Google Maps, Uber, 99Taxi, taxi-app

Het kan nog alle kanten op met taxi-apps in Nederland

Foto: screenshot Google Blog post

Het gebruik van apps om taxiritten binnen te halen hangt sterk af van de beschikbaarheid ervan, maar veel mensen in de branche zien gewoon geen brood in diezelfde apps. En Uber zal wel blijven, maar er is nog ruimte voor andere taxi-apps. Dat zijn enkele conclusies uit de TaxiPro-enquête naar taxi-apps.

Deze enquête is uitgezet om in kaart te brengen hoe de Nederlandse taxibranche over taxi-apps denkt. Welke apps gebruiken zij zoal om ritten mee binnen te halen? Hoe ervaren ze dat gebruik? En wordt er ook nog wat mee verdiend? De resultaten werden gepresenteerd en toegelicht tijdens Taxi Expo 2016.

De enquête is verzonden naar de ruim 10.000 lezers van de TaxiPro-nieuwsbrief. Van hen gaven ruim 1.300 aan bereid te zijn onze enquete in te vullen. Het onderzoek is echter toegespitst op de taxi-ondernemers mét en zonder personeel. Zij kunnen namelijk iets zeggen over het aantal ritten en de verdiensten die met taxi-apps gemoeid zijn. Uiteindelijk beantwoordden een kleine 500 taxi-ondernemers onze vragen: 340 zzp’ers en 152 eigenaren, managers en directeuren van taxibedrijven met personeel.

Het merendeel van de mensen die hebben gereageerd is in grootstedelijke gebieden actief is, en dat kan bijna geen toeval zijn. Apps vaak eerst in Amsterdam en Rotterdam uitgerold, voordat eventueel andere gebieden aan de beurt komen. Wie geld wil verdienen aan zijn nieuwe taxi-app, maakt daar de beste kans op in dichtbevolkte gebieden waar ook nog eens veel toeristen op afkomen. De keerzijde van die medaille is dat veel apps buiten die paar grote steden niet beschikbaar zijn, of in elk geval nóg niet.

Taxi-apps niet beschikbaar

68,34 procent, ofwel 326 ondervraagden gebruiken geen taxi-apps. De overige 31,66 procent maakt dus wel gebruik van één of meer taxi-apps om werk te scoren. Over die groep later meer. Waarom gebruikt het merendeel anno 2016 geen taxi-apps? Voor een grote groep van bijna 30 procent geldt: er zijn geen taxi-apps beschikbaar in hun regio. 11,5 procent gelooft gewoon niet in apps, en een even grote groep heeft zich er wel eens aan gewaagd om vervolgens te concluderen dat het onvoldoende rendabel was om op deze manier te werken. Een kleine groep, 2,5 procent, heeft ervaren dat de app of apps van hun keuze technisch niet goed werkte. En 15,3 procent is niet bereid de commissie die met het gebruik van apps gepaard gaat af te dragen.

Veel mensen geven ook andere redenen op om niet met apps te werken: nooit van gehoord, nog niet in verdiept, men heeft al voldoende werk of denkt juist geen werk te kunnen vinden via de apps. Ruim de helft van de mensen die nu geen taxi-app gebruiken, wil dat in de toekomst wel gaan doen. 42,5 procent is dat echter niet van plan.

Tevreden over taxi-apps

De groep die wel taxi-apps gebruikt, zo’n 150 taxi-ondernemers met en zonder personeel, is gevraagd welke apps zij dan gebruiken. Daarbij waren meerdere antwoorden mogelijk. Bijna 41 procent van de respondenten werkt met Uber. De grootste groep daarachter, 23,5 procent, rijdt met een app die in de enquete niet als voorbeeld werd genoemd. Ook veel genoemd werden UGo, eCab, Taxiboeken, Blacklane, PickmeUp, TCA en RTC.

Is men tevreden over de apps waarmee men ritten binnenhaalt? Best wel, zo blijkt uit het onderzoek. De bediening en het gebruiksgemak voor de chauffeur zelf krijgt gemiddeld een 8,2, voor de klant is dat een tiende lager. Het aantal ritten dat er op de apps binnenkomt wordt met een 7,4 beloond, de naamsbekendheid onder klanten met een 7,3. Het hoogste cijfer, een 8,5, is er voor de administratieve afhandeling van de rit. Het laagste cijfer is er voor de commissie per rit: die krijgt gemiddeld een 6,6 van de taxichauffeurs.

Deel van de omzet

Het aantal ritten dat men via de apps binnenhaalt varieert. Gemiddeld zijn dat er per dag voor de meeste ondervraagden 2 tot 5 of 6 tot 10. Een kleine 20 procent scoort 11 tot 20 ritten per dag via de app, bijna 6 procent zelfs meer dan dat. 11,5 procent komt tot een rit per dag en voor 14 procent geldt: ik gebruik de app wel, maar haal er zelden tot nooit werk uit.

