Taxi Electric Nissan Leaf

Taxi Electric zet in op groei franchisenemers

Taxi Electric gelooft in samenwerking met chauffeurs om de taximarkt weer op het juiste spoor te krijgen. Wie franchisenemer bij het bedrijf wil worden, kan dit najaar gratis gebruikmaken van een Nissan Leaf om taxiritten mee te verzorgen. Taxi Electric werd opgericht in 2011 en heeft vanaf de eerste dag duurzaamheid als uitgangspunt. De volgende stap waar Zandvliet in gelooft is het oprichten van een TTO speciaal voor chauffeurs die kwaliteit hoog in het vaandel hebben staan. “Hier worden we allemaal beter van.”

Directeur Ruud Zandvliet zal tijdens Taxi Expo op 12 en 13 oktober 2016 een presentatie geven over de ervaringen, lessen en de business case van de inzet van elektrische taxi’s.

Het bedrijf heeft ongeveer tachtig chauffeurs voor rijden, een aantal dat geleidelijk toeneemt. De meeste chauffeurs zijn in loondienst maar bedrijf werkt daarnaast sinds begin dit jaar met franchisenemers. Voor die laatste groep ziet oprichter en directeur Ruud Zandvliet aanzienlijke groeimogelijkheden.

 “Door de ontwikkelingen in met name de Amsterdamse taximarkt rijden chauffeurs voor steeds lagere prijzen en steeds hogere commissies”, constateert Zandvliet. “Over de situatie met Uber is al veel gezegd. Blijkbaar is de bankrekening heiliger dan het wetboek, en wij vinden wat Uber doet schandalig, maar met alleen je mening roepen schiet je bar weinig op. En daarom hebben wij een aantal alternatieven bedacht om die neerwaartse spiraal in de markt te doorbreken.”

Deur openhouden

Kort gezegd komt het er op neer dat Taxi Electric nieuwe franchisenemers een gratis auto aanbiedt. Met de circa twintig franchisenemers die het bedrijf nu heeft, verloopt alles naar wens. En werk is er genoeg. Zandvliet wil de groep franchisers dan ook graag uitbreiden. Daarbij is er alle ruimte voor oudere chauffeurs, omdat die volgens Zandvliet goed begrijpen hoe je service aan klanten verleent.

“Wie bij ons franchisenemer is of wil worden, moet geloven in duurzaamheid, kwaliteit en service. Mensen die niet geloven in duurzaam taxivervoer en die het niet in zich hebben om de deur open te houden voor de klant, die passen niet bij ons”, verklaart Zandvliet. “Iedereen belooft service, wij bieden het ook echt. Nieuwe klanten bestellen hun eerste rit bij ons omdat we duurzaam rijden, maar ook omdat ze ontevreden zijn met de service van andere aanbieders. Onze chauffeurs zijn de reden dat mensen klant blijven en ons bij anderen aanbevelen.”

Ritten aannemen

 “Zo’n samenwerking op franchisebasis draait om wederzijds vertrouwen. Wat is er dan beter dan het eerst een half jaar met elkaar proberen, met gratis gebruik van de auto, om daarna te bepalen of je met elkaar verder wilt?” Natuurlijk zijn daar wel voorwaarden aan verbonden. De chauffeurs die van de gratis auto gebruik willen maken, moeten wel daadwerkelijk vijf dagen per week de weg op om taxivervoer te verzorgen. 

En de chauffeurs mogen met de taxi rijden voor wie ze willen, maar ze moeten af en toe wel beschikbaar zijn om ritten voor Taxi Electric te rijden. Op die manier kan het bedrijf immers pieken in de drukte opvangen en zijn beschikbaarheid voor klanten vergroten. De aanpak van een periode gratis werken met een elektrische taxi moet er onder meer voor zorgen dat ook bestaande chauffeurs het gebruik van deze duurzamere variant gaan overwegen.

“Want momenteel zijn het vooral mensen van buiten de branche die franchisenemer willen worden”, legt Zandvliet uit. “Met bestaande chauffeurs komen we betrekkelijk weinig in contact. We zijn pas dit jaar met het franchisemodel gestart, dus wellicht weten de meesten niet dat dit een mogelijkheid is. Maar de taximarkt gaat steeds meer de kant van elektrisch rijden op, dat heeft echt de toekomst.”

