Sociaal Fonds Taxi en ILT hernieuwen samenwerking

Sociaal Fonds Taxi (SFT) en de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) hebben onlangs een nieuw convenant gesloten waarin ze de bestaande afspraken over gegevensuitwisseling hebben aangepast aan de actualiteit. Op die manier verwachten ze efficiënter en effectiever te kunnen handhaven.

Dankzij het hernieuwde convenant wordt het makkelijker om de nieuwe taak uit te voeren die SFT wacht vanaf 1 januari 2017. Vanaf dan controleert SFT ook op rij- en rusttijden. “Zeker met het oog op de toekomstige handhaving van rij- en rusttijden door SFT is een goede samenwerking met ILT nu nog belangrijker geworden”, aldus SFT-directeur Henk van Gelderen. Ook ILT controleert op rij- en rusttijden. SFT doet dat alleen voor de bedrijven met personeel in loondienst. Door duidelijke afspraken te maken kunnen beide partijen bijvoorbeeld doublures voorkomen.

Naleving

SFT houdt toezicht op de naleving van de kernbepalingen van de CAO Taxivervoer in samenhang met andere wettelijke bepalingen. ILT houdt toezicht op de naleving van de Wet – en Besluit Personenvervoer 2000 en op de naleving van het Arbeidstijdenbesluit Vervoer (ATB-v).

Het convenant vervangt een eerdere overeenkomst van tien jaar geleden. Het oude convenant sloot niet meer goed aan bij de huidige werkwijze. De looptijd van het convenant is voor onbepaalde duur.

Auteur: Yvonne Ton

2 reacties op “Sociaal Fonds Taxi en ILT hernieuwen samenwerking”

Tjerk Vinckx|13.05.16|03:44

Uhhh, wat een lieverds zijn het, wakker worden aub.De toekomst zal zijn dat de taxichauffeur als een ZZPer op een soort Uber constructie zijn werk zal uitvoeren, voor bedrijven is het geen haalbarekaart meer op de klassieke manier te exploiteren, misschien nog een doorstart en dan is de koek op. Flex is de toekomst, de Holland BV is al failliet , tja maar je moet je baantje op het pluche veilig stellen mannen, dom – dommer – domst !!!

Taxi Volendam|13.05.16|10:03

Het rijtijdenbesluit stamt uit de jaren 1936. Nooit is aangetoond dat dit rijtijdenbesluit enig nut heeft gehad. Integendeel,
De Taxibranche moet innoveren wat ze ook doet. We rijden toch niet met Taxi’s uit 1936. Innoveren zou I&M en SFT ook moeten doen, zeker wanneer dit een nutteloos achterhaald besluit of wet betreft.
SFT gaat alleen toezicht houden op loondienst chauffeurs.
Eigen belang?
Bedrijven zitten niet op onzinnige regelgeving te wachtten.
Stop dit gemeenschapsgeld verspillen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.