Tribus Arriva

Complete OV-bus biedt kansen voor taxibedrijven

Bron: Tribus

Tribus levert in totaal 25 buurtbussen aan Arriva, die de voertuigen op twee verschillende concessies inzet. Vier rijden er sinds kort in Friesland, zeventien doen dienst in Limburg en de laatste twee voor dat gebied worden momenteel gebouwd. Een deel van het vervoer in de Limburgse concessie wordt met deze bussen door taxibedrijven verzorgd.

De vier bussen in Friesland worden elk op een andere lijn ingezet. Deze zijn verdeeld over het zuidoosten van de provincie. Bij elke zitplaats is een USB-aansluiting aangebracht waarmee mobiele apparaten kunnen worden opgeladen. In de voertuigen is daarnaast Wifi aanwezig. De matrixborden zijn op afstand te bedienen. De bussen die in Friesland rijden zijn niet rolstoeltoegankelijk; die in Limburg wel.

Die laatste groep voertuigen is uitgerust met het TriflexAIR-systeem van Tribus: een combinatie van een vloer met geïntegreerde rolstoelvastzetsystemen en lichtgewicht stoelen. Alle negentien bussen voor Limburg zijn verder ingericht als zeer complete OV-voertuigen. Daardoor kunnen ze zowel worden ingezet voor buurtbusvervoer als voor regulier openbaar vervoer.

Dashcam en alarmknop

De matrixborden aan zowel de voorzijde als de trottoirzijde dragen aan die brede inzetbaarheid bij. Voor de communicatie wordt het door Arriva en Prodata ontwikkelde systeem Albatros gebruikt. Dat omvat een voertuigvolgsysteem, een voorbereiding voor de OV-chipkaart en verkeerslichtbeïnvloeding.

De bussen zijn verder voorzien van een gesloten camerasysteem (cctv), met camera’s bij de instap en in de passagiersruimte, evenals een dashcam. Er is een alarmknop aan boord die een open audiovisuele verbinding met de centrale tot stand brengt, en tot slot hebben de bussen een kortverkeerverbinding, waarmee chauffeurs onderling kunnen communiceren. Sjoerd van der Woude van Tribus licht toe: “De Albatros-boordcomputer registreert alle data en communiceert met de centrale. Het is eigenlijk in alles een OV-bus, maar dan een kleinere uitvoering.”

Kansen voor taxibedrijven

De brede inzetbaarheid van de bussen wordt weerspiegeld in het gevarieerde gebruik in Limburg. Elf voertuigen worden gebruikt voor lijndiensten. Daarvan laat Arriva er zelfs zes rijden, terwijl de andere vijf zijn verkocht aan taxibedrijven en OV-bedrijven die in opdracht van Arriva rijden. Zo verzorgt Kupers Touringcars verschillende lijndiensten namens Arriva. De andere acht rijden of gaan rijden als buurtbus en worden bestuurd door vrijwilligers.

“Er zijn genoeg voorbeelden van taxibedrijven in het hele land die een deel van het openbaar vervoer in bepaalde concessies in opdracht verzorgen”, legt Van der Woude uit. “In Groningen en Drenthe is al een duidelijke scheidslijn getrokken tussen de kleine busjes van 8 plus 1 en het grotere OV-materieel. En dat kleinere materieel zal gewoon worden gereden door taxibedrijven. Daar ligt immers hun specialisme. Het openbaar vervoer zal zich steeds meer richten op de dikke lijnen, dus juist op die dunne lijnen in het buitengebied liggen kansen voor taxibedrijven – mits ze daar voor openstaan.”

Service

Aan de voertuigen ligt Mercedes-Benz Sprinter 314 diesel ten grondslag. “Daar is de keuze in goed overleg op gevallen. Voor deze toepassing is dit het meest geschikte voertuig, dat bovendien aan alle minimale vereisten voldoet.” Inmiddels zijn ze een maand in gebruik, tot tevredenheid van de betrokken partijen, vertelt Van der Woude. “En die tevredenheid is er over alle aspecten: de busjes zelf, de inrichting, de service van Mercedes-Benz en van Tribus, en meer. Als zich in de praktijk al problemen voordoen, dan worden die gewoon opgelost.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

2 reacties op “Complete OV-bus biedt kansen voor taxibedrijven”

Taxi Volendam|13.01.17|13:36

Is vrijwilligers zonder chauffeursvergunning inzetten niet verdringen van banen, de taxi chauffeur?
Is dit wettelijk toegestaan in het vervoer van personen tegen betaling, taxivervoer?
Is dit eerlijke concurrentie, een doelstelling van de BCT ???
Dikke lijnen vallen onder de (beschermende O.V. wet), Gereguleerd dus!
Dunne lijnen zijn O.V. bedrijven niet gek op, onrendabel !
Taxibedrijven kunnen hier wel wat mee, op voorwaarde van een deugdelijke vergoeding en gelijke wet voor elke chauffeur.

Pierre van Aert|18.01.17|10:45

Taxibedrijven moeten bij hun eigen vakgebied blijven. Een taxi heeft in principe 4 deuren.
Een bus hoort daar niet bij.

