Taxi Electric, Tesla, elektrische taxi, taxichauffeur, Schiphol, Amsterdam

Ook buiten Amsterdam genoeg groeimogelijkheden voor Taxi Electric

Bij Taxi Electric doen ze alles graag net even anders dan anderen. Toen oprichters Ruud Zandvliet en Edvard Hendriksen vijf jaar geleden een nieuw duurzaam taxibedrijf wilden starten op de al overvolle markt in Amsterdam en ook nog eens honderd procent elektrisch, was dat een behoorlijke uitdaging. In het eerste lustrumjaar blikt Zandvliet tevreden terug. “We wilden bewijzen dat het kan. Daar zijn we in geslaagd. We groeien hard en hebben een gezonde marge.” Voorzichtig kijkt het bedrijf ook al naar uitbreiding in andere steden.

Hoewel duurzaam ondernemen een belangrijk onderdeel van de bedrijfsfilosofie is, speelt dat voor de klanten geen doorslaggevende rol, vertelt Zandvliet tijdens Taxi Expo 2016. Het is hooguit wat makkelijker om bij grote potentiële opdrachtgevers aan tafel te komen, maar uiteindelijk gaat het om het leveren van kwaliteit. Daar heeft het bedrijf zijn klanten op uitgezocht. “We richten ons op de zakelijke markt, hotels en particulieren. Kortom, segmenten die kwaliteit waarderen.” Zo’n 95 procent van de ritten komt via de eigen centrale binnen. Maar een klein deel betreft straattaxiritten. “We hebben een divers klantportfolio. Daardoor hebben we een fatsoenlijke onderhandelingspositie tegenover onze klanten.

Vijftigplussers

Dat Taxi Electric de chauffeurs in loondienst (ongeveer zestig werknemers) en de twintig tot vijfentwintig franchisenemers zo veel mogelijk bij het bedrijf probeert te betrekken is volgens Zandvliet één van de andere succesfactoren. “We ondernemen samen met onze chauffeurs.” Dat personeel werft het bedrijf actief onder vijftigplussers. Ook dat hoort bij duurzaam ondernemen, vinden ze bij Taxi Electric, net als rijden op groene stroom.

Terwijl vijf jaar geleden elektrisch rijden wel een uitdaging was voor een taxi-onderneming, is dat vandaag de dag allemaal niet meer zo ingewikkeld, vindt Zandvliet. “Met een Tesla rijd je zo naar Brussel, hoewel dat niet zo vaak voorkomt. “Veel ritten gaan niet verder dan Schiphol.” De actieradius van de Tesla’s waar Taxi Electric in rijdt (tien taxi’s) is 350 kilometer, die van de Nissan Leafs (vijfendertig taxi’s) 150 kilometer. Zandvliet: “Aanzienlijk minder dan de fabrikant belooft, maar genoeg.” Over de betrouwbaarheid van de auto’s heeft hij niets te klagen. “Ze zijn bizar betrouwbaar. We staan vaker met een lekke band dan met een lege accu.

Samenwerking

Hij verwacht een grote opkomst van de elektrische taxi. Dat betekent niet dat Taxi Electric zich dan niet meer kan onderscheiden. Zandvliet ziet genoeg groeimogelijkheden, ook buiten Amsterdam. Daarvoor is samenwerking de meest aangewezen weg. Het bedrijf heeft verschillende partners in gedachten: franchisenemers, onderaannemers, taxibedrijven die de overstap naar elektrisch rijden willen maken of taxibedrijven die willen werken met elektrische onderaannemers. Ook zoekt het bedrijf nog naar nieuwe chauffeurs in loondienst, “want we groeien nog steeds”.

Zandvliet: “We hebben niet de nadrukkelijke ambitie om de grootste te worden, maar we kijken wel naar andere steden of landen.” Concrete steden waar Taxi Electric belangstelling voor heeft zijn onder meer Eindhoven en Brussel. Actief worden in die steden zou volgens Zandvliet onder meer kunnen door de overname van een bestaand taxibedrijf en daar de Taxi Electric-formule introduceren, maar ook andere vormen zijn denkbaar. De vorm is voor hem niet het belangrijkste. “Ons doel is meer elektrisch, een goede service en een goede tijd met elkaar hebben.”

Auteur: Yvonne Ton

3 reacties op “Ook buiten Amsterdam genoeg groeimogelijkheden voor Taxi Electric”

Raoul Renique|22.10.16|06:34

waarom geef je gratis autos weg? hmmm, misschien omdat je bij verhuur subsidies moet terugbetalen?

Ton van Dalfsen|22.10.16|08:18

@ Raoul, Was het niet zo dat Taxi Electric gesponsord wordt door Postcodeloterij? Zo kan ik het ook!

Raoul Renique|22.10.16|18:54

idd, en als ‘bestemd voor eigen gebruik’ betekenis heeft, dan kennelijk, of vooringenomen wij; wellicht, niet met een stekker.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.