inspectie, ILT, auto

Zo gaat een BCT-controle door ILT in zijn werk

Er wordt veel gesproken over controles op aanwezigheid en juist gebruik van de boordcomputer taxi, maar er blijken toch nog veel vragen over dit onderwerp te zijn in de branche. Bezoekers aan Taxi Expo 2016 komen alles te weten over hoe zo’n BCT-controle door ILT in zijn werk gaat, en zij kunnen ook al hun vragen over dit onderwerp aan de inspectiedienst stellen.

De presentatie zal worden verzorgd door Paul Verstraten, senior-inspecteur en vakgroepcoördinator Handhaving Personenvervoer bij de Inspectie Leefomgeving en Transport. Hij geeft onder meer uitleg over de wijze van handhaving op de BCT door ILT vanaf oktober 2016. Ook komen aandachtspunten voor het BCT-gebruik door taxichauffeurs aan bod, want onjuist gebruik kan tot sancties leiden.

Rijden op BSN-nummer

Verstraeten zal ook toelichten hoe je het beste kunt handelen bij problemen rondom het gebruik van de BCT 2.0. Hij vertelt hoe een controle in zijn werk gaat en geeft antwoord op de meest gestelde vragen over dit onderwerp, zoals rijden op BSN-nummer, vergissingen in bediening BCT en meer. Ook schetst Verstraeten een beeld van hoe ILT in de toekomst taxi’s gaat controleren.

“ILT gaat in haar workshop wat dieper in op onder de huidige uitrol van de software versie 2.0. We geven aan op welke wijze ILT omgaat met mogelijke knelpunten rondom het gebruik van BCT 2.0, zoals BCT-kaarten, taxameters, printers, et cetera. Ook geven we inzicht in het gebruik van BSN-nummer bij het inloggen. Dit betreft een veel voorkomende vraag waarover een hoop misverstanden over bestaan”, legt Verstraeten uit.

Verantwoordelijkheid taxichauffeur

“Iedereen die dagelijks met de BCT te maken heeft vanuit diens bedrijf of beroep kan wat van deze presentatie opsteken. Niet alleen gaat de Inspectie in op vragen vanuit de branche, het is belangrijk om als taxichauffeur en taxiondernemer op de hoogte te zijn van de regelgeving en het juiste gebruik van de BCT. Het is goed om te weten wat er van je verwacht wordt en waarvoor je als ondernemer of chauffeur verantwoordelijk bent.”

Paul Verstraeten verzorgt zijn workshop op donderdag 13 oktober van 11.00 tot 11.45 uur, in zaal 1 van Taxi Expo in Expo Houten. Bekijk het volledige programma en meld je aan als deelnemer.

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia op het gebied van mobiliteit.

19 reacties op “Zo gaat een BCT-controle door ILT in zijn werk”

jasperwillem|06.10.16|16:39

Misschien kan Taxi pro een video maken van de presentatie, zodat alle chauffeurs in het land ervan kunnen leren?

Reijer Vos|06.10.16|20:26

Reijer Vos, namens EcoTactie uit Schagen
dit is een zeer goede suggestie die hopelijk wordt overgenomen en uitgevoerd door Taxi Pro

Max Willemsma|07.10.16|11:16

Uitstekend idee om een video van deze presentatie online te zetten. Naar mijn bescheiden mening zou het nóg beter zijn, als het zó’n belangrijke informatievoorziening is, dat er een videopresentatie zou komen vanuit ILT en deze op de websites van ILT, TaxiPro en bijvoorbeeld Cabman te zetten. De presentatie op Taxi Expo zou daarvoor als basis kunnen dienen, zodat relevante vragen meegenomen kunnen worden. Ik ben nl. bang dat een video van de workshop rommelig en onduidelijk zal zijn.

Duco Douwstra|11.10.16|12:58

Dat de ILT gaat uitleggen wat het nutteloze nut is van de veroorzaker van al het leed “DE DIGITALE HANDTEKENING”In het blad personenvervoer van Febr.2006 zegt Heleen Mosselman van de IVW “BCT binnen 2 jaar in de Taxi”Dat was dus nog voor de Smartphone revolutie.En als de ILT uiteindelijk de BCT wel betrouwbaar uit kan lezen,wat gaan ze dan doen met die gigantische hooiberg aan data?De rij-en rusttijden controleren?Dat is revolutionair zeg!En schamen zich nog steeds niet?Misdadigers ook niet.

Paul Dijkhuizen|15.10.16|03:46

Tijdens de workshop bleek dat er zowel bij de ILT als bij de BCT, ook na de update, nogal wat ‘storingen’ zich voordoen. Voor een goede controle zouden deze storingen eerst opgelost dienen te worden, het gaat hier om handhaving, met torenhoge boetes. Vreemd om van iemand te eisen dat hij alles op orde heeft als de inspecterende instantie dat zelf nog niet heeft. Het is goed om als inspectiedienst te weten wat er van je verwacht wordt en waarvoor je als controleur verantwoordelijk bent!

Rex Urban|15.10.16|10:28

ILT kon niet weerleggen dat de opgeslagen data in de BCT onbetrouwbaar of onvolledig is.
De BCT voldoet aan geen enkel uitgangspunt.
Dat hadden de toehoorders in de zaal graag uitgelegd gekregen.
Er werd niets verteld over de problemen met Kiwa kaarten na de laatste update die Kiwa samen met ILT in kaart brengt.
De integriteit en onafhankelijkheid van ILT is in het geding.
De verantwoordelijken voor dit bct drama aanspreken, I&M en fabrikanten!
Niet de Taxi branche, wat erg onfatsoenlijk is.

