Elektrische Snellaadpaal Zebra Groningen

Eerste taxi-snellaadpaal Groningen in gebruik genomen

Bron: Zebra

De eerste snellaadpaal voor volledig elektrische taxi’s in Groningen is een feit. Deze voertuigen mogen op de de voorste plek van de standplaats bij Station Groningen worden opgeladen en rijden op lokaal opgewekte zonnestroom. De laadpaal is een initiatief van elektrisch taxibedrijf Zebra en de plaatselijke energiecoöperatie Grunneger Power.

Zebra is op zijn beurt weer opgericht door Gerrit Janknegt: van huis uit marketeer, maar wel één met een missie. “Ik wil graag van de wereld een betere plek helpen maken. Een veelgehoorde wijsheid luidt dat je alleen sneller gaat, maar samen verder komt. Daarom heb ik contact gezocht met de gemeente Groningen en met Grunneger Power. Van die samenwerking is deze snellader nu het eerste resultaat.”

“Toen de gemeente vroeg hoe ze mij konden helpen, gaf ik twee dingen aan: veel ritten inkopen en een snellader op een praktische plek, en dat werd vooraan de standplaats bij het station. Daarvoor is dus de samenwerking aangegaan met Grunneger Power, zodat het echt een lokaal initiatief is. Het gaat weliswaar nog niet om heel veel auto’s, maar schone mobiliteit in Groningen heeft hiermee wel echt een impuls gekregen. Dit past voor de gemeente Groningen ook heel goed bij het doel om de stad in 2035 energieneutraal te laten zijn.”

Twee taxi’s tegelijk opladen

Janknegt geeft aan dat hij als eerste met een elektrische taxi ging werken in Groningen. Inmiddels zijn er wat meer van deze voertuigen in het straatbeeld te vinden. En die mogen van de nieuwe laadfaciliteit gebruikmaken, mits ze volledig elektrisch zijn. Er kunnen op elk moment twee voertuigen gelijk opgeladen worden door de laadpaal. De taxi van Zebra wordt geregeld gereden door Janknegt, maar er rijden intussen ook de nodige chauffeurs voor hem.

“Dat gaat inmiddels om vijf studenten. Ik leid ze zelf op en die rijden gemiddeld 10 tot 20 uur per week voor Zebra, soms nog wat meer. Met die chauffeurs onderscheiden we ons dus van andere aanbieders. En dat doen we ook met onze prijzen. Die is namelijk vooraf bekend en wordt berekend over een rechte lijn van vertrekpunt naar bestemming. Die transparantie wordt door onze klanten als heel plezierig en eerlijk ervaren.”

Andere steden

Zebra beschikt momenteel over één voertuig, een Nissan Evalia e-NV2000. Nu de laadpaal het werken beter mogelijk maakt en Janknegt zo’n beetje uit de opstartkosten is, wil hij graag gaan opschalen. “Ik ben daarvoor op zoek naar financiers, zodat ik het concept dat nu in Groningen staat ook in andere steden kan worden uitgerold. Dan denk ik aan steden als Leeuwarden en Assen.”

“Door een goed voorbeeld te stellen, hoop ik dat andere taxibedrijven mijn voorbeeld volgen zodat we allemaal bijdragen aan schonere mobiliteit”, legt Janknegt uit. “Ik heb echt niet de ambitie om een taxibedrijf met honderden voertuigen te realiseren. Natuurlijk zijn we een commercieel bedrijf: aan het eind van de maand moeten alle rekeningen worden betaald. Maar ik ben ook een sociaal ondernemer die wil bijdragen aan schone mobiliteit, en met de taxibranche kun je dat heel goed doen. Juist met die kleine ritjes in en om de stad.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

1 reactie op “Eerste taxi-snellaadpaal Groningen in gebruik genomen”

Mark X|06.07.17|15:47

170 km Range is a shame for Nissan en voor jouw.

