failliet, leeg pand, faillissement

Wat te doen bij een dreigend faillissement?

Elk faillissement is weer anders, maar er zijn toch de nodige algemene dingen over te zeggen. Tegelijk vraagt een bankroet in de taxibranche weer om aandacht voor specifieke zaken. Maar het is hoe dan ook belangrijk om te beseffen dat er leven is na het faillissement. Dat zal blijken uit de workshop die Daan Schalken verzorgt tijdens Taxi Expo 2016.

Daan Schalken is advocaat bij Bogaerts & Groenen. Hij treedt regelmatig op als curator en heeft de veel ervaring met faillissementen in de automative sector. Hij was betrokken bij diverse afwikkelingen van faillissementen van taxibedrijven. “Er vinden nog steeds veel faillissementen plaats in de taxibranche en sectoren daar omheen. Ik zal eerst uitleggen wat een faillissement eigenlijk is, hoe het in zijn werk gaat en wat je er als ondernemer mee of tegen kunt doen. Niet alleen als het jezelf overkomt, maar ook als een klant of leverancier er mee te maken krijgt. Wat kun je dan doen om je eigen bedrijf veilig te stellen?”

Taxibedrijf in problemen

Natuurlijk kan ook de eigen onderneming in de problemen komen. Schalken zal uitleggen wat in dat geval de rol van de bestuurder is. “Een deel van mijn verhaal gaat over de algemene aspecten van een faillissement, maar veel van wat ik vertel zal ik zo veel mogelijk toespitsen op de taxibranche. Want het brengt weer specifieke aandachtspunten met zich mee als een taxibedrijf in de problemen komt. De boodschap die ik wil meegeven is dat een faillissement niet meteen het einde van alles betekent, dat er ook daarna nog mogelijkheden bestaan voor bedrijven.”

Want lang niet alle faillissementen eindigen in een boedelveiling teneinde nog zoveel mogelijk geld voor de schuldeisers op te halen. Niet zelden komt het van een doorstart, al moet het bedrijf in kwestie daar dan meestal wel voor afslanken. Ook de verkoop van delen van het bedrijf of de activiteiten is soms mogelijk, zodat in elk geval een deel van het bedrijf blijft bestaan.

Leven na faillissement

Zoals gezegd zal Schalken ook ingaan op waar een taxibedrijf zoal rekening mee moet houden bij een bankroet. “Je krijgt te maken met opdrachtgevers, leveranciers en concurrenten, daar zul je op een bepaalde manier mee om moeten gaan. Maar hoe het ook verloopt: er is leven na het faillissement, en ik wil de deelnemers aan mijn workshop graag meegeven hoe ze daar het beste mee om kunnen gaan – zowel bij een eigen faillissement als bij dat van een bedrijf of partij waarmee samengewerkt wordt.”

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro en hoofdredacteur Personenvervoer & Verkeer bij ProMedia.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.