Taxi Expo 2016

Eerste dag Taxi Expo 2016 succesvol verlopen

De eerste dag van Taxi Expo 2016 is goed verlopen. De meer dan vijftig exposanten kregen volop aandacht van belangstellende bezoekers uit de taxibranche, en de verschillende workshops werden gericht bezocht. Wie er op woensdag niet bij kon zijn, kan op donderdag 13 oktober ook nog van 10.00 tot 18.00 uur in Expo Houten terecht.

Op de eerste dag van Taxi Expo 2016 vond ook het Nationaal Congres Contractvervoer plaats. In diverse lezingen werd de stand van zaken in het land van taxi-aanbestedingen geschetst. Zo komt er een Aanbestedingsinstituut Mobiliteit dat aanbestedingen gaat toetsen, meldde Bertho Eckhardt van KNV Taxi. Het is één van de manieren die moet bijdragen aan een gelijker speelveld in de aanbestedingen voor contractvervoer.

Anders aanbesteden

Michiel Wildschut van Transdev Nederland sprak over vraaggestuurde mobiliteit en hoe een groot vervoersbedrijf daar mee om kan gaan. Namens de gemeenten Beverwijk en Den Haag werd uitgelegd hoe zij werk maken van het streven om meer gebruikers van het wmo-vervoer de overstap naar het openbaar vervoer te laten maken. Avan is het nieuwe systeem voor doelgroepenvervoer voor negentien gemeenten in de regio Arnhem-Nijmegen. Eric Reintjes vertelde over de totstandkoming van dit systeem, waarbij hij eerlijk aangaf dat de start niet vlekkeloos was en wat andere opdrachtgevers hier van kunnen leren.

Best value procurement is geen nieuwe manier van aanbesteden, maar in het contractvervoer is het nog geen gemeengoed. Namens de gemeente Hoorn werd uitgelegd hoe zeven West-Friese gemeenten de BVP-werkwijze toepasten in de aanbesteding van hun doelgroepenvervoer. Advocaat aanbestedingsrecht Joost van de Wetering gaf de kleine 200 aanwezigen middels enkele voorbeelden uit de praktijk een juridische update. Het congres werd afgesloten met een paneldiscussie, waarbij het publiek volop inbreng had.

Workshops dag twee

Op de beursvloer zelf waren gedurende de hele dag bezoekers voor de meer dan vijftig exposanten te vinden. Aanvullend werden diverse workshops gegeven over onderwerpen als hoe om te gaan met faillissementen, de weg naar mobility as a service, ziekteverzuim van werknemers, en pijnpunten in payrolling.

Taxi Expo 2016 is een unieke editie, want voor het eerst duurt het evenement twee dagen. Dat is goed nieuws voor wie er op woensdag niet bij kon zijn, want morgen is de beurs wederom van 10.00 tot 18.00 uur te bezoeken. En ook dan zijn er diverse workshops te bezoeken. Het programma is als volgt:

Donderdag 13 oktober

•11:00 uur – Boordcomputer Taxi-controles door ILT

•12:00 uur – Gebruik Boordcomputer Taxi bij cao-controles

•12:00 uur – Praktische informatie over faillissementen

•13:00 uur – Elektrische taxi’s Taxi Electric

•14:00 uur – Taxiverordening gemeente Den Bosch

•15:00 uur – De vloek van de winnende taxi bij aanbestedingen

•15:00 uur – Taxi-apps in de taxibranche

Dus meld je aan en kom ook naar Expo Houten voor dag twee van Taxi Expo 2016.

Taxi Expo 2016

Taxi Expo 2016

Taxi Expo 2016

Onderwerpen: ,

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia op het gebied van mobiliteit.

7 reacties op “Eerste dag Taxi Expo 2016 succesvol verlopen”

Peter Vriens|13.10.16|18:52

Boordcomputer Taxi-controles, uitleg door ILT bezocht.
Uitleg liet veel aan duidelijkheid te wensen over.
Een ding werd wel duidelijk ondanks minder goed geluid achter in de zaal:
Door veel fouten in de Bct en verkeerde bediening chauffeur die niet te herstellen zijn blijft het noodzakelijk rittenstaten te gebruiken om gegevens daarop te gebruiken voor je huidige administratie en bekeuringen te weerleggen of te voorkomen.
Pas handhaven als BCT goed werkt lijkt me een goede suggestie VVD.

