Taxi Hop

Beheersing van loonkosten cruciaal voor Taxi Hop

Taxi Hop uit Baarn heeft als middelgroot taxibedrijf constant te maken met groei en krimp als gevolg van gewonnen en verloren aanbestedingen. Zodanig zelfs dat het in 2013 van een faillissement kwam, al volgde er meteen een doorstart. In de periode daarna werd met verschillende loonkostenonderzoeken zoveel geld teruggehaald dat dit essentieel bleek te zijn voor het voortbestaan van Taxi Hop. Ook met het oog op de toekomst, want 2017 is het laatste jaar waarin taxibedrijven subsidies en kortingen voor werknemers tot vijf jaar terug kunnen claimen.

Richard Hop groeide op in het taxibedrijf van zijn vader. Hij begon in 1992 met een soortgelijke onderneming voor zichzelf. Weer een jaar later nam hij het bedrijf van zijn vader over toen die ermee ophield. Taxi Hop ontstond dus een kwart eeuw geleden, destijds met zo’n acht voertuigen. Tot 2005 schommelde de omvang van de vloot tussen dat aantal en zo’n veertien voertuigen. “Er kwam eens wat bij en er ging eens wat af, dat ging heel geleidelijk. In 2005 nam ik Taxi Kooij over, een bedrijf met 24 voertuigen. Daardoor ging het totaal van Taxi Hop naar ongeveer veertig voertuigen.”

Een flinke groei, maar na een half jaar verdween het schoolvervoer waar Taxi Kooij voor ongeveer driekwart van de omzet op leunde. Daardoor kromp het wagenpark weer flink. Anno 2017 heeft Taxi Hop 32 voertuigen en 65 medewerkers. Het bedrijf verzorgt wmo-vervoer in de Gooi- en Vechtstreek in samenwerking met Verhoef uit Uithoorn en Bestax uit Amersfoort, Valysvervoer, zorgvervoer via allerlei verschillende contracten en taxivervoer vanuit Baarn en omstreken naar luchthavens. In een “best lastige markt hebben we het vorig jaar goed gedaan door voorzichtig zwarte cijfers te schrijven en dit jaar zetten we die lijn voort”, legt Hop uit. “Maar het blijft onzeker, want het is altijd weer de vraag of je een aflopende aanbesteding opnieuw gegund krijgt.”

Faillissement en doorstart

Soms kwam er werk bij voor Taxi Hop, op andere momenten ging het weer verloren. Op het hoogtepunt was er sprake van zestig voertuigen, soms waren het er niet meer dan twintig. “Het vervelende is dat je zo te maken blijft krijgen met zowel groeistuipen als momenten van flinke krimp. Maar daar moet je in deze branche mee om zien te gaan.” In 2013 lukte het Taxi Hop echter niet om weer zo’n klap op te vangen en volgde het faillissement, al kwam het ook weer snel van een doorstart.

“We hadden meer dan zestig auto’s en 120 medewerkers, maar op een gegeven moment ging het zo hard met werk en inkomen dat wegviel dat we het niet meer op konden bijbenen. Je gaat snijden in de kosten maar loopt telkens achter de feiten aan. Betalingen uitstellen, zoiets houdt ook snel op. En op een gegeven moment is het klaar. Gelukkig konden we meteen een doorstart maken met een nieuwe BV.”

Opschalen bij drukte

Als eigenaar van een middelgroot taxibedrijf is Richard Hop altijd bezig de kosten in bedwang te houden. Met name in de loonkosten valt veel te winnen – én te verliezen. “Daar zitten we elke dag kort op. We werken met standaard roosters, maar dat wil niet zeggen dat elke maandag of dinsdag automatisch hetzelfde is”, legt Hop uit. “Er zijn verschillen en daar moet je op sturen. Er is een basis en bij drukte schalen we op. Als je een chauffeur maar aanwezig laat zijn terwijl er eigenlijk geen werk is, dan merk je dat meteen in de dalende gemiddelde uuromzet.”

Een ander aspect is het loonkostenonderzoek door gespecialiseerde partijen. Na het faillissement en de doorstart in 2013 liet Taxi Hop zo’n onderzoek doen door zo’n bedrijf. “Zij hebben uiteindelijk, over een periode van 3 jaar, zo’n 3,5 ton voor ons teruggehaald aan subsidies en kortingen. Fikse bedragen die ik zeker op dat moment heel hard nodig had, want na de doorstart kostte het ons moeite om het hoofd boven water te houden. Het resultaat van dat onderzoek heeft ons dus veel ellende bespaard.”

