Daklicht

UWV gaat chauffeurs Van der Zanden alsnog betalen

Aan een maandenlange soap over de uitbetaling van achterstallig salaris aan tientallen taxichauffeurs in Helmond lijkt een einde te komen. Het UWV heeft aan verschillende chauffeurs laten weten hen het achterstallige loon te zullen betalen. 

Tientallen taxichauffeurs rijden al jaren voor Taxibedrijf Van der Zanden uit Helmond. Dat deden ze via payrollbedrijf E-Dend, dat eerder dit jaar failliet ging. De chauffeurs bleven rijden en stapten in juni over naar een nieuw payrollbedrijf. Hun salaris over maart, april en mei werd echter tot op heden niet uitbetaald, omdat niet duidelijk was wie hiervoor nu eigenlijk verantwoordelijk is.

Onvolledig en onjuist

Eerst liet het UWV weten dat de chauffeurs over die maanden geen recht hadden op een faillissementsuitkering. Het achterstallige loon zou door het taxibedrijf moeten worden betaald. Enkele chauffeurs probeerden dat via een kort geding voor elkaar te krijgen, maar de rechter wees de claim af. Volgens de rechter was het UWV-onderzoek onvolledig en waren er onjuiste veronderstellingen gedaan.

De doorslag is nu gegeven door een uitspraak van de Hoge Raad. Het UWV stelde dat E-Dend geen allocatiefunctie zou hebben, waarbij vraag en aanbod inzake tijdelijke arbeid bij elkaar worden gebracht. Over die allocatiefunctie van payrollbedrijven is al jaren veel discussie. De Hoge Raad komt tot de conclusie dat er in de wettelijke definitie van de uitzendovereenkomst geen allocatiefunctie is opgenomen. Die functie is dus niet nodig om te kunnen spreken van een uitzendovereenkomst.

Niet in dienst bij taxibedrijf

En dat houdt in dat een payrollovereenkomst een uitzendovereenkomst is, en dus een arbeidsovereenkomst. Bij payrolling hebben ingeleende werknemers dus een arbeidsovereenkomst met het payrollbedrijf. En niet met het bedrijf dat ze inleent. In dit geval waren de chauffeurs dus in dienst bij E-Dend, niet bij Van der Zanden. Omdat hun feitelijke werkgever failliet is gegaan, hebben ze over de maanden maart, april en mei alsnog recht op een faillissementsuitkering.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

UWV gaat chauffeurs Van der Zanden alsnog betalen | TaxiPro
Daklicht

UWV gaat chauffeurs Van der Zanden alsnog betalen

Aan een maandenlange soap over de uitbetaling van achterstallig salaris aan tientallen taxichauffeurs in Helmond lijkt een einde te komen. Het UWV heeft aan verschillende chauffeurs laten weten hen het achterstallige loon te zullen betalen. 

Tientallen taxichauffeurs rijden al jaren voor Taxibedrijf Van der Zanden uit Helmond. Dat deden ze via payrollbedrijf E-Dend, dat eerder dit jaar failliet ging. De chauffeurs bleven rijden en stapten in juni over naar een nieuw payrollbedrijf. Hun salaris over maart, april en mei werd echter tot op heden niet uitbetaald, omdat niet duidelijk was wie hiervoor nu eigenlijk verantwoordelijk is.

Onvolledig en onjuist

Eerst liet het UWV weten dat de chauffeurs over die maanden geen recht hadden op een faillissementsuitkering. Het achterstallige loon zou door het taxibedrijf moeten worden betaald. Enkele chauffeurs probeerden dat via een kort geding voor elkaar te krijgen, maar de rechter wees de claim af. Volgens de rechter was het UWV-onderzoek onvolledig en waren er onjuiste veronderstellingen gedaan.

De doorslag is nu gegeven door een uitspraak van de Hoge Raad. Het UWV stelde dat E-Dend geen allocatiefunctie zou hebben, waarbij vraag en aanbod inzake tijdelijke arbeid bij elkaar worden gebracht. Over die allocatiefunctie van payrollbedrijven is al jaren veel discussie. De Hoge Raad komt tot de conclusie dat er in de wettelijke definitie van de uitzendovereenkomst geen allocatiefunctie is opgenomen. Die functie is dus niet nodig om te kunnen spreken van een uitzendovereenkomst.

Niet in dienst bij taxibedrijf

En dat houdt in dat een payrollovereenkomst een uitzendovereenkomst is, en dus een arbeidsovereenkomst. Bij payrolling hebben ingeleende werknemers dus een arbeidsovereenkomst met het payrollbedrijf. En niet met het bedrijf dat ze inleent. In dit geval waren de chauffeurs dus in dienst bij E-Dend, niet bij Van der Zanden. Omdat hun feitelijke werkgever failliet is gegaan, hebben ze over de maanden maart, april en mei alsnog recht op een faillissementsuitkering.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.