Taxi Electric, Tesla, elektrische taxi, taxichauffeur, Schiphol, Amsterdam

Haagse Hotels zetten vaart achter elektrische taxi’s

Gepubliceerd op 24-05-2017 om 11:17

Onder taxi-ondernemers in Den Haag is er vooralsnog weinig animo om elektrisch te gaan rijden. Daarom zijn veertien Haagse hotels nu in zee gegaan met Taxi Electric uit Amsterdam. En dat bedrijf wil graag samenwerken met Haagse taxi-ondernemers die wel degelijk mee willen draaien in het elektrische taxivervoer.

In Den Haag bestaat voor meerdere sectoren een duurzaamheidskring, waarbinnen bedrijven samen invulling geven aan duurzaamheidsambities. De gemeente Den Haag vervult daarin een stimulerende en ondersteunende rol. Bij de duurzaamheidskring voor hotels zijn veertien bedrijven aangesloten. Net als de andere duurzaamheidskringen is deze geïnitieerd door Inge Helder, adviseur duurzaam ondernemen van de gemeente Den Haag. “Eén van de duurzame ambities van de hotels is om hun gasten te laten vervoeren door elektrische taxi’s. Ook omdat je daarmee laat zien dat je duurzaam bezig bent.”

De ambities om het vervoer in Den Haag te verduurzamen zijn er, geeft Helder aan. Er is een gezonde infrastructuur van oplaadpunten voor elektrische voertuigen. De afgelopen tijd is er ook met de Haagse taxibranche gesproken over het verduurzamen van het vervoer voor hotels. “Maar dat kwam nooit echt van de grond. Men vond het ingewikkeld, de aanschafprijzen waren te hoog, er zouden niet genoeg ritten zijn. We hebben nog wel een aankoopsubsidie voor elektrische taxi’s in het leven geroepen, maar daar heeft geen enkele taxichauffeur gebruik van gemaakt.”

Bestelmarkt

Omdat het de hotelbranche niet snel genoeg ging, zijn ze te rade gegaan bij een speler van buiten Den Haag. Taxi Electric timmert al de nodige jaren aan de weg als een bedrijf door in te zetten op de combinatie van duurzaam vervoer en een hoog serviceniveau. Het Amsterdamse bedrijf kan weliswaar niet aan de slag op de opstapmarkt in Den Haag, want daar is een TTO-systeem van kracht. “Maar het vervoer voor hotels valt onder de bestelmarkt. Het staat hotels daarom vrij om daarin met een partij naar keuze in zee te gaan”, zo benadrukt bestuurslid Ton Hokken van Stichting Taxibelangen Haaglanden, waarin de chauffeurs van Haagse TTO’s met steun van de gemeente samenwerken.

Te duur

STH staat op zich wel achter het streven om in Den Haag de taxibranche te elektrificeren. Maar de rol van deze organisatie blijft beperkt tot informeren en ondersteunen van de taxi-ondernemers. “Wij investeren als STH niet in elektrische taxi’s, dat moeten de taxi-ondernemers zelf doen. En dat vinden ze over het algemeen te duur. Ook maken ze zich zorgen over de beperkte actieradius.”

Hokken onderschrijft dus de beperkte animo van de taxibranche in Den Haag om elektrisch te gaan rijden. Een reactie van diezelfde branche op de keuze van de hotels om met Taxi Electric in zee te gaan, is er nog niet echt. “Binnenkort zal het bij ons overleg met de TTO’s wel aan de orde komen. Ik kan me voorstellen dat men het niet prettig vindt dat een partij van buiten Den Haag nu hier het taxivervoer voor deze hotels gaat verzorgen. Het kan ze ook ritten gaan kosten, dat zullen we zeker benadrukken. Misschien dat het alsnog een stimulans is om eens na te denken over een overstap naar elektrische taxi’s.”

Eerste ritten besteld

De gemeente heeft geen bezwaar tegen de keuze van de hotels voor Taxi Electric, omdat het een zakelijke aangelegenheid is. “Bovendien past dit bij de duurzaamheidsdoelstellingen die we als gemeente hebben”, legt Helder uit. Edvard Hendriksen van Taxi Electric vertelt dat dit bedrijf begin dit jaar door de Haagse hotels is benaderd. “In de afgelopen maanden hebben we regelmatig met elkaar gesproken. Uiteindelijk hebben de hotels ervoor getekend dat ze met ons willen gaan werken. En inmiddels bestellen de eerste hotels ook al ritten bij ons.”

De samenwerking zit dus in de opstartfase en kan van daaruit worden uitgebouwd. “We hebben al dagelijks ritten van tussen Amsterdam of Schiphol en Den Haag. Door deze nieuwe samenwerking zal dat alleen maar toenemen”, aldus Hendriksen. “We hebben in de regio Den Haag ook al de nodige onderaannemers bij wie we deze ritten weg kunnen zetten.”

Aanbieder maakt niet uit

Hoewel de taxibranche in Den Haag volgens Inge Helder altijd op de hoogte gehouden is van de ontwikkelingen, sprong er eigenlijk niemand in het gat dat Taxi Electric nu wel lijkt te gaan vullen. “Pas nu de samenwerking tussen hotels en Taxi Electric een feit is, staan er ook vanuit Den Haag wat vrije rijders en enkele grotere taxibedrijven op die toch wel iets in het elektrische taxivervoer zien. Voor ons is dat prima: dat er elektrisch wordt gereden staat voorop, met welke aanbieders dat gebeurt maakt eigenlijk niets uit. Wel is afgesproken dat Taxi Electric net als in Amsterdam zal werken met een flexibele schil, wat ruimte biedt voor Haagse taxi-ondernemers die zich willen aansluiten.”

Edvard Hendriksen van Taxi Electric beaamt dat die deur openstaat. “De hotels hebben ons om onze dienstverlening gevraagd, maar het staat de overige taxibedrijven natuurlijk vrij om ook elektrisch te gaan rijden. We werken graag samen met andere taxibedrijven en dat geldt voor Den Haag net zo goed. Ik roep taxi-ondernemers in Den Haag en omgeving die graag samen met ons die markt willen bedienen dan ook op om zich bij ons te melden.”

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van TaxiPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro en het tijdschrift Nederlands Vervoer. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia.

4 reacties op “Haagse Hotels zetten vaart achter elektrische taxi’s”

Reza SB|24.05.17|13:46

Misschien als de hotels eerder gestopt zouden zijn om geld onder de tafel te vragen voor ritten zou er wat meer schot in de zaak gekomen zijn. Beetje schijnheilig spelen voor de buitenwereld op zogenaamde duurzaamheid. En dan heb ik het hier over de grote gerenommeerde hotels..

Nico Brederode|24.05.17|18:57

De term TTO kan ook in de vuilnisbak.

John|31.05.17|12:15

Weer een gesubsidieerd taxibedrijf dat de reguliere taxiondernemers de kop gaat kosten dit bedrijf werkt met gesubsidieerde chauffeurs boven de 50 geeft deze een nulurencontract of ietsje meer en heeft gesubsidieerde auto’s chauffeurs worden uitgebuit en taxibedrijven die het zonder subsidie moeten doen kapotgemaakt mooi land Nederland er gaat hier iets niet goed!!!

Ton van Dalfsen|01.06.17|09:03

gesubsidieerd door DE POSTCODE LOTERIJ !

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.