Complete OV-bus biedt kansen voor taxibedrijven | TaxiPro
Tribus Arriva

Complete OV-bus biedt kansen voor taxibedrijven

Bron: Tribus

Tribus levert in totaal 25 buurtbussen aan Arriva, die de voertuigen op twee verschillende concessies inzet. Vier rijden er sinds kort in Friesland, zeventien doen dienst in Limburg en de laatste twee voor dat gebied worden momenteel gebouwd. Een deel van het vervoer in de Limburgse concessie wordt met deze bussen door taxibedrijven verzorgd.

De vier bussen in Friesland worden elk op een andere lijn ingezet. Deze zijn verdeeld over het zuidoosten van de provincie. Bij elke zitplaats is een USB-aansluiting aangebracht waarmee mobiele apparaten kunnen worden opgeladen. In de voertuigen is daarnaast Wifi aanwezig. De matrixborden zijn op afstand te bedienen. De bussen die in Friesland rijden zijn niet rolstoeltoegankelijk; die in Limburg wel.

Die laatste groep voertuigen is uitgerust met het TriflexAIR-systeem van Tribus: een combinatie van een vloer met geïntegreerde rolstoelvastzetsystemen en lichtgewicht stoelen. Alle negentien bussen voor Limburg zijn verder ingericht als zeer complete OV-voertuigen. Daardoor kunnen ze zowel worden ingezet voor buurtbusvervoer als voor regulier openbaar vervoer.

Dashcam en alarmknop

De matrixborden aan zowel de voorzijde als de trottoirzijde dragen aan die brede inzetbaarheid bij. Voor de communicatie wordt het door Arriva en Prodata ontwikkelde systeem Albatros gebruikt. Dat omvat een voertuigvolgsysteem, een voorbereiding voor de OV-chipkaart en verkeerslichtbeïnvloeding.

De bussen zijn verder voorzien van een gesloten camerasysteem (cctv), met camera’s bij de instap en in de passagiersruimte, evenals een dashcam. Er is een alarmknop aan boord die een open audiovisuele verbinding met de centrale tot stand brengt, en tot slot hebben de bussen een kortverkeerverbinding, waarmee chauffeurs onderling kunnen communiceren. Sjoerd van der Woude van Tribus licht toe: “De Albatros-boordcomputer registreert alle data en communiceert met de centrale. Het is eigenlijk in alles een OV-bus, maar dan een kleinere uitvoering.”

Kansen voor taxibedrijven

De brede inzetbaarheid van de bussen wordt weerspiegeld in het gevarieerde gebruik in Limburg. Elf voertuigen worden gebruikt voor lijndiensten. Daarvan laat Arriva er zelfs zes rijden, terwijl de andere vijf zijn verkocht aan taxibedrijven en OV-bedrijven die in opdracht van Arriva rijden. Zo verzorgt Kupers Touringcars verschillende lijndiensten namens Arriva. De andere acht rijden of gaan rijden als buurtbus en worden bestuurd door vrijwilligers.

“Er zijn genoeg voorbeelden van taxibedrijven in het hele land die een deel van het openbaar vervoer in bepaalde concessies in opdracht verzorgen”, legt Van der Woude uit. “In Groningen en Drenthe is al een duidelijke scheidslijn getrokken tussen de kleine busjes van 8 plus 1 en het grotere OV-materieel. En dat kleinere materieel zal gewoon worden gereden door taxibedrijven. Daar ligt immers hun specialisme. Het openbaar vervoer zal zich steeds meer richten op de dikke lijnen, dus juist op die dunne lijnen in het buitengebied liggen kansen voor taxibedrijven – mits ze daar voor openstaan.”

Service

Aan de voertuigen ligt Mercedes-Benz Sprinter 314 diesel ten grondslag. “Daar is de keuze in goed overleg op gevallen. Voor deze toepassing is dit het meest geschikte voertuig, dat bovendien aan alle minimale vereisten voldoet.” Inmiddels zijn ze een maand in gebruik, tot tevredenheid van de betrokken partijen, vertelt Van der Woude. “En die tevredenheid is er over alle aspecten: de busjes zelf, de inrichting, de service van Mercedes-Benz en van Tribus, en meer. Als zich in de praktijk al problemen voordoen, dan worden die gewoon opgelost.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

2 reacties op “Complete OV-bus biedt kansen voor taxibedrijven”

Taxi Volendam|13.01.17|13:36

Is vrijwilligers zonder chauffeursvergunning inzetten niet verdringen van banen, de taxi chauffeur?
Is dit wettelijk toegestaan in het vervoer van personen tegen betaling, taxivervoer?
Is dit eerlijke concurrentie, een doelstelling van de BCT ???
Dikke lijnen vallen onder de (beschermende O.V. wet), Gereguleerd dus!
Dunne lijnen zijn O.V. bedrijven niet gek op, onrendabel !
Taxibedrijven kunnen hier wel wat mee, op voorwaarde van een deugdelijke vergoeding en gelijke wet voor elke chauffeur.

Pierre van Aert|18.01.17|10:45

Taxibedrijven moeten bij hun eigen vakgebied blijven. Een taxi heeft in principe 4 deuren.
Een bus hoort daar niet bij.