Eerste taxi-snellaadpaal Groningen in gebruik genomen | TaxiPro
Elektrische Snellaadpaal Zebra Groningen

Eerste taxi-snellaadpaal Groningen in gebruik genomen

Bron: Zebra

De eerste snellaadpaal voor volledig elektrische taxi’s in Groningen is een feit. Deze voertuigen mogen op de de voorste plek van de standplaats bij Station Groningen worden opgeladen en rijden op lokaal opgewekte zonnestroom. De laadpaal is een initiatief van elektrisch taxibedrijf Zebra en de plaatselijke energiecoöperatie Grunneger Power.

Zebra is op zijn beurt weer opgericht door Gerrit Janknegt: van huis uit marketeer, maar wel één met een missie. “Ik wil graag van de wereld een betere plek helpen maken. Een veelgehoorde wijsheid luidt dat je alleen sneller gaat, maar samen verder komt. Daarom heb ik contact gezocht met de gemeente Groningen en met Grunneger Power. Van die samenwerking is deze snellader nu het eerste resultaat.”

“Toen de gemeente vroeg hoe ze mij konden helpen, gaf ik twee dingen aan: veel ritten inkopen en een snellader op een praktische plek, en dat werd vooraan de standplaats bij het station. Daarvoor is dus de samenwerking aangegaan met Grunneger Power, zodat het echt een lokaal initiatief is. Het gaat weliswaar nog niet om heel veel auto’s, maar schone mobiliteit in Groningen heeft hiermee wel echt een impuls gekregen. Dit past voor de gemeente Groningen ook heel goed bij het doel om de stad in 2035 energieneutraal te laten zijn.”

Twee taxi’s tegelijk opladen

Janknegt geeft aan dat hij als eerste met een elektrische taxi ging werken in Groningen. Inmiddels zijn er wat meer van deze voertuigen in het straatbeeld te vinden. En die mogen van de nieuwe laadfaciliteit gebruikmaken, mits ze volledig elektrisch zijn. Er kunnen op elk moment twee voertuigen gelijk opgeladen worden door de laadpaal. De taxi van Zebra wordt geregeld gereden door Janknegt, maar er rijden intussen ook de nodige chauffeurs voor hem.

“Dat gaat inmiddels om vijf studenten. Ik leid ze zelf op en die rijden gemiddeld 10 tot 20 uur per week voor Zebra, soms nog wat meer. Met die chauffeurs onderscheiden we ons dus van andere aanbieders. En dat doen we ook met onze prijzen. Die is namelijk vooraf bekend en wordt berekend over een rechte lijn van vertrekpunt naar bestemming. Die transparantie wordt door onze klanten als heel plezierig en eerlijk ervaren.”

Andere steden

Zebra beschikt momenteel over één voertuig, een Nissan Evalia e-NV2000. Nu de laadpaal het werken beter mogelijk maakt en Janknegt zo’n beetje uit de opstartkosten is, wil hij graag gaan opschalen. “Ik ben daarvoor op zoek naar financiers, zodat ik het concept dat nu in Groningen staat ook in andere steden kan worden uitgerold. Dan denk ik aan steden als Leeuwarden en Assen.”

“Door een goed voorbeeld te stellen, hoop ik dat andere taxibedrijven mijn voorbeeld volgen zodat we allemaal bijdragen aan schonere mobiliteit”, legt Janknegt uit. “Ik heb echt niet de ambitie om een taxibedrijf met honderden voertuigen te realiseren. Natuurlijk zijn we een commercieel bedrijf: aan het eind van de maand moeten alle rekeningen worden betaald. Maar ik ben ook een sociaal ondernemer die wil bijdragen aan schone mobiliteit, en met de taxibranche kun je dat heel goed doen. Juist met die kleine ritjes in en om de stad.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

1 reactie op “Eerste taxi-snellaadpaal Groningen in gebruik genomen”

Mark X|06.07.17|15:47

170 km Range is a shame for Nissan en voor jouw.