Duco Douwstra|14.10.16|13:56

Nadat de Paul van Straten (ILT) zijn inleidend gesprek had gehouden,mochten er vragen worden gesteld.Op de vraag of hij nut en noodzaak van de BCT uit kon leggen,antwoordde hij,”ik ken jou argumenten,daar ga ik verder niet op in”na nog een aantal vragen te hebben ontweken,ging de heer van Straten door met zijn uitleg.Het ene BCT probleem na het andere werd behandeld en uitgelegd hoe te handelen bij een groot aantal uiteenlopende stroringen enz.

Duco Douwstra|14.10.16|15:15

Paul is natuurlijk alleen maar de boodschapper en verder niet aansprakelijk voor dit drama dossier.Wel gaf hij duidelijk te kennen dat de rij en rusttijden,vooral voor Zzp-ers moeilijk of zelfs onmogelijk betrouwbaar door de BCT geregistreerd kunnen worden.Maar dat geld natuurlijk hetzelfde voor de loondienstchauffeurs,maar daar controleert de werkgever natuurlijk zelf wel op.Daarmee alleen al is het nutteloze van dit complexe project afdoende aangetoond,de belasting distantieert zich hiervan.

Paul Dijkhuizen|14.10.16|18:16

Uit de antwoorden van de ILT bleek inderdaad dat er nog veel fouten zitten in de BCT, maar dat daar aan gewerkt wordt, helaas geen antwoord op mijn vraag of dat dan update 3.0 zou worden en wie er dit keer voor de kosten op zou moeten draaien. Wel werd door de ILT toegegeven dat de update 2.0 nodig was vanwege de door de overheid gestelde parameters in de oorspronkelijke opdracht voor de BCT. Bij storingen etc. dient de taxiondernemer aan te tonen maatregelen daartegen te hebben genomen, wereld

Paul Dijkhuizen|14.10.16|18:20

op zijn kop… Presentatie SFT zo mogelijk nog vreemder, niet alleen mogen zij het BSN-nummer niet aflezen uit de BCT, maar moeten er via vergelijking met de loonstroken maar achter zien te komen welke gegevens bij welke BSN-nummers horen. Regels omtrent rusttijden blijken ‘variabel’ te zijn naar inzicht van de SFT en op mijn vraag wat nu precies verstaan wordt onder ‘pauze’ moest men zelfs het antwoord schuldig blijven, te gek om los te lopen, deze mensen moeten ons dus controleren!

Paul Dijkhuizen|14.10.16|18:38

Volgens ons (Stichting Taxibelangen Nederland) wordt het hoog tijd om een commissie in het leven te roepen (met daarin branche vertegenwoordigers, belastingdienst, ILT, SFT, ROVER etc.)die gaat onderzoeken hoe we deze malaise kunnen oplossen, eventueel nieuwe wetgeving. Bij thuiskomst bereikte mij ook het nieuws dat ‘snorren’ wordt toegestaan, mits landelijk geregeld (ANWB), onder toezicht van de gemeente, en niet te duur, en dat de KNV daar dan geen enkel probleem mee heeft.

Duco Douwstra|20.10.16|19:02

Er valt helemaal niks meer te onderzoeken Paul,de afgelopen jaren is duidelijk aangetoond dat Rex en ik vanaf dag 1 gelijk hebben gehad.Uit de presentatie van de ILT en SFT tijdens de TaxiExpo is voor goede verstaanders duidelijk uitgelegd dat de rij en rusttijden met de BCT nooit betrouwbaar gecontroleerd kunnen worden.Dus wat wil je nog oplossen? Ook kon de ILT geen antwoord geven op mijn eenvoudige vraag “wat is het nut en waar dient de BCT voor”Dus stoppen is de enige oplossing.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.