Geld, euro, bijdrage

NEA-index taxivervoer voor 2017 op +0,3 procent

De NEA-index voor taxivervoer komt voor 2017 uit op 0,3%, zo heeft Panteia berekend. De kosten voor 2017 stijgen met 2,1%, maar door een benodigde correctie van -1,8% op de vorig jaar ingeschatte kostenontwikkeling in 2016, komt de NEA-index uit op 0,3%. De belangrijkste reden voor de correctie is het feit dat de brandstofkosten in 2016 flink lager zijn uitgevallen dan vooraf was voorzien.

De NEA-index wordt jaarlijks door Panteia opgesteld in opdracht van Sociaal Fonds Taxi. De raming voor de kostenontwikkeling is gebaseerd op de prognose van het Centraal Planbureau in de Macro Economische Verkenning 2017, het nationaal consumentenprijsindexcijfer (CPI) en door derden verstrekte inlichtingen.

Loonkostenstijging

Van de totale kosten voor taxivervoer is het arbeidsloon de grootste component. In 2015 maakte dit 58,93% van het geheel uit, voor dit jaar werd dat op 59,27% begroot.  Per 1 juli 2016 is een nieuwe cao ingegaan die loopt tot en met 30 juni 2017. Per 1 januari 2017 is er een algemene loonstijging van 1,0% afgesproken. Vanaf 1 juli 2017 is uitgegaan van een contractloonontwikkeling van 1,6%. Gemiddeld is daarmee over 2017 sprake van 1,3 % groei. De transitievergoeding, uit de wet Werk en Zekerheid, heeft naar verwachting een stijging van 0,2% tot gevolg. In totaal komt de loonkostenstijging voor 2017 op 1,5%, aldus Panteia.

Brandstof en verzekering

De kosten die in 2017 waarschijnlijk het hardst zullen groeien, zijn die voor brandstof en verzekeringen. Voor 2017 wordt uitgegaan van een aanpassing van de brandstofkosten met 9,2%. Voor de raming van de dieselprijs is uitgegaan van de ontwikkeling van de olieprijs volgens het Centraal Planbureau en de wettelijk vastgelegde inflatie correctie op de dieselaccijns. Per 1 januari 2016 wordt de accijns op diesel met 0,3% verhoogd. De verzekeringstarieven voor het rijdend materiaal zullen in 2017 naar verwachting groeien met 7,3%, zo blijkt uit de opgave van een representatieve groep verzekeringsmaatschappijen.

NEA index 2017

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro en het tijdschrift Nederlands Vervoer. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia.

2 reacties op “NEA-index taxivervoer voor 2017 op +0,3 procent”

Paul Dijkhuizen|24.11.16|13:23

De geraamde toename van de congestie is 14,4%, door toename van de brandstofkosten zal dit volgens verwachting worden gereduceerd tot ongeveer 4%. Waarom dit niet wordt meegewogen in het overzicht kostenontwikkelingen blijft een raadsel.

peter driessen|01.12.16|18:04

Omdat de meeste tarieven hanteren nog van 10 jaar geleden waarom nog een tarief kaart voeren ook onzin.
Enkele jaren geleden reden we voor 225 euro naar Schiphol Brussel of Düsseldorf
nu is 135 excl. btw heel normaal dus waarom die onzinnige index door voeren dit werkt nog maar alleen voor de straat taxi die de volle meter prijs hanteren met alle gevolgen van dien.
Je moet wel hele goede vaste klanten hebben als je deze index mag door berekenen.
En dat zijn echte vaste klanten.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.