Meer dan mooi meegenomen

Toen zich in een later stadium Recura meldde om eveneens te kijken waar nog geld terug te halen viel, was Richard Hop dan ook sceptisch. “Naar mijn idee was alles er al uitgehaald en zouden ze hooguit nog wat kruimels op kunnen zuigen. Maar Recura is er echt met de stofkam doorheen gegaan, waardoor ze nog eens een ton voor ons hebben teruggehaald.” Hop benadrukt dat dit meer dan mooi meegenomen is. “Veel meer dan we hadden verwacht. Voor een bedrijf  als het onze, met al die krimp en groei als gevolg van aanbestedingen, is het terughalen van zulke bedragen aan subsidies en kortingen gewoon cruciaal. We hebben met Recura ook een doorlopend abonnement afgesloten om er voor te zorgen dat alle kortingen en subsidies voortaan direct worden geclaimd.”

Dat laatste is erg belangrijk omdat er met ingang van 2018 het nodige gaat veranderen, legt Jermaine Manintveld van Recura uit. Het is dit jaar namelijk voor het laatst mogelijk om de kortingen en subsidies tot vijf jaar terug te claimen. “Per 1 januari vervallen de bestaande premiekortingen. Deze worden dan vervangen door loonkostenvoordeel (LKV) voor oudere werknemers, (herplaatste) arbeidsgehandicapte medewerkers en werknemers die onder de banenafspraak vallen. Om deze LKV’s te kunnen toepassen is een doelgroepverklaring nodig. Maar anders dan in de huidige situatie moet die vanaf 1 januari worden aangevraagd binnen drie maanden nadat de werknemer in dienst is getreden.”

Mogelijk boete

Snel handelen is dan ook geboden, vertelt Manintveld. “Taxibedrijven moeten zo spoedig mogelijk navraag te doen bij hun nieuwe werknemer en actie ondernemen richting UWV of gemeente. De aanvraag voor de LKV dient via de loonaangifte te worden gedaan door middel van het aanzetten van de indicatie, het ‘vinkje’.” Het is tevens van belang om correct te werk te gaan in dit traject. ”Bij een onterechte aanvraag of indien er onjuiste gegevens zijn opgenomen in de loonaangifte die voor deze regeling van belang zijn, kan de Belastingdienst een boete opleggen van maximaal 1.319 euro per verzoek per jaar. Daarom is het voor bedrijven verstandig om een specialist als Recura in de arm te nemen, want wij weten precies welke wegen er bewandeld moeten worden.”

Taxi Hop heeft dat dus gedaan, en met succes inzake het voortbestaan van de onderneming. Voor de toekomst is flexibiliteit essentieel voor Taxi Hop. Aan het feit dat vooruitkijken lastig is, verandert vooralsnog namelijk niets. “Ik heb hele goede mensen die ik graag vaste contracten zou geven, maar de wetgeving inzake vaste medewerkers die in de ziektewet belanden brengt te grote risico’s voor de onderneming met zich mee. Als de overheid een beter vangnet zou bieden voor mensen die langdurig ziek worden, dan zou ik ze wel in vaste dienst nemen. Maar vooralsnog werken ze allemaal op basis van tijdelijke contracten of een payrollconstructie en houden we de organisatie flexibel.”

Verdienen

“Vooruitkijken is gewoon lastig. We maken nu al een jaar of vijftien mee dat er werk bijkomt en werk afgaat in het contractvervoer, waar we toch het overgrote deel van onze omzet uit moeten halen”, aldus Hop. “Inschrijven onder of tegen kostprijs doen we niet, we willen alleen werk doen waar we ook iets aan kunnen verdienen. We willen namelijk niet weer in de problemen komen zoals een paar jaar geleden.”

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro en het tijdschrift Nederlands Vervoer. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia.

1 reactie op “Beheersing van loonkosten cruciaal voor Taxi Hop”

Rodney Barten|28.06.17|09:59

Zucht, Subsidies, kortingen, aanbestedingen…personeel en loonkosten…de markt is echt ziek. En iedereen werkt er aan mee.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.