Kaijer

Data over rijgedrag als instrument in aanbestedingen

Gepubliceerd op 06-07-2017 om 10:07

Taxi Kaijer won vorig jaar een belangrijke aanbesteding, mede omdat er dankzij de samenwerking met GreenStar kon worden aangetoond dat er zuinig én veilig wordt gereden. Dat voordeel in aanbestedingen is ook precies de reden waarom Rob Kaijer enkele jaren geleden met GreenStar in zee ging. 

Taxi Kaijer is één van de drie vervoerders die als franchisenemer van DVG het doelgroepenvervoer (wmo uitgezonderd) in zeven West-Friese gemeenten verzorgt. Dat vervoer wordt namens Kaijer dagelijks met zo’n vijftig taxivoertuigen verzorgd, ongeveer twee derde van de totale vloot. Na het winnen van de aanbesteding werden er circa veertig nieuwe auto’s aangeschaft, deels ter vervanging van oudere modellen. Intussen rijden er ook de nodige auto’s op groen gas.

Het taxibedrijf heeft al zijn voertuigen uitgerust met het duurzaamheidsprogramma van GreenStar. Hiermee wordt rijgedrag gemonitord, en op basis van de rapportages en analyses kan het waar nodig worden bijgestuurd. De samenwerking tussen Kaijer en GreenStar ging eind 2014 van start. Rob Kaijer wilde graag data gaan verzamelen die zijn bedrijf in aanbestedingen van pas zou komen. Meer specifiek ging het daarbij om de aanbesteding in West-Friesland die later werd gewonnen.

Minder brandstof en CO2-uitstoot

“Gemeenten hebben duurzaamheid vaak hoog op de agenda staan. Dan is het goed als je brandstofverbruik, CO2-uitstoot en schades kunt terugdringen en dat ook kunt aantonen. En men wil graag dat je uitlegt hoe je de veiligheid van kinderen kunt waarborgen. Met het duurzaamheidsprogramma van GreenStar wordt rijgedrag geanalyseerd en kan het vervolgens worden bijgestuurd, dus dat speelt daar direct op in”, aldus Kaijer. GreenStar biedt ook standaard een pakket aan om bedrijven te ondersteunen in de optimale inzet van het programma in aanbestedingen.

In aanbestedingen zoals die in West-Friesland kan Taxi Kaijer dus niet alleen beweren dat het aan zijn verbruik en rijgedrag werkte; het was ook mogelijk om het te onderbouwen met data die de Ecobox verzamelt. GreenStar analyseerde bijna 10 miljoen gereden kilometers van het bedrijf. Daaruit bleek niet alleen verbeterd rijgedrag van de chauffeurs, maar ook dat er per voertuig gemiddeld 280 liter brandstof per jaar word bespaard, ofwel ruim 20.000 liter op jaarbasis. Dat vertaalt zich in een reductie van de jaarlijkse CO2-uitstoot met 51 ton per jaar, ofwel 700 kilo per jaar per voertuig. Daarnaast is er zoals gezegd veel minder onderhoud en reparatie nodig en wordt er bovendien veiliger gereden, wat ook weer meeweegt in aanbestedingen. Met het duurzaamheidsprogramma kan dus worden gestuurd op reductie van kosten en CO2-uitstoot.

Defensiever rijden

Voor Kaijer was het ook een investering in de toekomst van zijn bedrijf. “Soms moet je eerst een euro uitgeven voordat je er twee kunt verdienen. Het helpt ons dus in aanbestedingen, maar natuurlijk ook in de bedrijfsvoering. Zo verbruiken we minder brandstof, is er veel minder sprake van schades en vereisen de voertuigen ook minder onderhoud. Banden en remschijven gaan veel langer mee als je ‘defensiever rijdt’. Zo hebben wij personenbusjes waar de remblokken na 100.000 km pas worden vervangen. Dat kwam vroeger nooit voor. En bij zo’n rijstijl is de kans ook minder groot dat er iets misgaat. Mensen moeten veilig en comfortabel vervoerd worden. Dat is het belangrijkste en daar helpt GreenStar ons bij. De besparingen op brandstof, uitstoot en onderhoud zijn natuurlijk meer dan mooi meegenomen.”

Het personeel heeft nooit moeite gehad met de invoering van het duurzaamheidsprogramma, omdat Kaijer van meet af aan duidelijk maakte dat controle van de chauffeurs niet de insteek was. Het ging om een extra instrument in aanbestedingen en in de bedrijfsvoering. “Als taxi-ondernemer wil ik wel controle kunnen uitoefenen op wat er in de voertuigen gebeurt. Verantwoord rijgedrag is daar een onderdeel van. Iemand kan altijd de pech hebben dat hij een paar keer hard moet remmen en dat beïnvloedt al snel zijn of haar score. Maar als de score wekenlang onder de maat is, dan doet die chauffeur structureel iets niet goed, zoals te hard optrekken of afremmen. En dat is dan iets om op te letten.”

Totaalpakket

“Veilig vervoer is heel belangrijk. De West-Friese gemeenten wilden dan ook graag weten hoe wij dat zouden waarborgen. Dan is het fijn om te verwijzen naar een systeem waarbij chauffeurs worden gemonitord en waar nodig bijgestuurd op hun rijgedrag. Zo haal je de eventuele excessen er uit en kun je de veiligheid van je vervoer dus onderbouwen met gegevens”, aldus Kaijer. “We nemen dat ook in andere aanbestedingen mee, al weet je uiteindelijk niet hoe de opdrachtgever daar mee omgaat. Uiteindelijk gaat het om een totaalpakket. Daar is het Greenstar-programma voor ons een belangrijk onderdeel van, maar dat geldt ook voor zaken als een online portal, goede voertuigen en vaste chauffeurs.”

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van TaxiPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro en het tijdschrift Nederlands Vervoer. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.