Bart de Liefde, VVD, Tweede Kamerlid, Lobbyist Uber

VVD-Kamerlid stapt over en wordt lobbyist bij Uber

VVD’er Bart de Liefde stopt als Tweede Kamerlid en begint als lobbyist bij de taxi-app Uber. Bart de Liefde was meer dan een decennium actief voor de VVD. Hij was medewerker van de Tweede Kamerfractie van 2003 tot 2006, en vervolgens Kamerlid vanaf 2010. Voor die periode was hij al twee actief als lobbyist, onder meer bij het kantoor Dröge en Van Drimmelen (2009-2010).

De Liefde was in de Tweede Kamer de VVD-woordvoerder bij diverse onderwerpen op het gebied van Economische Zaken.

Afscheid

Hij neemt over drie weken afscheid van de Tweede Kamer. De Liefde heeft de voorzitter van de Tweede Kamer hier deze week van op de hoogte gesteld. Het Kamerlid gaat over naar een betaalde baan, dus heeft geen recht op wachtgeld.

Fractievoorzitter Halbe Zijlstra: “Wij respecteren Barts vertrek. Wij zijn hem dankbaar voor zijn inzet en wensen hem veel succes in zijn nieuwe functie.” De Liefde was nummer 36 op de VVD-lijst in 2012. Dat hij bij de volgende verkiezingen weer een plek in de fractie zou bemachtigen, is bepaald niet zeker.

Pleidooi Uber

Als woordvoerder Mededinging voor de VVD hield hij op 19 juni 2014 in de commissie Economische Zaken overigens nog een pleidooi voor Uber, weet de Volkskrant nog te vertellen. “Wat in Berlijn en Brussel is gedaan met een lokaal verbod op Uber, heeft bij ons de wenkbrauwen doen fronsen”, zei hij. En: “Ik zou graag van de minister de bevestiging horen dat in Nederland een verbod van Uber op lokaal niveau niet mogelijk is.”

De officiële functie van De Liefde bij Uber wordt: Public Policy Manager.

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Bart Pals

10 reacties op “VVD-Kamerlid stapt over en wordt lobbyist bij Uber”

Taxi Volendam|29.01.16|15:31

Het is misselijkmakend.
Je zou op z’n minst verwachtten dat een Kamerlid voor het Nederlandse bedrijfsleven en werknemers op komt, nee dus.
De rol van vervoersmakelaars is al niet al te fris, daar gooit Bart nog een schepje bovenop d.m.v. Uber.
Uitbuiten van hardwerkende chauffeurs, dat is wat Uber wereld weid doet.
Bah”

Bart van den Berg|31.01.16|18:09

Hij gaat werken voor het Nederlandse bedrijfsleven. Er zijn Uber chauffeurs die goed de kost verdienen. Meer dan bij de Nederlandse ondernemers, die sjoemelen met pauzes, werktijden uitbetalen, kwaliteit van vervoermiddelen, en zoveel meer. Personeel met een vast contract wegwerken om goedkope krachten in te zetten. Lekker met MUP-ers werken. Kies voor Uberblack en je verdient nog wat. Nu bij de Nederlandse taxi ondernemer gaan werken, dan weet je dat je van je leven geen hypotheek krijgt.

Michel Ferket|31.01.16|19:34

Uber in Nederland is Nederlands bedrijfsleven (met Nederlandse werknemers), wat belasting betaald aan onze staat. De vervoersmarkt hoort vrij te zijn, daarin past en opereert Uber ook, mits de aangeboden diensten legaal zijn uiteraard, en die kant lijkt het nu wel op te gaan. Uiteraard moeten de werknemers van Uber ergens van rondkomen, en de voorzieningen betaald worden. 20-25% commissie lijkt mij dan tot een grens die acceptabel is voor de Uber chauffeur, zeker bij een verliesgevend bedrijf.

Rodney Barten|01.02.16|09:22

@ Michel: Als u dan bij Uber gaat rijden dan draagt u ook bij aan het salaris van Bart de Liefde…goed hoor!!

Taxi Volendam|01.02.16|10:51

De taxibranche kan er voor kiezen een eigen landelijke App te bouwen waarmee de opbrengsten 20 – 25% (? veel hé ) weer terug in eigen zak vloeien.
Daar kom je verder mee dan Uber te spekken en verder in het zadel te helpen.
Velen onder ons willen van aanbestedingen af.
Er zit weinig verschil in vervoersmakelaars die aanbestedingen winnen en Uber: we worden door beiden uitgebuit.
Niet zeuren, i.p.daarvan aan de slag.

Rodney Barten|01.02.16|11:16

@ TV: Waarom een landelijke App? We zijn toch allemaal zelfstandig ondernemer? We hebben toch allemaal onze eigen visie, tarieven, kwaliteiten etc. Voor mij hoeft dat niet hoor, zo’n landelijke App. We hebben gelukkig ook nog verschillende supermarkten, bioscopen, theaters, slagers en bakkerijen….

Taxi Volendam|01.02.16|12:31

@ Rodney.
De keuze om een App te gebruiken is aan de klant maar dan moet er wel keuze genoeg zijn die er nu niet is naar m’n mening.
Je ziet nu dat er ondernemers zijn die 25% van hun omzet moeten afstaan aan Uber wat idioot veel is.
25€ cent per rit lijkt me redelijk.
Niemand wordt verplicht in een landelijke App te participeren.
Een dergelijke mogelijke keuze spreekt me wel aan en die komt er wel maar dan liever een waar we zelf de voordelen van kunnen benutten.

Benno Zeepkist|02.02.16|20:37

Het feit dat uber zijn goedkope tarieven regelmatig tot drie keer en bij feestdagen tot wel 4 keer verhoogt hoor je alleen de klanten die ons dan toch weer opbellen over klagen. Lekker doen alsof je goedkoop bent en dan de klant er later op gaan afrekenen .
Daar hoor je niemand over in de politiek en daar gaat een tweede kamer lid voor opstappen om te gaan lobbyen voor zo’n bedrijf ?
Dit bewijst weer hoe politici zich laten omkopen door het bedrijfsleven .
Dit is toch te gek voor woorden ?

Rik de Swart|03.02.16|11:36

Ik heb nog een taxi-app liggen, die moet ge-update worden naar iphone7. Zo,n app kost heel veel geld. een simpele bestel-app voor beide systemen kost al snel €50.000, de uber-app die inmiddels zo uitgebreid is minimaal het 10voudige daarvan. Daar vergissen mensen zich nogal in. Daarna moet het product nog aan de man gebracht worden, het loopt dus al snel in de miljoenen! Conexxion weet dat vast wel:) Maar goed, ik heb een systeem klaar liggen dat half af is.

Maurits Eckringa|04.02.16|15:11

Uber zijn zin en zijn bedje is gespreid. Hij zag de bui al hangen natuurlijk dat hij bij de volgende verkiezingen niet meer verkozen zou worden in de VVD fractie.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.