.”

Recura verzorgt dat de vitaliteits-scan en subsidie-aanvraag. Een dergelijk onderzoek kost ongeveer 149 euro per persoon, afhankelijk van het pakket. Het bedrijf moet zelf de helft van het project betalen, de andere helft wordt gesubsidieerd. “Om in aanmerking te komen voor de ESF-subsidie moeten de totale kosten tussen de 12.000 en 20.000 euro liggen”, weet Becker. “De aanvraag kan nog tot 13 november ingediend worden. Maar ook zonder subsidie betaalt een dergelijk onderzoek zich terug.”

Investering

De taxibranche kent een hoog ziekteverzuim. Dat kost jaarlijks zo’n tientallen miljoenen euro’s aan loonkosten voor ziek personeel. Becker: “Een ziekmelding kost de werkgever gemiddeld 250 euro per dag. Om nog maar te zwijgen over de extra WGA-premie als iemand ziek uit dienst gaat, de extra kosten voor arbeidsdeskundig re-integratie onderzoek en als klap op de vuurpijl de WGA-uitkeringen waar een werkgever maximaal 10 jaar financieel verantwoordelijk is voor voormalig werknemers. De kosten hiervan kunnen 130.000 euro per WGA-gerechtigde bedragen. Met de vitaliteitsscan kun je sturen op deze kosten. En als je ziekteverzuim kunt verlagen door de gesteldheid van je personeel te verbeteren, is iedereen winnaar.”

De uitkomsten van een dergelijke health-check worden overigens niet op individueel niveau gedeeld met de werkgever. Becker: “Als er actie ondernomen moet worden, geven we individueel advies. En als het nodig is, verwijzen we iemand door naar de huisarts. De resultaten worden vanwege de privacy alleen op algemeen niveau gedeeld met de werkgever. Zodat hij kan kijken of er bepaalde risico’s die vaak voorkomen in zijn bedrijf aandacht behoeven.”

Stress

Hij noemt als voorbeeld dat kan blijken dat een groot deel van de chauffeurs stress ervaart. “We kijken daarbij ook naar de oorzaak. Soms is dat werk-gerelateerd, bijvoorbeeld omdat de aansturing van de planning niet goed gaat. Dan kan het helpen om een planner op cursus te sturen, zodat hij beter leert het personeel op een sociale manier aan te sturen. Dat is effectiever én goedkoper dan met ziekmeldingen om te gaan.”

Eigenlijk zou iedereen af en toe een dergelijke health-check moeten laten uitvoeren, vindt hij. “We gaan wel jaarlijks naar de tandarts om de staat van ons gebit te laten controleren. En de auto moet ook jaarlijks apk-gekeurd worden. Dat doen we om ongelukken te voorkomen. Maar we vergeten te kijken of we zelf nog wel in staat zijn om in de auto te rijden.”

Oplossingen

De vitaliteitsscan via Recura wordt gedaan door gediplomeerde verpleegkundigen. “Als het nodig is, stellen we een plan op. Als er bijvoorbeeld stress-problemen zijn door de thuissituatie, kan de werkgever daar niet altijd iets aan doen. Maar vaak biedt praten over de situatie al zicht op oplossingen door de medewerker zelf. En daarover praten doe je niet zo snel met je werkgever.”

De health-check is ontwikkeld voor zowel mensen in loondienst als zzp. “Het eigenlijk een apk voor je eigen lichaam”, vertelt Becker. “Door vroeg te signaleren waar problemen kunnen ontstaan, worden een kapot onderdeel en een vervelende reparatie voorkomen. En daar is iedereen bij gebaat.”

Bart Pals

Auteur: Bart Pals

2 reacties op “ESF-subsidie voor apk-keuring van taxipersoneel”

Ben de Ruiter|05.11.15|17:57

waarom zou dit moeten taxi bedrijven hebben weinig tot geen vast personeel meer want als ze ze in vaste dienst moeten nemen worden ze er uit getrapt

Jay Becker|05.11.15|22:33

Ben hier heb je gelijk in maar juist omdat het veel zzp-ers zijn, die moeten zorgen voor eigen inkomsten is het des te meer van belang om te weten dat je gezond bent. Zodat je niet je eigen inkomsten misloopt.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.