Taxibedrijven leiden massaal nieuwe chauffeurs op, ondanks krimp
Het aantal nieuwe taxichauffeurs neemt nog altijd flink toe. Hoewel het totale aantal taxichauffeurs in loondienst vanwege de krimp in de sector in een paar jaar met 20% is gedaald, leiden taxibedrijven nog altijd massaal nieuwe mensen op. Vorig jaar haalden maar liefst 4.598 mensen hun Chauffeursdiploma Taxi. Dat is een stijging van 11,6% ten opzichte van een jaar eerder. Dat blijkt uit cijfers van het CBR.
Het grootste deel van deze nieuwe taxichauffeurs gaat werken in loondienst bij taxibedrijven die actief zijn in het contractvervoer. De opleiding en het CBR-examen wordt in de praktijk dan ook meestal door het taxibedrijf geregeld. Het totale aantal taxichauffeurs in loondienst bedraagt zo’n 27.000. Dat betekent dat jaarlijks minimaal 17% van de chauffeurs vervangen wordt door nieuwe onervaren mensen.
Wet werk en zekerheid
“De wet werk en zekerheid heeft deze gang van zaken versterkt doordat bedrijven maximaal twee jaar mensen in dienst kunnen houden in plaats van drie om een vast contract te voorkomen”, licht KNV-Taxi secretaris Hubert Andela toe.
Taxibedrijven geven tegenwoordig nog maar zelden een vast contract aan taxichauffeurs. Want door de korte looptijd van aanbestedingen is het volume in het taxivervoer per bedrijf zeer onzeker. En als je een aanbesteding kwijtraakt, kost het handenvol geld om van mensen af te komen die in het bezit zijn van een vast contract.
Werkervaring
Taxichauffeurs met een aantal jaar werkervaring die hun baan kwijtraken, hebben tegenwoordig vrijwel geen kans op een baan bij een ander taxibedrijf. Andela: “Het niet willen aannemen van ervaren chauffeurs komt door de cao-plicht om in te schalen op basis van ervaring in sector. Deze prikkel willen keren is precies de reden dat in onze cao-voorstellen staat dat we naar eén loonschaal zouden moeten gaan in nieuwe CAO Taxivervoer.”
Het veschil in loonkosten tussen nieuwe en ervaren taxichauffeurs is flink. Een onervaren volwassen taxichauffeur verdient ongeveer € 1.832 bruto per maand, een ervaren taxichauffeur verdient ongeveer € 2.247 euro bruto per maand. Een verschil van maar liefst 23%. En een taxibedrijf kan in de huidige aanbestedingen vrijwel alleen concurreren op prijs; loonkosten maken tweederde uit van de kostprijs in taxivervoer. Dus de keuze voor nieuw onervaren personeel is snel gemaakt.
Social Return
“Daarnaast stimuleert UWV en gemeenten mensen ook nog steeds om toe te treden. En geeft daarbij zelfs financiële hulp. En er is social return-plicht van gemeenten die vervoer aanbesteden”, voegt Andela er nog aan toe. Bij de social return-plicht moeten vervoerders mensen uit de bijstand opleiden en aannemen als taxichauffeur, ten koste van de bestaande chauffeurs in loondienst. Die raken hun baan kwijt.
Om te voorkomen dat mensen massaal op straat komen te staan na verlies van een aanbesteding, is ooit de OPOV-regeling ingevoerd. Die moet ervoor zorgen dat mensen werk volgen. En hoewel de OPOV-regeling in de taxibranche ervoor moet zorgen dat minimaal 75% van de mensen bij verlies van een aanbesteding overgaan naar de nieuwe vervoerder, wordt in de praktijk dat getal vrijwel nooit gehaald. Taxibedrijven kiezen sowieso eerst voor de onervaren mensen om over te nemen van de vorige vervoerder. Maar in de praktijk staan ze vaak al niet te springen om hen over te nemen, laat staan om de ervaren (en dure) chauffeurs een contract aan te bieden.
Loonschaal
“Het is inderdaad een probleem voor medewerkers die hoog in de loonschaal zitten om aangenomen te worden”, bevestigt CNV-bestuurder Agostino Di Giacomo Russo. “Om dit probleem te ondervangen heeft CNV Vakmensen in haar cao-voorstellen opgenomen om een nieuw loongebouw te maken, met maar één loonschaal erin met maar één trede. Op deze manier zal iedere chauffeur hetzelfde verdienen en wordt het probleem ondervangen.”
Uit de cijfers van SFT bleek onlangs dat het percentage ervaren chauffeurs zeer klein is. Er zijn namelijk slechts 1.500 chauffeurs die al langer dan 10 jaar in de branche werkzaam zijn. Een schamele 5,5% van de sector.