Voor de meeste chauffeurs is de omzet via de app een bescheiden deel van de totale omzet. 9 procent lijkt vrijwel zijn gehele omzet via taxi-apps te realiseren, en voor nog eens 15 procent is dat het merendeel van de omzet. Een iets kleinere groep pakt er een kwart tot de helft van de omzet mee, terwijl 16,5 procent van 10 tot 25 procent van de omzet spreekt. Voor bijna 47 procent van de respondenten geldt dat zij minder dan 10 procent van hun omzet via taxi-apps realiseren.

De grootste groep, bijna 40 procent, betaalt een vaste prijs per rit of werkt met een eigen app. Nog eens 40 procent betaalt gemiddeld per rit 1 tot 5 euro, met 2 tot 3 euro als meest genoemde bedrag. 9 procent is 5 tot 10 euro commissie per rit kwijt en 3,3 procent zelfs meer dan 10 euro.

Uber blijft

Over de stelling dat er uiteindelijk maar twee apps zullen overblijven waren de meningen sterk verdeeld. Maar liefst 77 mensen waren bereid hun reactie op deze stelling toe te lichten. Sommigen denken dat er straks wel 20 verschillende apps om de gunst van de consument zullen strijden. De meeste mensen denken dat Uber zal blijven, al geven diverse mensen ook aan daar niet blij mee te zijn. Wel hoopt een flinke groep dat naast Uber een Nederlandse app een plek zal veroveren. Maar de volgende Uber kan zich ook wel eens aandienen, misschien wel ten koste van de huidige hoofdrolspeler.

Geen enkel aspect van de apps krijgt een onvoldoende, maar de commissies mogen wel iets meer in het voordeel van de chauffeurs uitvallen. Wie één app gebruikt, gebruikt er doorgaans meer. Maar er is dus ook een aanzienlijke groep die geen taxi-apps gebruikt en dat ook niet zal gaan doen: men gelooft er niet zo in of heeft er geen behoefte aan. Maar het niet gebruiken van taxi-apps is ook een kwestie van onbeschikbaarheid.

De markt voor taxi-apps is nog jong en zal zich blijven ontwikkelen. In welke richting, daar zijn de meningen over verdeeld. Uber is volgens de meesten een speler die zal blijven, maar er is ruimte voor nog zo’n partij.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Het kan nog alle kanten op met taxi-apps in Nederland | TaxiPro
Google Maps, Uber, 99Taxi, taxi-app

Het kan nog alle kanten op met taxi-apps in Nederland

Foto: screenshot Google Blog post

Het gebruik van apps om taxiritten binnen te halen hangt sterk af van de beschikbaarheid ervan, maar veel mensen in de branche zien gewoon geen brood in diezelfde apps. En Uber zal wel blijven, maar er is nog ruimte voor andere taxi-apps. Dat zijn enkele conclusies uit de TaxiPro-enquête naar taxi-apps.

Deze enquête is uitgezet om in kaart te brengen hoe de Nederlandse taxibranche over taxi-apps denkt. Welke apps gebruiken zij zoal om ritten mee binnen te halen? Hoe ervaren ze dat gebruik? En wordt er ook nog wat mee verdiend? De resultaten werden gepresenteerd en toegelicht tijdens Taxi Expo 2016.

De enquête is verzonden naar de ruim 10.000 lezers van de TaxiPro-nieuwsbrief. Van hen gaven ruim 1.300 aan bereid te zijn onze enquete in te vullen. Het onderzoek is echter toegespitst op de taxi-ondernemers mét en zonder personeel. Zij kunnen namelijk iets zeggen over het aantal ritten en de verdiensten die met taxi-apps gemoeid zijn. Uiteindelijk beantwoordden een kleine 500 taxi-ondernemers onze vragen: 340 zzp’ers en 152 eigenaren, managers en directeuren van taxibedrijven met personeel.

Het merendeel van de mensen die hebben gereageerd is in grootstedelijke gebieden actief is, en dat kan bijna geen toeval zijn. Apps vaak eerst in Amsterdam en Rotterdam uitgerold, voordat eventueel andere gebieden aan de beurt komen. Wie geld wil verdienen aan zijn nieuwe taxi-app, maakt daar de beste kans op in dichtbevolkte gebieden waar ook nog eens veel toeristen op afkomen. De keerzijde van die medaille is dat veel apps buiten die paar grote steden niet beschikbaar zijn, of in elk geval nóg niet.

