‘Gewerkte uren kunnen maar één keer worden uitbetaald’

In de kwestie over de Helmondse chauffeurs die voorlopig kunnen fluiten naar enkele maanden salaris of een uitkering over een deel van die periode is nog heel veel onduidelijk. Dat deze gederfde inkomsten alsnog betaald moeten worden, wordt door niemand bestreden. Maar door wie en onder welke omstandigheden, daar is momenteel geen kant- en klaar antwoord op.

Kort samengevat komt het er op neer dat enkele tientallen taxichauffeurs al jaren voor Taxibedrijf Van der Zanden uit Helmond rijden. Dat deden ze via payrollbedrijf E-Dend, waar ze dus feitelijk in dienst waren. E-Dend ging afgelopen mei failliet. Hoewel de chauffeurs daarna bleven rijden, kregen ze over maart, april en mei geen salaris. In juni stapten de chauffeurs naar een nieuw payrollbedrijf over, iets waarbij Taxi van der Zanden nog zegt te hebben geholpen. Sindsdien ontvangen de chauffeurs weer hun loon. Maar het salaris over maart, april en mei is tot op heden niet uitbetaald.

Het UWV liet begin augustus weten dat de chauffeurs definitief geen aanspraak kunnen maken op een faillissementsuitkering. Volgens de uitkeringsinstantie moeten zij aankloppen bij het taxibedrijf. “Het is pijnlijk voor deze mensen, maar ons onderzoek heeft uitgewezen dat ze juridisch in dienst waren van Taxi Van der Zanden. Dat betekent dat ze geen recht hebben op een uitkering. Ze dienen zich te wenden tot Van der Zanden”, aldus een woordvoerder van het UWV in het Eindhovens Dagblad.

Geen schijnconstructie

Taxibedrijf Van der Zanden reageert bij monde van advocaat mr. Jos Dexters. Volgens hem neemt het UWV in deze kwestie op twee aspecten een onjuist en ongenuanceerd standpunt in, “en daarvan dreigen de werknemers het slachtoffer te worden. Enerzijds heeft men gesteld een onderzoek te zullen verrichten naar wie in dit geval juridisch gezien de werkgever is. Anderzijds heeft het UWV het personeel verwezen naar de Wet aanpak schijnconstructies, en daarmee indirect naar Taxibedrijf Van der Zanden. En die werknemers vertrouwen op een overheidsinstantie als het UWV.”

De conclusie van het UWV dat er sprake is van een schijnconstructie is volgens Dexters in strijd met de uitspraak van de rechter in een kort geding over deze zaak. Deze werd door een chauffeur aangespannen tegen Van der Zanden op basis van de genoemde UWV-verwijzing. “Deze vordering werd integraal afgewezen. Het is weliswaar een kort geding en dus een voorlopig oordeel, maar de rechter bepaalde wel dat er geen aanknopingspunt is om in de driehoeksrelatie tussen werknemers, E-Dend en Van der Zanden van een schijnconstructie te spreken. Het standpunt van het UWV staat eigenlijk lijnrecht tegenover deze uitspraak. Het UWV impliceert dat een payrollbedrijf een allocatiefunctie zou moeten hebben. Maar een payrollbedrijf heeft die functie in onze ogen doorgaans niet.”

Grote gevolgen voor payrolling

Bij die allocatiefunctie gaat het om het bij elkaar brengen van vraag en aanbod op het gebied van tijdelijke arbeid. Bij payrolling besteedt een bedrijf zaken als salarisadministratie en contractbeheer uit aan een partij. Feitelijk zijn de werknemers dan in dienst bij dat payrollbedrijf. In de taxibranche en veel andere sectoren wordt volop van deze constructie gebruikgemaakt. Als wat het UWV beweert zou kloppen, dan zou dat dus grote gevolgen kunnen hebben voor alles wat met payrolling te maken heeft, zo stelt Dexters –  al benadrukt hij dat het standpunt van het UWV in zijn ogen niet juist is.

Voor het taxibedrijf is actie ondernemen tegen deze gang van zaken op dit moment niet mogelijk, omdat het primair een kwestie tussen UWV en werknemers is. Die laatsten kunnen nog wel in bezwaar gaan tegen het besluit van het UWV.

Dat er sprake is van een faillissement maakt de zaak er niet minder complex op. Het eerste faillissementsverslag maakt nog niet veel meer duidelijk dan dat de activiteiten van E-Dend bestonden uit het payrollen van personeel in het personenvervoer. Ten tijde van het bankroet waren er circa 47 mensen in dienst, die naar het zich laat aanzien allemaal reden voor Taxibedrijf Van der Zanden. De oorzaak van het faillissement moet door de curator nog nader worden onderzocht.

Geen onwil om te betalen

“De chauffeurs hebben na het faillissement kortstondig doorgereden, omdat de curator meedeelde dat ze voor die periode wel terecht zouden kunnen bij het UWV. Dat komt dus ook niet voor rekening van Van der Zanden”, vindt Jos Dexters, advocaat van de vervoerder. “Maar het taxibedrijf wordt momenteel door drie partijen aangesproken voor het uitbetalen van de gewerkte uren en geleverde diensten: de curator, de Belastingdienst en de chauffeurs zelf. Terwijl die uren maar één keer kunnen worden uitbetaald. Er staan nog rekeningen open richting het payrollbedrijf, maar het is geen enkel probleem om die te betalen. Het taxibedrijf wil alleen wel weten aan wie, met de zekerheid dat de andere partijen later niet alsnog aankloppen. Van der Zanden wil graag over een oplossing nadenken, samen met de andere partijen.”

Zelfs geen voorschot

Onduidelijkheid is er ook voor vakbond FNV Taxi, zo laat regiobestuurder Herbert Römer weten.  Door de eerdergenoemde uitspraak in het kort geding ziet hij zich voor een dilemma gesteld. “We kunnen wel van alles roepen en we willen ook actie ondernemen, maar we moeten eerst beoordelen wat dit juridisch allemaal betekent. We worden allemaal van het kastje naar de muur gestuurd en niemand weet eigenlijk nog wie waarvoor verantwoordelijk is. Op dit moment zijn de pijlen gericht op Van der Zanden, maar dat is omdat dit de enige weg is die door het UWV wordt aangegeven.”

Römer benadrukt het sowieso erg vreemd te vinden dat de chauffeurs helemaal in de kou blijven staan. “Het UWV had ze bijvoorbeeld best een voorschot kunnen geven en dat vervolgens op Van der Zanden verhalen. Nu gebruikt het UWV de Wet aanpak schijnconstructies om Van der Zanden aansprakelijk te stellen, maar tegelijk staan de mensen die daar eigenlijk mee beschermd zouden moeten worden met lege handen.”

Vincent Krabbendam

Lees ook: Geen uitkering voor tientallen taxichauffeurs Helmond

Meer weten over payrolling, schijnconstructies en andere onderwerpen die belangrijk zijn voor de taxibranche? Kom ook naar Taxi Expo 2016

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro en hoofdredacteur Personenvervoer & Verkeer bij ProMedia.

1 reactie op “‘Gewerkte uren kunnen maar één keer worden uitbetaald’”

Henk Mullem|11.08.16|12:15

tja het UWV heeft het drukker met het aanbieden van onzin trainingen en mensen verplichten om te solliciteren naar functies waarbij ze van te voren al weten dat ze niet aangenomen zullen worden,dan dat doen waarvoor ze ooit in het leven zijn geroepen n.m.l een zekere borging van inkomen bij werkeloosheid of faillissement. jammer