Opstapmarkt

 Taxi Electric is zelf één van de TTO’s die in Amsterdam zijn diensten op de straattaximarkt mag aanbieden. Maar veel chauffeurs zijn niet bij een TTO aangesloten. Voor veel goede chauffeurs zijn de mogelijkheden in de taximarkt op dit moment te beperkt, vindt Ruud Zandvliet. De oplossing: “Een gratis TTO oprichten voor goede chauffeurs. Want waarom zou een chauffeur die kwaliteit levert moeten betalen om in Amsterdam te mogen rijden?”

Omdat deze chauffeurs nu niet bij een TTO aangesloten zijn, beperkt dat volgens Zandvliet hun mogelijkheden. Bij een nieuwe TTO hebben zowel de chauffeurs als Taxi Electric baat. “Als je bij een TTO bent aangesloten, mag je immers op de opstapmarkt actief zijn. De komende vijf jaar zullen er allerlei nieuwe bestelsystemen ontstaan waar je eveneens alleen in meekunt als je bij een platform bent aangesloten, en wij willen graag dat platform zijn.”

Infrastructuur

Het is niet zo dat Taxi Electric met het oog op deze TTO het wiel opnieuw moet uitvinden. Ruud Zandvliet noemt bijvoorbeeld Karhoo, een Engelse app die mensen in staat stelt taxileveranciers met elkaar te vergelijken zoals ze dat op Booking.com met hotels kunnen doen. “Wij investeren als Taxi Electric in een infrastructuur waarmee we op al dat soort systemen kunnen worden aangesloten. Waarom zou ik chauffeurs die gewoon goede service willen verlenen niet de mogelijkheid geven om daar in mee te gaan? Daar hebben wij als Taxi Electric ook baat bij, want we leren goede chauffeurs kennen die op termijn elektrisch zullen gaan rijden. Uiteindelijk worden we hier allemaal beter van.”

Tegelijk valt er ook in de directe bedrijfsvoering een voordeel te behalen, zo geeft Zandvliet aan. “Wij hebben veel werk, en diverse klanten vragen of we niet meer voor ze kunnen doen. Die ritten kunnen we ook aan deze groep chauffeurs geven, in ruil voor een kleine commissie. Want op prijs willen we niet gaan concurreren met Uber, maar op commissie kunnen we dat natuurlijk wel doen. Bovendien weten we wat we aan deze chauffeurs hebben en kunnen we er op vertrouwen dat ze ritten naar behoren zullen uitvoeren.”

Alternatief bieden

Gezien de criteria die er worden gesteld zijn voor deze TTO minstens honderd chauffeurs vereist. Die moeten dus kwaliteit leveren. Zandvliet verwacht niet dat er alleen chauffeurs van elektrische taxi’s instappen, al is het wel prettig als de overstap naar een duurzamere variant van taxivervoer in het persoonlijke toekomstbeeld van de chauffeur in kwestie past. 

 “De taximarkt gaat een bepaalde kant op, waarvan wij niet denken dat het de juiste is”, licht Zandvliet toe. “Het onderliggende idee is dat we gaan samenwerken, want alleen dan kunnen we een echt alternatief bieden voor de ontwikkelingen die nu in de taximarkt plaatsvinden. Dat is een maatschappelijke uitdaging, en dus is het voor Taxi Electric logisch om daar een rol in te willen spelen.”

Vincent Krabbendam

Woon de workshop van Ruud Zandvliet bij tijdens Taxi Expo 2016 op 12 en 13 oktober in Expo Houten. Schrijf je nu in

taxiexpobanner

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia op het gebied van mobiliteit.

2 reacties op “Taxi Electric zet in op groei franchisenemers”

Taxi Lichtstad|04.09.16|16:54

Klinkt interessant, ben benieuwd of ze ook interesse hebben in Eindhoven.

Rodney Barten|06.09.16|12:23

Oftewel: De franchiser mag gratis rijden om reclame te maken voor Taxi Electric, ik vraag me af welke auto ze meekrijgen? De Tesla of de Leaf? Omdat Taxi Electric nog niet voldoende werk heeft om de franchiser aan het werk te houden mogen ze ook eigen werk rijden. Dit is een relatief goedkope en risicoloze oplossing om geen personeel aan te hoeven nemen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.