Taxi-apps niet beschikbaar

68,34 procent, ofwel 326 ondervraagden gebruiken geen taxi-apps. De overige 31,66 procent maakt dus wel gebruik van één of meer taxi-apps om werk te scoren. Over die groep later meer. Waarom gebruikt het merendeel anno 2016 geen taxi-apps? Voor een grote groep van bijna 30 procent geldt: er zijn geen taxi-apps beschikbaar in hun regio. 11,5 procent gelooft gewoon niet in apps, en een even grote groep heeft zich er wel eens aan gewaagd om vervolgens te concluderen dat het onvoldoende rendabel was om op deze manier te werken. Een kleine groep, 2,5 procent, heeft ervaren dat de app of apps van hun keuze technisch niet goed werkte. En 15,3 procent is niet bereid de commissie die met het gebruik van apps gepaard gaat af te dragen.

Veel mensen geven ook andere redenen op om niet met apps te werken: nooit van gehoord, nog niet in verdiept, men heeft al voldoende werk of denkt juist geen werk te kunnen vinden via de apps. Ruim de helft van de mensen die nu geen taxi-app gebruiken, wil dat in de toekomst wel gaan doen. 42,5 procent is dat echter niet van plan.

Tevreden over taxi-apps

De groep die wel taxi-apps gebruikt, zo’n 150 taxi-ondernemers met en zonder personeel, is gevraagd welke apps zij dan gebruiken. Daarbij waren meerdere antwoorden mogelijk. Bijna 41 procent van de respondenten werkt met Uber. De grootste groep daarachter, 23,5 procent, rijdt met een app die in de enquete niet als voorbeeld werd genoemd. Ook veel genoemd werden UGo, eCab, Taxiboeken, Blacklane, PickmeUp, TCA en RTC.

Is men tevreden over de apps waarmee men ritten binnenhaalt? Best wel, zo blijkt uit het onderzoek. De bediening en het gebruiksgemak voor de chauffeur zelf krijgt gemiddeld een 8,2, voor de klant is dat een tiende lager. Het aantal ritten dat er op de apps binnenkomt wordt met een 7,4 beloond, de naamsbekendheid onder klanten met een 7,3. Het hoogste cijfer, een 8,5, is er voor de administratieve afhandeling van de rit. Het laagste cijfer is er voor de commissie per rit: die krijgt gemiddeld een 6,6 van de taxichauffeurs.

Deel van de omzet

Het aantal ritten dat men via de apps binnenhaalt varieert. Gemiddeld zijn dat er per dag voor de meeste ondervraagden 2 tot 5 of 6 tot 10. Een kleine 20 procent scoort 11 tot 20 ritten per dag via de app, bijna 6 procent zelfs meer dan dat. 11,5 procent komt tot een rit per dag en voor 14 procent geldt: ik gebruik de app wel, maar haal er zelden tot nooit werk uit.

Voor de meeste chauffeurs is de omzet via de app een bescheiden deel van de totale omzet. 9 procent lijkt vrijwel zijn gehele omzet via taxi-apps te realiseren, en voor nog eens 15 procent is dat het merendeel van de omzet. Een iets kleinere groep pakt er een kwart tot de helft van de omzet mee, terwijl 16,5 procent van 10 tot 25 procent van de omzet spreekt. Voor bijna 47 procent van de respondenten geldt dat zij minder dan 10 procent van hun omzet via taxi-apps realiseren.

De grootste groep, bijna 40 procent, betaalt een vaste prijs per rit of werkt met een eigen app. Nog eens 40 procent betaalt gemiddeld per rit 1 tot 5 euro, met 2 tot 3 euro als meest genoemde bedrag. 9 procent is 5 tot 10 euro commissie per rit kwijt en 3,3 procent zelfs meer dan 10 euro.

Uber blijft

Over de stelling dat er uiteindelijk maar twee apps zullen overblijven waren de meningen sterk verdeeld. Maar liefst 77 mensen waren bereid hun reactie op deze stelling toe te lichten. Sommigen denken dat er straks wel 20 verschillende apps om de gunst van de consument zullen strijden. De meeste mensen denken dat Uber zal blijven, al geven diverse mensen ook aan daar niet blij mee te zijn. Wel hoopt een flinke groep dat naast Uber een Nederlandse app een plek zal veroveren. Maar de volgende Uber kan zich ook wel eens aandienen, misschien wel ten koste van de huidige hoofdrolspeler.

Geen enkel aspect van de apps krijgt een onvoldoende, maar de commissies mogen wel iets meer in het voordeel van de chauffeurs uitvallen. Wie één app gebruikt, gebruikt er doorgaans meer. Maar er is dus ook een aanzienlijke groep die geen taxi-apps gebruikt en dat ook niet zal gaan doen: men gelooft er niet zo in of heeft er geen behoefte aan. Maar het niet gebruiken van taxi-apps is ook een kwestie van onbeschikbaarheid.

De markt voor taxi-apps is nog jong en zal zich blijven ontwikkelen. In welke richting, daar zijn de meningen over verdeeld. Uber is volgens de meesten een speler die zal blijven, maar er is ruimte voor nog zo’n partij.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.