Bart Pals
Lees ook: Aantal taxichauffeurs in loondienst met 20% gedaald
Ik was 15 jaar taxichauffeur. genoeg ervaring en alle taxidiploma’s. Toen ik onlangs een sollicitatiegesprek had bij een uitzender , gaf men al aan niet het Cao loon te willen betalen. Heb mijn taxipas en diploma’s maar in de vuilnisbak geflikkert en weer heerlijk op een vrachtwagen gaan zitten, deed ik hiervoor ook. Heb nu regelmaat en rolcontainers zijn uiterst vriendelijk.
Het werk is makkelijker en wordt nog beter betaald ook. Laat de taxibranche maar verder gaan met huisvrouwen
Als je bovenstaande artikel (met de complimenten aan Bart Pals) even goed tot je door laat dringen,dan slaat de verbazing toe.Wat zijn we toch lekker slim bezig met z’n allen.Arbeidsplaatsen verdringing,goede mensen ontslaan en om vervolgens vaak onwillige mensen uit de bijstand helemaal op te leiden om het ervaren personeel te vervangen.En ervaren personeel 23% meer moeten betalen zodat ze vaak onbetaalbaar worden enz.Wat een eng spel,om elkaar de das om te doen,hoezo vrijheid van ondernemen
Je hebt helemaal gelijk Duco. Massaal dure krachten afvoeren en weer goedkope opleiden. Is te krom voor woorden.
Ik ben het helemaal eens met Duco Douwstra.
Dit gaat ten koste van mensen, kennis en kwaliteit en wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door onverantwoord laag inschrijven om toch maar werk te krijgen.
Overheden en instanties moeten in gaan zien dat de laagste prijs alleen maar de kosten verlegd naar andere potjes, reintegratie en uitkeringen.
Het snijden in uren en chauffeurs dus gewoon bestelen is schering en inslag tegenwoordig.
Vaste banen verdwijnen extra hard door faillissementen.
Treurig maar daar werkt de overheid wel aan mee. Als je in de WW – Bijstand zit, en dan mag je een opleiding kiezen om terug te komen in de werkmaatschappij, keuze: beveiliger of taxipas.
die keuze is dan snel gemaakt. Iedereen klaagt, maar ondertussen komen er chauffeurs bij. Toch duidt dat erop dat de omzet nog steeds “leuk” is. Chauffeurs beginnen massaal voor zichzelf. Dit was toen en dit zou zo blijven. Het is een makkelijke baan..geen diploma nodig..alleen geld :)
De taxi is voor de overheid een product wat alleen maar geld kost, het is dus niet vreemd dat zij deze op een zo goedkoop mogelijke manier probeert in te kopen. Dat is commercieel denken. Het probleem is dat de diverse grote taxibedrijven hun product verkopen voor een te lage prijs, dit om diverse redenen. Die taxibedrijven houden elkaar in een wurggreep, dat moet doorbroken worden. Dan pas zal de overheid meer moeten gaan betalen voor het aan te schaffen product.
@esther
Makkelijke baan? Geen diploma?alleen geld?
Een beetje klant vriendelijke chauffeur of bedrijf staat er 24/7,
toch een beetje lastig als solo rijder, laat staan dat je auto stuk gaat, een aanrijding hebt, je ziek word, of zelf naar een feestje wil, je (klein) kind word geboren of ziek is, een trouwerij, begrafenis enz.
Dat vraagt nogal wat.
Volgens mij is zzp chauffeur zijn een manier van leven, niet iets wat je ff doet met alleen contractvervoer ervaring.
Of een chauffeurs diploma.
Ik ben het helemaal met Johan eens, die Esther haar laatste opmerkingen slaan werkelijk nergens op natuurlijk
Dat ze massaal opleiden mag geen nieuw gegeven zijn. Elke chauffeur die ze opleiden hebben ze minimaal 1000,– euro aan opleidingsverdiensten. Een uitkeringsgerechtigde lopende bij UWV heeft “recht” op een kosten vergoeding voor opleiding te volgen van maximaal 1000,– euro. En daar zit bij het personen vervoer nu het rendament.
Een ervaren taxichauffeur rijdt minimaal schade, rijdt sneller zijn ritten weg en in het algemeen rijdt hij ook zuiniger. Daarnaast belast hij de planners minder met vragen. Er zijn werkgevers die zich hiervan heel goed bewust zijn. De meerkosten in loon wordt goedgemaakt door bovengenoemde factoren. Dat er een groot verloop is, kan ook komen, doordat veel chauffeurs met pensioen gaan. De branche heeft veel oudere werknemers.