Witboek doelgroepenvervoer FNV

Taxichauffeurs ervaren relatief weinig werkdruk

Gepubliceerd op 03-04-2017 om 13:14

Nederlandse taxichauffeurs ervaren betrekkelijk weinig werkdruk ten opzichte van mensen in andere veel voorkomende beroepen. Dat blijkt uit de analyse ‘Beroep en werkdruk in Nederland’ van het Centraal Bureau voor de Statistiek.

Hoge werkdruk kan gevolgen hebben voor onder meer welbevinden en gezondheid van werknemers. Om die reden staat het onderwerp op de maatschappelijke en politieke agenda. Het CBS heeft nu onderzoek gedaan naar de mate waarin mensen in de meest voorkomende beroepen in Nederland werkdruk ervaren. Het gaat om beroepsgroepen waarin meer dan 50.000 werkzaam zijn.

Werknemers met de hoogste score op werkdruk ervaren altijd dat zij extra hard en erg snel moeten werken, en altijd dat zij heel veel werk moeten doen. Werkdruk wijst volgens het onderzoek op een situatie waarbij er een disbalans is ontstaan tussen de eisen van het werk en de mogelijkheden van de werknemer om het naar behoren uit te voeren.

Werkdrukfactoren

In het CBS-onderzoek wordt gewerkt met een score van 1 tot en met 4 om de werkdruk uit te drukken. Dat gebeurt op basis van cijfers die CBS en TNO over 2014 en 2015 verzamelden. Gemiddeld ervaren mensen in de meest voorkomende beroepen in Nederland een 2,4. Veel mensen, zo’n 40 procent, ervaart een werkdruk tussen de 2,5 en 4. De hoogste score werd door 4 procent genoteerd. De werkdrukfactoren zijn in vijf rubrieken ingedeeld: persoonskenmerken, baanbeheersing, de emotionele en fysieke belasting van het werk, werkzekerheid en de verwachtingen die men ten aanzien van het werk heeft.

De onderzoekers geven aan dat bepaalde beroepen telkens weer in verband worden gebracht met een hoge werkdruk, waaronder onderwijzers, artsen, verpleegkundigen, verzekeringsagenten en leidinggevenden. Koks, artsen, juristen, managers zakelijke en administratieve dienstverlening en leerkrachten in het basisonderwijs hebben volgens de Nationale Enquete Arbeidsomstandigheden (NEA) 2015 gemiddeld de hoogste ervaren werkdruk, namelijk van 2,6. Net daaronder, met een gemiddelde werkdrukscore van 2,5, volgt een grote reeks beroepen. Daartoe behoren onder veel meer financieel specialisten, productieleiders in de industrie en bouw, kelners en barpersoneel en gespecialiseerde verpleegkundigen.

Soms extra hard werken

De laagste gemiddelde werkdruk, van 2,1 of 2,0 en lager, wordt gevoeld door mensen die werkzaam zijn als chauffeurs van auto’s, taxi’s en bestelwagens, beveiligingspersoneel,  hoveniers, tuinders en kwekers, kassamedewerkers, leidsters kinderopvang en onderwijsassistenten en machinemonteurs. Binnen de tien beroepen met de minste werkdruk behoren taxichauffeurs ook nog tot de kleine groei die gemiddeld het minst vaak extra hard moet werken. Dat komt in hun beleving maar soms voor.

Voor de volledigheid: het gaat in dit onderzoek alleen om de enkele tientallen beroepen die door meer dan 50.000 mensen worden uitgevoerd. Over de kleinere beroepsgroepen geeft de analyse geen uitsluitsel. Volgens de CBS-analyse is in algemene zin vooral de lage emotionele belasting van het werk bepalend voor de mate waarin mensen werkdruk ervaren. Een vast dienstverband blijkt voor chauffeurs van auto’s, taxi’s en bestelwagens minder dan gemiddeld belangrijk te zijn, aldus het onderzoek.

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van TaxiPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro en het tijdschrift Nederlands Vervoer. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia.

3 reacties op “Taxichauffeurs ervaren relatief weinig werkdruk”

Ton Koning|03.04.17|15:08

Ik denk dat de werkdruk voor de meeste zzp in de taxibranche erg hoog licht zeker gezien het aantal starters in de branche omdat dedrempel erg laag licht om te starten

Eric van Dulst|06.04.17|22:33

Toen ik dit onderzoek las keek ik wel even bedenkelijk . Hmmm,taxichauffeurs geen werkdruk. Het is maar net wie je uitzoekt voor zoon onderzoek. Met de dalende prijzen van contracten wordt de werkdruk alleen maar hoger lijkt mij. Dat kan je merken. Als groepsvervoerder had ik niet veel werkdruk. Ik kon aandacht aan de klant geven ,wat erg gewaardeerd werd. Nu rijd ik regio wmo. Combies van 4 komen regelmatig voor. Dus veel werkdruk op dat moment. Alles is relatief.

Eric van Dulst|06.04.17|22:46

Een goede taxichauffeur besteed veel aandacht aan de klant. Hij doet dit uit een soort liefde. Dit geeft hem voldoening dat hij iets goed doet. Maar geeft wel een zekere werkdruk. Dat merkt hij pas als hij thuis is.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.