Taxibus en taxi HaarsGroep

Aanzienlijke kortingen en subsidies voor HaarsGroep

De HaarsGroep heeft de keuze gemaakt om op professionele wijze personen te vervoeren. Tegelijk wil het bedrijf, zeker in een markt waar de prijzen onder druk staan, zijn kosten beheersbaar houden. Een uitgebreid loonkostenonderzoek van Recura maakte duidelijk dat Haars recht heeft op een substantieel bedrag aan kortingen en subsidies.

De HaarsGroep, de werknaam van Personenvervoer Midden Nederland, profileert zich al ruim drie decennia als professionele personenvervoerder. Volgens algemeen directeur Noël Houweling mag dat in de breedste zin van het woord worden opgevat. Voor de diverse vormen van vervoer, waaronder straattaxi, leerlingen- en zorgvervoer, touringcars en rouwvervoer, heeft de HaarsGroep 190 taxi’s, taxibussen en touringcars tot zijn beschikking.

Een belangrijke taak daarbij is weggelegd voor de afdeling regie. De professionele vervoersregisseurs worden overigens ook ingezet voor een aantal zakelijke partners en collega-bedrijven. Vervoersregie is volgens Houweling een actueel thema en daar wil de HaarsGroep graag op inspelen. Bij het bedrijf zijn ongeveer 280 mensen in dienst. De hoofdvestiging staat in Gorinchem, maar er wordt ook gewerkt vanuit Dordrecht en Geldermalsen.

Soorten vervoer

“We willen graag een professionele vervoerder van personen zijn. Daarmee kunnen we ons onderscheiden van de concurrentie. Maar dat vraagt wel iets van ons. Het materiaal moet van een bepaald niveau zijn en in goede staat verkeren, onze mensen moeten terdege opgeleid zijn zodat ze die professionaliteit kunnen uitstralen en waarmaken. Dat staat echter wel op gespannen voet met de prijzenslag in de markt. Dat brengt dus een bepaalde zoektocht naar de juiste balans met zich mee. Voor ons ligt de oplossing onder meer in een mix van verschillende soorten vervoer, zowel aanbesteed als niet aanbesteed, en het aanbieden van de diensten van onze vervoersregisseurs”, aldus Houweling.

Daarnaast heeft de HaarsGroep een bevoegd opleider voor het eigen personeel in dienst, onder meer om aan alle eisen in het kader van TX-Keur te voldoen. “Maar het gaat ons bij opleiden niet alleen om wat verplicht is, we gaan ook sterk uit van wat we zelf nodig vinden”, benadrukt Houweling. “Sociale vaardigheden, de juiste rijstijl en het goed omgaan met specifieke doelgroepen zijn daarvan belangrijke voorbeelden, en daarin worden onze chauffeurs dus ook getraind en opgeleid.”

Loonkosten

Het investeren in opleiden en materieel enerzijds en de voortdurende prijzenslag in de markt anderzijds maken dat het management van de HaarsGroep goed op de kleintjes moet letten. De samenwerking met Recura komt daarbij zeer goed van pas. “De loonkosten vormen in een onderneming als de onze één van de grootste posten. We willen geen concessies doen aan onze professionaliteit als vervoerder. Tegelijk willen we die loonkosten beheersbaar houden. Als dat op verantwoorde wijze kan moet je het in mijn ogen niet nalaten. En Recura heeft daar duidelijk de instrumenten en werkwijze voor,” aldus Houweling.

Één van de manieren waarop Recura bedrijven helpt de loonkosten in bedwang te houden of zelfs te reduceren is een onderzoek naar eventueel vergeten of gemiste kortingen en subsidies. “We weten op zich hoe de hazen lopen in subsidieland, maar het was alweer een tijdje geleden dat we daar serieus werk van hadden gemaakt”, geeft Houweling aan.

Boven verwachting

Recura voerde een uitgebreid onderzoek uit onder alle 280 werknemers van de HaarsGroep, op zoek naar aspecten op basis waarvan het bedrijf nu of in de toekomst recht heeft op kortingen en subsidies. “Met zoveel mensen is de kans groot dat er werknemers zijn voor wie, op basis van hun persoonlijke of arbeidsgerelateerde verleden, kortingen van toepassing zijn. Het nauwgezette onderzoek van Recura heeft voor ons dan ook substantiële kortingen opgeleverd, waarvan je kunt zeggen dat ze qua omvang boven verwachting zijn.”

Voor de personeelsleden van de HaarsGroep betekende het onderzoek ook dat zij vragen kregen voorgelegd over zaken die mogelijk als persoonlijk werden ervaren. Toch heeft niemand zijn of haar medewerking aan het onderzoek geweigerd. Volgens Houweling heeft dat te maken met de sfeer binnen en werkwijze van het bedrijf. “We vormen gewoon een heel fijn team. Het belang van de medewerker staat voorop, en we proberen daarin een goede mix te vinden met het bedrijfsbelang. Die benadering zorgt voor veel loyaliteit en een grote bereidheid om aan dit soort zaken mee te werken, omdat iedereen er uiteindelijk beter van wordt.”

Communicatie

Noël Houweling heeft nog enkele aanbevelingen voor bedrijven die ook een dergelijk traject overwegen uit te rollen. “Het is van belang om niet alleen een partij als Recura in te huren, maar om ook als onderneming zelf betrokken te blijven. De communicatie over zo’n traject richting medewerkers kun je bijvoorbeeld het beste zelf doen. Wij zullen, nu we weer bij zijn op dit gebied, bij elke mutatie in het personeelsbestand een procedure starten die zorgt dat we ook bij blijven. Desondanks is mijn advies om eens in de zoveel jaar zo’n onderzoek te laten doen. Er kunnen in de privésfeer bij medewerkers zaken veranderen die van invloed zijn, maar waar wij niets van weten. Bovendien verandert de wet- en regelgeving op het gebied van kortingen en subsidies regelmatig.”

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia op het gebied van mobiliteit.

1 reactie op “Aanzienlijke kortingen en subsidies voor HaarsGroep”

Henk Mullem|07.07.16|11:07

goed bezig daar zo blijkt maar weer dat duurzaam investeren in je personeel,oftewel de medewerker voorop stellen uit eindelijk het meeste rendement oplevert nu maar hopen dat goed voorbeeld goed doet volgen.
maar volgens mij hebben wij in onze branche wat dat betreft nog een lange weg te gaan vriendelijke groet Henk van Mullem Voorzitter Sectorraad Vervoer
C.N.Vvakmensen.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.