Wooning

Taxi Wooning schrijft niet lukraak op aanbestedingen in

Hoe gaat een taxibedrijf met enkele tientallen medewerkers en voertuigen om met aanbestedingen? Taxi Wooning uit Bergschenhoek kiest voor inschrijven op niet al te grote opdrachten, om zo de benodigde groei te realiseren en tegelijk beheersbaar te houden. Toch heeft Leon Vijverberg ook de nodige aanbevelingen om de opbrengst van aanbesteden voor iedereen te verbeteren. “Het zou beter zijn om gewoon één op één goed het gesprek aan te gaan als opdrachtgever en potentiële opdrachtnemer. Zo gaat het bij sollicitaties toch ook?”

Taxi Wooning werd begin deze eeuw door de huidige eigenaren van de oprichter overgenomen. Lange tijd was het beleid van vader Ed en zoons Leon en Sander Vijverberg en zwager Arthur van der Burg om niet op Europese aanbestedingen in te schrijven. Niet omdat men het werk niet zou willen doen, maar vanuit de vrees dat met de steeds lagere prijzen de kwaliteit onder druk zou komen te staan. “Maar de laatste jaren is er zoveel veranderd in de taxibranche dat we niet meer ontkomen aan inschrijven op aanbestedingen”, geeft Leon Vijverberg aan. “Wil je bestaansrecht hebben, dan moet je wel. En we zullen ook nog verder moeten groeien om dat bestaansrecht te houden.”

Wooning laat zich in aanbestedingen door een gespecialiseerd bedrijf ondersteunen en kreeg de laatste jaren ook de nodige opdrachten gegund. Momenteel staat de teller op zo’n 34 voertuigen en iets meer medewerkers, waarbij er sprake is van een lichte groei. Vijverberg legt uit dat er niet lukraak wordt ingeschreven. “Onlangs was er in de gemeente Westland een aanbesteding. Daar zat een heel groot perceel bij, maar ook één met 24 leerlingen en dus goed voor zes, zeven voertuigen.”

Goed vervoer als plicht

“Dan schrijf ik liever in op die laatste, zodat de groei gestructureerd blijft en niet geforceerd wordt. Overigens hebben we dit perceel niet gewonnen, maar het gaat erom dat we niet ineens twee keer zo groot hoeven te worden. Want je moet wel in staat blijven om het vervoer op een goede manier te blijven doen, dat zie ik in zekere zin als onze plicht.”

Momenteel rijdt Taxi Wooning diverse vormen van doelgroepenvervoer. Het wmo-vervoer in de eigen gemeente Lansingerland werd bijvoorbeeld onlangs met een jaar verlengd. Maar het leerlingenvervoer in datzelfde gebied wordt al meer dan tien jaar aan steeds weer andere partijen gegund. Vijverberg: “Idealiter laat je al het vervoer door plaatselijke partijen doen. Als je in je eigen leefgebied werkt, ben je nog gemotiveerder om je werk naar behoren te doen. Je kunt je geen slechte naam permitteren. Schiet je tekort, dan krijg je dat direct te horen van mensen die je persoonlijk kent. In veel aanbestedingen komen wij er echter niet aan te pas, al rijden we vaak wel een deel ervan als onderaannemer. Daarom moeten wij elders op zoek naar het werk dat we toch nodig hebben om ons bestaansrecht te houden.”

Niet de rand opzoeken

Duurzaamheid wordt geleidelijk een belangrijker onderdeel van aanbestedingen. Tegelijk constateert Leon Vijverberg dat de beschikbaarheid van bijvoorbeeld elektrische voertuigen nog erg beperkt is. “De periode tussen definitieve gunning en start van de opdracht is vaak te kort om daarin de benodigde uitstootvrije taxi’s aan te schaffen. Zeker voor kleinere bedrijven zou een langere implementatietijd veel meer mogelijkheden bieden. Overigens wordt er niet of nauwelijks gecontroleerd of een opdracht ook daadwerkelijk duurzaam wordt uitgevoerd, dus daar valt ook nog veel te winnen.”