Peter Vriens|15.10.16|16:25

De uitleg van ILT was op 1 punt duidelijk, namelijk dat de opgeslagen BCT data gegevens niet betrouwbaar kunnen zijn, aldus Verstraeten.
Wanneer je bij een controle een goede smoes kan uitleggen aan de inspecteur waarom je de ondeugdelijke update 2.0 niet in je boordcomputer hebt is er minder kans op een bekeuring,aldus ILT.
Waarom bekeuren voor een inferieur product?
Dat kan de bedoeling van deze wet niet zijn.
Een ILT controle uitleg van geen enkele waarde gelijk de BCT.

Ton van Dalfsen|16.10.16|18:07

Ik heb geen updates laten uitvoeren. Ga met goed vertrouwen naar de rechter als ze een PV geven.

Rex Urban|17.10.16|10:25

In 2004/2005 zijn in Lelystad op het proefterrein van de RDW 3 problemen vastgesteld door het NMI.
1, Rijpulsen uit het canbus systeem van een aantal geteste taxi’s zijn bij lage snelheid te zwak.
2 ,Taxi’s met een “actief” ABS systeem geven ook bij stilstand pulsen af.
3, pulsen zijn ongeschikt.
Hierdoor is achteraf niet onomstotelijk vast te stellen of de taxi daadwerkelijk heeft stil gestaan of gereden.
Gps is te onnauwkeurig.
Opgeslagen data in BCT IS ONBETROUWBAAR!

Rodney Barten|17.10.16|11:59

Ik heb wel de updates laten uitvoeren, geen enkele storing tot nu toe. Tot nu toe ook nog geen enkele inspectie gehad.

Ton van Dalfsen|17.10.16|21:03

@Rodney, Blijkt dat bij de TAXiTRONiC gecombineerd met een Hale meter storingen kunnen zijn. Heb van 1 collega al gehoord dat hij dat heeft.

Ton van Dalfsen|17.10.16|21:06

Er zijn al diverse zzp-ers die op geel zijn gaan rijden. Zolang je maar niet op een standplaats hoeft te staan! Die ZZP-ers hebben vaste klanten met prijsafspraken. Zij omzeilen daardoor de BCT plicht.

Ton van Dalfsen|17.10.16|21:08

@ Rex, Ik heb ook vaak de melding GPS buiten bereik. Dus hij is niet nauwkeurig.

Rodney Barten|18.10.16|09:40

@ Ton: Als die ZZP-ers op geel zijn gaan rijden omzeilen zij niet alleen de BCT verplichting, zij mogen zichzelf geen taxichauffeur meer noemen. Houden deze collega’s nog wel een boekhouding bij onder de noemer chauffeursdiensten? Of gaat alles in eens in het zwarte circuit?

Ruben Brandenburg|18.10.16|13:33

melding gps buiten bereik geeft hij bij mij daaglijks, aan rij rustig plusminus 70 km door de Schiphol tunnel en raak is het, geen bereik en geen data opslag meer dus dus niet nauwkeurig meer iedere dag wel twee keer.
bct al meerdere keren na laten kijken niks met dat ding aan de hand ligt gewoon aan de ontvangst van dat ding in tunnel.
ook met mensen van cabman in de tunnel laten rijden, zitten met handen in hun haar voor een oplossing die er niet is.
ik maak me niet meer druk hierom.

Ton van Dalfsen|18.10.16|20:03

@ Rodney, Ik ken iemand die gewoon zijn vergunning heeft met alles er op en er aan. Het enige wat hij niet heeft gedaan is de kenteken platen van geel naar blauw op de auto te verwisselen. Voor de rest is het een gewone taxi maar hij doet alleen maar contract vervoer. Hij is daardoor niet herkenbaar als taxi.

Ton van Dalfsen|18.10.16|20:07

Ook zijn er ZZP-ers die helemaal geen taxivergunning hebben en hun eigen verhuren als Auto met chauffeur aan bedrijven. Ze hebben geen BPM aftrek en zitten in de 21% BTW. En betalen gewoon wegenbelasting. Daar zijn hun prijzen ook naar. En legaal ingeschreven bij KvK

Taxi Volendam|19.10.16|09:55

Het bericht waarin staat: aanpassen bct nauwkeurigheid van 2% naar 4%, om het bct problemen op te lossen is kennelijk gewist.
Mijn reactie hierop is deze:
Wanneer dit gedaan is in je bct spreken we over sjoemel software.
( Daar zit de bct vol mee)
Het werkelijke nauwkeurigheidsprobleem is er niet mee opgelost.
De inbouwbedrijven mogen hun eigen “eigen vlees” keuren waardoor ze kunnen sjoemelen.
Zullen we de slager zijn eigen weegschaal laten ijken, of toch liever overlaten aan het NMI ?

Ton van Dalfsen|19.10.16|10:48

@ Ruben, Bij mij niet alleen met de schipholtunnel. Ook gewoon onderweg zonder een tunnel gepasseerd te zijn. De BCT is erg onbetrouwbaar met deze buiten bereik GPS meldingen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.