Binnen het geheel van gunnen zet Vijverberg ook zijn vraagtekens bij de tariefstelling. “Ik mag hopen dat de bodem een keer is bereikt, want je kunt de rand niet op blijven zoeken. Het zou wat mij betreft beter zijn om gewoon één op één goed het gesprek aan te gaan als opdrachtgever en potentiële opdrachtnemer. Kijk elkaar goed in de ogen, maak duidelijk wat je van elkaar verwacht, ontwikkel daar een gevoel bij. Zo gaat het bij sollicitaties toch ook? Ik denk dat je daar veel meer uit kunt halen dan uit telkens maar weer een berg papier met allerlei voorstellen en antwoorden inleveren.”

Schone voertuigen

Tegenwoordig houdt Taxi Wooning zich met een combinatie van activiteiten in het personenvervoer bezig, en dat bevalt goed. Binnen dat vervoer staan de ontwikkelingen niet stil, weet Vijverberg. Het bedrijf schafte onlangs vijf taxibusjes aan die rijden op Groen Gas. “We hebben daar nog geen concreet werk voor. Maar er zit nog steeds een lange levertijd op die voertuigen. Als je ze gaat bestellen op het moment dat een gunning definitief is, dan heb je ze waarschijnlijk niet op tijd binnen. Overigens ben ik er niet bang voor dat ze stil blijven staan. De vraag naar duurzaamheid blijft groeien, dus ook naar dit soort schone voertuigen. Wel valt er nog het nodige te winnen in de beschikbaarheid van Groen Gas, dat zou op veel meer locaties getankt moeten kunnen worden.”

Vijverberg verbaast zich over dat in zijn ogen gebrekkige aanbod. “Voorlopig zijn er blijkbaar geen plannen om op meer tankstations Groen Gas aan te gaan bieden, terwijl daar in mijn beleving zeker markt voor is. Als duurzaamheid echt zo belangrijk is moeten bedrijven wel de kans krijgen om daar werk van te maken. Wij hebben van oudsher al een samenwerking met BP op brandstofgebied. Zij hebben ook een goede dekking van tanklocaties in de regio waarin wij actief zijn, met zelfs aan het einde van de straat een BP Express-locatie. Het zou voor ons ideaal zijn als we daar in de nabije toekomst ook Groen Gas kunnen tanken met onze nieuwe voertuigen.”

Overzichtelijk en beheersbaar

Tot een jaar of zes geleden zat Taxi Wooning op een prima locatie in Bleiswijk, tussen Zoetermeer en Rotterdam. Het lukte uiteindelijk niet om het toenmalige huurpand voor een schappelijke prijs aan te schaffen, waarop men besloot elders iets te kopen. Binnen twee maanden was de verhuizing naar Bergschenhoek beklonken. Daar is ook de ruimte om geleidelijk te blijven groeien en zo het eigen bestaansrecht in stand én in de hand te houden.

“We blijven ons richten op de wat minder grote opdrachten, zoals bijvoorbeeld de kleinere percelen binnen grotere opdrachten voor leerlingenvervoer”, benadrukt Vijverberg. “Op die manier houden we het ook voor onszelf overzichtelijk en beheersbaar. In de praktijk is dat niet altijd even makkelijk. Steeds vaker worden verschillende vervoersvormen in een aanbesteding gebundeld, zoals bijvoorbeeld in Rotterdam met alle doelgroepenvervoer. Dat speelt de grote bedrijven in de kaart, daar kunnen wij nooit aan meedoen.”

“En ik geloof nooit dat die werkwijze de kwaliteit van het vervoer ten goede komt. Een opdrachtgever kan door de manier waarop wordt aanbesteed heel veel invloed uitoefenen op de kwaliteit van het vervoer. Daar zouden ze meer naar moeten kijken: niet zozeer het verhaal dat een inschrijver inlevert, maar hoe je het vervoer en alles daar omheen als opdrachtgever eigenlijk wil hebben. En ik denk dat dat het beste kan met kleinere percelen en volumes per vervoerder.”

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia op het gebied van mobiliteit.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.